Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Umpion heijastimen kiillotus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Umpion heijastimen kiillotus

    Audissani on umpion sisälle kertynyt vuosien varrella hyvin pölyä, eikä tiivistekään taida pitää kovin hyvin kosteudesta päätellen. Onko heijastimen kiillottamisessa esim. autovahalla mitään järkeä? Hopeointi (tai mikä se nyt onkaan) on tietysti todella ohut, joten homma pitäisi suorittaa varovaisuudella jottei se naarmuunnu. Kysynkin, onko kukaan tehnyt tätä operaatiota?

    VAG:lla, Motonetissa eikä Merteilillä ole myydä typ-43 ('77-'79) umpion laseja, onko ideoita mistä voisi vielä tiedustella?

  • #2
    Pelkällä märällä rätillä putsasin omani. Kokeilin vahaa sellaiseen kohtaan jossa ei merkitystä ja tuloksena peilipinta alkoi lähteen pois. Vaha oli tuota Auto Glymin kultaetikettistä, jossa ei ole pahemmin hiovia ainesosia. Mahtaa olla muuten kyllä aika ärtsyä.

    Comment


    • #3
      No, jo vain on tehty!

      Toissa kesänä typ44 (200) heijastimen ja lasin puhdistin Fairylla ja lämpimällä vedellä.

      Kiillotin heijastimen Turtlen teflonivahalla, jossa ei ole hiovia ainesosia.

      Pinnasta tuli todella siisti. Kannattaa olla varovainen kiillottamisessa, ettei tule liikoja naarmuja. Viime kesänä tein saman toisellekin umpiolle, kas kun tuo umpion irrotus on aika työlas t44:ssä.

      Kiveniskemät lasin ulkopuolella saa näppärästi piiloon spraylakalla, kuten takalyhtyjenkin lasit.

      Comment


        #4
        Mullakin on juuri tuota Turtlea, täytyy varovasti kokeilla mitä hellällä pesulla ja vahalla saa aikaan.

        Olisin mielelläni laittanut samalla uudet lasit. Onneksi entiset ei kuitenkaan ole rikki tai edes hirveän hakkautuneet. Motonetissa myytiin kyllä koko umpiota, mutta en ihan viitsi investoida kun ei nykyisissäkään periaatteessa mitään vikaa ole.

        Kiitos vihjeistä. :)

        Comment


        • #5
          Vahaus hiomattomalla vahalla ja kevyt kiillotus tehty tuohon vanhempaan kärryyn joku kymmenen vuotta sitten. Ei tuhonnut heijastimia ja valoteho pärjää edelleen tuolle uudemmalle kärrylle.

          Comment


            #6
            Heikki oletko kysynyt viralliselta varaosatiskiltä? ETKA kyllä väittää pelkän linssin poistuneen valikoimista mutta kertoo kuitenkin hinnaksi n. 36 ?...

            Comment


              #7
              Soitin Lahteen Laakkoselle ja he sanoivat että tuote on poistunut valikoimista.

              Comment


              • #8
                Pelkkää ajovalon lasia typ44 saisi biltemasta , luettelossa on

                Vasen 76-074 ja oikea 76-075
                Hinta on n.33E

                Olen joskus valitellut bilteman osien laatua, mutta huonoja
                kokemuksia on lähinnä joistakin kumiosista jotka haurastuvat
                nopeasti.
                Mutta lasiosan luulisi olevan ok.

                Comment


                • #9
                  Noin 30 Euroa maksoi myös Auto Toivosella Hellan valmistama lasi. Pari viikkoa sitten ostin

                  Comment


                    #10
                    Muuten hyvä , mutta kyse on nyt Typ 43:sen vanhemmasta (-77-79) lasista. :)

                    Comment


                    • #11
                      Olisi varmaan pitänyt lukea hieman edellisiäkin viestejä.

                      Comment


                      • #12
                        Otti ja tuli nasta/kivi Typ-44:n oik.etu-umpioon ja lasi rikki kokonaan. Tod näk. pääsen pelkällä lasinvaihdolla. Kysymykseni kuuluukin että kuinka tuo umpio helpoiten irtoaa?
                        En sitä ole koskaan joutunut availemaan. Onko jotain niksejä?

                        Biltemastako joudun uuden hakemaan, vai onko joku muu paikka pääkaupunkiseudulla olemassa?

                        Comment


                          #13
                          Motonetista löytyy:
                          UMPION LASI AUDI 100
                          Audi 100 10.82--11.90 H4 oikea. . . . . . . . . . . . . . . 48-5183 19.50 ?
                          Audi 100 10.82--11.90 H4 vasen. . . . . . . . . . . . . . . 48-5182 19.50 ?

