Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 kolisee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 kolisee

    Eteen kaikki tukivarret ja iskarit vaihdettu, silti kolinaa vänkärinpuolella, kirasin kerran jarrupalojen joustakin. Oli jo usko loppua tänään kiristin uudestaan ja pätkä bensaletkua jousen ja satulan väliin niin kolinat katos......jesjesjes :)

    http://imageshack.com/a/img534/1931/lq8d.jpg

    #2
    Sama ongelma täällä, katsastuksesta meni läpi vaikka kolisi. Ajattelin jos vain ajaa vika näkyviin, tietäen miten vaikeaa tällaisesta oikean rikkinäisen nivelen etsiminen voi olla.

    Huomasin että kolisi jopa joka kerran kun painoi vähän jarrua, ja luin sattumoisin tämän. Fat five vanteiden läpi pääsi helposti ottamaan kädestä kiinni satulasta, ja tutun kuuluinen kolinahan siinä kun koko satula klappasi.

    Pyörä pois, ja jousta kireämmälle. Kolina loppui! Ai se autuuden päivä aina kun pääsee ajamaan kolinattomalla audilla!

    Comment


    • #3
      A4 b6 etupää kolisee

      Elikkäs oikealle kääntyessä kuuluu kolahdus etupäästä.
      Olisiko koiranluun kuluminen syynä...
      Kiitos avusta jo etukäteen.

      Comment


        #4
        Joku tukivarsista, koiranluu, jarrusatula, raidetanko. Onhan noita vaihtoehtoja..

        Comment


        • #5
          Voi olla jarrupalat jos harakiritarvike.Olen huomannut että niissä on mittaheittoa ja ne pääsee kolisemaan ajaessa hiljaa. Kolina on kovaa.Hyvä testi on siihen että painaa jarrua,jos kolisee.Jos kolina häviää vika on jarrupaloissa.

          Comment


            #6
            Nyt iski otsakkeen autoon aikas reilu jyske ja pauke. Eli paikaltaan lähtiessä ja pienemmistä vauhdeista kiihdyttäessä joku ilmeisesti ottaa runkoon kiinni ja reilusti, sen verta tärrää hyttiin. Ja ei, ei oo pakoputki. Onko kukaan törmännyt samanlaisiin ongelmiin ja onko joku vakiopaikka mikä menee ja aiheuttaa tämän?

            Vähän kävin auton alla kattelemassa ja vääntelemössä mutta eipä mikään pistäny silmään. Vaihelaatikossakin vaan yks tuenta ja ehjältä se kyllä näytti.

            Comment


            • #7
              Oletko ajellut sorateillä? A4 B6 1.8T tuntuu olevan hyvin herkkä haukkaamaan jotain pikkukiviä jonnekkin vaihdelaatikon tai pakoputken alkupään lämpösuojien väliin ja siitä sitten seuraa melkoista jyrinää -tätä tapahtunut omassa ja tuttujen autoissa.

              Comment


                #8
                En oo sorateillä ajellu lähiaikoina.. Tasakaasullakin kuulostas pientä losahtelua kuuluvan koloissa välillä. Mutta ei kumminkaa kuulosta miltään tukivarrelta..

                Pakilla liikkeelle lähtiessä mitään ääniä ei kuulu..
                Viimeksi muokannut bonus; 3.7.2016, 23:36.

                Comment


                • #9
                  Alkoi tuossa talven jälkeen oma A4 1.8tq, BFB, vm. 2004. pitämään räminää montuissa. Ulkona muksun kanssa, kun olin keinumassa ja emäntä ajoi autolla ohi, kuulin ulos "räminän" ja kiinnitin huomiota.

                  Normaali maantien liikkeissä ääntä ei kuulu ellei ole joku suvempi monttu tai nousu asvaltissa, mutta syvät montut ja hiekka tie saa aikaan kolinaa, sellainen metallinen kilahdus. Ei kunnolla kuulu kabiiniin tai tunnu ajossa mitenkään, mutta kun ikkunan avaa niin sellainen terävä ääni lähtee ja kuuluu kyllä uloskin. Tuli tuo jarrupalojen juttu heti mieleen missä täällä puhuttu eri ketjuissa. Paloissa pintaa reilusti, mutta sormella vanteen välistä nuo jonkun millin elää pystysuunnassa. Palojen jouset paikallaan.

                  Voisiko olla, että palat elää tuolla satulassa tai pinta irronnut? Hiemankaan jos jarruttaa montuissa niin ääntä ei kuulu ollenkaan. Ei täristä, eikä vikise, eikä puolla.

                  Onko tuo kotikonstein minkälainen homma. Torxilla taisi tapit olla ja satula 16mm. suuntaan?

                  Noita jarru kokojen erojakin taas netti täynnä jos palat ja asennus sarjan ostaisi. Olikos tässä 288 vai 312 levy edessä? Jostain luin että jotain jousta pitäisi kiristtää, meinataanko tuolla tuota palojen sivulle olevaa ja sitä vääntämällä vai mitä?

