Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 ja etuvalojen pesurit - tuhlaa nestettä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 ja etuvalojen pesurit - tuhlaa nestettä

    Nyt kun loska lentää, niin myös pissapojan nestettä kuluu - ja todella paljon!
    Kysymykseni kuuluu, saako Audin pissapojan ajovalonperureita toimimaan niin, että ne eivät toimisi joka kerta. Voiko niitä esim. ohjelmoida tai saatää jostain?
    Aikaisempi autoni oli V50 ja siinä muistaakseni ajovalonpesurit oli ohjelmoitu Volvolla toimimaan vain joka 4. vetokerralla. Näin pissapojan nestettä kului todella paljon vähemmän ja silti kuitenkin etuvalot pysyivät suhteellisen puhtaina. Audini tuntuu ruutivan nestettä saaveittain ihan joka kerta. Jotku ihmiset ilmeisesti ottavat etuvaloilta letkut irti kokonaan, mutta kysyisinkin onko tähän mitän fiksumpaa ratkaisua?

    #2
    Sitä viikseähän saa vetää aika pitkään ennen kuin lampunpesurit tulevat mukaan. Hyvin harvoin tarvii lasille päästää niin pitkään yhtäjaksoisesti että vahingossa ruiskii lampuille.

    Comment


    • #3
      Omaani laitoin releen väliin joka vetää pitkät päällä. Lyhyillä pesee siis pelkkää tuulisia,pitkät päällä tuulilasia ja lamppuja. Sitten vielä pesupyyhinautomatiikka deletoiden, niin sain pesusysteemistä mieleisen.

      Comment


        #4
        2011 malli mutta onko 4G ? Omassa 2/2012 4G:ssä en ole adaptaatiosta huolimatta saanut valopesuria toimimaan herkemmin. VCDS mukaan pitäisi toimia joka 10. kerta tai kun vetää yli 10s (tämä ilmeisesti on kyllä lyhentynyt viiteen sekentiin). Saisi toimia vähän useammin.

        Comment


        • #5
          Kiitos tiedoista! Kokeilen seuraavalla kerralla onko järjestelmä tosiaan niin fiksu, että alle 5 s. vetäisyllä ei tule kuin tuulilasiin. Hieno jos näin on.

          Vielä toinen kyssäri asiantuntevalle raadille:
          Saako Audin automaattivilkutuksia lisättyä kolmesta esim. viiteen?
          Tämä kolme tuntuu valitettavasti olevan jonkinlainen standardi autoteollisuudessa. Minä tykkäisin laittaa suuntavilkun päälle esim. maantiellä ajaessa jo ennen kuin lähden vaihtamaan kaistaa, jotta jos joku on kuolleessa kulmassa, hänellä olisi aikaa reagoida. Mieslestäni kolme vilkutusta ei riitä. Voiko vilkutusten määrää siis säätää jotenkin (joko itse tai huollossa)?

          Comment


            #6
            Muistaakseni olen nähnyt adaptaatiokanavan, josta vilkutuksen määrää voi säätää.

            Comment


            • #7
              Golfissa menee vilkutus Central Electronicsin long codingilla noin, lieneekö Audissa yhtään samoin?
              http://forums.vwvortex.com/showthrea...1#post67368996

              Comment


              • #8
                En ole nyt aivan varma, mutta jos Audissa kääntää valokatkaisijan asentoon 0 ei toimi pesurit ollenkaan. Muistikuva perustuu Volkswagenin pesureiden toimintaan, en ole omalla Audilla koskaan tuota kokeillut.

                Comment


                  #9
                  Kätevää kääntää valot nolla asentoon vaikka talvi-iltana, ettei pesunestettä mene hukkaan :)

                  Comment


                    #10
                    Facelift C6:ssa ajovalot eivät sammu ajon aikana (muistan hämärästi raja-arvona nopeuden 30 km/h) vaikka katkaisijan laittaisi 0-asentoon. Mistäkö tiedän? Halusin testata päivävalojen todellisen valotehon yhtenä aamuna puoli viiden aikaan ajaessani näennäisesti yksin pimeällä tiellä. Ei onnistunut. Sittemmin löysin kvg:stä tämän nippelitiedon.

                    En ole kokeillut tuota ajovalopesurin toimintaa kyseisessä tilanteessa, mutta raportoinpa seuraavien suojakelien jälkeen.

                    E: C6 faceliftin pesurien toiminnasta (Betriebsanleitungin mukaan):
                    - ajovalopesurit aktivoituvat ensimmäisellä ja sen jälkeen joka viidennellä tuulilasinpesukerralla
                    - ajovalopesurit aktivoituvat joka kerta kun tuulilasipesuria käytetään yli 2 sek ajan
                    Viimeksi muokannut MrMicke; 8.12.2013, 08:32. Perustelu: teoriaa/faktaa mukaan

                    Comment


                    • #11
                      Mulla -09:ssä on nolla-asennossa vaan se ledirivi päällä ja ei ruiskuta ollenkaan valoille pestessä. Tuo 2s on liian lyhyt aika sille et pesee lamppuja. Joku 4s vois olla parempi. Saiskohan VCDS:llä muutettua?

                      Comment


                      • #12
                        Samoin mulla -06:ssa (tosin ei ledejä vaan halogenit). Lampunpesimet toimivat MrMicken kuvaamalla tavalla vasta kun xenonit ovat päällä. Auto -asennolla ei turhia ruikita - ellei valot pala.

                        Comment


                          #13
                          En ole kokeillut tuota ajovalopesurin toimintaa kyseisessä tilanteessa, mutta raportoinpa seuraavien suojakelien jälkeen.
                          Nyt olen kokeillut. Kun ajovalot palavat, siis vaikka katkaisija on 0-asennossa, ajovaloille ruiskii vettä aiemmin kuvatun toimintamallin mukaisesti.

