Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 etuoven vaihto vai oikominen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 etuoven vaihto vai oikominen?

    Eilen tuli auto parkkipaikalta kävelyvauhtia silmäteräni (A4 Avant 1998) kylkeen. Pelkääjän oven etusaranoiden kohdalle.
    Pelti ja oven keskilista vääntyi vähän. Tänään huomasin, että myös oven-/ikkunan kehys on raollaan ylhäältä n. 5mm.
    Nyt mietin korjausvaihtoehtoja. Vastapuoli maksaa. Olisiko kenelläkään kokemusta, tietoa, ehdotuksia ja/tai kustannusarvioveikkauksia?
    Viimeinen vaihtoehto on vakuutusyhtiön kautta korjauttaminen. Eikös syyttömänkin osapuolen bonukset tipu?

    Kaikista vastauksista kiittäen, KV

  • #2
    Käyt kysymässä maalareilta että paljonko osien vaihto ja maalaus maksaa ja sitten alat valmistautua neuvotteluun vakuutusukon kanssa korjauksen suorittamisesta. Otat oman maun mukaan muutaman satasen vaivanpalkkaa maalarin kulujen päälle tai sitten teetät jossain hyväksi havaitussa korjaamossa. Jos kustannuksista tulee ämpyilyä, niin voit uhata teettää työn merkkikorjaamossa, jolloin ainakin omassa tapauksessani loppui kerrasta turha kissanhännäveto IF:n suuntaan.

    Apparin ovia varmaan löytyy nelkkuun alkaen 400 eurolla ja jos etulokari menee kanssa vaihtoon tekee se muutaman satasen lisää. Ruuvaamista tuossa on jonkinverran, mutta jos korinosat saa purkuosana, on niissä hyvät pohjamaalit ym. jolloin itse maalaushomma käy suht sutjakasti.
    Voisin kuvitella että joku vähemmän ahne maalari vois tehdä tuon tonnilla +alv mutta tuo hinta riippuu niin monesta asiasta että hankala sanoa. Muutamasta paikasta kysymällä alkaa hintataso muodostua.

    Comment


      #3
      No jos vastapuoli oli syyllinen niin eihän sinun boonukset putoa, eli vakuutusyhtiön piikkiin vaan.

      Comment


      • #4
        Maksajana toimii joko kylkeeni ajanut tai hänen vakuutusyhtiönsä OP-Pohjola. Jos tuo ehjäys on tonnin luokkaa, niin veikkaan vakuutusyhtiötä. Joo mut ei kai se auta ku ryhtyä lähestymään korjausfirmoja. Kylläpä osaa harmittaa noin pieni vaurio noin vanhassa autossa.
        Onko tosiaan niin, ettei mun bonukset tipu?
        Viimeksi muokannut KapteeniValpas; 1.1.2014, 11:33. Perustelu: bonuskysymys

        Comment


          #5
          Ei vaikuta syyttömän osapuolen bonuksiin. Mulla vaihdettiin hiljakkoin Passatin takaovi vakuutusyhtiön piikkiin, tosin oli oma vika. Ovi oli keskeltä sisällä ja oven vaihto oli ainoa järjevä tapa korjata. Loppulaskussa oli hintaa noin 1600e.

          Comment


            #6
            nettivaraosasta löytyi oikealla värikoodilla oleva apukuskin puoleinen ovi omaan a4 -97 35e hintaan joten ei nyt noi kovin kalliita ole..

            Comment


            • #7
              No ei tietenkään syyttömän bonukset mene. Ei kahta vaihtoehtoa, vakuutukseen ja maalaamolle korjattavaksi.

              Comment


              • #8
                Ainoahan tuossa on, jos joku vastapuolelta alkaa väittämään vastaan ja korjaus venyy, jolloin käytetään omaa Kaskoa ja bonuksen menee - mutta korvataan kun asia toivon mukaan selkeytyy ja maksumies löytyy.

                Itse olen sitä mieltä että uusi pelti merkkitiskiltä, maalaus ja vaihto. Fiksu vaihtaa myös saranat samalla, jos ne on vielä alkuperäiset.

                Comment


                  #9
                  Vanhasta autosta kun on kysymys, niin jotkin vakuutusyhtiöt suhtautuvat vähän nihkeästi tuohon alkuperäisten varaosien käyttöön. Ainakin Tapiola pakotti käyttämään tarvikeosia 1998 A4:n korjauksessa nelisen vuotta sitten. Kertakorvauksen kun ottaa, niin voi tietysti tehdä miten parhaaksi näkee.

                  Comment


                  • #10
                    Saahan ne yhtiössä vaatia, mutta ei niitä aina saa jolloin mennään uusilla osilla. On niitä vanhempia autoja ennenkin korjattu yli auton arvon verran.

                    Comment


                      #11
                      On toki. Itseä lähinnä harmitti silloin se, että tarvikepeltiosat ei olleet sinkittyjä. Tuohonkaan ei voi itse vakuutusyhtiön valinnalla vaikuttaa, jos vastapuolen vakuutuksista korvataan.

                      Comment


                      • #12
                        Maksajapuoli on selvä.

                        Ilmoitin tapauksen yhteydessä asiasta hätäkeskukseen, josta antoivat toimintaohjeita sen varalta, että vastapuoli yrittääkin laistaa korvausvelvollisuudestaan. Paikallisilla poliiseilla oli tuolloin uudenvuodenaattona kiireitä sen verran, että partion paikalle saaminen olisi saattanut venyä useaan tuntiin. Hätäkeskuksen rekisteristä löytyy tarvittaessa tämän tapauksen data.

                        Otin myös valokuvia tilanteesta välittömästi kun olin v*tutukseltani päässyt nousemaan autosta. Katsotaan nyt mitä OP-Pohjolan tyypit ovat mieltä korjaustavasta.

