Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 ratti linkussa murtaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 ratti linkussa murtaa

    Eli ongelma seuraavanlainen. Rattia kun kääntää linkkuun, joko vasemmalle tai oikealle alkaa " muljumaan rengas ". Jos kääntää vasemmalle ratin , niin muljuu/murtaa oikeanpuolen rengas ja vastaavasti toisinpäin kääntäessä toinen rengas.

    Vaihdoin reilu puolivuotta sitten eteen yläetutukivarren, sekä ala taaemman tukivarren. Sen jälkeen kävin katsastuksessa ja alusta ok. Kulmia en säätänyt kylläkään. Auto kulkee suoraan vedossa ja liukumalla mutta uriin ottaa todella paljon.

    oikealle puolelle olen vaihtanut laakerin tämän oireen jälkeen, sekä ulomman vetonivelen. Niistä ei vaikutusta. Tuli vaan mieleen että voiko auraus tehdä tämänlaisen oireen, että kun kääntää ratin linkkuun ,niin rengas ikäänkuin kääntyy liikaa sisäänpäin. Voisiko tämä olla mahdollista? Renkaat ei ole kulunut epätasaisesti. Aina ei tarvii edes olla ratti täysin linkussa kun muljaa rengasta, mutta veto pitää olla päällä kun sen tekee. Kuullostaa samalta kuin olisi ulompi vetarin nivel paskana.

    osaako kukaan sanoa mistä voisi johtua. Suuntaukseen pitäis mennä varmaan ainakin.. Autona siis a4 b6 etuveto -04 ja alusta on orkkis s-line. Rengas/vanne 225/40-18 / 8"x18"

    #2
    Kääntöharitus pitäisi tarkastaa. Sisempi rengashan kääntyy aina enemmän kuin ulompi. Jos noiden kulmien ero ei oo sitä mitä pitäisi niin saattaa tehdä juuri tuota murtamista.

    Comment


    • #3
      Selvä, tuleeko se tarkistus siinä kulmiensäätölaitteessa samalla? Onko se kääntöharitus jota testataan siinä vaiheessa kun laite käskee kääntämään rattia määrättyyn kohtaan? Siinä vaiheessa, kun mitataan ennen säätöä.

      Comment


        #4
        Kunnon vehkeillä sen saa näkyviin.

        Kyllä mun käsittääkseni juuri tuon kääntelyn aikana laite laskee tuon kääntöharituksen.

        Comment


        • #5
          Onko tuolle kääntöhartukselle omaa säätöä vai kuinka tuo sitten korjataan? Mulla A6 c5 tekee ihan samaa ja olen aina luullut sen kuuluvan mekaanisen nelikon ominaisuuksiin. Kulmatkin säädettiin viime vuonna.

          Comment


          • #6
            Tietääkseni juuri "kunnon" nelipistesuuntauslaitteella se mitataan juuri tuossa kääntelyvaiheessa. Ja laite sitten mittaa sen ja renkaat suorassa aurauksen/harituksen. Vanteen kieroudenkin mittaa. Kyllä se samalla säädöllä raidetangonpäästä menee. Jos jollain on enemmän tietoa asiasta, voi kertoa sen :D.

            Se vielä säädöstä em. Laitteen kanssa, että jos auto pääsee liikkumaan siinä vaiheessa tai ennen kun jarrupolkimen lukitustyökalu laitetaan, niin pilalle on mennyt itellä säätötulos ainakin kaksi kertaa..

            Comment


              #7
              Onko tuolle kääntöhartukselle omaa säätöä vai kuinka tuo sitten korjataan?
              Muistelen joskus lukeneeni että raidetangon kiinnityskorkeutta olka-akseliin muuttamalla tuota säädettäisiin.

              Comment


              • #8
                jos näin on. Miten se olisi tukivarsien vaihdon jälkeen muuttunut?

                Comment


                • #9
                  Mitenkäs päin se nyt olikaan. Oliko se etu-ylätukivarsi vai takimmainen ylätukivarsi jota sai eri pituuksilla. Riippuen auton alustasta.. Eli onko varmasti oikea osa kiinnitetty ajoneuvoon?

