Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 ohjausongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 ohjausongelma

    Probleema on lyhyenlaisesti seuraavanlainen eli ohjaus ei keskitä.

    Auto on nyt käynyt 4:llä eri pajalla, kukaan ei löydä klappia tukivarsista, raidetangon päistä jne. eli tod.näk alusta on ns. kunnossa. Viime torstaina kävin nelipyöräsuuntauksessa, auraukset ovat nyt jees mutta camberlukemat ovat hälyttäviä, kuskin puoli -1,5, pelkääjä -3,5. Eräs asentaja halusi syyttää auton alkuperäistä tehtaan alustasarjaa (olisko -20mm) vaan itse en tuohon lämpene, edellisen nelkun laskin itse -40mm ja vakaasti kulki. Ratissa on kone sammutettuna havaittavissa kehällä mutaman millin klappi, kone käynnissä tehostin toiminnassa klappi häviää joten luulisin sen olevan normaali tehostimen klappi.

    Eli asia pähkinänkuoressa: aiheuttaako muutaman millin camber- heitto ajettavuuden pilaantumisen, auto kyllä reagoi heti ratin kääntöön mutta ei palauta itsekseen joten aina käännön jälkeen on itse tehtävä korjausliike ja vielä sille korjauksen korjausliike kunnes suunta on taas suoraan eteenpäin, tässä vaiheessa takana ajelevat kaivelevat jo hätäkeskuksen numeroa koskien rattijuopon ilmiantoa;)

    Ja koska nelkussa ei ymmärtääkseni ole camberille mitään säätöä onko edessä tekemätön paikka?

    Ja mainitaan tässä vaiheessa että auton alla oli ostohetkellä (pari kk sitten) pinnatut uudenveroiset talvikiekot jotka olen nyt vaihtanut uusiin Kleber Kapnor 5:een, tuskin kahta paskana olevaa rengassatsia olen saanut alleni.

    Ja voisiko joku nelkun omistaja tehdä pienen testin, kun heiluttelet rattia yhdellä kädellä noin sentin tiheää liikettä edestakas kone sammutettuna, kuuluuko pieni metallinen kolina joka häviää koneen käydessä?

    Kiitoksia jo etukäteen!

  • #2
    testi

    kävin koeilemassa ei ääntele. onko nivelet kunnossa jos jossain on pieni kuluma joka kiusaa tietyssä kohdassa ?

    Comment


    • #3
      No eihän tuohon oikein jää enää muita vaihtoehtoja kuin jumittava/kulunut ohjausvaihde??

      Mun autossa on havaittavissa välystä ohjauksessa auton ollessa sammuksissa ja jonkinlaista naksettakin kun tekee tuota sentin edestakaista liikettä mutta ei sieltä mitään metallisia kolinoita koskaan kuulu....niin ja suoraan pyrkii kulkemaan ja näillä keleillä vähän turhankin suoraan :)

      Comment


      • #4
        Tutki ne raidetangon päät oikeen ajan ja ajatuksen kanssa.
        Edellisestä autostani Primerasta etsittiin kolinalle vikaa oikeen kissojen ja koirien kanssa. Siinä tosin oli ongelmana sekin, että kolahteli montuissa.
        Vaihdettiin ylätukivarsi ensin Nissanin A-osaan (69e), sitten alkuperäisosa (130e) ja vielä koiranluu (jotain 30egee). Ei muuttunu miksikään... ja autoa tutkittiin merkkikorjaamonkin puolesta kahteen kertaan ennen kuin vika selvisi --> raidetangon pää.
        Kun rattia heilutteli erittäin pienellä liikkeellä ees taas, kuului kolinaa (silloin kun tehostaja ei ollut pelissä, eli auto sammuksissa). Jossain vaiheessa jo epäiltiin, että ohjausvaihdeko tässä pitää laittaa remonttiin... onneksi ei tarvinnut.

        Comment


        • #5
          Mites muuten ton aanelkun etujousitus, onko iskarin yläpäässä laakeri joka voisi jumittaa ja aiheuttaa ohjauksen palautumattomuutta, eli pyöriikö jousi laakerilla ohjauksen mukana?
          Tällainen vinkki tuli työpaikalta ;) Toi ohjausvaihde kuulostaa ikävältä ja isolta hommalta...

