Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 takalasin pissapoika ei toimi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 takalasin pissapoika ei toimi

    Potilas: Audi A3 8L

    Oireet: Suihku oli heikko ja nyt ei tule enää tipan tippaa.. :( Aikoinaan kun suihki pikkasen niin suihku seurasi vinkkarin liikettä. Ilmeisesti pitäisi kuitenkin ruiskuttaa keskelle lasia toimiessaan?

    Lueskelin vanhaa viestiketjua, mikä koski A4:n vastaavaa oireilua ja ilmeisesti A3:ssa on samantapainen jumiutuva ratkaisu pesimessä? Yritin joskus innostuspuuskassa irroittaa takaluukun sisäpuolen muovikoteloa mutta se tuntui olevan aika tiukassa. Mistä kohtaa sitä kannattaa lähteä lonkottelemaan, ettei säry kaikki kiinnikkeet?

    Miten tuo pissapoika-vinkkari-kombinaatio kannattaa korjata? Pitääkö ostaa koko paketti uutena vai pystyykö sen korjaamaan jollain korjaussarjalla?
    Viimeksi muokannut Killeri; 9.4.2018, 21:48. Perustelu: Ei profiilin autoja.

  • #2
    Liittyy varmaankin joko suuttimeen (saa varaosana) tai moottorin läpi menevään putkeen johon osa porukoista on tehnyt jotain patentteja (korvanneet org. metalliputken jollain toisella - ei saa erikseen).

    Kuva

    Removing and installing tailgate trim

    Kuva

    ◆ Bottom trim

    1.) Bottom trim
    ‒ Remove bolts -2- (2x) from grip moulding.
    ‒ Unclip trim -1- at clips -3- (7x) with screwdriver (position screwdriver close to clips -3-).
    2.) Bolts (2x)
    3.) Clips

    ◆ Upper trim

    4.) Upper trim
    ‒ Lower trim -1- removed.
    ‒ Unscrew upper section of spreader rivets -6-.
    ‒ Remove lower section of spreader rivets -6-.
    ‒ Use screwdriver to unclip (2x each) trim -3- on left, on right and on top.
    ‒ Install in reverse order.
    5.) Clips
    6.) Spreader rivet

    Removing and installing spray jet

    Kuva

    Removing

    ‒ → Carefully prise off cap -1- of spray jet -arrow-.
    ‒ Pull spray jet -2- out of connection pipe.

    Installing

    Install in reverse order, paying attention to the following:

    ‒ Insert spray jet such that opening is facing upwards.

    Comment


    • #3
      Kiitos Arille hyvistä kuvisa!! Noiden innoittamana taidan kokeilla korjaamista..

      Comment


      • #4
        Ei sulla Ari sattuisi olemaan A6:n vastaavaa kuvaa takaluukun rakenteesta.
        Olisin kovasti siitä kiitollinen.
        Mistä tuollaisia kuvia löytää, kuvat B-pilareiden muoviosistakin olisi tarpeen, kun pitäisi saada ne irti.

        Comment


        • #5
          Bentley workshop manual, WinElsa, ETKA, AutoData........

          Upper B-pillar trim
          kuva
          Removing
          ? Remove outer seat belt anchorage point → Chapter.
          ? Unfasten roof grab handle at upper A-pillar trim → Chapter.
          ? Unfasten roof grab handle and coat hook at upper C/D-pillar trim → Chapter.
          ? Pull clips -2- of upper trim -1- out of mounts -4-.
          ? Disengage retainer tabs -5- upwards from lower B-pillar trim -6-.

          Installing
          ? Guide trim -1- with retainer tabs -5- into lower B-pillar trim -6-.

          Note!
          Button must not be pressed when fitting.
          ? Insert button for height adjuster -7- in height adjuster -3- → Fig.
          ? Insert trim -1- with clips -2- (2x) in mounts -4-.
          ? Clip on trim.

          Make sure seal is properly positioned after fitting trim.

          Note!
          Checking operation after installing trim:
          Height adjuster must be heard to engage in each of the 5 possible positions (including top position).

          Following actuation, button must always return automatically to top position.
          2 - Clip
          3 - Height adjuster
          4 - Mounts
          5 - Retainer tab
          6 - Lower B-pillar trim
          7 - Button for height adjuster

          Attaching upper B-pillar trim to belt height adjuster
          kuva
          ? Starting at top, guide slide with button -4- (do not press) towards release lever -1- of height adjuster and at the same time insert pin -2- in mount -3-.

          Lower B-pillar trim Removing
          kuva
          Note!
          Removal of lower B-pillar trim does not involve taking out outer seat belt anchorage point.
          ? Remove upper B-pillar trim → Chapter.
          ? Remove sill panel trim → Chapter.
          ? Use screwdriver to press retainer tabs -4- (2x) outwards.
          ? Pull B-pillar trim upwards in direction of arrow until trim is disengaged at belt guide -2-.
          ? Unplug connectors for tailgate/boot lid and interior monitor buttons.

          Installing
          ? Working from above, insert belt guide -2- in holder -7-.
          ? Insert guide pins -3- and retainer tabs -4- in mounts -5- and -6-.

          Make sure seal is properly positioned after fitting trim.
          2 - Belt guide
          3 - Guide pins
          4 - Retainer tabs
          5 - Mounts
          6 - Mounts
          7 - Holder
          8 - Tailgate/boot lid button
          Press retainer tabs and push out button from rear.
          Fit in position shown.

          9 - Interior monitor button
          Press retainer tabs and push out button from rear.
          Fit in position shown.

