Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Automaalit spray pullossa
Collapse
X
-
Automaalit spray pullossa
Huoltokirjan ensimmäisellä sivulla neljän kirjaimen ja numeron yhdistelmä itsellä oli LY5K. Sivulla on siis neliömäinen tarra jossa on paljon numeroita ja tekstiä :D
E: autowikin sivuilta
VAG-auton maalikoodin/värikoodin löydät takakontissa olevasta varustetarrasta tai tarrasta huoltokirjan ensimmäiseltä sivulta.
Tarvitset värikoodia, kun haluat ostaa autosi väristä maalia.
Comment
-
Ymmärsin että kysymys oli vesiväri/öljyväri tason kysymyksestä...
Akryylillä kun vetelee niin en usko että mitään ongelmaa voi tulla, vaikka vesivärin päälle täräyttäiskin. Joku viisaampi voi varmistaa?
Värikoodista on sitten niitä variantteja, mitkä maalikaupan kone kertoo. Ahkeralla googletuksella voi päästä jäljillä, tyyliin LY5K-xxxx Audi A4 2001-2002+TT 99-2000.
Mutta kaupan värianalysaattorilla saa helpommin oikein ja huomioi mahdollisen värin hiipumisen.
Comment
-
Tilasin vastikään värit itselle ja veljelleni Automaalit.netistä. Sävy sattui ainakin itsellä kohdilleen. Veli ei ole vielä maalannut, joten siitä sävystä en vielä tiedä. Pohjavärit ja kirkaslakatkin on hyvää kamaa. Automaalit.netin Mipan väri on liukkaripohjainen. Samoin muuten on Motipin musta "puskurimaalikin" liukkaripohjainen. Liukkarin tunnistaa hajusta aina. Ja jos epäilee, kumpaa kama on, tekee vesitestin. Minun ymmärrykseni mukaan vesiohenteinen väri liukenee veteen tuoreena, mutta liukkariohenteinen ei liukene, vaan menee "rasvaiseksi", hylkii vettä ja jämähtää kiinni.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Simooo Näytä viestiHuoltokirjan ensimmäisellä sivulla neljän kirjaimen ja numeron yhdistelmä itsellä oli LY5K. Sivulla on siis neliömäinen tarra jossa on paljon numeroita ja tekstiä :D
E: autowikin sivuilta
VAG-auton maalikoodin/värikoodin löydät takakontissa olevasta varustetarrasta tai tarrasta huoltokirjan ensimmäiseltä sivulta.
Tarvitset värikoodia, kun haluat ostaa autosi väristä maalia.
Comment
-
En osaa sanoa, mitä maaleja eri autonvalmistajat käyttävät eri malleissa. Käytännössä kuitenkaan en tiedä yhtään tapausta, jossa auton alkuperäinen maali olisi alkanut reagoida päällemaalattaessa. Ongelmia syntyy siis lähinnä silloin, kun autoa paikkaillaan "jollain hyllyssä olleella spraypullolla" ja sen päälle aletaan maalaamaan "oikeille" automaaleilla.
Tärkeintä kuitenkin on, että ainakin yhdellä maalauskerralla käytettävät aineet ovat yhteensopivia ja niitä käytetään ohjeiden mukaisesti:
Itse joskus erästä muoviosaa maalasin ihan perus spraymaaleilla. Maaleina olin käyttänyt saman valmistajan pohjamaali - väri - lakka yhdistelmällä ja kaikki sujuikin hyvin, mutta lakka loppui kesken. Hyllystä kaivamalla löytyi toinen lakkapullo, joka pullon tietojen mukaan vastasi käyttämääni, ainoastaa valmistaja oli eri. Viimeinen kerros vedin tuolla toisella lakalla. Pienen hetken jälkeen pääsinkin sitten seuraamaan kuinka maali kiehui niin rajusti, että maalattava muovikappalekin suli mukana muodottomaksi.
Comment
-
Pitäis vähän paikkamaalata. Ostin maalikaupasta Spies Hecker maalia paukkupullossa. Ohje kertoo, että useita ohuita kerroksia, muttei kuinka paljon pitää odottaa kerrosten välissä.
On tullut joskus tumpeloitua ja saatu aikaiseksi verkkomaisia halkeamia maalattuun pintaan. Tämä kaiketi johtuu liian paksuista kerroksista liian tiheään. Kai.
Olisko jotain simppeliä nyrkkisääntöä, hieman konkrettisemmin kuin märkää märälle tai useita ohuita kerroksia.
Comment
-
vesi vai liuotinmaali?
Vesiohenteinen kuivuu hitaammin ja aiheuttaa autotallikäytössä mielestäni vaan ongelmia. Toisaalta se ei kai valu niin paljoa.
Mutta 5-15 min kerrosten välissä ilmastosta riippuen on sopiva.
Yleensä paras tulos tulee "remain the wet edge" periaatteella, eli älä suihki pitkin poikin vaan yhtenäinen veto alueen läpi aina, jolloin sumurajatkaan ei jää pahasti näkyviin.
Myllyttämällä saa sitten aika hyvin pienet virheet pois, eli ei kannata luovuttaa jos näyttää vähän karulta maalauksen kuivuttua. Kuukauden päästä myllykoneella vaan yli ja alkaa kiiltää.
Comment
-
No joo, vituiks meni joka tapauksessa. Sävyero on aika selkeä ja toivottavasti auto ei ole enää mulla kuukauden päästä. Ajattelin myyntiin tulevasta autosta korjailla pari kukkasta ja ruostumisen kannalta on varmasti parempi, mutta ...tu kun taitaa vaan myytäessä merkitä tuo ulkonäkö enemmän kuin pohjat.
Milloin sitä oppii, että paree jättää nuo näkyville jäävät hommat ne osaaville stana. Taidan lähteä nukkumaan... Vitsivitsi ;=)
Niin liuotinmaali se on.
Comment
-
Paras tapa saada sävy kohdalleen on ottaa bensatankin luukku maalikauppaan ja katsoa analysaattorilla. Monesta maalista on kymmenenkin eri varianttia, yli 90% vastaavuus on aika turvallinen. Viuhkapinostakin jotain näkee kun on kymmenen samansävyistä vaihtoehtoa vierekkäin.
Motonetin maalit kelpaa potkukelkkaan ja muihin vaativiin kohteisiin ;)
Myös myllyttäminen ennen maalausta tasaa eroja,etenkin punainen väri (pigmentti) karkaa aikaa myöten pinnasta ja paikat näkyyViimeksi muokannut kontio; 31.12.2014, 21:44.
Comment
-
En kyllä lähtis bensatankin luukun perusteella väriä kattomaan,vaan kuvauttaisin maaliliikkeessä spektrometrillä sen kohdan mitä on tarkoitus maalata. Meinaan aika monessa autossa näkee että esim. keula on aivan eri variaatiolla vedetty kuin perä ja se on häivytetty johonkin kohtaan jota ei huomaa jos ei osaa kattoo oikein.
Comment
-
-
Ei mitään hajua mikä tämä sivusto oikein on mutta voiko samalla sävyllä olla useampi koodi eri autoissa?
https://encycolorpedia.com/7a7368
Comment
Comment