          Kuten sanoin on neljässä eri korjaamossa katseltu ja kokeiltu väljiä eikä kukaan sellaisia tunnu löytävän, rupean kohta jo itsekin uskomaan ettei niitä ole. Ylätukivarsisarjan vaihdatan tod.näk varmuuden vuoksi, saman jouduin tekemään edelliseenkin. Raidetangon päät otan erityissyyniin kun kerran Primeroissa ne kiukuttelee :-D

          Vinkkejä ja kokemuksia otetaan edelleen vastaan!

          Ps. se ratin tyhjä kolina, ehkä hieman ylikuvailin sitä ääntä, ei se varsinaisesti ole metalli metallia vasten- tyyppinen kilkatus vaan lähinnä tuntuu käsissä outona kolahduksena, jos istuu kyydissä sen tuntee jopa jalkapohjissa mutta kuten todettua, kolina lähtee heti auton käynnistyttyä.

          Comment


            #6
            Ei ole laakeria yläpäässä. Iskarihan tulee kiinni alatukivarteen joka ei pyöri (toivottavasti ;)

            Tässä on kuva josta näkee vähän sitä yläpään rakennetta. Iskarin yläpää tulee tuon hässäkän sisään.

            Comment


            • #7
              Mä olin jo valmis vastaamaan, että on laakeri kun tätä kuvaa katselin.
              Ainakin bearing siellä mainitaan, joka on härmäksi tukilaakeri. Voihan siellä jonkin sortin laakeri olla jostain syystä, mutta jos systeemi ei käänny renkaiden tahtiin niin ei se voi siitä laakeristakaan johtua ;)

              Relluun vaihdoin nuo laakerit kun jumittivat ja siinä oire oli sellainen, että ohjaus jäi puoltamaan. Eli ei temponut eri suuntiin.

              Comment


                #8
                Joo, no kyllä siellä tuon näköisiä osia on, mutta ne ei käänny kyllä kuin ISOLLA voimalla jos iskarit on paikallaan autossa :)

                Siinä iskarin päässä on vain kuminen "bearing" ja metallinen lautanen. Ne jää kyllä aika hanakasti paikoilleen kun jousi on paikoillaan.

                Comment


                • #9
                  Sellanen tuli mieleen että kun kerran ette ole löytäneet vikaa tukivarsista niin oletteko tarkistaneet ylätukivarsien kiinnitys pultin tolpan päästä. ei siis iskarin puolelta vaan mikä on lähempänä Okkimin varpaita pitämässä tukivarsia kiinni :)

                  Mulla pari vuotta sitten kolisi etupää aivan tolkuttomasti ja korjaaja kävi ravistelemassa autoa sanoi että joo ylätukivarret väljät! Uskoin ja kävin ostamassa 2 kpl varsia.

                  Purku hommien jälkeen tukivarsia tutkittuani totesimme porukalla että nää tukivarret on kyl ihan ehjät mutta toi pultti on kyl kulunu ihan soikeeks tai pultin roippeet (katkesi molemmista päistä ja keskiosa pultista piti irroittaa vasaralla ja lämmöllä). pultin mutteri oli ilmeisesti päässyt aukeamaan ja tukivarret olivat sitten hakanneet pultin aivan soikeaksi.

                  katsastinkin auton siinä kunnossa ja kyselin että mistä kolina johtuu (toivoin siis katsastusmiehen kertovan että missä väljää) mutta vaikka niitä ylätukivarsia kuinka väänteli niin ei sitä pientä välystä huonosta kiinnityksestä huomannut muuta kuin ajossa.

                  Vähän ehkä kaukaa haettu ja vaikuttaako se tohon ohjauksen tökkimiseen mitenkään mutta....

                  Comment


                    #10
                    Tuosta Akin pistämästä kuvasta pyörän mukana kääntyy ainoastaan tuo vänkyrä varsi (nro 12), johon kiinnittyy ainoastaan 4 kpl tukivarsia ja raidetagon pää. Taitaa ne tukivarretkin pikkusen kääntyä vaakasuunnassa, jolloin iskari pääsee aavistuksen kiertymään, siksi se laakeri. liike on kuitenkin niin pientä että tuskin vaikuttaa ohjauksen keskitykseen.

