Stokkalla 15 tuntia tutkittu ja se ABS-keskusyksikkö vaihdettu(turhaan)...ei saatu kuntoon. Auto parhaillaan Leppäsuolla ja sielläkään ei saada selkoa eikä diagnostiikkatietoja ABS:ista. Mitäs nyt??
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
ABS varsin paskana
Collapse
X
-
Niinpä,
onko anturit ehjät ? Kunnolla kiinni ? Virrat mitattu ? Etäisyydet pyörissä ? Kaapelit ehjät ?
Onko antureiden vastakappaleet, ne pyörissä olevat hammastetut roottorit/pyörijät KAIKKI puhtaat, ehjät ?
Pyöränlaakereissa ei liikaa välystä ? Vetarit ehjät ?
ABS:n releet ?
Likaisuudesta ja ruosteesta ne ABSit yleensä ensimmäiseksi halvaantuu.
Comment
-
Kaikki edellämainitut on tarkistettu!!! Leppäsuolla ehdottivat ohjainyksikköä mutta pelkäsivät, että se pitää koodata autolle uudestaan, joka siis vaatii erikoisempia välineitä ja väläyttelivät jopa mahdollisuutta, että sen voi koodata vain kerran! Tietääkö kenkään onko näin? vai ajanko mereen. Auto ollut jo 2kk pajalla!
Comment
-
Eikö nuo kolme aikaisempaa viestiketjuasi vielä riittänyt tähän ongelmaan ?
Aloita alusta ja kerro mikä se ongelma on, ABS putoaa pois päältä mutta koska, heti käynnistyksessä vai vasta liikkeelle lähdettyä ?
Kuten jo tuolla mainitsin, en ole vakuuttunut että sitä diagnostiikkaa suuremmin löytyykään, joku voinee kumota väitteen:
http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...ghlight=#94262
Kyllä, juuri se boksi siellä penkin alla vaikuttaa suuresti ABS:n toimintaan.
Comment
-
O.K. Ja kiitoksia vaihteluksi asiallisesta kommentista.
Noh, jos ei saa yhteyttä, niin ei kovasti itketä, kunhan rupeaisi toimimaan...
ABS putoaa heti käynnistyksessä pois päältä, joka käsittääkseni sulkee pois anturien toimimattomuuden.
Viitsisikö joku katsoa AKTE:sta vai mikä se nyt oli, että missä autoissa on sama tuo ohjainyksikkö.
Ja tietysti, jos suurhelsingin alueella jollain on vastaava kärry, niin omaan rauhalliseen tahtiin saa ilmoittautua mulle niin tehdään sen purkin ristiintestaus;). Kiitoksia beforehand!!!
Comment
-
Luulisi, että jos purkki ei saa johonkin anturiin yhteyttä, niin ABS putoaa pois. Ja tämän tarkastuksen se varmaan tekee aika usein ja ensimmäisen kerran varmasti käynnistyksessä. Vähän huono homma jos se tekee sen vasta ekassa jarrutuksessa. "Kaho, eipä oo antureita joo.... no pannaan pelit pois päältä..." ---> ojaan. :)
Comment
-
Itsellä tuli eteen ABS ongelmat varsin radikaalisti tuossa n. 1vuosi sitten...asentaja ei saanut anturia irti ja meni sitten särkemään sen kaupantekijäisiksi etupyörän laakeria vaihtaessaan.
Nyppäsin sitten itse rikkituneen anturin itse irti. Käytännössä jouduin naputtelemaan anturin rosterikuoren tuusan lyttyyn ennen kuin suostui ulostautumaan. Oli hiukkas kovaa ryytynyt.
Asiaan:
- Kun anturi oli vielä paikallaan+piuha paikallaan, ABS vika pamahti päälle vaudin ollessa n. 5-10km/h. Ei siis heti käynnistyksen yhteydessä
- Vaihdettuani "uuden anturin" vika oli identtinen.....eka anturi oli väärää tyyppiä. Aiheutti todennäköisesti jonkinlaisen erovalvonnan laukeamisen
- Toisen anturin kanssa oli aluksi samaa ongelmaa....anturi oli jäänyt liian kauas ABS:sän anturihammastuksesta->samainen erovalvonta triggaili vikaa päälle.
- Saatuani anturin oikeaan etäisyyteen hammaskehästä viat poistuivat->ABS toimii ihan ok. Pääsin oikeaan etäisyyteen mittaamalla anturin resistanssia yleismittarilla...vertauskohtana toisen puolen anturin arvot...ei siis vaadi mitään kummoisia diagnosointipelejä. Suosittelisin tekemään vastaavanlaiset vertausmittaukset omaan kiesiisi, ellet ole siis jo hommaa tehnyt. Etupyörien anturien liittimethän löytyvät konehuoneesta rintapellin kupeesta (ei mikään herkkupaikka). Takapyörien anturien liittimet ovat taasen takapenkin alla huomattavan mukavasti mitattavissa....Tämän lienet tiennytkin, mutta ajattelinpahan tässä kuitenkin varmistua asiasta.
Vielä omasta autostani:
Joskus hyvin pienellä nopeudella (alle kävelyvauhtia parkkipaikkaan pyöritellessä) ABS paukuttaa juurikin tämän korjatun kulman jarrua "hellästi päälle", vaikka en paina edes jarrua. ABS vikaa tilanteesta ei kuitenkaan tule....en ole siis kovin huolestunut pienestä napsutuksesta pellin alla.