          Removing and installing tailgate trim
          kuva
          1 - Lower tailgate trim

          Removing
          ? Unscrew bolt -3- (1x).
          ? Unscrew bolt behind hazard warning triangle → Fig.
          ? Pull lower tailgate trim -1- slightly off tailgate.
          ? Unclip lower tailgate trim -1- at fasteners -6- (8x) (unfastening sequence → Chapter).
          ? Press out light -8- from inside.
          ? Unplug connector to light -8-.

          Installing
          ? First position lower tailgate trim -1- at rear window and then clip in.
          ? Make sure grip moulding -4- is also attached with bolt -3- (detail view A).

          2 - Upper tailgate trim
          Lower tailgate trim -1- removed

          Removing
          ? Unclip retainer tabs -7- on left and right.
          ? Unclip upper tailgate trim -2- by jerking slightly at fasteners -6- (7x).

          Installing
          ? Before installing upper tailgate trim -2- make sure rubber buffers -5- (10x) are fitted.
          ? First guide upper tailgate trim -2- behind side tailgate flanges.
          ? Clip in upper tailgate trim -2- first at top and then at sides.

          3 - Bolt (1x)
          Tightening torque 5 Nm

          4 - Grip moulding
          5 - Rubber buffer (10x)
          6 - Fastener
          7 - Retainer tab
          8 - Light

          Comment


          • #6
            KIITOKSIA !!

            Eli onko näitä kuvia saatavana ETKA:n kautta ja sen voisi kenties saada ...

            Comment


            • #7
              Omassa korjaaminen patenttina oli aika helppo homma eli vanha putki oli poikki ja alkoi pyöriä moottorin mukana ja lopulta loppui myös vedentulo. Noh, putki kokonaan pois ja kuulakärkikynän sisäputki (tyhjennettynä ja putsattuna) liimalla tilalle. Taisi olla Pentel merkkinen kynä jonka putken halkaisija on sama kuin orkkiksella, paitsi alhaalta joka helpotti liimaamista.

              Vaseliinia sitten vaan täyteen se väli jonka välissä se putki on niin ei pääse tarrautumaan uudelleen.

              Pelannut mainiosti jo n. 3kk ja säästöä kertyi se 100?.

              Comment


              • #8
                No johan!! Mitäpä ei ihminen keksisi! Pitää varmaan luopua ainakin yhdestä kuulakärkikynästä..

                kiitos jopolle oivasta vinkistä!!

                Comment


                • #9
                  Nyt on takalasin pissapoika taas iskussa. Vaihdoin siihen kokonaan "uuden" moottoripaketin kun käytettynä löytyi.

                  Purin vanhan ja kuolinsyy oli seuraava:

                  -Vesiputkena toimiva messinkiputki jumiutunut jossain vaiheessa teräksiseen akseliputkeen.
                  -Tässä tapauksessa vesiputki ei ilmeisesti ole lähtenyt pyörimään akseliputken mukana vaan oli napsahtanut puolesta välistä kokonaan poikki.

                  Tulevat korjaustoimenpiteet:

                  -Vesiputken jämät on porattava akseliputkesta ja muovisesta istukastaan pois.
                  -Asennettava korvaava muovinen vesiputki.

                  Kun saan vanhan korjattua taidan laittaa sen myyntiin tuonne myyntipalstalle..

                  Comment


                    #10
                    Jatketaanpa tästä vuosia vanhasta ketjusta....
                    Tuli yhtäkkiä mieleen että jos tässä vihdoinkin sais korjattua tuon A3 8L:n takalasinpesurin vaikkei sille juuri käyttöä ole, mutta saishan se toimia. Vesi ei siis lennä lasille.

                    En ole edes avannut koko systeemiä mutta arvelen että siinä on tuo tyyppivika josta ylläkin on keskusteltu.
                    Tuossa yhtäkkiä eBaysta selatessani ajattelin että tilaanpa tuohon uuden moottorin (orkkisosanumero 8L0955711B). Joku tarvikeosahan se oli kun oli niin halpa, mutta....

                    Eka virhe oli kun muistelin mikä on pyyhkimen lepoasento. Enpä siinä lauantai-iltana viitsinyt edes lähteä katselemaan kun oli ihan varma että se on oikealla. Noissa eBayssa myynnissä olevilla tarvikeosilla on kaikilla Ruhestellung/Ruhelage (=lepoasento) Rechts, eli oikea. No senhän piti siis käydä.

                    Seuraavana päivänä selvisi etteihän se lepoasento olekaan oikealla vaan vasemmalla, se on tossa B8:ssa siellä oikealla, muistelin kai sitä liikaa. No ei siinäkään mitään, pyyhkimenhän voi asentaa toisinpäin, eli lepoasento oikealle. Niin sanotaan myös noissa eBay myynti-ilmoituksissakin.

                    Mutta, sitten taas tsekkailin A3:n pyyhkimen rakennetta uudelleen niin sehän ei ole symmetrinen vaan kun se on lepoasennossaan vasemmalla niin vesi suihkutetaan tuohon sulan yläpuolelle tuosta "navasta"
                    http://i34.photobucket.com/albums/d1...0-3089_IMG.jpg
                    Nyt jos tuon kääntäisi toisinpäin niin vesisuihkuhan menisi alapuolelle?

                    Ettei tarttis alkaa vaivaa näkemään että palauttaa sen moottorin niin mahtaakohan tuota pyyhkimen vartta olla olemassa "peilikuvana" vaikka jossain toisessa konsernimerkissä, Golf IV tms. jos sitten vaihtais senkin samalla.
                    tai sitten kasaa vanhasta ja tästä uudesta toimivan version...

                    Comment

                    Working...
                    X