                    Comment


                      #11
                      Ei ne tukivarret pääse eikä saa kiertyä mihinkään. Nehän on rungossa kiinni toisesta päästä tuon iskarin yläpään alumiinihässäkän kautta. Ja kun se iskari on kiinni tuossa alatukivarressa joka myöskään ei pyöri mihinkään, niin ei se iskarikaan voi pyöriä siellä. Ja jos vaikka ylätukivarret liikkuisivatkin, pyörisi samalla koko iskaripaketti jos se alapäästään voisi (eli silloinkaan siellä ei tarvita laakeria). Se kun on sillä tavalla tuossa yläosassa kiinni. Kun tuollaisen purkaa niin tajuaa miten se voi liikkua ja miten ei. McPherson on aika erilainen kuin tämä systeemi.

                      Ja niinkuin sanoin, ei siellä ole mitään laakeria. Ainoastaan kuminen osa metallilätkää vasten.

                      Comment


                        #12
                        Omassa autossa kokeilin joku aika sitten erilaisia etupään cambereita. Säätelin kulmia ääriasennosta toiseen ja kaikkea siltä väliltä, mutta en just huomannut säädöillä vaikutusta ajettavuuteen. Mutu kuitenkin oli, että negatiivinen camber ehkä tuntui paremmalta mitä positiivinen. Ero kuitenkin äärimmäisen pieni, ehkä jopa kuviteltu. Tokikaan noi mun säädöt ei olleet kovin tarkkoja, kun ei ole kunnon vehkeitä camberin mittaamiseen eli käsivaralta mentiin ja voi olla, että epätarkan säädön vuoksi vasemmassa pyörässä oli eri camber, mitä oikeassa.

                        Toki aanelkussa on erilainen pyöräntuenta ja se voi olla herkempi camberin muutoksille, mitä B4 on.

                        Comment


                        • #13
                          Tosissaan ETKA sanoo "Bearing" ja ELSA taas "Bushing". Tämä eBaystä lainattu kuva kertoo osan ulkonäön, tässä
                          itse huutokauppa (tai ei se mikään huuto ole, vaan suora kauppa, Sofort-Kaufen).

                          Tästä linkistä näkee erittäin hyvin tuon iskareiden rakenteen (sivun alalaidasta muille sivuille 1-5).

                          Comment


                          • #14
                            Nyt menee vahvalla mutu- tuntumalla ja kaukaa haetuksi mutta: auto on ollut omistuksessani ainoastaan kylmällä ajanjaksolla joten entäpä jos ohjaustehostimeen ei ole vaihdettu koskaan öljyjä ja öljyn kosteusprosentti on vähintään hirmuinen, voiko se hidastaa ja jähmeyttää tehostimen toimintaa niin pahasti ettei ohjaus jaksa kunnolla palauttaa? Nyt kun olen tarkemmin muistellut niin edellisessä -95 aanelkussani ohjaus ei ollut näin jäykkä kuin nykyisessä -97- mallissa. Huomenna yritän saada koeajoon toisen aanelkun niin saan paremman vertailukohdan ohjauksen jäykkyydestä.

                            Lisää mielikuvia ajettavuudesta: kaikki moottoripyörää ajaneet tietävät/ voivat kuvitella miten pyörä käyttäytyy kun ohjauslaakeri on liian tiukalla, se kuvaa tällä hetkellä ajettavuutta mielestäni parhaiten.

                            Comment


                            • #15
                              -95 ja -97 mallisessa A4:ssa on eri ohjausvaihde siksi ehkä erilainen tehostus vaikka käyttöpaine sama. Mutu

                              Mulla ei ole ohjausvaihteessa/tehostimessa Audin omia litkuja vaan ihan tavallista teboilin hydrauli/automaattivaihteisto öljyä koska oma "oikea" öljy ei tahdo oikein pysyä sisällä ja koska nykyinen öljy on huomattavasti alkuperäistä öljyä paksumpaa ni olen kyllä ollut huomaavani että tehostus on tehokkaampi varsinkin auton ollessa kylmä....

                              Eli kun sanoit että autossasi on alkuperäiset öljyt ni uskon että kosteuttakin on kondensoitunut jonkin verran eli itse aikakin kokeilisin vaihtaa öljyt kun ei siitä haittaakaan ,ole päinvastoin.

                              Comment


                                #16
                                Iso negatiivinen camber juurikin vaikuttaa keskittämiseen heikentäen sitä.

                                Onko kolarikorjauksen jäljet peitetty niin hyvin ettet niitä löydä?

                                Comment


                                  #17
                                  Kuin myös caster... Onko akselivälissä eroa, eli esim. toinen etupyörä takana?

