Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ-44:sen jarrutehostin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Typ-44:sen jarrutehostin

    Nyt kun on viimein saanut hammastangon, pumpun ja liitokset pitämään, vuotaa vihreä kulta jälleen jalkatilaan, tällä kertaa jarrutehostimen kautta. Oliko näin, että kyseinen laitos ei ole mitenkään tiivistettävissä?

    Kyse siis jarrupolkimen ja pääsylinterin välissä olevasta tehostimesta.

    Pitäisi näköjään ilmoittaa tehostimen öljyn kulutus bensankulutuksen tietojen rinnalla...
    Viimeksi muokannut jasso; 30.5.2007, 14:27.

    #2
    Haynesin opus sanoo siitä näin: "Normally the hydraulic servo unit is very reliable, but if the unit becomes faulty, renewal is necessary as repairs are not possible. In the event of failure the brake hydraulic system is no way affected, except that higher pedal pressure will be necessary."

    Tuon mukaan vekottimen korjaus ei olisi mahdollista. En sitten tiedä, jos joku on keksinyt siihenkin ti-menetelmän.

    Comment


      #3
      Saman tekstin luin minäkin, mutta piti silti kysyä.

      Comment


      • #4
        Itse olen hommannut käytettyjä osia matkahuollon kautta Haapavedeltä. Ovat olleet siinä kunnossa, mitä on puhelimessa kerrottu. Osat eivät ole mielestäni kovin halpoja, mutta muut seikat ovat tehneet hankinnan järkevämmäksi sieltä, kuin purkaamoista. Jos käytetty kiinnostaa niin laitan yhteystiedot yv:nä.

        Comment


          #5
          Ajattelimpa laittaa muutaman rivin aiheesta koska omasta "lötköstä" valui öljyt pihalle jarrutehostimesta.Purettuahan kyseisen aparaatin saa helposti,polkimen puoleisesta päästä lukko-rengas pois ja vetää männän pois sylinteristään,männän ympärillä on muovi/nailon renkaat ja kumisia o-renkaita,mutta se mistä minun tapauksessani öljyt tuli pihalle oli sylinterin päissä olivista tulpista josta akseli tulee lävitse oli o-renkaat kuivunu korpuiksi.Lähdin kierrokselle ouluun ja ensinmäiseksi hydrauliliike-tasannolle joka mittaili ja ihmetteli rengaskokelmaani aj kysyi että onko nämä jostain audin hydraulijärjestelmästä,koska en ollut ensinmäinen kysyjä.Ovat osanneet laittaa semmoiset renkaat sinne ettei löydy hyllystä eikä maahantuojaltakaan ja pörhö puolestaan vastasi että joskus vuonna yks-ja nolla on saanut korjaus-sarjaa mutta ei enään paitsi hammastankoon vielä saa hintaan 50e.Joten jouduin hommaamaan tehostimen purkaamosta ryöstöhinnalla,ilmoittivat että jos ei pelaa tai vuotaa niin saa tuoda takaisin onneksi toimi.Mutta jutun pointti on se että jos sattuu tuntemaan tai on suhteita raskaskone-korjaamoihin tai asentajiin siellä,heiltä voi löytyä sopivia renkaita tai jopa sorvata kyseiset muovirenkaat ja paineiden puolesta varmaan kestää,näin ainakin naapurini ilmoitti kun on kyseisen alan toissä ja on audin hammastankoja korjannutkin joskus menestyksekkäästi.Ja by the way,lötkön hydraulijärjestelmässä kiertää Febin-öljyt tällä hetkellä ja sisällä on pysynyt joten se siitä......

          Comment


            #6
            Tuli purettua kyseinen laitos ja näyttäisi olevan varsin korjattavissa. Varsien tiivisteet olivat vastaavat kuin hammastangossa, mutta harmiksi noin halkaisijaltaan noin millin erikokoiset. Muuten olisi voinut käyttää suoraan hammastangon korjaussarjasta löytyvää tiivistettä. Nyt piti teettää erikseen Tiivistekeskuksessa, hintaan ~60e/2kpl.

            Sisältä löytyi todella pari o-rengasta, kaksi männänvarren muovista tiivistettä, jotka ovat kaikki helposti vaihdettavissa. Nuo tiivisteet estävät ulosvuodot. Lisäksi laitois koostui vielä kahdesta sinisestä muovisesta "männänrenkaasta", jotka ovat osallisena itse männäntiivistykseen eli sitä kautta tehostukseen. Ne näyttivät olevan mahdollisesti irroitettavissa. Näkyvillä oli selvästikin kierteitä, joten luultavasti lähtisivät jotenkin ruuvaamalla irti tms. Kierteet olivat kuitenkin todella tiheät ja erittäin hennon näköiset, joten ei uskaltanut lähteä yrittämään auki. Varsinkaan kun ei oikein päässyt selvyyteen, että miten ne sieltä loppujen lopuksi edes saisi irti. Teettämällä olisi luultavasti mitä todennäköisesti kuitenkin saanut uudet.

            Muutamia kuvia tehostimesta täällä.

            Comment


            • #7
              Jarrutehostin alkoi vuotamaan läpi, eli pommin paineet karkasivat hiljalleen tehostajan läpi takaisin säiliöön. Purkaessa totesin syylliseksi jarrupolkimen liikkeen siirtävän akselin ja sitä vastaavan pesän kuluman männän sisällä. Onpa vaikea selittää. Kenties jotain likaa päässyt väliin. Kuluma/eroosoi näkyi hyvin mikroskoopilla. Hyvinkin pitkälti korjaamaton paikka, kun kohteessa ei ole mitään tiivistettä. Ainoastaan tarkka sovite tiivistää tuon välin.

              Comment


                #8
                Eikö muka ollut minkään laisia tiivisteitä. Typ44:stä ainakin löytyy akselista/männästä kuvien mukaiset siniset renkaat.

                Comment


                • #9
                  Oli toki siinä männässä ulkopuolella ne siniset, mutta sen samaisen männän sisällä, missä jarrupolkimelta tuleva akseli liikkuu, ei ollut tiivistettä siellä. S2 tehostajassa oli mielestäni hieman eri rakenne, kuin tuossa sinun kuvassasi olevassa tehostajassa. Tässä myös tuo akseli liikkuu muutaman millin männän sisällä. Avaa/sulkee öljyn virtausta.

                  E: Jospa kuva kertoisi enemmän. http://i215.photobucket.com/albums/c...0/tehostin.jpg
                  Viimeksi muokannut JPH70; 18.10.2007, 09:45.

                  Comment

                  Working...
                  X