Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Allroadiin leima?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Allroadiin leima?

    Terve.
    Mutsin autoon vaihdettiin Arnotin jousisarja mutta katsastusmies ei anna leimaa. Minulla on todistus että alusta on ko. autoon suunniteltu. Onko kellään tietoa miten katsastus voisi onnistua? Kahdella konttorilla käyty ja sama homma.
    Toinen vaati tuv- hyväksyntää, sekä muutoskatsastusta ja toinen vaati alustan valmistajan todistusta ja auton maahantuojan selvitystä a6/allroadin alustan eroista. Audille laittelin postia. Kaikki apu tulisi tarpeeseen, alkaa olla lohko jumissa. Missä olette katsastaneet Allroadinne jousilla? Auto on 2000vm. Saa laittaa myös yv:tä. Tai soitella nollaneljänolla7026938.

  • #2
    Mikä se todistus on mikä löytyy? Ymmärsinkö että alusta on A6:een ja nyt Allroadissa alla?

    Ainakin eibachin jousien mukana tulee aina TUV-laput. Muutoskatsastushan ei sinänsä ole iso juttu kunhan on paperit.

    edit_ onko Arnot ilmajousitus vai mikä? ja jos on niin mihin se sitten on tehty?

    Jotakin en nyt tainnut ymmärtää

    Comment


    • #3
      Ilmajousituksesta luovuttiin ja laitettiin kierrejouset ilmapussien tilalle. Alusta on Allroadiin tarkoitettu Se on Jenkeistä tilattu, siinä todistuksessa lukee että ko. alusta on suuniteltu ja testattu allroadiin mutta kun se ei ole tuv lappu, eikä sitä ole saatavilla.
      Viimeksi muokannut Kordodelarosa; 3.1.2014, 19:18.

      Comment


      • #4
        Ei ainakaan Finlex sanonut mitään muuta kuin "Muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä selvitys osien soveltuvuudesta automalliin."

        Ihmettelet kyllä ihan aiheesta, ei se TUV mikää tuomioistuin ole... Mun logiikalla ei pitäisi olla ongelmaa.

        Ja onko toi nyt sitten edes muutoskatsastuksen paikka, jos alunperinkin on ilmapussit olleet. Tyyliin miksen saisi vaihtaa alkuperäisten sachsin iskarien tilalle vaikka bilsteiniä...
        Viimeksi muokannut kontio; 3.1.2014, 19:32.

        Comment


          #5
          Alkuperäinen kirjoittaja kontio Näytä viesti

          Ja onko toi nyt sitten edes muutoskatsastuksen paikka, jos alunperinkin on ilmapussit olleet. Tyyliin miksen saisi vaihtaa alkuperäisten sachsin iskarien tilalle vaikka bilsteiniä...
          Alkuperäinen kirjoittaja Kordodelarosa Näytä viesti
          Ilmajousituksesta luovuttiin ja laitettiin kierrejouset ilmapussien tilalle.
          Kontio ei ilmeisesti lue edeltäviä postauksia.

          Ilmeisesti noista TUV-lapuista on tullut pakkomielle katsureille, taitaavat olla käytännössä ainoat todistukset joita Suomessa tuodaan näytille.

          Comment


          • #6
            Piruakos sille voi jos viestiä muokkaa ilmoittamatta editoinnista sen jälkeen kun joku siihen on vastannut...
            Tai no itseasiassa sen aikana kun kirjoitin vastausta... annan siis anteeksi :)

            Comment


              #7
              Ihme että ovat moiseen kiinnittäneet huomiota. Oman kun laitan katsastuksessa ns. nosturiasentoon ennen auton nostamista niin ovat yleensä joka kerta ihmeissään että näissä onkin ilma-alusta

              Edit. Vai onko tuota menty näyttämään muutoskatsastuksen takia konttorille?

              Comment


              • #8
                Ensin mentiin kokeilemaan kahteen paikkaan että huomaako ne mitään ja nyt kolmanteen paikkaan menin suoraan puhumaan muutoskatsastuksesta. Onko kenelläkään dokumenttia a6/allroadin eroista? Tai jotain vinkkiä heittää?

