Joo. ...nyt kun kesä lähestyy niin on jo vihdoinkin aika vaihtaa kesäkumit alle.. ..Olisin jo tietysti vaihtanutkin, mutta paketti saksanmaalta saapui reilut 2 viikkoa myöhässä (eli tänään). Renkaat on kokoa 225/45/17" Ja autohan on se C4 Audi. Aikaisemmin ollut talvikumit ja niissä koko 15", joten onko näissä oltava eri paineet? Mitkä on hyvät paineet? Muuten... ...kai nää mahtuu alle? Noh olen jus lähössä kokeileen... ...kyllähän niiden pitäisi mahtua..... ..Mutta mitenkä ne paineet?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sopivat rengaspaineet?
Collapse
X
-
Jani-SRI
Sopivat rengaspaineet?
-
Tyhmä vastaus:) Bensakorkin läpän sisäpuolellahan on suositukset paineista eri renkaille kuormituksen mukaan. Olet tietenkin katsonut ja todennut, että paineita ei löytynyt ko renkaille?
Comment
-
Jani-SRI
No nyt on vaihtotyö suoritettu!
Juuh.. ...sain sitten ne gummit vaihdettua. Kyllähän nuo ihan hyvin alle mahtui... ...mutta en ole aivan täysin tyytyväinen!! Vieläkin jäi renkaan ja kaaren väliin n. 10cm väli. Ois vaan pitäny ostaa isommat vanteet, tai edes sitten matalammalla profiililla renkaat.. ..Tai sitten pitäis hankkia se madallus-sarja. Nyt näyttää kyllä paremmalta kuin 15" talvikumeilla, mutta silti!
Noh.. ...jos tietysti positiivisesti haluaa ajatella, niin luultavasti ajettavuus on kuitenkin vielä kohdallaan verrattuna isompiin pyöriin... ...Renkaissa olikin jo vakiona sellaset 2.6 ja 2.7 baria painetta. Mitäs sitä hyvää muuttamaan, annoin paineen olla näin ja ihan hyviltä nuo renkaat tuntuu(ainakin kitkojen jälkeen!).
Comment
-
marko.polonen
...Renkaat on kokoa 225/45/17" Ja autohan on se C4 Audi...
Comment
-
Nyt on ajettu muutama sata kilometriä 245/40-17 renkailla 2,6 paineilla. Vetelee jonkun verran. Alusta menee vaihtoon kuukauden sisällä, katsotaan sen vaikutus. Ainakin jotain nitinää tai natinaa kuuluu oletettavasti iskarin päistä, en kyllä tiedä voiko siellä oleva väljä vaikuttaa vetelyyn. Puslat on vaihdettu muutama kuukausi sitten. Mites rengaspaineilla voi vaikuttaa renkaan kulumiseen tai vetelyyn? Olen ymmärtänyt, että lisää painetta ei välttämättä tarkoita kulumisen siirtymistä keskemmälle tai päinvastoin. Renkaan kantikkuus vaikuttaa myös? Entä paineet sitten, lisää painetta -> vähemmän vetelyä vai toisinpäin?
Comment
-
Tänään keskustelin yhden audi 100:n -92 omistajan kanssa. Hän kertoi, että hyvät kesärenkaat vetelivät omituisesti. Mies tarkasti rengaspaineet ( pitää olla 2,3) 3:lla eri huoltoasemalla ja kaikkien mittarit näyttivät eri lukemia. Todettuaan huoltikset huonoiksi hän meni paikalliseen rengasliikkeeseen, jossa tarkastettiin paineet: kunnon mittari näytti 2.8-3.2! Alensi paineet 2.3:een ja vetely loppui. Eli huoltamoiden mittareihin ei voi luottaa?
Comment
-
Kyllä tollasilla renkailla ylensä suositellaan sitä 2.8 melkein autosta riippumatta. Mitään suoraa laskukaavaa ei ilmeisesti ole olemassa ja ihan kokemuksen perusteella mennään. Välillä kannattaa tsekkaa onko renkaat kuluneet jostain selkeästi enemmän.
Kyllä kesärenkaat tuppaa vetelmään aina enemmän kuin talvirenkaat pelkästään rungon jäykkyyden takia. Mulla kitkoilla ei vedelly yhtään mihinkään ja kulki kuin juna. SportContacteilla hakeekin sitten huomattavasti enemmän vaikka on et48 vanteet. Sen verran kovat kummit vaikka on 225/55/17.
Comment
-
Oikea rengaspaine?
Mikähän olisi oikea rengaspaine <-- tuolle autolle, omapaino 1375kg ja etuveto, renkaina 225/45/17. Laiton Nesteen mittarin mukaan renkaiden vaihdon yhteydessä 2,6 bar ja minusta meni liian kovaksi.
