Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Irrotettava vetokoukku jumissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Irrotettava vetokoukku jumissa

    Onko kellään kokemuksia onnistuneista irrotuksista?

    Taitaa olla niin että ei ole ollut aiemmalla auton omistajalla käsitystä koukun käytöstä.

    Olen suihkutellut ruosteenpoistajaa ja takonut lekalla koukkua mutta avausvipu jumissa.Ei käänny ala-asentoon

    Kovil-koukusta kyse.
    Viimeksi muokannut Killeri; 31.8.2019, 16:54. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

  • #2
    Onko semmonen L- muotonen avausvipu koukussa?
    Jos on niin paina vivun edessä oleva jousi kuormitteinen lukko ja
    käännä vipua, oisko ollu noin 180 astetta.

    Käännä koukkua oikealle vaakatasoon je vedä pois.
    Lekalla avittaa kääntymään jos jumissa.

    Comment


    • #3
      Sitä kahvan tappia voi nakutella sivusuunnassa edestakas pikku vasaralla niin herkistyy hieman.Sitä ei kannata väkisin yrittää kääntää kun kahva irtoo helposti. Edellisessä viestissä olikin normaali irrotus kerrottu.

      Comment


      • #4
        Lukitusnappi menee pohjaan mutta kahva ei käänny alas vaikka lukitusnappi on pohjassa.

        Koukku ollut siis todennäköisesti kohtuu pitkään kiinni ettei oo irrotettu ni siksi jumissa

        On L-muotonen vipu

        Comment


        • #5
          Mulla oli joskus sama juttu vanhas Audis , rostoffia vaan ja kevyesti naputellen..

          Comment


          • #6
            Se kahva kääntää epäkesko tappia joku nyt on jumissa,liota irrotusöjyllä ja koputtele vasaralla sitä sivuttain eestaas. Tapin toinen pää muistaakseni näkyy vasemmalla puolella,toisessa päässä on se kahva.

            Comment


            • #7
              Ei se auta kuin liuotella pitkä aika ja lekalla naputella koukkua edestakaisin sivuille tosiaan. Ja sitä kahvaa ei kannata mennä takomaan tai pääsee hitsaushommiin. Korkeintaan vähän vain pikkuvasaralla. Induktiolämppärillä voi koittaa kans antaa kuumaa siihen koukun juureen, mutta sitten pääsee maalaamaan.

              Nuo kovilit tuntuu olevan joko yleisimpiä jota jätetään paikalleen tai oikeasti todella kovia ruostumaan. Enkä kyllä ymmärrä ihmisiäkään jotka ostaa irrotettavan koukun ja jättää sen sitten pysyvästi paikalleen.

              Comment


              • #8
                Sama ongelma isän CR-V:ssä, edellisen omistajan ansiosta siitäkin on tullut kiinteä koukku. Voisiko johtua siitä ettei Kovilin tai ylipäätäänsä minkään irroitettavan koukun osia ole ruostesuojattu jatkuvaa käyttöä kestämään? Taitavat toimia sitä paremmin mitä enemmän pidetään takaluukun sisäpuolella :D

                Comment


                • #9
                  Sillälaillahan nuo irrotettavat koukut on tarkoitettu käytettäväksi. Kun ei ole aisaa vedettävänä niin koukku on suojapussissa autossa. Jos taasen autossa on kokoajan aisa kiinni niin silloin irrotettava koukku on ollut väärä valinta. Kiinteä olisi ajanut saman asian.

                  Comment


                  • #10
                    Suurinpiirtein kaikki oleellinen on tässä jo mainittu. Mutta lisään vielä senverran että sitä L mallista avausvipua kannattaa pitää pienessä pännissä aukipäin kun naputtelee moskalla koukkua sivuttain ja sitä epäkeskotappia muuten vieteri vetää vaan piukempaan.

                    Comment


                    • #11
                      Joo. Sinnikkäällä työllä saa irti. Yhden alkuperäismallisen todella tiukkaan juuttuneen irroitellut koputtelemalla ja runsaasti ruosteenirroitinta käyttäen. Ei kannata yrittää irti samantien. Vaatii useamman päivän aikana sen touhuvartin vasara kourassa.