                          Comment


                            #14
                            44:sesta ei tarvitse irroittaa umpiota lasinvaihdon vuoksi. Muistaakseni riittää, kun otat maskin ja sivuvilkun pois, niin saat kammettua umpion lasin pois paikaltaan.

                            Comment


                            • #15
                              Itse vaihdoin tuon typ44:n umpion lasin viime kesänä, ja koko umpio piti ottaa irti, että sai lasin vaihdettua. Siellä on umpion alapuolella pari kappaletta metalliklipsuja, joita ei saa irti/kiinni, kun umpio on paikallaan.

                              Umpio on melko paha irrottaa, siellä on sisemmässä alakulmassa maskin ja puskurin takana piilossa yksi ruuvi, mutta sekin lähtee pitkässä meisselillä hiukan voimaa käyttäen auki, muistaakseni maskin ritilää täytyi ottaa irti, jotta pääsi ruuviin käsiksi. Sivuvilkku täytyy ottaa irti. Puskurin listaa piti hiukan irroitella umpion alapuolisten ruuvien takia. Hankalan tuntuinen, mutta ensikertalainenkin selvisi kuitenkin lasinvaihto-operaatiosta 20 min:ssa.

                              Comment


                              • #16
                                Onko kellään kokemuksia noista Motonetin laseista? Kenen tekemiä?
                                On ne sen verran halpoja että taidan vaihtaa molemmat kerralla niin tuleepahan umpiotkin putsattua kunnolla. Jääpähän tuo vanha lasi toisesta varalle.
                                Taitaa olla yleinen mielipide että hiomaaineettomalla vahalla parannetaan umpion heijastus ominaisuutta. Ensin pestään luonnollisesti.

                                Comment


                                • #17
                                  Hain pois Motonetistä nuo kuleksimasta. Klipsejä / tiivisteitä ei tietenkään tuohon hintaan mukana ole.
                                  Viikonloppuna kiinnitys ja sitten katsotaan että mitä kestää.....

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kaksisatasessa tuo umpion irrotus on aikamoinen projekti -niin iso, että umpion puhdistusta varten riitti kiinnostus vain yhdelle puolelle kerrallaan. Tuossa joutuu irrottamaan puskurin rosterilistan, jonka kiinnitys on aika hankala.

                                    Kaksisatasessa lasi on kiinni muistaakseni kuudella klipsillä, umpiossahan on mukana korkeussäätö ja lisäpitkän heijastin.

                                    Itse tein molemmille puolille vesipesun ja heijastinen vahauksen hiomattomalla vahalla. Alkuperäistä tiivistettä varmensin saniteettisilikonilla.

                                    Säästöä sekin: en vaihtanut kuluneita laseja vaan suihkautin ohuen kerroksen spraylakkaa pintaan ja taas näyttää uudelta 8)

                                    On muuten hyvin tehty umpio Audissa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Lasit on nyt vaihdettu molempiin umpiohin ja aikaa meni n. 30min per puoli.
                                      1.Umpio ensin irti irroittamalla kaksi pulttia "päältä" siitä konepellin etureunapellistä. Vilkku ja maski irti. Oik.ja vas. alakulma omaavat myös ruuvit joista jo mainittu tuo sisempi on aikas "hankala". Sitten pikanostosäädon kampi irti ja vot.
                                      2. klipsit irti ja umpion pesuun. Itselläni oli oik.umpio aika huonossa kunnossa (ruostetta etc.) joten kokeilimpas siihen alumiiniteippiä.
                                      Näin vajaan viikon jälkeenkin olen tuohon ratkaisuun erittäin tyytyväinen sillä vakavallakaan (katsastusmies) tuijotuksellakaan eroa uudesta ei huomaa ja valoa piisaa.
                                      Kamat kasaan ja valot päälle. Eroa on kyllä. Toinen umpio oli kuin uusi (vaihdettu?) ja siinäkin lasin vaihto uuteen kannatti. (19.90?)

                                      Ei ole paha rasti ja mielestäni jokaisen lux:in arvoinen.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tein saman homman typ 43:eeni. Umpiot näyttävät nyt mukavan kirkkailta, vaikka lasit ovatkin vanhat. Eivät tosin kovin hakkautuneet.

                                        Nyt on vain sellainen ongelma että en tiedä mihin asentoon polttimon pitäisi kantaansa asettua. Umpiossa on siis irrotettava metallinen kanta, jossa on parkki- ja valopolttimo. Polttimo painetaan jousta vasten kolmen kiinnityskynnen alle, ja asetelma kiepautetaan kiinni umpioon.

                                        Huomasin vain että polttimon voi laittaa kantaan ainakin kolmeen eri asentoon, jolloin polttimo sojottaa kallellaan eri suuntiin. Mistä tiedän mikä on oikea asento? Mihin H4-polttimon "kauhan" pitäisi osoittaa? Suoraan ylös vai alas? Vähän outo systeemi tässä.. Valo on kuitenkin H4. En tiedä sitten oliko tuohon aikaan erilaisia polttimon kantoja kuin nykyään. Onko ajatuksia?