Parin viikon ajon jälkeen vähensin ilmaa saman mittarin mukaan 2,5 baarin. Ostin bilteman "ainutlaatuisen" digitaalimittarin ja se näyttää 2,65bar, nyt mielestäni meni liian pehmeäksi ja veltoksi. Nesteen mittari ja oman digimittarin ero on 0,15bar, en tiedä kumpaa uskoa. Nesteen mittari on sitä pommi-mallia, jossa on se painoseäiliö ja päällä iso mittari.
Comment
-
"Bensaläpän" sisäpuolella ne arvot löytyvät tai sitten ei:) Huoltiksen mittarit on todettu, jonkin lehden, testeissä kelvottomiksi. Mitä sanoo rengasvalmistaja paineista autoosi, jos ei löydy huoltokirjasta tai bensaläpästä?
Comment
-
Rengaspaineista
Noniin, elikkä tuli ostettua autoon uudet renkaat, ja en ole ihan varma että pitääköhän noissa olla samat paineet kun "vakio" renkaissa.
Auto on siis Audi Coupe, vuosimallia -93, etuveto ja 2.3l koneella. Vakiorenkaat oli 205/60/15", paineet muistaakseni "tyhjänä" 2.0 eteen ja taakse, täydessä lastissa edessä 2.3 ja takana 2.6, tjsp... Uudet renkaat ovat 225/45/17" Minkähänlaisia paineita noissa kannattaisi pitää?
Ostin renkaat hieman pienemmästä puljusta, ja sielä eivät osanneet tarkkoja lukemia kertoa, 2.5 taisivat jättää...
Comment
-
Sakkeus
195/65/15" talvirengaspaineet B5
Oon ränkänny yli kymmeneen kertaan eri paineita A4 B5:seeni tässä parin viikon sisällä. Ihmetyttää bensaluukun suosittelemat alhaiset paineet pienellä kuormalla; 2.0 eteen ja taakse.. Renkaina kesäkuussa auton ostaessani mukana tulleet Pirellin Winter Carvingit jotka on lähes uudet joten renkaita en vaihda. Tuntuu että monessa paikkaa tuolle rengaskoolle suositellaan jopa 2.5bar painetta, joka oli minulla oikein hyvä 205/55/16 kesärenkaissa?? Lämpötilan lasku tietenkin vaatii nostamaan paineita 0.1-0.4barilla. Tällä hetkellä on edessä 2.0 ja takana 2.15. Tuntuu että pito ois parempi näillä alemmilla paineilla, esim liikkeellelähdössä, tai sitten vain kuvittelen.. Kuivalla tiellä tietenkin paljon vakaampi ajella ja vaihdella kaistaa ~2.5 paineella kuin ~2.0 paineella, mutta jäisellä tiellä 2.3-2.5 tuntuu kadottavan pidon helpommin? Vai kuvittelenko tuonkin? Enemmän ajelin talvella viimeksi vuonna 1998 joten aika hakusessa on talviajelukokemukset..varovasti on mäntävä..
Millasia rengaspaineita ootte pitäny ja suosittelette A3-A4 koko/painoluokan autoihin (tuolla rengaskoolla)?
Oma painaa kaiketi nyt 1310-1350kg kun on laitettu Eberit ja hälyttimet yms..vararengaskotelossa n. 10-15kg eestä tavaraa renkaan lisäksi..
Comment
-
Sakkeus
Noh, Laakkosilla käydessäni kysäisin huoltoäijältä niin suositteli 2.5bar paineita joka renkaaseen..tuikkasin ne ja taas testaillaan..
Comment
-
Tuo beenelkkukin oli aika lulla jollain 2.0 - 2.1 paineilla (Uniroyal Ms plus Nordic 185/65R15). Kun laitto 2.5 niin vähän korjaantui.
Mutta on noissa huoltsikoiden mittareissa eroja! Pahimmillaan saanu 0.5 bar erotuksen kahden paikan mittareiden välille... Tuntuu jo ajossa moinen.
Comment
-
Miika puhuu asiaa. Tarkka mies käy tarkastamassa ilmanpaineet rengasliikkeessä. Siellä (luultavasti) kalibroidaan mittarit aika-ajoin? Itse en ole "tarkka mies" vaikka kannattaisi olla.
Ps samalla rengaskoolla on minulla bensaluukussa: 2,3, normaali kuormalla, jota olen käyttänyt kesä ja talvirenkailla. Taisin lukea jostain ( ohjekirja, lehtiartikkeli tms?), että talvirenkaiden ilmanpainetta ei tarvitse nostaa suosituksesta?
Comment
-
Sakkeus
Tiedän toki että huoltsikoiden mittarit heittelee. Luotan kuitenkin suht paljon paikallisen Shellin molempiin mittareihin jotka näyttävät saman verran ja suurin osa huoltsikoista näyttää saman verran kun nuo, ja Vianorilla näytti saman verran. Isoin heitto parin vk sisällä on ollu yhellä Teboililla jolla yks mittari näytti 0.3bar vähemmän kuin Teboilin toinen mittari ja mitä nuo Shellin ja Vianorin mittarit näyttää...usein heittoa +/- 0.1bar vs tuo Shell+Vianor muttei enempää. Nuo 2.5bar tuntuivat muuten nyt hyviltä kun ajelin, pitää toistaiseksi käyttää varmaan noita..