                  Kiitoksia auttaville.
                  Viimeksi muokannut DeeJiii; 5.7.2016, 13:44.

                  Comment


                  • #10
                    Palat on hyvinkin mahdollinen aiheuttaja, varsinkin jos niissä tuntuu selvä välys. Sama tilanne oli omassa autossa viime vuonna.
                    Esim motonetistä löytyy jarrujen PR-koodilla oikeat palat helpoiten, noita kokoja ei pysty oikein arvuuttelemaan ilman niitä. PR-koodit pitäisi löytyä huoltokirjan 1. sivulta tai takakontissa olevasta tarrasta. Ei kannata ostaa halvimpia paloja, kuluvat nopeammin, sotkevat vanteet ja saattavat kolista todennäköisemmin. Samalla sijoittaisin asennussarjaan, siinä tulee uudet jouset. Ne jouset ovat sellaisia rimpuloita ettei vanhojen ehostuksella taida saada kovin pitkäaikaisia tuloksia.

                    Työnä ei ole kummoinen, satulan liukutapeissa oli joku peruskanta, en muista varmasti mikä. Joku muu muistanee. Erikoistyökaluja ei tarvita muita kuin tämä männän sisään painamista varten. Senkin voi kyllä tehdä puupuristimella ja/tai papukaijapihdeillä, mutta tuo värkki säästää hermoja ja tiivisteitä hintansa edestä. Jarrunestesäiliön korkki auki ennen männän sisään painamista. Tappien tiivisteet kannattaa tarkistaa samalla ja rasvata tapit kuparitahnalla tai jarruvaseliinilla.

                    Comment


                    • #11
                      Ei tarvitse edessä pyörittää mäntää samalla kun painaa sitä sisäänpäin.

                      Comment


                        #12
                        7mm kuusiokololla on liukutappi kiinni. Saattaa myös olla se satulan jousi väsähtänyt vaikka näyttäisi muuten ehjältä. Tosin tässä tapauksessa kilahdus tulee helposti palasta jos kerran liikkuu sormin. Jokin tarvikepala voi olla valmiiksi väljä kannakkeeseen ja tekee kilahduksen. Huoltokirjan tarrasta selviää jarrujen koko. Jos siellä näkyy 1LT niin etujarrut on silloin 312mm. Paloiksi esim. Ate tai TRW.

                        Comment


                        • #13
                          Juu tuolla huoltokirjan tarrassa moottori ja muiden koodien alla vissiin lisävaruste listassa pienemmällä on tuo 1LT. Eli sen mukaan uskaltaa palat ostaa.

                          Tuossahan ei tosiaan tarvitse kuin 2 liukutappia irroitella ja satula paloineen tipahtaa kouraan? Tarvitsookos tuota kuparitahnaa sivellä?

                          Slamitilla olisi paloja, esim. noita TRW:n, mutta ei asennussarjaa. Motonetistäkään ei tiedä mitkä palat sieltä saa.

                          Comment


                            #14
                            Samat palat käy, riippumatta onko 288mm vai 312mm levyt. Satula on sama. Alkuperäinen osanumero paloille on 4B0698151J, sitä on hyvä käyttää viitteenä.
                            Viimeksi muokannut alpi; 6.7.2016, 16:05.

                            Comment


                              #15
                              Päivitystä tohon omaan vikaan. Pyörittelin isolla alueella ja korina kuuluu kaikki vasemmalle käännettynä, oikealle käännettynä ei juurikaan. Ja kun paikaltaan lähtee kaikki oikealle käännettynä, ei ääntä. Kaikki vasemmalle käännettynä paikaltaan lähettynä, korina hirveä. Pakilla ei siis mitään. Kuulostaa äkkiseltään vetonivel vialta mutta ääni on sen verta erikoinen.. Voiko vetonivelet kolista montuissa?

                              Perus vetonivelien rapsutusääniä oon kyllä ennen kuullut mutta tämä on uus ääni :D
                              Viimeksi muokannut bonus; 7.7.2016, 14:26.

                              Comment


                              • #16
                                TRW:n palat tuli tilattua. Samalla asennus sarja. Nuo liukutapit kannattaa hellästi kuparitahnaan laittaa ennen takasin laittoa, sitä ennen toki kunnollinen puhdistus niille.

                                Netti videoiden perusteella nuo eivät kovin tiukassa ole olleet joten auki ne lienee saa. Toivottavasti herra suola ei ole päässyt kierteiden väliin, pitäisihän siellä avauspäässä joku tulppakin olla.
                                Saksasta tilasin koko setin ja pitäisi tälläviikolla olla käsissä. Jos ukkosjumala suo sateetonta ilmaa, niin vaihto hommiin sitä joutuu viikonloppuna.

                                Comment


                                  #17
                                  Laita mieluummin silikonirasvaa tapeille, niin ei ala jumimaan hetikohta. Ei siis kuparitahnaa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Joo, ei kuparitahnaa. Silikonirasvaa. Sitä ei kannata laittaa suoraan siihen liukutappiin koska kuoriutuu pois kun tappia lykkää sinne liukukumiin takaisin. Kannattaa vaikka topstikulla laittaa sitä rasvaa sinne kumin sisälle ennen kuin tappia lykkää paikalleen. Hienolla hiekkapaperilla vain hinkkaa mahdolliset paskat pois ensin tapista.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ok.