                Comment


                  #9
                  Imatralla olen käyttäny nyt kolme kertaa niin joka kerta sama juttu että ei tietoa ilmapusseista tai nosturiasennosta ennen nostoa. No eipä täällä näitä C5 allroadeja liiaksi ole näkynytkään. Etkastahan nuo osien eroavaisuudet ainakin näkisi.
                  Viimeksi muokannut Hexa`; 3.1.2014, 20:53.

                  Comment


                  • #10
                    258km matkaa. Löytyykö lähempää? Jos muutoskatsastuksen saa onnistumaan ni lähtisin heti ajamaan...

                    Comment


                    • #11
                      Tuolta voi tutkia eroja osissa
                      Partscat

                      En siltikään ymmärrä että mitä A6 asiaan liittyy.

                      Comment


                      • #12
                        Sulla pitää olla lappunen missä puolueeton testilaitos on testannut vaadittavien standardien mukaan alustan sopivuuden automalliisi. Tätä puhekielessä sanotaan TUV-tudistukseksi, vaikka se onkin ihan väärin sanottu.

                        Se ei riitä mihinkään että valmistaja sanoo alustan olevan autoosi suunniteltu ja hyvä.

                        Comment


                          #13
                          kyllä mä ymmärrän täysin nuo tuv vaateet , autot on kuitenkin tyyppihyväksyttyjä kokonaisuuksia ja autotehtaillakin on niistä vastuu jos on hengenvaarallisia vikoja rakenteessa. voihan sitä kuks tahansa käydä noitestit käydä tekemässä riiippumattomassa mittauslaitoksesda kuten vtt tai tuv. tuv ny sattuu olemaan ajoneuvvoasioissa se oletus kotimaansa teollisuuden ansiosta

                          Comment


                          • #14
                            Semmoinen visio siinä A6 asiassa on että jos alustarakenne voitaisiin tulkita vastaavaksi kuin Allroadissa niin voisin laittaa siihen A6:seen tarkoitetun alustan, joita on tehty rautajousilla. Suomessa ei tietääkseni ole alustoihin perehtyneitä puolueettomia tutkimuslaitoksia.

                            Comment


                            • #15
                              ai. okei.
                              Tuo partscat auttaa siihen, ja mun silmääni toi allroadin pyöräntuenta näyttää ihan samanlaiselta ku B5, B6, B7 aaneloset, C5 aakutonen ja 3B passatit.

                              Comment


                                #16
                                Veikkaanpa että katsastusmiehen huomion on kiinnittänyt uudet kiiltävät jouset, ei se että siellä ei ole ilma-alustaa. Entäs jos kokeilisi vielä kolmatta paikkaa asenteella "sinne on laitettu uudet vakiojouset" :)

                                Comment


                                • #17
                                  Toi oli hyvä pointti. Täytyy odotella vielä vastauksia parista paikasta. Sen jälkeen voisi kiertää järjestäen joka konttorin ni kyllä joku mössii...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mattamustaa maalia jousiin...

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Kordodelarosa Näytä viesti
                                      Semmoinen visio siinä A6 asiassa on että jos alustarakenne voitaisiin tulkita vastaavaksi kuin Allroadissa niin voisin laittaa siihen A6:seen tarkoitetun alustan, joita on tehty rautajousilla. Suomessa ei tietääkseni ole alustoihin perehtyneitä puolueettomia tutkimuslaitoksia.
                                      Ei voida, koska ovat eri mallisarjaa

                                      Comment


                                        #20
                                        No jos joku tekee noita "laillisia" muutossarjoja niin sama kai se on kenen tuv-lapulla sinne katsastukseen menee. Jousista on aika hankala sanoa kenen valmistamat ovat.
                                        Eli jos jostain löytyisi tuv lappu vaikkakin eri valmistajan ?