                                        Comment


                                          #21
                                          Poltin tulee asentaa kauha langan alapuolelle. Eli kuperapuoli alaspäin. Tällöin lyhyenvalon lanka paistaa ainoastaan heijastimen yläosaan, jolloin valo paistaa alas.

                                          Comment


                                            #22
                                            OK, kiitos!

                                            Comment


                                            • #23
                                              2. klipsit irti ja umpion pesuun. Itselläni oli oik.umpio aika huonossa kunnossa (ruostetta etc.) joten kokeilimpas siihen alumiiniteippiä.
                                              Kävin siis eilen leimassa ja katsastus-setä oikein kehaisi kuinka hyvin valot näyttävät.
                                              Siis alumiiniteippi toimii!

                                              Comment


                                              • #24
                                                Minusta vain tuntuu, että alumiiniteipit ym heijastinpintojen virittelyt ovat tilapäisiä ratkaisuja joiden elinikä ei ole pitkä. Toisaalta säästää euroja aikansa, mutta jossain vaiheessa tulee kuitenkin uusien umpioden hankinta eteen. Itse en alkaisi "vippaskonsteja" tekemään:)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jorkka:
                                                  Tuohan oli kokeilu joka "piti" suorittaa kun lasien vaihto oli käynnissä.
                                                  Motonetistä näyttävät myyvät koko umpiota hinttaan n.60? kpl joten ei tuokaan nyt paha ole,
                                                  mutta kun nuo molemmat umpiot irroittaa nyt kokemuksen omaavana noin 10:ssä minuutissa niin äkkiähän ne vaihtaa kun sikseen tulee.
                                                  Se oli "ahaa-elämys" kun näin teipin siinä hyllyllä ,-)) Ei suunniteltu.

                                                  Hyvin toimii ainakin vielä, joten menköön kun kerran hyvin näyttävät. Itse en laske katsastusmiehen varaan sitä että "läpi meni" - niin hyvät ovat. Kyllä tässä on haettu nimenomaan lisää valotehoa oman ja muidenkin turvallisuuden takia. Sitten kun ei teipit toimi etc. niin umpioita vaihtamaan.

                                                  Tämä siis minun kokemukseni asiasta. Älkööt muut ottako minua esimerkkinä ,-)))

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Umpion heijastimen kiillotus

                                                    Itse olen umpiot kiikutannut saloon jossa on firma joka alumiini höyrystää heijastimet uudelleen. Se oli pari vuotta sitten 20 euroa. Niistä tulee samanlaiset kuin uudetkin koska tehtaat käytävät samaa tekniikaa. Enään en muista sen firman nimeä mutta se on salon ohi turkuun päin n. 2km ja TB aseman kohdalta oikealle ja ensimäinen risteys vasemalle ja ensinmäinen teollisuus talo vasemalla joka valmistaa mm. valaisimia siellä tälläinen homma ainakin aikaisemmin onnistui.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kommentoin Bilteman ja Motonetin eroja autovaraosissa.

                                                      Biltema: useinmiten roskaa. Joskus sattuu parempiakin osia. Huonot valikoimat.

                                                      Motonet: samaa tarvikeosaa mitä saa lähes mistä tahansa autorvaraosaliikkeestä, perus tarviketta ja/tai laadukkaampaa "alkuperaistä vastaavaa". Olen pitänyt autokalustoni (VW:t, Audi, Toyota, Mitsu, Subaru...) kunnossa lähes pelkästään Motonetin osilla. Kertaakaan ei ole ollut osissa vikaa ja väärät hankinnat voi vaihtaa. Hinnat edullisia tai korkeintaan sama kuin esim AD-varaosissa. Ainakin Salossa, Turussa ja Vantaalla on Motonet.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Pekka: Mahtaisiko ko. firman yhteystiedot löytyä jostain muistin lokeroista?

                                                        Jos joku tietää paikan jossa saisi noita heijastipintoja kunnostettua niin ehdotuksia otetaan vastaan. Olis tuossa yhdet 90 (typ85) valot mutta kun heijastimet niin kuluneet että en ole vielä viitsinyt niitä kiinni laittaa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nyt reilu puoli vuotta tuota alumiiniteippi "viritystä" katselleena voin todeta että edelleen on teho tallessa ja valot on siis kuin uudessa autossa.
                                                          Toimii siis ainakin yli 6kk.
                                                          Palataan asiaan Jouluna -)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            En olisi todellakaan uskonut "kotikonstien"auttavan ko asiaan. Hyvä, että vaihtoehtoja löytyy kalliiden ... Mainiota.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X