                                      Kulostaa järkevältä. Tosiaan, että saisi sitä voitelua sinne kumin ja tapin sisälle.

                                      Edit.

                                      Noihin tappeihinko ei tule niin paljoa lämpöä, että kestää joku silikoni? Se on aika löysää tavaraa. Tosin, molemmat kerää likaa, jos kumit ei ole kunnossa. Voisi tuollaista silikoni pohjaista koittaa. Onhan se ainakin notkeampaa ainakin pakkasilla.
                                      Viimeksi muokannut DeeJiii; 12.7.2016, 16:40. Perustelu: Lisäys.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ei se rasva pääse sieltä mihinkään. Eikä liukutapit niin lujaa lämpene ellei jarru selvästi laahaa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          CRC Jarrurasvaa oon käyttäny omissa ja hyvin on toiminu palojen vaihtovälin. Kestää ainakin mainospuheiden mukaan jonkin verran lämpöäkin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Täytyy ostaakin tuota jarrurasvaa. Käykö tuo renkaan pultteihinkin vai niihin kupari parempi?

                                            Meneekös takapään jarrut liki samoilla jipoilla vai onko satula erilailla kiinni, tms.? Voisi nekin ennen talvea katsoa läpi ennakoivasti.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tervaa pyöränpultteihin :)

                                              Takapäässä on eri systeemi. 13mm ja 15mm avaimilla satulan liuku auki. Mäntä pitää pyörittää sisään. Taakse käy ihan tavallinen vaseliini liukuihin mutta tuskin silikonista ainakaan haittaa on. Takana liuku ei liu'u kumia vasten vaan metallia. Se haitarikumi on siinä vain suojana joka toki kannattaa uusia samalla.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Hävisi kilinät ja kolinat uusilla TRW paloilla ja asennus sarjalla.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ilmeisesti etupäästä puhut? Näkyikö vanhoissa osissa mitään selvää aiheuttajaa?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Minulla piti aika kovaa kilinää ja räminää keulasta halvoilla tarvikepaloilla, laitoin brembon paketissa olevat tilalle ja hävisi hetkeksi. Nyt noin parin tonnin jälkeen helisee taas pelkästään apukuskin puolella. Joko brembo on kuraa näissä tai kannake väljä, veikkaan jälkimmäistä kun ulomman palan kohdalla oli pinnat kuluneet ja kiillottuneet. Eikun etsimään 312mm jarrujen kannakkeita niin saa kierot pienemmät levytkin päivittää samalla.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      horch: Juu niistä. Kuten kirjoitin sain vanteiden puolien välistä niitä millin pari heiluteltua jonkinlaisella voimalla ennen vaihtoa. Jarruilla oireet hävisi aina. Pintaa paloissa oli liki max. Olivat vain satulaan hieman väljät tai lonksuneet väljiksi. Ei sillä tämä kelpaa minulle. Luulin, että jotain "pahempaa" olisi mennyt. Levyissä pintaa 90% ja ei täristä.

                                                      Tuttu korjaamon edustajakin tuosta ulommasta palan kiinnityksestä sanoi. Mutta kyllä sen verran kovan kilahduksen terävissä montuissa piti, että sisälle ei havainnut ollenkaan, mutta lasi auki tai itse ulkona kuulemassa niin olisi voinut veikata jotain muutakin kohdetta.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Onko nämä miten usein syyllisiä kolinaan? Tai ei varsinaisesti kolinaan vaan kuuluu sellainen "plop". Vaihdettu tähän mennessä kaikki varret, kaikki neljä raidetangonpäätä, koiranluut, vakaimen puslat, satulan jouset ja liukujen ohjaushylsyt, Aten palat mutta ei vain tahdo loppua :) Nuohan ei kalliit olisi mutta onko mahdollista että auttaisi?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          On sekin mahdollista. Tai oli ainakin kaverin golfissa, jossa jousi oli hieman väärässä asennossa ja töyssyissä tuo yläpää muljahteli ja jousi myös vastasi hieman metalliin. Kumiin jääneistä jäljistä näki selvästi päällepäin, että jotain oli pielessä.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Heh.kuulostipa tutulta.Kaikki samat osat vaihdoin jarruosia lukuunottamatta A6 C5:een kun etsin kolinaa.Ja ei auttanut. Viimeisenä ostin nuo iskarin yläpään kumit ja aioin vaihtaa ne.Tolppa pois autosta ja totesin et ei siinä voi olla vikaa kun ei siinä ole laakeriakaan.Siis C5:ssa,liekö B6:ssakaan ?
                                                            Kokeilin kiristää sitä yläpään iskarin mutteria ja ihmeekseni sehän käänty pari kierrosta kun piti kuusiokoloavaimella vastaan.Vedin kireelle, tolppa takasin autoon ja kolinat loppu siihen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X