Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmavaivoja jarruissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmavaivoja jarruissa

    Hei,

    Olen lukenut tarinoita jarrujen ilmaamisesta, mutta nyt tuntuu pakottavaa tarvetta kysyä neuvoa koska vanhat konstit ei pure.

    Auto on Audi A6 2.5 TDI Quattro Avant 2003.

    Ajattelin, että helpolla pääsee kun hakee Biltemasta takaiskuilla varustetut letkun pätkät ja litran jarrunestettä. Ei muuta kuin letkut ilmausnippoihin, letkujen toiset päät tyhjään pulloon ja nipat auki. Jarrua pumppaamaan. Muutaman jarrupainalluksen jälkeen muuttui jarrupoljin lötköksi. Taisi olla Bilteman ilmaustyökalut täysiä susia. Nyt on varmasti ilmaa systeemissä. Siirryin perinteiseen menetelmään. Ilmausnippa auki - jarru pohjaan - nippa kiinni - jarru ylös. Vuorotellen etujarrut n. 30 min ajan. Ilmaa tuli. Ei ollut merkitystä koneen ollessa käynnissä tai ei. Löysä jarrupoljin.

    Missä järjestyksessä tämän auton jarrut kuuluu ilmata?
    Saanko parempia tuloksia aikaan jos yritän imeä ilmausnipoista, ilman pumppaamista tai ilman, että auto on käynnissä?
    Vai onko ainut vaihtoehto etsiä sopiva korkki jarrunestesäiliöön ja varustaa se ilmaventtiilillä, pumpata painetta jne. ?

    Ei ole mukavaa ajella niin, että jarrut toimii vasta kun poljin melkein pohjassa.

  • #2
    Jarrunestesäiliö pitää olla paineistettu NESTEELLÄ kun näissä nykyvekottimissa on ABS ja ESP-hilavitkuttimia,muistaakseni säiliöön 2bar paine ja järjestys kuski etu-abbari taka,abbari etu-kuski taka.Ohjeen mukkaan piti laskee n.2desiä kustakin nurkasta.Saattoipa olla niin,että hommaan ehkä tarvitaan OBD-väylästä oma komento touhuun,en muista varmasti...Ptruu,riippuu ELSA:n mukkaan siitä,mikä Bosch-ESP järjestelmä on kyseessä-kuitenkin järjestys onkin oikea etu-vasen taka...vasen etu-oikea taka.Kuitenkin painejuttu pitää paikkansa!
    Viimeksi muokannut oskupossu; 4.3.2014, 02:48. Perustelu: edit

    Comment


    • #3
      Pumppasitko painetta järjestelmään? Pelkkä jarrupoljin pohjaan, ilmaus ruuvi auki periaate nytten kyllä yhtään auta sen enempää. Kannattaa pumpata 4-8 kertaa kunnolla sitä painetta sinne, sitten poljin pohjaan ja ruuvi auki. --> nesteet/ilmat pihalle, ruuvi kiinni ja sitten vasta poljin ylös.

      Comment


      • #4
        Kiitoksia vinkeistä. Modifioin paineruiskusäiliöstä sellaisen täyttövehkeen. Sattui nimittäin löytymään sopiva korkki jarrunestesäiliöön, johon raaskin asentaa letkunipan. Pistin säiliöön pari litraa jarrunestettä ja paineet 1,5 barin paikkeille. Kätevästi tuli ilmat pihalle ja homma hoitui yksin. On jarrupoljin taas jämäkkä.

        Comment


        • #5
          Oiva ratkaisu!

          Comment


          • #6
            Vielä on vähän ongelmia jarrujen kanssa. Ensinnäkin jarrutuksessa huomaa selvästi kuinka toinen puoli jarruttaa ennen toista puolta. Tämän lisäksi ajon jälkeen saattaa joku jarrulevyistä olla tulikuuma kun toinen taas sopivan lämpöinen. Onko järjestelmässä sittenkin vielä ilmaa? Vai onko perinteisen ilmaustyylin (poljin pohjaan ja ylös) takia jotain likaa joutunut putkistoihin? Jarrulevyt, -palat ja jopa letkut on vaihdettu. Satulat puhdistettu. VCDS väittää toisinaan jarrupaineeksi n. 1 bar vaikka poljin olisikin täysin ylhäällä. Oliskos tähän mitään vinkkejä?

            Comment

            Working...
            X