Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pyörännavan korroosiosta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Pyörännavan korroosiosta

    [COLOR=black]Auton renkaita keväällä vaihtaessani havaitsin, että varsinkin takavanteiden pultit ja pyörännavat olivat märät sekä voimakkassa ruosteessa ja myös aluvanteissa näkyi korroosiota keskiön alueella.

    Putsasin tarvikevanteista korroosion hiomalla ja irrotin keskiökupin ja soviterenkaan vanteesta; muovinen keskiökuppi on painamalla kiinni vanteessa kynsillä ja pienestä väljyydestä johtuen vesi pääsee sen reunasta vanteen keskiöreikään ja siitä edelleen pyörännapaan. Tämä tapahtuu, koska tarvikevanteessa ei ole sorvattua olaketta, kuten audin orkkisvanteessa; tarvikevanteessa olake on hoidettu muovisella soviterenkaalla, joka ei ole vesitiivis. - ennen muoviosien takaisinlaittoa tiivistin ne silikonilla ja kromatut pyöränpultit hankin ruostuneiden tilalle.

    Lisäksi porasin 3 mm reiän vanteen keskireiän keskeltä vanteen sisään jota kautta mahd. vuotovesi pääsee poistumaan; ehkä turha toimenpide nämä reiät, mutta tuskin mitään haittaa.


    Onko forumilaisilla vastaavia kokemuksia asiassa? [/COLOR]
    Viimeksi muokannut Opa2013; 9.1.2014, 20:33. Perustelu: muutettu ja tiivistetty

    #2
    Trollaatko vai?

    Jos et, niin ihmettelen sitä että mitä sinä ihmettelet.

    Mainitsemasi "vika" on perus kemiaa, rauta ruostuu ja halppis aluvanteet hapettuu kosteudesta.

    Paljon olet turhaa työtä tehnyt.

    Comment


      #3
      Laitoit sitten silikonia. Toivottavasti ei minnekkään navan lähistölle. Silikonissa kun on liuottimena joko muurahaishappoa tai etikkahappoa. Haluatko arvata miten ko. hapot reagoivat kosteuden ja rautapohjaisen metallin kanssa.

      Comment


      • #4
        Kuinka ne sitten reagoivat? Oman autoni mukana tulleissa vanteissa oli nimittäin tehty ihan samalla tavalla, liimattu keskikupit silikonilla vanteisiin kiinni. Eikä sitä silkkaria oltu säästelty.

        Comment


          #5
          Molemmat syövyttää metalleja sopivissa oloissa mutta väittäisin että silikoonissa on sen verran mietoja liuoksia että ei aiheuta toimenpiteitä.

          Comment


            #6
            Pyörännavan korroosiosta osa 2.

            Toisen takarenkaan irrottaminen varmisti sen, että kahden kuukauden ajon jälkeen tilanne oli sama kuin talvirenkaita allelaittaessa;
            pyörännapa ja pultit olivat täysin kuivat.

            Vanteen hiotussa pinnassakaan ei näkynyt merkkejä korroosiosta (myös siihen tuli laitettua ohuelti silikonia).


            -> vanteen keskiön tiivistäminen näyttää olevan tehokas keino korroosion pysäyttämiseksi.
            Viimeksi muokannut Opa2013; 9.1.2014, 20:49. Perustelu: tiivistetty

            Comment


              #7
              Tämän kerran laitan pari kuvaa aiheesta lähettäjän puolesta.
              Minusta täysin normaalia korroosiota, näkee myös autoissa joissa orkkisvanteet.
              Attached Files

              Comment


                #8
                Juuh, eipä tuossa mitään ihmeellistä ole, tuollaista näkyy oli sitten orggis/tarvike alut tai peltivanteet.

                Ainoa ehkä/jos/kun/mahdollisesti orggis alun takapinnassa menee enemmän vuosia siihen että rupee hapettumaan tuolla tavoin.

                Comment


                • #9
                  Aika perus kamaa. Itse en silikoneja laittaisi. Vanhakunnon tervaspray auttaa, putsaa pinnat ja suojaa tervalla. Toimii pulteille myös hieman lukitteena.

                  Jos keskikuppeja tarvitsee liimata kiinni, niin siihen on eri aineet kuin silikoni. Erilaisia liimamassoja löytyy mm. Sika valmisteena. Kannattaa huomioida, että jos vanteita tasapainotetaan, niin keskikuppi tulee yleensä irroittaa.