                        Tuo saranan kohta korissa lienee se mahdollisen uudenkin oven istuvan asennuksen kannalta kriittisin. Kahtellaan...

                        Comment


                        • #13
                          Lyhyt ohje mitä tarvii tehdä kun tämmöisiä tapauksia tulee, ohje sillä oletuksella että syyllinen on 100% varma.

                          -syyllinen tekee vahinkoilmoituksen yhtiöönsä netissä, puhelimella tai toimistolla. Mieluiten puhelimella, asia tulee kerralla selväksi, ja vahinkonumeron saa heti

                          -syyllinen ilmoittaa kärsineelle osapuolelle vahinkonumeron ja yhtiön.

                          -vahinkoa kärsinyt osapuoli menee kolarikorjaamolle ja ilmoittaa sinne samat tiedot. Korjaamo ottaa kuvat autosta, asiakkaan tiedot ja sopii asiakkaan kanssa korjauspäivän.

                          -korjaamo tekee tällävälin CABAS laskelman vakuutusyhtiölle.

                          -jos jotakin veivaamista on korjaamo huolehtii siitä asiakkaan puolesta.

                          -auto korjataan ja asiakas saa seisontakorvauksen autonsa korjaamollaoloajasta, jos pystyy perustelemaan että tarvii autoa.

                          Syyttömän ei siis tarvi alkaa mitään vääntään mistään vakuutusyhtiön kanssa, asianmukainen korjaamo hoitaa kaiken. Vakuutusyhtiö tiedustelee asiakkaalta tilinumeron mihin maksavat päiväkorvaukset. Korjaamokin voi sen ilmoittaa.

                          Missään tapauksessa koskaan kolaripaikalla ei saa suostua mihinkään "tuossa 200€" tyyliseen sovitteluun jos kokee olevansa syytön. Vaurion todellinen laajuus usein paljastuu vasta kun autoa on purettu yms.

                          Liikennevakuutuksissa kun ei ole omavastuuta syyllisellekkin kustannus on todella pieni, koska yleensä yhtiöt rokottaa 20% liikennevakuutuksen bonuksia, kaikki yhtiöt ei edes rokota noita.

                          Mikäli syyllisestä on epäselvyyttä, poliisi on oikea apulainen silloin. Tällöin kannattaa korjauttaa auto omasta kaskosta koska selvityksissä saattaa mennä aikaa. Tällöin tietenkin ne omat bonarit menee ja joutuu maksamaan omavastuun, mutta ne tulee takaisin kun homma on selvä.

                          Terveisiä kolarikorjaamolta. :)
                          Viimeksi muokannut amatimies; 2.1.2014, 16:46.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
                            On toki. Itseä lähinnä harmitti silloin se, että tarvikepeltiosat ei olleet sinkittyjä. Tuohonkaan ei voi itse vakuutusyhtiön valinnalla vaikuttaa, jos vastapuolen vakuutuksista korvataan.
                            Eihän tuollainen Fordin pelleillä korjaaminen vastaa silloin sitä "lupausta", että auto korjataan vastaavaan kuntoon, jossa se oli ennen kolaria. En hyväksyisi tuollaista korjaustapaa.

                            Onko merkkiliikkeen korjauspellit sinkittyjä? Luulisi että kestävin on alkuperäinen purkuosa, vaikka ikää sellaisella jo olisikin.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                              Onko merkkiliikkeen korjauspellit sinkittyjä? Luulisi että kestävin on alkuperäinen purkuosa, vaikka ikää sellaisella jo olisikin.
                              Merkkitiskin pellit on sinkittyjä ja pääosin myös huomattavasti paremmin istuvia kuin tarvikkeet mitkä on yleensä vähän sinnepäin välyksillä.

                              Comment


                              • #16
                                Kannattaa sitten parhaan lopputuloksen kannalta huomioida se että jos autosi väri on hankala esim. hopea tai joku metalliväri on koko kylki maalattava. Näkee usein liikenteessä näitä autoja jossa värisävy vaihtuu puolessa välissä. Hirveen näköistä.

                                Comment


                                • #17
                                  Sain eilen vahinkoilmoituksen numeron. Lähin "korjaamo" on Porvoon Laakkonen eli sinne siis töiden jälkeen. Toivottavasti kelpaa vakuutusyhtiöllekin. Sieltä saa sitten vaikka Aviksen sijaisautonkin. Autoa tarvitsen työmatkoihin ja muutenkin, maalla kun asutaan. Sävyeroa tuohon saattaapi jäädä koska kyseessä on 15v nuori metallinhohtoturkoosi. En ole nähnyt uusia tuon värisiä autoja joten ei ole minkäänlaista käsitystä onko tuo omani haalistunut paljon vai vähän.

                                  Niin ja kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille. Täällä on tullut esille monta sellaista seikkaa, joita ei olisi tullut mieleenikään ottaa huomioon ilman teidän vinkkejänne.

                                  -KV-
                                  Viimeksi muokannut KapteeniValpas; 3.1.2014, 06:04. Perustelu: Lisätty kiitokset

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nykyaikana homma on siinä pisteessä, ettei vahingonkärsineen tarvitse tietää yhtään mitään muuta kuin vakuutusyhtiön puhelinnumero, sieltä neuvotaan miten toimia.

                                    Korjaamo kyllä osaa suorittaa auton korjauksen ilman asiakkaan ohjeita ja häivyttää tarpeen mukaan jne.

                                    Yhtiöillä on yleensä sopparit tiettyihin sijaisautofirmoihin, liikennevahingossa korjaamolle toimitetaan sijaisauto, jos sellaisen myöntämiseen on perusteita. Lupa luonnollisesti kysytään maksajalta, eli vakuutusyhtiöltä.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X