                      Comment


                      • #12
                        Kiitos vastauksista.Pitää jatkaa naputtelua ja käydä ostaa lisää rostoffia.

                        Kannattasko se jousi ottaa irrotuksen ajaksi pois jos sen vaan saa
                        Viimeksi muokannut kkatajainen; 21.2.2014, 05:52. Perustelu: lisäys

                        Comment


                        • #13
                          En usko että tarvii. Tosiaan vielä vakoilin tota kovilin koukkua niin se tappin pää kyllä näkyy siellä kahvan vastakkaisella puolella. Siihen saa muutaman millin sivuttaista liikettä vasaralla ja irrotuslitkulla. Samalla voi yrittää varovasti kahvasta kääntää. Kun sen saa liikkeelle niin voikin sitten alkaa hakata koukkua sivuun oikealle.

                          Comment


                          • #14
                            Mulla on sellasia kokemuksia tosta L-kahvalla varustetusta koukusta, että ei liikahtanut yhtään ennenkuin lopussa totesin että "nyt tai ei ollenkaan" ja kumivasaralla sen mitä miehestä irtosi. Varsin kevyt tuo vasara kyllä oli joten suuremmalla olisi selvinnyt vähemmällä voimalla. Kahvahan hajosi heti alkuun joten porattiin siihen reikä ja tulppahitsillä kiinni. Pinta-alaahan tuossa on mistä ruostua kiinni joten on sitte tiukassa kiinni kun sille päälle sattuu.

                            Comment


                            • #15
                              Sen kahvan kun hitsaa takas kiinni, taitaa se lukko saada sen verran lämpöä että aukeaa. Tismalleen sama kokeiltiin tässä pari viikkoa sitten ja tosiaan hitsaamisen jälkeen alkoi liikkumaan.

                              Comment


                              • #16
                                Njoo, myöskin tällä uudella hitsillä siinä oli 4x enemmän pitoa kuin orkkiksessa, varovasti migillä vedeltiin. Irtottuaan tosiaan hioin ruosteet pois ja rasvasin koukun. Nykyisessä B6 on tälläinen alhaaltapäin pujotettava koukku jossa on yksi kuula joka laukaisee tuon lukon, uudemmissa näköjään neljä. Hyvin on tuokin alkanut toimia kun olen sen käytön jälkeen öljynnyt ja säilyttänyt tallissa (kun on kärrykin siellä).

                                Comment


                                • #17
                                  Olen selannut searchilla löytyneet 536 aihetta haulla "vetokoukku", mutta tähän ongelmaan ei löytynyt apuja.

                                  Eli ongelma on alkuperäisen irroitettavan vetokoukun irroitus. Manuaalin mukaan tehtynä käännä avain punaiselle, vedä nupista, käännä punaiselle alueelle ja niin kauan että vaste tulee vastaan ja koukun pitäisi irrota. No ei irtoa, kun ei mitään vastetta löydy vaan nuppi vaan pyörii ympäri ja joku räikkämekanismi napsahtelee pyörityksen mukana. Koukku ei ole ruostunut paikalleen kiinni vaan heiluu kyllä pitimessään millin pari suuntaansa (riippumatta nupin asennosta).

                                  Tähän asti tuloksetta kokeiltua:
                                  1. irroittaa koukkua kaikissa mahdollisissa nupin asennoissa koko pyöritysmatkalta
                                  2. kääntää nuppia vastapäivään joka asennossa, ei käänny
                                  3. vetää nuppia ulospäin oikein kunnolla joka asennossa, ei vaikutusta
                                  4. suihkia WD40 kaikkiin mahdollisiin koloihin ja yrittää uudestaan kaikkia mahdollisia kikkoja pitkän liottamisen jälkeen

                                  Vetokoukku on seuraavien kuvien mallinen (ei minun myynti-ilmoitus, mutta parhaat kuvat mitä koukusta löysin):

                                  http://www.tori.fi/satakunta/Audi_A4...u_13467299.htm

                                  Kaikki apu otetaan vastaan. En keksi mitä tekisin, koska koukun mekanismia ei pääse tutkimaan kun se on yllättäen siellä pesässään lukossa...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jotain apua voisi löytyä tuolta westfalian irrotettavan koukun ohjeista. Ei ihan näytä samalta vs. jälkiasenteinen westfalia...

