Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Etuapurungon paikan tarkastus/säätäminen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Etuapurungon paikan tarkastus/säätäminen?

    Eilen alkoi jostain syystä epäilyttää, onko auton etuapurunko ihan kohdallaan. Pystyykö sen asemaa suhteessa auton koriin, tarkistamaan kotikonstein ilman mitään erikoislaitteita?

    #2
    Arvaan, että liittyy vastatehtyyn kykäremppaan. Ai miksikö?

    http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...=ratti+vinossa

    Selvisi, että paja joka osaa vaihtaa kytkimen, osaa merkata apurungon paikan jos tarve vaatii. A3:ssa sitä ei kuulemma edes tarvitse merkata kun se ei mene kuin yhteen kohtaan paikalleen.

    Pyöränkulmathan ne oli pielessä, pari säätökeikkaa ja kuntoon tuli.

    Comment


      #3
      Arvasit oikein. Kytkinrempan jälkeen ratti oli hieman vinossa ja mieleen tulee vain kaksi syytä siihen. Joko ratti on syystä tai toisesta irroitettu ja laitettu sitten yhden pykälän väärään kohtaan tai apurunko on irroitettu/löysätty ja kiinnitetty hieman eri kohtaan. Raidetangon säätöihin ei kait ole tarve kajota moisessa rempassa.

      Onko muuten vaihdelaatikon irroituksen yhteydessä tarpeen kajota apurungon kiinnityksiin?

      Comment


        #4
        Joo-o, mullakin eteen cross camberiksi tuli kokonainen aste (-0.5 ja -1.5), kun eivät halunneet samassa paikassa säätää apurunkoa. Apurunko oli irti joskus stockmannilla...

        Comment


          #5
          Ei tarvitse apurunkoa löysätä laatikon irroituksessa/kiinnityksessä. Ovat silti vissiin tehneet niin.

          Vasen takanurkka on kiinteä, loput kiinnitykset "kelluvia" eli vasemman takanurkan suhteen sitä voi vähän kääntää.

          Apurungon voi täsmätä kohdilleen esim pohjan koritulppien reikiin tai takaa asti.

          Comment


            #6
            Kävin mittailemassa etupyörien asemaa suhteessa autonkoriin. Vasen etupyörä näemmä vajaan sentin taaempana mitä oikea pyörä :| Auto myös tahtoo vääntää vähän vasemmalle suoralla tiellä ajettaessa ja se rattikin on vähän vinossa.

            Minkälainen homma apurungon säätäminen yleensä on, pitääkö paljonkin purkaa osia, jotta apurunkoa pääsee säätelemään ja onko apurungon ja korin välissä jotkin puslat, jotka olisi myös syytä uusia?

            Comment


              #7
              Pultit löysälle, kampea apurunkoa, pultit kiinni. Kaveri tossa hommassa paikallaan.

              Hifiversio säädöstä sisältää askin kannakkeiden löysäyksen apurungosta.

              Oha siellä puslat, mutta ovat muuten niin tiukkoja vempeleitä, että pakosti ei kunnon työkaluillakaan mene särkemättä puslaa. BTDT. En vaihda jatkossa kuin pakon edessä.

              Comment


              • #8
                En vaihda jatkossa kuin pakon edessä.
                Tuttu tarina... Oli tossa tänä vuonna 80 Audi jonkin aikaa ja yritin sitä vähän vakaammaksi saada. Ostin sihen kaikki puslat mitä saa.
                Näppäränä jätkänä Haynes auki ja katoin et etukolmion puslat saa helposti paikalleen saippualiuoksella (jep, ekaa kertaa puslien vaihdossa). Helevetin hienosti ne sieltä ulos tuli mutta nöyränä poikana Nissanilla aamulla töihin Audin kolmio takaluukussa ja merkkiliikkeeseen kysymään jos sai nää puslat sisään jossain vaiheessa tänään...

                Comment


                  #9
                  Olisit laittanut tuoreemman mallin tai tehostetun mallin metallirunkoiset.

                  Saippualla saa painettua puslat melko järkevästi, mutta vaatii pannan ympärille ettei se tursua vain sitä reikää vasten. Siitä sitten vaan pultti+prikkavirillä vetää kiinni. Tuli muutama kuminen pusla jumpattua kesällä t3 volkkariin. Tekniikassa oli vähän hakemista, mutta kun se löytyi, homma luisti kuin tanssi.

                  Comment


                  • #10
                    Mä itse asiassa yritin pannan kanssa, mut ei vaan onnannu. Ehkä tekniikassa hiomista...
                    Annoin sitten olla kun noiden puslien vaihdon jälkeen (vaihdoin lisäksi molemmille puolille etukelkan kumit) auto ei tullu sen paremmaksi.
                    Olis kai tullu pari kirosanaa helpommaksi laittaa toiset renkaat.

                    Comment


                      #11
                      Kiitoksia ohjeista. Eipä toi apurungon säätö vaikuta pahalta homma. Semmoinen kysymys vielä, että lepääkö kone myöskin apurungon päällä?

                      Comment


                        #12
                        Kone lepää korissa, vaihteisto apurungossa.

                        Comment


                          #13
                          Kumipuslien asennuksessa auttaa kummasti puslien keittäminen.Elikkä keittiöön vaan emännältä salaa ja perna kattilaan puslat keittymään.

                          Comment

                          Working...
                          X