Alkuperäinen kirjoittaja diffas
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sopivat rengaspaineet?
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viestiItse taisin pajauttaa 45-sarjan 17":n etuakselille 2.8bar ja taakse 2.6 bar, kun tyhjällä autolla tulee pääsääntöisesti ajettua.
Comment
-
Mites vaikuttaa talvirenkaissa joustavuuteen rengaspaineet ? Eli jos laittaa liikaa painetta niin muuttuuko rengas liukkaammaksi ?Eli jos mutkaan tulee niin pienillä paineilla rengas antaa pitoa joustamalla hieman rungostaan ja kovemmilla paineilla kun se ei jousta niin menee kuin pulkka ?
Pitääkö paikkansa ?
Comment
-
Juu, kiitos vaan vihjeestä, siihen moottoriin yritinkin tuossa viitata :) Itsellä on samat paineet ollu joka nurkassa, kun välillä on yksi muksu kyydissä ja välillä kolme aikuista plus kamat takana, joten ei ole mielekästä kokoajan räplätä paineita kuorman mukaan. Kysymys olikin, että haittaako se / mihin vaikuttaa jos on samat paineet joka nurkassa ja ajelee vaikka tyhjällä autolla? Luulisi perän olevan tällöin hieman lipsuvampi keulaan nähden?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jeppaa Näytä viestiJuu, kiitos vaan vihjeestä, siihen moottoriin yritinkin tuossa viitata :) Itsellä on samat paineet ollu joka nurkassa, kun välillä on yksi muksu kyydissä ja välillä kolme aikuista plus kamat takana, joten ei ole mielekästä kokoajan räplätä paineita kuorman mukaan. Kysymys olikin, että haittaako se / mihin vaikuttaa jos on samat paineet joka nurkassa ja ajelee vaikka tyhjällä autolla? Luulisi perän olevan tällöin hieman lipsuvampi keulaan nähden?
Comment
-
Juu, niin mäkin olen sitä mieltä mutta rengasliikkeessä kertoivat että vaikka laittaisi kovemmat paineet niin se talvirengas ei tule siitä yhtään liukkaammaksi. Siksi halusinkin vahvistusta asiaan.
Comment
-
Vieras
Continentalin tekniseltä hepulta kuultua:
Tarrat jotka autoista löytyy, on yleensä suositus minimipaineista. Eli päälle voi huoletta heittää 0.3bar.
A4 Allroadin tarrassa luki jotain 2.3 tai 2.4, Contin ukko sanoi suoraan että 225/55/17 tjsp. kumille voi heittää tuon 0.3 päälle ilman huolta, ja olisi kaikin puolin parempikin niin. Ja painotti että hänen mielestään VAG;n laput on oltava minimipaineita, ei normaaleja suosituspaineita. Esim. juuri A4 Allroad on niin painava, että 2.4 on liian vähän.
Edit: Teksti koskee siis renkaita, jotka ovat tehtaan alkuperäis kokoa ja painoluokkaa.
Comment
-
Mä ajelin reilun kuukauden viime talvena näillä Audilaisilla paineilla, alla orggiskokoiset (205/55r16) contivikingit. Puski todella reippaasti heti kun oli hiemankin liukasta, ja veteli urissa helposti. Nostin paineet 2.6->3.1bar, ja käytös muuttui todella radikaalisti. Puskeminen väheni merkittävästi, ja uraherkkyys korjaantui kokonaan. Nykyään ajelen 245/40r18 Blizzak @3.2bar, kulkee kuin juna, eikä puske. Sama homma oli 10mm kapeamman kesärenkaan kanssa.
Oli suositukset mitä tahansa, niin itse olen tullut kokeilujen perusteella siihen tulokseen, että A6 C5 Avant kulkee luotettavimmin n. 3bar paineilla.
Comment
-
Audi TT tdi -09: rengaspaineet?
Hei,
eli otsikon mukainen -09 diesel TT quattro kyseessä ja se rengaspainetarra puuttuu. Olisin suuresti kiitollinen, jos joku osaisi kertoa minulle, mitkä ne kesä- ja talvirengaspaineet, kevyellä ja täydellä kuormalla ovat.
Rengaskoko on 225/55x16. Oliko niin, että taakse tulee kumminkin pienemmät paineet?
Etukäteen kiittäen,
Peter
Comment
-
Vieras
-
Rengaspaineet eri profiileille eri vanteissa.
En äkkiseltään löytänyt moista topiccia, mutta tähän voisi koota porukan käyttämiä paineita speksattuna vanne/kumes tiedoilla. Ainakin itse monesti miettinyt asiaa ja monet rengasliikkeetkään ei oikeen ole kartalla, tietty vaikkapa Jap3 tietää näistä kaiken ja vois jakaa tietoa.
Esim: Omassa 255/30-20 setissä olen pitänyt ^noin 3 bar.Viimeksi muokannut Zikke; 12.4.2014, 01:24.
Comment
-
Ei lainkaan, kiistämätön fakta kuitenkin on että nykypäivän rengas tarvitsee riittävän määrän painetta toimiakseen kunnolla kaikissa tilanteissa. Liian vähän painetta näkyy nopeastikin outona tai epätasaisena kulumisena sekä vaarallisimmassa muodossaan ääritilannekäytöksessä, esim. hirven väistö maantievauhdissa.
Rengaspaineet saa toisaalta taas olla jonkun verrankin yli optimin ilman että mitään vahinkoa renkaalle tapahtuu, ainoastaan ajomukavuus kärsii jos on selvästi liikaa mutta tälläkään ei ole juuri merkitystä kun mennään alle 50-profiilin renkaiden. Ne 60-luvun opit liian suuren paineen vuoksi keskeltä kuluvista renkaista ei ole pitäneet paikkaansa enää sen jälkeen kun disco oli tuore juttu. [DISCLAIMER: Puhutaan teräsvyörenkaista. Museoautojen, traktorien tjms rättipyöriin pätee sitten omat sääntönsä.]
Autonvalmistajien suositukset on aina järjestään alakanttiin, niillä saadaan ajomukavuus toki paremmaksi mutta rengasliikkeen ovea saa nykiä useammin.
Näihin ei niin kevyisiin autoihin joita esim. valtaosa farkkuaudeista nelikkona on eli 1500-1900Kg omamassalla omat ohjepaineet:
15" 2.5-2.7
16" 2.6-2.8
17" 2.7-2.9
18" 2.8-3.0
19" 2.9-3.2
20" 3.0-3.4
21" 3.2-3.5
Viimeisimmät kaksi tuumakokoa perustuu valistuneeseen arvioon, omia kokemuksia yli 19" tuuman henkilöauton pyöristä ei ole. Haitarin skaala menee tottakai painon mukaan. Jos tietää koko ajan kantavansa auton maksimikuormaa tavaraa mukana niin saa surutta lisätä vaikka puoli kiloa.
Comment
Comment