                                    https://www.westfalia-automotive.com...302600001-299/

                                    Minun mielestä koukku lähtee irti kun nuppia vetää ulospäin (oikealle) ja kääntää samalla. (avain toki auki asennossa tuossa irrotustilanteessa)

                                    Kuvista näet että koukkupää lukittuu jonkinlaisilla ulos puristuvilla kuulilla. Jos ei koukku irtoa niin kuulat ruostuneet tms. ja crc.tä pitäisi saada sinne irto-osan yläpäähän -> hankalaa jos koukku paikallaan...

                                    CRC etenee jonkun millin vuorokaudessa eli aikaa ja tupakkia voi mennä...


                                    Ja sitten lopuksi: jos mikään ei auta niin takapuskurin irrottamalla & rungosta muutama pultti pois -> koko mekaniikka tulee ulos sieltä runkoputkien sisältä yllättävän kivuttomasti (kun sähköihin ei tarvinne tuossa koskea)...
                                    Viimeksi muokannut HeikkiOjalehto; 2.6.2015, 09:44. Perustelu: lisätty irrotuskommenttia.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jos siellä on se kuula jumissa niin ei auta muuta kun lekalla herkistellä sitä niin kauan että se tipahtaa pois tieltä. Kannattaa nostaa koukku mahdollisimman perille kolossaan niin kuulalla on mahdollisuus liikkua pois tieltä

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itsellä meni hermot c5 a6 koukun kanssa. Lähtihän se viimein ku otin rälläkän tosin se oli alkuperänen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä minä purkaisin takapuskurin edestä pois ja tavaratilan puolelta muutama (varmaan 4kpl) pulttia irti. Tuohon menee renkaan irrotteluineen ja pakoputkien edestä siirtojen kanssa pari tuntia kesällä pihalla enskertalaiselta ja sen jälkeen onkin koko mekaaninen vetokoukku irti.

                                          Mekaniikka nurinpäin käännettynä crc tai wd-40 valuu oikeaan osoitteeseen ja varmasti lukituskuulat irtoaa kun vasaroi iskua eri suuntiin muutaman kerran. Rälläköinnin jälkeen joutuu ostamaan uuden koukun mekaniikan ja kuitenkin purkamaan sen puskurin edestä pois -> yritys ei pienennä vaivaa yhtään.

                                          Comment


                                          • #22
                                            1. Ammu sinne joka koloon lisää CRC:tä
                                            2. Hallitunkilla koukkua ylöspäin niin, että auton perä nousee
                                            3. Hakkaa kumivasaralla tms. koukkua joka puolelta. Laske välillä tunkki alas ja hakkaa kuulaa myös ylhäältä.

                                            Itse sain tuolla tavoin vastaavanlaisen koukun irti vm. -98 A4:stä.

                                            -KV-

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kiitos vastauksista, toivoa siis on ja "mukava" kuulla, että muillakin on ollut haasteita vastaavan härvelin kanssa.

                                              Taidan suorittaa vielä yhden non-invasiivisen kokeilun, eli ruikin vielä jotain irrotusöljyä parin päivän välein ja annan vielä litkuille aikaa edetä ja tehdä työtänsä, jonka jälkeen KV:n metodilla yrittämään.

                                              Jos tämä ei toimi, niin sitten mennään Heikin ohjeilla ja otetaan koko kokoonpano irti ja takaisin en laita ennen kuin koukku on rungostaan irti tavalla tai toisella.

                                              Raportoin tuloksista, mutta koitan tosiaan marinoida vielä ajan kanssa ennen kuin lähden irroittamaan koko härveliä.

                                              Sinäänsä tilanne on hyvä, koska koukku on toiminnallisesti kiinni autossa. Mutta onhan se koukku aika tylsän näköinen auton perässä ja kyllä se irroitettava pitää irti saada, kun tätä kerran on ryhdytty tutkimaan.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X