Mistäs muusta tuo keskeltä syöminen sitten johtuu? Jos ei liiasta paineesta...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sopivat rengaspaineet?
Collapse
X
-
Mistäs muusta tuo keskeltä syöminen sitten johtuu? Jos ei liiasta paineesta...
Comment
-
Tuulilasi 07/2008
Julkisuudessa näkee edelleen väärää tietoa rengaspaineiden vaikutuksesta renkaiden kulumiseen. Korkeat rengaspaineet eivät saa nykyaikaisia renkaita kulumaan keskeltä. Tämä piti paikkansa 60-luvulla ristikudosrenkaiden aikaan, mutta nykyaikaisen renkaan kulutuspinnan alla oleva jäykkä teräsvyö pitää kulutuspinnan suorana paineesta riippumatta. Korkeampi paine siis hieman heikentää ajomukavuutta, mutta pienentää renkaan kulumista ja vierintävastusta, eli polttonesteen kulutusta. Tästä syystä monissa autoissa onkin rengaspaineita nostettu.
Comment
-
Rengaspaineet
En löytänyt suoraa vastausta mieltä askarruttaneeseen kysymykseen: minkä verran suositellaan 235/35 19" renkaaseen paineita?
ja toinen kysymys, mistä olis mahdollista löytää sellaista paikkamaalia pullossa? se sais siis olla joku sellanen pensselipullo tai joku korjauskynä, auton väri on ihan normi musta.
Comment
-
"Ihan normi musta", ei sitten ihan vaan riitä jos haluaa värin olevan oikea eikä vähän sinnepäin. Ei muuta kuin lampsit merkkitiskille rekisteriotteen kanssa (tai rekisterinumeron), sieltä saa noita paikkamaalikyniä esim. kiveniskujen paikkaamiseen muutaman arkipäivän toimitusajalla. Hintahaitari n. 5-10e.
Comment
-
Komppaan Akia, joskin taitaa pitää kutinsa, että liialla paineella on nykyisillä matalaprofiilerenkailla vaikutusta suurimmaksi osaksi ajomukavuuteen. Miten mulla on kuva, että paineet kulkisi jotenkin tuon renkaan profiilin kanssa käsi kädessä??
Itse taisin pajauttaa 45-sarjan 17":n etuakselille 2.8bar ja taakse 2.6 bar, kun tyhjällä autolla tulee pääsääntöisesti ajettua.
65-sarjan 15":lle riittää mainiosti 2,1...2,3 bar, väittäisin.
Comment
-
Tämä on ainainen vääntö näistä rengaspaineista, mutta jokaisella on toki oikeus laittaa sen mitä haluaa.
Omassa kulkineessa oleva kyltti suosittelee 235/40-18" renkaille paineiksi pienellä kuormalla 2,5bar ja isommalla kuormalla 2,9bar. Itse olen laittanut eteen 2,6 ja taakse 2,5bar, enkä näe mitää syytä laittaa kovempia paineita renkaisiin. Toki eri paineita voi kokeilla onko merkitystä uraherkkyyteen tai muuhun ajettavuuteen.
Comment
-
Vannevalmistajillakin lie joku minimisuositus.
Ylempänä olenkin maininnut, että se oli meidän A6:n RS4 replicalla 2,8bar (vaikka viestistäni ei käy ilmi onko suositus vanteelle vai renkaalle).
En vaan enää muista mistä moisen suosituksen olen kuullut/arponut.
Itse vetelen tällä hetkellä 225/45/17 kumeilla 2.5bar paineilla. Renkaissa pintaa 4-5mm ja tasaisesti on edellinen omistaja onnistunut ne kuluttamaan.
Tarkoitus katsoa onko sopiva paine, eli miten kuluu. Melkoisen kiviseltä meno ainakin tuntuu näin 15" talvirenkaiden jälkeen, joissa pidin 2.3 bar paineita.
Comment
-
Parhaiten sen paineen löytää sopivaksi, kun tunnustelee kuinka rengas kuluu ja käyttäytyy. Itse ajan 3.3-3.5 barilla 245/35-18 rengaskoolla ja sen 30000tkm ajaa kesässä ja kuluu tasaseen, mikä mielestäni ihan ok matalaprofiilirenkaalle. Vanteeetkin ovat säilyneet suorina. Selvä merkki renkaan alipaineesta jos keskeltä kulunut kuopalle vähänkään. Nuo autonvalmistajan suositukset taitaa olla lämpösempiin maihin soveltuvia paineita.
Comment
-
255/35-19, 3.0 bar ympäriinsä tyhjällä ja 3.3 kuormalla. On toiminut niin Suomessa kuin muuallakin. Teron kanssa samaa mieltä, yleisin virhe noissa on liian matalat paineet, seurauksena epätasainen kuluma.
