Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Passat 3C 4motion tarinää takapäästä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Passat 3C 4motion tarinää takapäästä

    Autoa ostaessa oli pakkasta, niin ongelmaa ei esiintynyt, mutta ilmojen lämmettyä on tärinää alkanut ilmetä.

    Ensimmäisen kerran tarinää oli havaittavissa helmikuun alussa pidemmällä ajomatkalla. Tuolloin oli luntakin jonkin verran ja luistelua tuli kokeiltua ;) (+kahlattua heikommin auratuilla tiellä) joten ensimmäiseksi epäilys kohdistui vanteisiin kertyneseen lumeen.
    Ongelma kuitenkin paheni ilman lämmettyä reilusti plussan puolelle, jolloin luulisi ylimääräisen lumen/jään sulavan omia aikojaan...

    Värinä alkaa viiveellä, kun on ajettu jonkin aikaa n. 100-110 km/h nopeudella (renkaiden lämmettyä?).

    Ensin kokeilin rengaspaineiden nostoa -> värinä alkaa nopeammin. Sen jälkeen paineiden lasku lähtökohtaa alemmas -> sama juttu. Sen jälkeen paineet takaisin "normaaliksi" ja renkaiden paikan vaihto etu <-> taka vasemmalle puolelle. Edelleen täristää takapäästä. Seuraavaksi sama oikealle puolelle eikä edelleenkään vaikutusta. Aina vaan täristää takaa "pakaroita hieroen" ja pahimmillaan myös kuuluu "läpättävä" ääni aivan kuin takaoven ikkuna olisi auki.

    Alkaa ideat olla vähissä. Seuraavaksi varmaan täytyy kokeilla kesärenkaita... Kellään kokemusta tai käsitystä mistä voisi olla kyse?

    Kaikki 8 vannetta on alkuperäisiä VW aluvanteita, samoin pultit. 1 OEM lukkopultti/pyörä.

    #2
    Pari vaihtoehtoo tulee mieleen. Renkast ei ole tasapainossa tai vanteet soikeena.
    Voi renkaassa itsessäänkin olla vikaa

    Mulla on a6:ssa 80 kohdalla pahin täryytys. Kaks vannetta talven aikana menny mutkalle, kun kävin tasapainottaas ne.

    Comment


      #3
      Mun 5 senttiä:
      1. Paakkuutunutta hiekkaa vanteissa (ei aina lähde pesussa vaan pitää poistaa mekaanisesti)
      2. Jarrut laahaavat (silloin täristys usein alkaa vasta pienen ajon jälkeen kun levyt menevät kieroksi kuumuuden takia)
      3. Vetoakselin kumi rikki ja nivel jo paskana
      4. Loppuun kulunut laakeri

      Comment


        #4
        Kiitoksia hyvistä vinkeistä. Eiköhän nuo renkaat ala jo olla poissuljettu, kun ratti ei alkanut täristä renkaiden paikkoja vaihtamalla, vaan aina välittyi penkin kautta. Samalla kun olivat irti, poistin hiekkoja vanteiden sisäpinnoilta. Ilmeisesti paineiden kokeilu sattui vaan liian lämpimille ilmoille.

        Ennen ostopäätöstä käytin auton myös jarrudynamometrissä - moottori sammutettuna tietenkin, kuten valmistaja on ohjeistanut - enkä haivainnut mitään suurempaa laahausta. Nyt käytin uudestaan ja tarkastelin aiempaa kriittisemmin. Oikealla rullausvastus 0,2 kN, joka aika normaalia tasoa; mutta vasemmalla vajaa 0,3 kN eli hieman koholla. Sitä ennen nosturilla käsin pyöritellessä noissa ei ihmeemmin eroa huomannut, kun voimansiirto lisää omansa soppaan. Suojakumit näytti ehjiltä.

        Seuraavaksi pitänee koittaa jarrujen herkistelyä. Myyjäliikettä ei liene hyödytä vaivata, jos asia tuolla ratkeaa. Mutta ellei ongelma poistu, täytynee neuvotella korjauksesta...

        Comment


          #5
          Vetonivelten vatkausta ei käsin huomaa. Se on toki harvinaista muttei mahdotonta.