                  Comment


                    #10
                    Ylätukivarret, kummatkin.

                    Comment


                    • #11
                      S-line alusta, fixuksesta ostin ja piti olla lyhyempi kun normi alustalla. Vertailtuani vanhaa, samanmittaset olivat. Vai kuinkakohan isoista eroista on kyse?"

                      Comment


                      • #12
                        Samanlaista oiretta täälläkin B6 quattrossa. Oon ajatellut, että kyseessä on ominaisuus. En oo kyl kulmia säädättäny koskaan kun ei oo ollu muita oireita.

                        Comment


                          #13
                          Minusta ihan normaalia. Mulla on Allroadissa kulmat kunnossa mutta takapää työntää sen verran käännössä että ulkokulma sortaa.

                          Comment


                          • #14
                            Mulla siis etuveto.. Tämä mitä itellä tapahtuu, ei ole kyllä normaalia. Pahin on joku pieni kivetys jonka yli menee ratti käännettynä. Tuntuu että auto muljahtaa 10cm etuviistoon riippuen vedon määrästä :D

                            Comment


                              #15
                              Raideleveys vaikuttaa myös tuohon murtamiseen (eli käytännössä vanteiden offset), ja kulmien ohjearvot sekä ohjausgeometria yleensäkin on tietysti vakiovanteiden ET:lle suunniteltu. Vakio ET:stä poiketessa murtamista tapahtuu enemmän tai vähemmän. Se on sitten eri asia, että missä vaiheessa tuon alkaa huomata...
                              Alkuperäinen kirjoittaja horch Näytä viesti
                              Muistelen joskus lukeneeni että raidetangon kiinnityskorkeutta olka-akseliin muuttamalla tuota säädettäisiin.
                              Se raidetangon päiden korkeussäätö on korotettua aurausta eli bump steeriä varten. Kääntöharitusta ei käsittääkseni voi suoraan säätää mistään, vaan siihen vaikuttaa muut kulmat.

                              Comment


                              • #16
                                kiitos selventävästä vastauksesta. ET on 35 eli ei mikään ihmeellinen. Vanteen koko 18x8" perus vanteella mennään. Pitää koittaa kulmien säädöllä.

                                Comment


                                  #17
                                  Sorry, enpä huomannut tuota etuvetoa. Kyllähän se joltain löysältä puslalta, palloniveleltä tai laakerilta kuulostaa. Käy katsastusasemalla hytkyttelemässä etupäätä ja tsekkaa kaikki paikat.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Taitaa olla niin, että ainoastaan ns. marmorilta saa noita eri mittaisia ylätukivarsia?

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyllä niitä saa Lemforderiltäkin, ainakin katalogissa on... en tiedä kuinka helposti sellaisen saa varaosakaupasta ellei vartavasten sano että pitää olla 1BV / S-Line.

                                      Comment


                                      • #20
                                        lemforderit tuli itelle. Jotain saamis vaikeuksia oli, mutta kyllä se lopulta onnistui fixuksen kautta. Joo pitää tsekkailla uudestaan. Katsastus nyt ei tunnu kertovan mitään tosta b6 tukivarsi helvetistä :D riippuu tietty inssistä. Ite totesin ne kaks vartta huonoiksi nosturilla.. Inssi ei huomannut niitä, ja voin kertoa että väljät oli, kun eilisen kimman tavara :D

                                        Comment


                                          #21
                                          Tossa liitteen tokalla sivulla on osanumerot noille etuylätukivarsille, niin voit tarkistaa tuliko sulle oikeaa tavaraa. quattroon tosin toi lista mutta samathan etuvetoisessakin on.
                                          Attached Files

                                          Comment


                                          • #22
                                            jep. Pitää katella kun saa auton ylös.

                                            Comment


                                              #23
                                              Kait ne kuitissakin lukee mitä oot autoon ostanut ja asennettu alle?

                                              Comment


                                              • #24
                                                kuitit eivät varmaan oo tallessa. Aikaa kulunut jo puolivuotta ja kuitit ties missä ja ite laitettu alle

                                                Comment

                                                Working...
                                                X