Ihan samaa tavaraa se "varaosalasikin" on kuin alkuperäinen, ainakin kun puhutaan Saint-Gobain Sekurit-laseista. Osasta ko. merkin jälkimarkkinoille suunnatuista laseista itseasiassa logot on jälkikäteen poistettu.
Lasin paksuus on vuosien varrella ohentunut, koskee aivan jokaista autovalmistajaa, joka on lähtenyt muotoilu- ja säästötalkoisiin mukaan. Tyypillinen lasin paksuus on tällä hetkellä 2.1/2.1mm, eli ulompi ja sisempi lasi ovat saman paksuisia. Jos lasi on voimakkaasti kaareva, käytetään usein ohuempaa lasia sisäpinnalla. Joissain kombinaatioissa esim. 2.1/1.6mm ja tämäkään ei sinänsä tee lasista juurikaan sen helpommin hajoavaa. Suurin syy on korin vääntöjäykkyys ja jatkuvasti kasvava lasipinta-ala.
Halkeamiseen vaikuttaa myös erityisen paljon kohta, missä iskemä on.
Mitä lähemmäs lasin reunaa mennään, sitä herkemmin se halkeaa.
Suomen markkinoilla on tarjolla käytännössä vain muutama merkki, jotka ovat hyväksyttyjä OEM-laseja.
Kolme yleisintä on jo mainittu tässä threadissakin, joista S ja G alkuinen käytännössä kattavat VW-konsernin osalta noin 90% käytetyistä laseista, vaihdellen toki mallikohtaisesti. Nykyään ei ole epätavallista tavata S, P ja G - kombinaatiota samasta autostakaan...
Miksi asennuttaa muutaman kympin halvempi lasi, jotka ei autovalmistajakaan ole huolinut autoihinsa?
Lasin paksuus on vuosien varrella ohentunut, koskee aivan jokaista autovalmistajaa, joka on lähtenyt muotoilu- ja säästötalkoisiin mukaan. Tyypillinen lasin paksuus on tällä hetkellä 2.1/2.1mm, eli ulompi ja sisempi lasi ovat saman paksuisia. Jos lasi on voimakkaasti kaareva, käytetään usein ohuempaa lasia sisäpinnalla. Joissain kombinaatioissa esim. 2.1/1.6mm ja tämäkään ei sinänsä tee lasista juurikaan sen helpommin hajoavaa. Suurin syy on korin vääntöjäykkyys ja jatkuvasti kasvava lasipinta-ala.
Halkeamiseen vaikuttaa myös erityisen paljon kohta, missä iskemä on.
Mitä lähemmäs lasin reunaa mennään, sitä herkemmin se halkeaa.
Suomen markkinoilla on tarjolla käytännössä vain muutama merkki, jotka ovat hyväksyttyjä OEM-laseja.
Kolme yleisintä on jo mainittu tässä threadissakin, joista S ja G alkuinen käytännössä kattavat VW-konsernin osalta noin 90% käytetyistä laseista, vaihdellen toki mallikohtaisesti. Nykyään ei ole epätavallista tavata S, P ja G - kombinaatiota samasta autostakaan...
Miksi asennuttaa muutaman kympin halvempi lasi, jotka ei autovalmistajakaan ole huolinut autoihinsa?
Comment