Comment
-
Ostin kaverilta 19" vanteet jossa oli päällä 235 35 19 kumit, jotka oli kuluneet oudon epätasaisesti. Ilmeisesti kaverin autossa ei ollut kaikki kulmat ihan kodillaan mutta nyt ajateltuna saattaa olla aina ollut vähän liian pienet paineet. Itsellekin tuli yllätyksenä, että jotain 3barin paineita tuommoisissa renkaissa mutta nyt kun lisäsin paineet kohdilleen niin rengas toimii huomattavasti paremmin.
Comment
-
Vedetääs ihan päinvastaiset lukemat:
Isäukon BMW X3:sessa 255/45/18 kumeilla valmistajan suositus jotain 2bar luokkaa, ja kuormattuna 2.4bar. Tai jotain sinnepäin. Siis käsittämättömän vähän. Toki kumia on alla vaikka on "matalaprofiili" kumi, mut silti.
Oli ajanut tuolla 2.4.2.5bar paineilla saksan reissun ajan, kun oli autossa kyytiläisiä, niin söi rengasta keskeltä.
Omissa 225/40/18 kumeissa olen pitänyt 2.8bar. Vähempi ei suojaa vannetta ja enempi tekee kyydistä karmeeta.
Comment
-
Kyllä se menee matalaprofiili renkaissa niin, että liika paine syö kumia reunoilta ja liian vähäinen keskeltä. Useimmiten liiallinen paine kuluttaa vieläpä molemmilta reunoilta, jos suuntaukset vaan on kohdillaan.
Ei kannata tuijottaa liikaa sitä tuumakokoa.. sillä profiili on myös aika merkittävä tekijä tuossa. Yleisimmissä kokoluokissa paineen voi kylläkin ajatella aika kaavamaisesti renkaan tuumakoon mukaan. Ei kovin pahasti metsään mene. Mutta esim. pussihousulook tyyliin venytetyt gummit tai kunnon jenkki läskit on taasen asia erikseen.
Karkeana nyrkkisääntönä sanoisin;
Tuumakoon ollessa 17 tai yli ja profiilin ollessa 205/40 tai leveämpi/matalampi ei kannata hyvin paljoa alle 3bar paineita pitää.
Yleisesti ottaen on sellainen tuntuma, että turhan varovaisesti laitellaan paineita, jos yhtään tuninkimallin rengaskoosta alkaa olla kyse. Tosin nykyisissä mataprofiiligummeissa on sellaiset rungot, ettei pieni paineheitto suositellusta suuntaan tai toiseen juurikaan tunnu ratin takana. Kärsii olla jopa alla olevan sarjankin välillä melko karkeita heittoja ja välttämäti kuski ei tule sitä koskaan huomaamaan mittaamatta.
Nastarenkaissa valmistajan suositusta reilumpi paine tuo yleensä hieman lisää pitoa, mutta rengasmelu tahtoo kasvaa samalla. Voi vaikuttaa ehkä myös kulumiseen.
Nastoissa pidon kannalta merkittävä seikka on se, missä kulmassa nasta on tienpintaa osuessaan. Korkea rengaspaine auttaa juurikin siihen, että nasta ei "taivu alle" tien pintaan osuessaan.
Nokia on ainakin alkanut kiinnittää tuohon seikkaan huomiota tuotekehittelyssään.
Mikäli en väärin muista niin uusimmissa hakkapeliitoissa on jo nastalle uudenlainen "peti" joka auttaa nastaa pysymään ryhdissään. Ja noiden valmistuksessahan on käytetty jokaisessa renkaassa useaa erilaista kumiseosta, jotta saataisiin tasainen ja toimiva rengas kaikilta ominaisuuksiltaan ja kaikille keliolosuhteille.
Jossain(muistaakseni jenkit) ovat kehittäneen jo sellaisenkin nastarenkaan, jossa nastan ulkonemaa saa rengaspaineilla säädettyä. Renkaassa on kaksi erillistä ilmatilaa ja toisen ilmatilan paine määrää, kuinka paljon nasta tulee renkaan pinnasta esille. Käytännön toimivuudesta ei liene vielä faktaa.
Sellainen huomio vielä, että tähänastiset jorinat koskevat lähinnä henkilöautoihin tarkoitettuja renkaita. Suuremman painon/kokoluokan ajoneuvoissa, kuten pakuissa ja maastureissa tilanne voi olla taasen toinen. Näissä on tarkoitettu yleensä käytettäväksi C nopeusluokan renkaita. Niissä on erilaiset rungot, joilla saadaan mm. suurempi kantavuus. Kaikki asiat ei todennäköisesti päde niihin samalla kaavalla mitä henkilöauton renkaissa.
Sitä en osaa sanoa mitkä renkaat bmw x3:ssa kuuluisi olla.
Comment
Comment