Comment
-
Eikös nuo anturien etäisyydet säädetä niillä muovikorkeilla jotka pistetään antureiden päihin ? En ole tosin sellaista kokeillut enkä ole ikinä nähnyt korkkia jota hammaskehä ei olisi kuluttanut, mutta tälläviisiin minä vähän sitä asiaa tulkitsin.
Merkkiliikkeen tiskillä tosin hieman suolaisen hintaisia nuo tötsät, 5.20 kipale.
Antureiden vastukset lienee helpoin mitata suoraan boxin liittimestä. Ainakin omassa sinne tulee värillisiä pareja, muistaakseni pun, valkea, keltainen ainakin, yhtä väriä en muista.
Comment
-
Vaihdoin juuri pari päivää sitten anturin uuteen, oireet oli seuraavanlaiset:
Vanha anturi paikallaan, käänsin virrat päälle, ABS-valo syttyi mutta ei sammunut -> ABS ei toimi.
Takapenkin alta vag-comin ilmoittamasta rikkinäisestä anturista piuha irti ja uusi anturi kiinni, ihan vaan testi mielessä (anturi oli taka jalkatilassa) -> virrat päälle ABS-valo syttyy ja hetken kuluttua sammuu, kuten pitääkin.
Ja ei muuta kun intoa puhkuen uus anturi lopullisesti paikalleen ja kaikki toimi niinkuin pitääkin.
Edellinen asentaja oli säätänyt anturin ilmavälin sen verran pieneksi, että anturin päästä oli hävinnyt muuta milli tavaraa ja anturi ei toiminut.
Eli lienee se kuitenkin testaa heti virtojen päälle tullessa, ainakin yhteyden jokaiseen anturiin?
Comment
-
ABS ohjetta netistä
http://www.sjmautotechnik.com/troubl...ing/brake.html
tuossa on ainakin peruskuva signaalista ja mitataan tosiaan jokainen anturi vuorotellen ja jos joku rengas eroaa toisista niin ainakin siinä on vikaa.
Comment
-
Joskus hyvin pienellä nopeudella (alle kävelyvauhtia parkkipaikkaan pyöritellessä) ABS paukuttaa juurikin tämän korjatun kulman jarrua "hellästi päälle", vaikka en paina edes jarrua.
Comment
-
Olen alusta asti rekisteröinyt säätötarpeen, ja yritinkin säätää anturin etäisyyttä parhaani mukaan heti anturin vaihdon jälkeen....on sitten jäänyt vaiheeseen.
Tuosta anturisignaalin mittaamisesta vielä:
- Yleismittarillakin pitäisi kyllä periaatteessa pystyä mittaamalla tarkasti generoitunut jännite AC-eli vaihtosähköalueella. Pyörimisnopeudella ei ole väliä, koska se ei vaikuta syntyneen jännitteen tehollisarvoon (True RMS-value). Kotitöpselistä tuleva sähköhän nyt sattuu olemaan 50Hz-sähköä,mutta ei mitään yleismittaria ole valmistettu mittaamaan vain sitä.
-Anturin sisällä olevan käämin eli kelan resistanssin perusteella selviää helposti mahdolliset huonot liitoksetkin+mahdollinen anturin vioittuminen (joka ABS-anturin tilanteessa lienee selkeä mekaaninen rikkoutuminen).
Toivottavasti muittenkin absiviat on jo pian saatu aisoihin..???
Comment
-
No tulipahan ostettua ja testattua se ABS ohjainyksikkökin...ei auttanut!(tosin purkuosa kun oli, voihan se olla viallinen samoin kun se vaihtamani keskusyksikkökin) Toivo vähenee ja himmennys kasvaa. Pitänee viedä kolmanteen huoltomestaan arvailtavaksi... onko suosituksia?.
Tietääkö muuten kukaan onko 2,6i ABC ja 2,8e AAH, ABS johtosarjoiltaan samanlaiset?
(kaikkihan sen tietää;)
Toisekseen, testasin sen purkin ilman että kiinnitin muttereita, olisiko pitänyt olla kunnolla kiinni maadoituksen takia?
Comment
-
Mulla oli saman tapainen vika , ei ymmärtänyt merkki korjaamolla ku ei ollu käypää sähkökaavioo.
Sähköt oli hukas penkin alla olevalta boksilta.Tänään Esa kaivo johtoja rungosta esiin ja sieltä oli
yksi rele rikki ja muutamia hapettumia liitoksissa. Rele makso 80e. Piti heti mennä konttorille ku
vika oli eliminoitu ja leimahan sielt tuli ilman huomautuksia.
Comment
-
anssi
Mistä työ olette ostanut niitä abs antureita? Aamulla kävin kysymässä tosta meidän v.a.g liikkeestä niin 180 erkkiä oli niiden tiukka hinta. Pärjään ilman sitäkin jos ei halvemmalla saa. Motonetiltä ei ainakaan saa. Toivottavasti se vika nyt ois siinä. Vika koodin ainakin sille anto. Ja ehjänä sen pois otto tosiaankin tuntuu mahdottomalta.
Comment
Comment