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei ne tukivarret pääse eikä saa kiertyä mihinkään. Nehän on rungossa kiinni toisesta päästä tuon iskarin yläpään alumiinihässäkän kautta. Ja kun se iskari on kiinni tuossa alatukivarressa joka myöskään ei pyöri mihinkään, niin ei se iskarikaan voi pyöriä siellä. Ja jos vaikka ylätukivarret liikkuisivatkin, pyörisi samalla koko iskaripaketti jos se alapäästään voisi (eli silloinkaan siellä ei tarvita laakeria). Se kun on sillä tavalla tuossa yläosassa kiinni. Kun tuollaisen purkaa niin tajuaa miten se voi liikkua ja miten ei. McPherson on aika erilainen kuin tämä systeemi.
                                    Iskarista en ala vänkäämään. Mutta ilmeisesti esitin tuon tukivarsien liikeen pikkusen epäselvästi.

                                    Kun ne tukivarsien ulommat päät on nivelöity kääntyvään "vänkyrään" eri kohtiin, täytyy tukivarren päästä liikkumaan vaakasuunnassa, kun ei ne voi kasaankaan painua/venyä. Sisempi pää tietenkin pysyy paikallaan, mutta siellä oleva kumipusla sallii kulmamuutokset. Jos tarkastellaan ylempiä tukivarsia, kun ne on paremmin näkyvillä, niin sivusta katsottuna suoraan ajaessa pallonivelet näkyy kutakuinkin rinnakkain. Käännettäessä pyörät ääriasentoon ulospäin, taaempi pallonivel lähes katoaa etummaisen taakse. Taaemman tukivarren ulkopää siis tekee melko suurta sivuttaisliikettä. Ilmeisesti sama toistuu myös alhaalla...?

                                    Comment


                                      #19
                                      Joo nyt puhut asiaa! :) Kyllähän niiden on tosiaan noin pakko tehdä koska ne eivät ole samassa pisteessä kiinni. Täytyypä joskus katsoa tarkemmin miten ne tukivarret liikkuu käännettäessä ratti laidasta toiseen.

                                      Mutta tuo ei kyllä mielestäni voi selittää ohjauksen palautumattomuutta. Paitsi jos pallonivelet ovat ihan jumissa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nonniin!

                                        Taas on autoa purettu ja jotakin rupeaa jo selviämään.
                                        Tuttava- asentajan pajalla selitin onkelmia ja tehtiin 30 km koeajo, ratissa tosiaan on pieni klappi jota ei koeajamassani toisessa nelkussa ollut.
                                        Ohjausakseli purettiin näkyviin ja akselin alanivelessä on korvin kuultava ja sormin helposti tuntuva klappi, yli pari milliä laakeroinnin kohdalla. Luulisin että rupeaa jo vaikuttamaan? Eli vaikka rattia käännät ohjausliikkeen jälkeen takaisin niin pyörät kääntyvät kyllä aikanaan ja tietenkin loppupeleissä vähän yli joka toivoakseni on aiheuttanut kännifiiliksen kuskin paikalla...

                                        Samalla todettiin toinenkin mukava asia, mainittuani asentajalle missä suoritin nelipyöräsuuntauksen oli tuloksena epäuskoinen pärskäys ja hemmo rupesi samantien kaivelemaan laserivekottimia esiin.

                                        Kahden tarkan testin jälkeen oli pakko uskoa itsekin: kaikki kulmat olivat lähes täydellisessä balanssissa, camber-ero pyörien välillä 0,03 astetta, kulkusuunta-arvo alle 0,3 astetta, auraukset just eikä melkein. En tiedä onko sovelista mainita ensimmäisen suuntauksen tehneen Klaukkalalaisen huoltoaseman nimeä, halukkaille voin privana laittaa infoa ;) Saihan ne sentään aurauksen kuntoon, jos siinä koskaan mitään vikaa olikaan...

                                        Nyt pitää siis saada jostain ohjausnivel tai koko akseli mikäli ei myydä irrallaan, kuulostaa lähes ilmaiselta :-D

                                        Ans kattoo kui käy...

                                        Comment


                                          #21
                                          Vielä pikkusen OT'ia:

                                          Eihän nuo tukivarret varmaan alkuperäseen ongelmaan vaikuta. Tuolta muuten löytyy videonpätkä niiden liikkeestä...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X