Comment
-
Seuraa sitten renkaiden kulutusta. Keskeltä ne kuluu, jos liian suuret paineet.
Kuka muuten muistaa lisätä/ vähentää rengaspaineita kuormituksen mukaan??
Comment
-
-
^^ Nykyisissä renkaissa pitäs olla kulutuspinnan alla oleva vyö niin jäykkä ettei ns. ilmapalloefektiä synny. Ylisuurien paineiden ei siis pitäs kuluttaa rengasta epätasasesti, rullaa kyllä hyvin mutta pito voi olla aika heikko...
Oikea paine riippuu varmaan renkaastakin. Monet sanoo että kitkoihin pitäs pistää enemmän ylimäärästä kuin talvirenkeissa yleensä, mutta en tuota oikein usko.
Itellä oli HKPL Q:ssa 2,5 bar (0,2 kylmyysvaraa + kuormavara) ja hyvin toimi. Ennen viimestä talvea vuotavia venttileitä uusiessa rengasliikkeen asentaja sano että pitäs olla paljon enemmän. Pistin melkein 3 bar ja kiihdytyspito katos täysin. Iän aiheuttamasta kovettumisesta tuskin oli kyse ja pintaakin oli aika hyvin.
Tänä syksynä tuli toisessa rengasliikkeessä kysyttyä suositusta (RSi) ja puhui niinkin alhasesta kuin 2,3 barista. Nokialaiset ei kuulemma tartteis ylimäärästä...?
Samalla tasolla siis jatketaan...
Comment
-
Minulla on ekotec kitkat autossa ja se on epävakaa ajettava 2.2 bar paineilla ,mutta 2.6 bar paineilla menee kuin "juna".
Comment
-
Rengasvalmistajakohtaisia eroavaisuuksia arvatenkin on, ja "oikea rengaspaine" kullekin. En henkilökohtaisesti lähtisi kumeja turhaan pullistelemaan hirmusilla paineilla. Liian korkea paine ei liene onneksi niin paha kun selkeästi liian alhaisen paineen käyttö.
Suosittelisin laittamaan normaalitilanteen ajoon eteen(195/65/15 renkaalle sinun autossasi) 2,3bar ja taakse 2,2bar.
0,1bar lisää/ alkava 100kg kuorman lisäys. Esim. 160kg kuormaalla eteen 2,5bar, taakse 2,4bar. Jos kuorma takapainoisesti, paineet päinvastaisesti (siis eteen 2,4bar, taakse 2,5).
Varsinkin jos ajaa pitkää matkaa alvariinsa, kannattaa todellakin huomioida vallitseva ilman lämpötila vs. lämpötila silloin kun paineet viimeksi tarkastettu. Renkaanhan tulisi olla normaaliajon jäljiltä paineita tarkastettaessa, eli siis hieman lämmin...järjetöntä siis esim. paukutella suoraan huoltoasemalle rengaspaineita tarkastamaan 1,5km ajon jälkeen kovalla pakkasella.
Omassa autossani olen pitänyt samaisen kokoisilla Nokian HKPL 4 kumeilla mainitsemiani paineita. Kesärenkailla (235/35/18) olen pitänyt 2,7bar paineita edessä ja takana. Renkaat toimivat hyvin suoralla+kovemmassakin kaarreajossa. Renkaat ovat kuluneet sopivan tasaisesti. Eturenkaat tietenkin enemmän, näin varsinkin vajaavetoinen kun on....
Comment
-
Sakkeus
Ajelin äsken erikoiskoetta 3 tuntia..päädyin eteen 2.4bar ja taakse 2.3bar..pakkasta 8 astetta.. Oli siis 2.5/2.5 sit laitoin tuon 2.3/2.2 ja nostin 2.3/2.3 ja 2.4/2.3 ja tuntui pitävän parhaiten (eniten jarrutustestejä ja kaarreajotestejä, samalla reitillä samoilla nopeuksilla)..
-edit- Paineet mittasin ja säädin samalla Shellin asemalla josta kirjotin tuossa ylempänä, pitäs näyttää oikein.
Comment
-
Kun teette noita rengaspainetestejä, niin hankkikaa hommaa varten rengaspainemittari ihan referenssiä varten. Halpakin malli välttää, kunhan se aina näyttää samoja lukemia samalla paineella. Eri huoltamoiden mittareissa, kun saattaa olla heittoa yllättävänkin paljon. Referenssimittarin avulla saa samat paineet eri huoltamoilta, kunhan laittaa paineet referenssimittarin näytön mukaan eikä tuijota sitä paineletkussa olevaa mittaria.
Comment
Comment