                  Comment


                    #10
                    Siinä on voiton mahdollisuudet maksimoitu kun vetää kunnon tervan pultteihin ja laskee ne sen jälkeen käsistään hiekkaiseen maahan :)

                    Comment


                    • #11
                      Napakuppi näyttää siltä, että siitä on teräsharjalla putsailtu patina pois. Pultit näyttää siltä, että niitä ei ole koskaan voideltu. Tervaa nuo pultit huutaa.

                      Comment


                      • #12
                        Tervaspray on vastaus tuohon ongelmaan.
                        Tervaspray ei toimi lukitteena.
                        Enemmänkin toiminta tarkoitus toiseenlainen, eli saada rangaspultit auki myös auton omilla työkaluilla mahdollisessa rengasrikossa.

                        Eron kyllä huomaa kun muutamia satoja pyöränpultteja tullut availtua keväisin ja syksyisin.
                        Se missä ei ole koskaan käytetty tervaa pyöränpulteissä tai keskiössä saa paineilmapyssy huuttaa tosissaan kun yrittää aukaista.
                        Samoin noilla kevytmetallista valmistetuilla soviterenkailla on taipumus "syöpyä" pirun piukkaan jos ei ole tarrautumisen estoa käytetty.
                        Saati missä vastaavasti on käytetty niin ei tarvitse kuin näyttää "mopoa" ja lähtee renkaat irti vaikka olisi esim. X5 sarjan bimmeri, niissä menee käsittämättömän piukkaan "kauden" aikana noi vanteet, en tiedä miksi..

                        Comment


                          #13
                          Normaali vaseliini tai vaseliinispray ajaa saman asian. Sprayssä on se hyvä puoli, että sotkee noista kaikista vähiten. Aika moneen kuivaan pyörännapaan saa suihkia, kun eri syistä pyöriä irroittelee.

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                            Napakuppi näyttää siltä, että siitä on teräsharjalla putsailtu patina pois. Pultit näyttää siltä, että niitä ei ole koskaan voideltu. Tervaa nuo pultit huutaa.
                            Kuvissa (kiitos pulla) näkyvä korroosio on kolmen talven ja kesän jäljiltä, mutta jutun pointti on se, että se on saatu pysäytettyä; voi siitä olla ainakin se etu, ettei pultit ruostu kiinni.
                            Viimeksi muokannut Opa2013; 12.1.2014, 19:48. Perustelu: lyhennetty

                            Comment


                              #15
                              niin, kyllähän kaikki pyörännavat on tehty yleensä ruostuvasta metallista mutta en ole törmännyt vielä yhteenkään napaan joka olisi ruostumisen takia jouduttu vaihtamaan.
                              Se materiaali on niin paksua että aikaisemmin se muu auto lahoaa siitä ympäriltä kuin pyörännapa ruostuu käyttökelvottomaksi.

                              Comment


                                #16
                                Pyörännavan korroosiosta

                                Jaaha. Mulla on kaikissa autoissa aina olleet pyörännavat ruosteessa ja sitä tuskin millään silikoneilla tai muulla vanteiden keskiökupeissa saa estettyä/hidastettua. Eipä nuo koskaan ole hapertumaan päässeet. Aina olen sipaissut ohuen kerroksen jotain perusvaseliinia vanteen-pyörännavan kiinnityspintojen väliin niin ei ole koskaan talvivanteetkaan päässeet jumahtamaan kiinni, ei siihenkään mitään erikoisrasvoja/-tervoja tarvita. Pultteihin en ole koskaan laittanut mitään mömmöjä ja kiristellyt momenttiavaimella aina niin ei nekään ole mitään huolta aiheuttaneet. Vissiin olen tehnyt jotain väärin...

                                Comment


                                  #17
                                  mutta jutun pointti on se, että se on saatu pysäytettyä; voi siitä olla ainakin se etu, ettei pultit ruostu kiinni
                                  Juu, ei noilla eväillä. Ainoa tapa saada jarrut ja navat pysymään ruosteettomana tai niin ettei tule ruostetta lisää on se että levität kerroksen vaseliiniä pintaan ja pakkaat muovipussissa laatikkoon sekä laitat kuivaan varastoon.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kiitos laittamistanne kommenteista; terva- ja vaseliinispray pitää laittaa muistiin.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X