          Mutta teepä testi: aja tärinään saakka ja kokeile takajarrulevyjä sormella. Jos tarvitset Bacimysiniä sen jälkeen, homma on selvä ;)

          Comment


          • #6
            Mulla oli yhdessä vehkeessä sellainen ongelma että ravisti 100-120 km/h kun väännätti, epäilin aluksi kaksoismassaa mutta vetari sieltä oli sisäpäästään väljä. Mun mielestä se jarru ongelma tuntuisi jarrutettaessa tärinän aikana, ts.voimistuisi?

            Comment


              #7
              Ei taida jarruistakaan johtua. Koitin levyjen lämpöä lyhyen motaripätkän jälkeen eikä niissä eroa ollut vasemman ja oikean kesken. Pikkasen lämpimät jarrutuksen jäljiltä, muttei mitenkään polttavat. Testi ei ollut aivan optimaalinen, koska ajomatka oli melko lyhyt ja muu liikenne rajoitti vähän nopeutta, jolloin maksimaalista tarinää ei saanut aikaiseksi sillä kerralla.
              Rullausvastuksetkin olivat tasoittuneet, kun niitä myöhemmin satuin uudelleen tarkastamaan.

              Myyjään olin yhteydessä ja ensimmäiseksi ehdotti Haldex-öljyn vaihtoa, jonka vaikutukseen en jaksanut uskoa. Huoltokirjan mukaan ne on vaihdettu kuten pitääkin ja seuraavasta vaihtovälistä on vielä puolet jäljellä. Vuotojakaan ei ole.

              Perjantaina ajoin pidemmän motari/maantiesiirtymän. Tuolloin oli tuulista ja ilma n. +5. Ja kas kummaa. Vaikka matkanopeus talvirajoituksella osui niille paikkeille, missä ennen oli pahin tärinä, ei se nyt ollutkaan niin paha. Tärinää kyllä edelleen oli, mutta huippu oli eri nopeudella.

              Matkan edetessä mietin ilmavirtauksia (vastatuuleen virtausnopeus suhteessa ajonopeuteen kasvaa) auton alla ja niiden vaikutusta osien jäähtymiseen.. Kunnes muistin, että sieltähän puuttuu pala lämpöeristettä kardaanitunnelin alkupäästä. Edellinen omistaja ajanut pohjan joskus hieman kiinni ja vasemmalta puolelta se paksu foliosuojus on revennyt pois ehkä 20-30 cm matkalta. Alkuun ei näyttänyt kovin pahalta puutteelta, mutta tarkemmin tarkastellessa näkyy, että sen kuuluisi olla selkeästi pakoputken ja kardaanin välissä.

              Pakoputkesta säteilevä lämpö varmaankin aiheuttaa lämpölaajenemista kardaanissa, mutta mihin kaikkeen ja millä tavalla se vaikuttaa?

              Comment


                #8
                Ota tästä nyt selvää. Testiajoa suoritettu eikä logiikkaa tärinän esiintymiselle tunnu enää olevan. Tärinä on kyllä läsnä, mutta "piikki" aika heikosti toistettavissa.

                Taitaa tuo puutteellinen lämpösuojauskin olla aika kaukaa haettua, vaikka aika pitkältä matkaltahan tuo on vuorattu. Jokin syy sille kait kumminkin on...

                Tämäkään ei varmaan liity vikaan, mutta mikä tuo ehkä 2-3 mm reikä perän/haldexin pohjassa on?
                Attached Files

                Comment


                  #9
                  Päivitetäänpä pitkästä aikaa tätäkin ihmettelyä. Viime vuoden keväällä tärinä katosi ilmojen lämmettyä ja kuivuttua. Ajelin vanhoja kitkoja loppuun seuraavaan syksyyn asti. Koko kesänä tai vielä syksylläkään ei samanlaista voimakasta tarinää enää ilmennyt. Talvirenkaita uusiessa pyysin rengasliikkeessä tutkimaan vanhoja renkaita ja vanteita, mutta ei sieltä kuulemma mitään normaalista poikkeavaa löytynyt. Tärinä siis jäi mysteeriksi.

                  Toisena talvena huomasin, että vanteet ovat kyllä aivan paskat talvikäyttöön. Pesun jälkeen jäivät aina täristämään, kun kuria ei saanut kunnolla putsattua tiheiden puolien takaa ja siellä on vielä huonosti suunniteltu olake. Pitäisi siis aina pesun yhteydessä käyttää pyörät irti :(
                  Tärinäongelman ollessa pahimmillaan sekään ei auttanut eli siitä se ei johtunut.

                  Comment

                  Working...
                  X