Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Takajarruremppa for dummy

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Takajarruremppa for dummy

    Noniin. On mulla bilteman jakoavain ja ruuvimeisseli.
    Päätin toteuttaa pitkäaikaisen unelmani, vaihdan itse a4 b6 -02 takajarrulevyt sekä palat. Netistä löytyy video, jonka perusteella se on äärettömän helppo nakki.
    Olen nyt purkanut molemmista puolista jarrupalat ja levyt pois. Takaoikealta oli ulommainen pala jostain syystä kulunut kokonaan pois ja näin myös mustannut koko vanteen.

    KYSYMYS 1. Mistä voi johtua toisen puolen jarrun kuluminen noin loppuun? Auton vas. puolella on ainakin 7 mm. jarrupaloja jäljellä.

    Jarrusatulat lähtivät kohtuullisen helpolla irti, mutta jarrusatulan kannakkeet eivät meinanneet millään lähteä irti. Ensinnäkin alueelle ei mahdu kuin heiveröinen pitkävartinen kuusiokoloavain. Tämän lisäksi pultit ovat jumiutuneet niin, ettei niitä meinaa irti saada. Noh, joka tapauksessa sain ylemmät pultit auki, mutta toinen alempi lähti vasta ulkoapäin poraamalla. Nyt siis on hankittava uusi pultti.. Huomasin että levyn saa pois ilman jarrusatulan kannakkeiden irroitustakin. Noh, seuraavaksi pitäisi jarrusylinteri puristaa ja kiertää sisälle. Näyttää videossa helpolta. En saa kuitenkaan ruuvipuristimella ja putkipihdeillä mäntää yhtään liikkumaan.

    KYSYMYS 2. Kyseessä on automaatti-auto. Missä asennossa pitäisi vaihteet olla, ts. onko P-tilassa jarru päällä? Käsijarru on pois päältä.
    Miten mä saan sen männän sisään??? Vai haenko huomenna biltemasta/motonetista sellasen 15e työkalun..

    KYSYMYS 3. Bossin jarrupaloissa on tarrat ulkopuolella, onko ne sitä kitinää estävää tarraa varten?

    KYSYMYS 4. Mihin kaikkialle tollasta valkosta jarrutahnaa kannattaa laittaa?

    KYSYMYS 5. Onko jotain näin jarrujen purkamisen jälkeen, jota ois pitänyt huomioida ennenkuin edes päätti irrottaa renkaat?

    KYSYMYS 6. Voinko ajaa lähikorjaamoon ilman takajarruja? :)
    Viimeksi muokannut jjj99; 27.12.2013, 19:27. Perustelu: termien korjausta

  • #2
    1. Toisen puolen kuluminen johtuu todennäköisesti jarrusatulan liukutappien jumittamisesta. Eli saattaa jäädä laahaamaan toiselta puolelta. Tappien putsaus ja rasvaus pitäisi auttaa ainakin hetkeksi.

    2. P-tilassa ei ole jarru päällä vaan vaihteisto on mekaanisesti lukossa. Männän kiertämiseen löin itse pyöreään puukapulaan kaksi naulaa ja kiersin sillä. Toki tuollainen avain helpottaa jos männät on jumissa. Jasiis jos oli epäselvää niin se mäntä kuuluu kiertää sisään, ei puristaa.

    6. Et missään nimessä! Nyt jos erehtyy painamaan jarrua niin mäntä lentää ulos ja sen jälkeen häviää kaikki jarrut.

    Comment


    • #3
      Ja löysää ilmausruuvi.. Ei ole painetta pääsylinteriinpäin.
      Ja jollet työkalua hae, niin pihdeillä nitkuttaa edes takaisin ja liukkaria kumin välistä.. Alkaa mäntäkin pyöriä.

      Itse laitoin tavallisen hylsyn männän päälle, ruuvarilla kampesin mäntää sisäänpän samalla kun pyöritin.
      Pelkällä pyörittämällä ei lähde välttämättä mäntä meneen sisäänpäin.

      Comment


      • #4
        Itse olen joskus kiertänyt männän sisään kärkipihdeillä. Ne ei ollut kovin teräviä kärkipihtejä niin ne pysy paremmin siinä männässä olevissa lovissa. Tuohon käy mikä tahansa työkalu/oma viritelmä jolla saat painettua mäntää sisäänpäin ja pyöritettyä sitä samalla.

        Comment


        • #5
          noissa epä oikeissa työkaluissa on vaan se huono puoli että on joko kädet verillä tai kumit rikki ku vähä lipsahtaa, eli varovainen saa olla

          Comment


          • #6
            Ei pitäisi tarvita ilmaruuvia löysätä. Jos tarvii, niin on joku vika jossakin. - Esim. pääsylinterissä.

            Comment


            • #7
              Ei tarvi löysätä, mutta kevyempi pyörittää kiinnippäin jos muutenkin jumittaa.
              Itse ilmasin jarrut samalla.. Tuli mustan sekaista nestettä.

              Comment


              • #8
                Joskus on mäntiä puristettu sisäänpäin rälläkän laikan avausavaimella. Se missä on ne kaksi tappia, osui kivasti koloihin, eikä lipsahtanut ja sai samalla painettuakin.