                          Ketjun aloittajan kanssa olen eri mieltä. Kiinnitin tänään tuohon vedenkulutukseen huomiota ja minä uskon, että ne tuulilasille ruiskivat 6 vesisuihkua sitä vettä kuluttaa paljon enemmän kuin ajovalojen pesurit. Varsinkin jos siinä viiksessä roikkuu aina niin pitkään, että jokaisella tuulilasinpesukerralla myös ajovaloille ruiskitaan vettä.

                          Comment


                            #14
                            Passatissa ainakin mittauksen mukaan lampun pesu vie vettä noin 1dl/pesukerta, joten ainetta kuluu huonolla kelillä melkein saman verran tai enemmän kuin polttoainetta...

                            Comment


                            • #15
                              Lainaan topicia ja kysyn saako nuo ajovalonpesurit pois päältä C5 mallissa ottamalla jonkun sulakkeen irti. Kokeilin jo 1 ja 3 sulaketta, jotka jotenkin liittyivät pesureihin, ei auttanut.

                              Comment


                                #16
                                Se on varmaankin jokin Scheinwerfer-waschanlage tms.
                                Tuulilasille on Wischwasch-....

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja TN69 Näytä viesti
                                  Lainaan topicia ja kysyn saako nuo ajovalonpesurit pois päältä C5 mallissa ottamalla jonkun sulakkeen irti. Kokeilin jo 1 ja 3 sulaketta, jotka jotenkin liittyivät pesureihin, ei auttanut.
                                  Kojelaudan vasemmasta päädystä löytyy A6 4F-mallissa 30 ampeerin sulake paikasta 36. Kannattaa pistää väkevää pesunestettä lampunpesureiden läpi ennen sulakkeen irrottamista. ettei pakkanen halkaise putkistoa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    B5 kori ja samaa pähkäilyä. En sulakekaaviosta löytänyt niille omaa sulaketta joten ei taida onnistua sulakkeen poistolla. Letkut irti vai mitä keinoja? Turha ja ärsyttävä ominaisuus mielestäni.

                                    Comment


                                      #19
                                      Niille on oma pumppunsa joten B5 ja C5 ympäristössä selviää liittimen irrotuksella. Ainakin C5 sijainti vasemman ajovaloumpion alla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tämä olisi erittäin hyvä jos sillä selviää, missähän mahtaa sijaita B5?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Vasemman umpion ja tehostajan öljysäiliön alta löytyy, itse laitoin johtoon katkaisijan että voin kytkeä pesurit pois jos neste vähissä tai auto juuri pesty.

                                          Comment


                                            #22
                                            Puskurin vaihtoa suunnittelen tässä hissukseen ja pitäisi kanssa saada nuo pesurit pois käytöstä kokonaan. Eikös tuo ole riittävä deletoin, että ottaa ajovalojen pumpun liittimen irti ja tulppaa varoiksi vielä letkun?

                                            Comment


                                              #23
                                              Eikö RistoReipaalla ole Xenoneja? Vai muistanko väärin? Meinaan että pesimet olisi pakollisia sitten.

                                              Comment


                                                #24
                                                Luulisi riittävän. Siinähän on katkoskohta niille pesurien letkuille siinä kuskinpuolella sumuvalon yläpuolella. Se täytyy joka tapauksessa tulpata jos ei letkuja kytke pesureille asti, muuten tulee nesteet heti pihalle.

                                                Sopiiko kysyä että miksi niitä pois käytöstä olet ottamassa? Väliaikaisestiko vai kokonaan, katsastuksella viimeistään pitää kaasupurkausvalojen kanssa olla pesurit käytössä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tarkotus ois kokonaan pois, kun en koe niitä kovinkaan tärkeiksi, lähinnä tuhlaavat pesunestettä ja liikavaat pestyn auton. Ja xenonithan tuossa on. Muistelen vaan lukeneeni että jos ei toimi ni tulee vaan korjauskehotus, mutta ei hylsyä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ite tekisin ehkä kuitenkin niin että ottaisin vaan pumpun liittimen auki. Ei tarvisi letkuja tulppailla ja katsastuksella tai autoa myydessä voisi helposti palauttaa toimintaan.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Täytyy nyt katella kunhan tuon puskurin saa käsiin että millainen urkka se ois siirtää nuo pesurit siihen. Tuntuu vaan turhalta työltä, kun itse en niitä aatellut käyttää.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Nostetaas tämä taas esiin kun on ajankohtainen aika. Mites tuossa 4F korimallissa saa muutettua ajovalojen pesurit toimimaan niin, että tuulilasia pitää pestä esim 5s ennenkuin ajovalotkin pestään? Tai sitten vastaavasti niin, että 5x pitää pestä tuulilasia ja sitten vasta tulisi myös ajovalojen pesu mukaan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mulla ei kyllä pese turhaan niitä lamppuja. Vedän tosin siitä viiksestä sellaisia sekunnin vetoja aina kun sulat on alhaalla. En ole huomannut, että se niitä minkään pesukertojen mukaan pesee. Nestettä menee vuodessa (40 tkm) joku 15 litraa. Säkkipimeässä välillä vedän sitten niin pitkään, että pesee lamput.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kyllä ne pesurit ihan tarpeelliset kapineet on. Kovin eksoottisisten viritysten sijaan kannattaisi harkita katkaisijan vetämistä sisään vasemman polven tienoille kojelaudan alalaitaan. Sehän riittää, että jompi kumpi (virta tai maa) piuha käytetään sisäkatkaisijan kautta, jolloin lamppupesurin pumppu ei käynnisty.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X