                                        Comment


                                          #21
                                          Ihan mielenkiinnosta, miksi alunperin laitettiin rautajouset alle? Itse vain ihmettelen kun nimenomaan tuon ilmapussien käyttömukavuuden takia allroadin hommasin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            kyllä mulla on yleensä jousista muutama numero vilkaistu että täsmää suunnilleen tuv lappuun

                                            Comment


                                            • #23
                                              Meillä oli paljon ongelmia tuon ilma-alustan kanssa. Siinä oli monenlaisia vikoja käyttäjissä ja korjaajissa. Auto on äidilläni ollut n. 3 vuotta suurimman osan siitä korjaamojen pihalla. Sitten vaihdelaatikko vielä vaihdettiin uuteen. Tarkoitus on saada siitä luotettava kauppakassi, ilman ns. ylimääräisiä hienouksia...
                                              Nyt kun vaihdoin viimeistä pussia pois niin huomasin että uuden pussin ja yläkiinnikkeen väliin oli asentajalta jäänyt 19mm hylsy... Sieltä vuoti aika rajusti. Sen vähän mitä ajoin sillä Arnotin jousisatsilla niin tykkäsin kyllä ja aika hyvälle korkeudelle asettui. Vain leima puuttuu.
                                              Täällä monella on sama alusta mutta aika hiljaa ovat.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Sain Audin maahantuojalta todistuksen että samaa mallisarjaa on valmistettu kierrejousin, sitten sain selvitettyä katsurille että tuvia ei tarvitse koska korkeutta ei muuteta. Nyt auto on muutoskatsastettu!!! Kiitoksia kaikille hyvistä ja ei niin hyvistä vinkeistä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Täähän on kiinnostavaa. Mitä tarkoitat samalla mallisarjalla? Perus-A6:sia? Allroadia ei ole valmistettu rautajousilla. Eikä A6:n rautajouset sovi siihen - ovat liian lyhyet ja kestävät huonosti Allroadin painoa.

                                                  Joku jenkki oli väkertäny A6-jouset siihen ja hyvä auto meni suurella duunilla pilalle.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eikä A6:n rautajouset sovi siihen - ovat liian lyhyet ja kestävät huonosti Allroadin painoa.
                                                    Rautajouset tai siis täydelliset iskari/jousi tolpat sopii heittämällä ja kestävät kyllä, ei tuo ole sen painavampi kuin rautajousinen. Tosin ei se mikään Allroad ole sitten enään.

                                                    Joku jenkki oli väkertäny A6-jouset siihen ja hyvä auto meni suurella duunilla pilalle.
                                                    Jep, Allroad on allroad vain ilma-alustalla.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Mun käsittääkseni Allroadin jousitusgeometria on erilainen ja alatukivarretkin erilaiset korin korkeuden vuoksi. Siksi kai Arnott ja Blauparts ovat kehitelleet omat versionsa.

                                                      Tässä vähän luettavaa aiheesta:

                                                      The control arm assembly pieces on an allroad have a 6-hole bolt pattern for the airbag bolts. To convert them, you will need to drill 2 new holes for the coil spring's upper perch - or top hat - which has two studs at a different radius.

                                                      This link helps explain: http://www.audiworld.com/tech/wheel41.shtml

                                                      Tähän lisäyksenä: mulle tarjottiin A6 Quattro Avantin ilmajousiin sopivia iskareita (taakse). Ne oli pari senttiä Allroadin iskareita lyhyemmät.
                                                      Viimeksi muokannut ttenhunen; 11.1.2014, 16:08. Perustelu: Lisäys loppuun

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jos allroadilla ajetaan alimmalla tasolla, ei korkeudessa ole merkittävää eroa. Taaemmissa alatukivarsissa on pallonivel hieman kallistettuna laajemman liikevaran vuoksi.

                                                        Ne oli pari senttiä Allroadin iskareita lyhyemmät.
                                                        Näinhän totesin, vain hieman eri sanoin: "Tosin ei se mikään Allroad ole sitten enään."

                                                        Joo tuo reikien poraus ei tietenkään ole plug&play, mutta yläkolmio on irroitettava joka tapauksessa ilmajousen irroitusta varten ja siinä yhteydessä porataan reiät, siis ei juurikaan ylimääräistä "sovittamista".

                                                        Arnott ja Blauparts ovat tehneet rauta-alustan jolla auton maavara säilytetään.

                                                        En silti vaihtaisi ilma-alustaa rautaiseen.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X