                Comment


                • #9
                  Ilmausruuvin löysääminen kannattaa oikeastaan useastakin syystä mm:
                  - joku mennyt lisäämää jarrunestettä palojen kulumisen myötä, jolloin työnnät nesteet täydestä säiliöstä konetilaan
                  - kuraantunut jarruneste tyhjenee tehokkaimmin ulos
                  - työntövaste huomattavasti kevyempi

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä, ja noin 60-70 % kevyempi kääntää ja uusiutuu kumeille nesteet jotka vatvanneet ties kuonka monta sataa kilometriä. Joten vuoto mariginaalikin pienenee.
                    ( ja joka suunnasta ilmaruuviin pienet napautukset vasaralla tms. Niin ei pelkoa poikki menemisestä)

                    Comment


                    • #11
                      Noniin. Joulunpyhät kohta lusittu. Noh, karkasin eilen autotalliin kun vaimo meni lasten kanssa päiväunille ja pääsin urakassa eteenpäin. Maanantai aatonaatto menikin kiertäessä eri liikkeitä etsiskellen 1,25 kierteillä olevaa pulttia jarrusatulan kannakkeen kiinnitykseen. Marmoritiskilläkään ei niitä tietenkään paikalla ollut.
                      Noh, lopulta löytyi ja pääsin ajamaan kotiin kaupan kautta viimehetken ostoksineen (maitoa, muutama hyasintti jne..)
                      En tiä pitäiskö noi jarrusatuloiden kannakkeiden pultit kiinnittää vielä lukitteella paikoilleen???

                      Bilteman mäntätyökalu auttoi jarruremppaa kummasti, ja varsinkin, kun sain jarrusatulan kiilattua sopivasti paikoilleen ja työkalun päähän sopi 19 mm pulttiristiavain, jolla sai kierrettyä mäntätyökalua (työkalussa on 10 cm pituinen vipuvarsi) vähemmällä punnertamisella.

                      Kannattaisikohan tuon keskiön tms ja jarrulevyn välille pistää jotain linimenttiä ettei niin herkästi jumiutuisi, esim rasvaa?

                      Lisäksi rasvasin kaikki jarrupalojen ja jarrusatulan väliset kohdat jarruvoiteella. Jarrupaloissa oli ulkopuolella tarrapintaa (3M kaksipuoliset tarrat, muttei paketissa ollut mitään mitä päälle liimata), mutten keksinyt mitä siihen pitäisi laittaa. Samoin tuli ostettua motonetista "jarrupalojen asennussarja Lucas" 23-1211 jossa oli neljä klipsiä tms, joille en keksinyt käyttöä.. ???

                      Mistäs mää nyt sitte tiedän että jarrut toimii niinku pitää??
                      Viimeksi muokannut jjj99; 27.12.2013, 19:25. Perustelu: termejä korjattu

                      Comment


                      • #12
                        Jarrupalat ja sylinterit voidellaan yleensä eri voiteilla. Sylinterit jarrukumirasvalla ja palat kuparitahnalla, tai muulla lämpöä kestävällä voiteella.

                        Mitä tarkoittaa tarrapinta? Jos siinä on jokin musta pehmike liimattuna männän painamalla alueella, niin sen tarkoitus on estää kitinää ja ei se kaipaa sen enempää huomiota tai voidetta selkäänsä.

                        Comment


                        • #13
                          Se on ihan sama mitä voiteluainetta sinne laitat. Harva vaseliini syövyttää rikki/puhki mitään, paremminkin elvyttää kumia. Jarrunesteeksikin periaatteessa käy mikä vain joka kestää puristusta./kunhan ei sekoittele keskenään!

                          Esim. vuoden ajajanut ja kurkkaat sinne.. ei tietoakaan öljytyistä pinnoista. Vedenkestävä vaseliini pysyy hivenen paremmin.

                          Kesällä nuo olisi aina ihanne laittaa, Ja ajaa pari ympyrää pölyisellä paikalla että, saisi pölystä sitkistys tavaraa.

                          Comment


                          • #14
                            Osasisiskos joku nyt sanoa mistä tietää että jarrut laahaa? Nostin vaihde vapaalla takapään ylös ja pyöräytin rengasta, toinen pyörähti vapaasti ehkä puoli kierrosta ja toinen ehkä neljäsosan.
                            Onkohan tuo nyt sitten oikea "kireys" vai laahaako jompikumpi. Toinen vanne oli tänään hieman lämmin, toinen kylmä ajon jälkeen. Edellisviikolla tilanne oli päinvastoin. Ja jarrulevyn ja palat tosiaan vaihdoin joulupäivinä.

                            Comment


                            • #15
                              No pitkän ajon jälkeen, etenkin kaupungissa jos joutuu paljon jarruttelee ni sillo se o iha normaalia, että levyt on hieman lämpimät ajon jälkeen, etenkin noissa orkkis levyissä :) kunhan eivät hohda tulipunaisina :D

                              Comment


                              • #16
                                Jos käsipelin kevyesti kuitenkin liikkuu niin ei kovin pahasti ole jumissa.

                                Comment

                                Working...
                                X