Näissä ei vielä mitää yläpalloniveltä ees ole, vaan ainoot pallonivelet on siinä alatukivarressa ja toinen raidetangon päässä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kallistuksenvakaajan irrotus ja tukivarren vaihto - C4 A6/100
Collapse
X
-
Onhan siihen alapallon irroitukseen olemassa ihan oikeat työkalutkin n.10e hintaan. Yksikään pallonivel ei ole jäänyt irti lähtemättä.
Esim tuolta :
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...svedin-191253/
Comment
-
Vesku: Ei nuo pallonivelen ulosvetimet sovi tuohon C4-korisen etupalloniveleen. Katso nivelen kuva täältä aikaisemmasta viestistä.
hopsis & Puuhapete: Molemmat eturenkaat ovat ilmassa ja kaikki pultit irti. Kävin hakemassa rautakangen työkalukaupasta. Pitää kokeilla ensi yrityksellä kankea ja moskalla koputtelua.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jarpale Näytä viestiPallonivel ei irronnut tolpasta. Yritin käsin ja 120 cm pitkällä 2x2-lankulla.
Comment
-
Jaa niin se oli tuollainen. No jos nivel menee vaihtoon muutenkin niin sit se irtoaa tuollaisella :
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...5-osaa-191317/
noitakin myydään yksittäin n.10e hintaan jos ei Biltemassa niin Motonetissa tai vastaavassa. Haittapuolena on että hajottaa yleensä pallovelen suojakumin mutta jos se nivel on muutenkin vaihtokunnossa niin ei liene väliä.
Comment
-
Itse en viitsi raidepäitä enää taputella. Jos ei lähde suosiolla, vedän kuumaksi. Ei tartte tapella.
Alapallonkin pitäisi irrota helpohkosti, jos se pultti on irti. Hahlon pieni leväytys, jos ei ilman väkivaltaa lähde. Toki kannattaa tukea nilkka alhaalta päin esim. tunkilla.
Comment
-
Pallonivelen suojakumia ei tarvitse sääliä tässä tapauksessa, koska uudet tukivarret nivelineen odottavat asennusta. Toki pitää varoa vetoakselin suojakumia, kuten Jussi tuossa ylempänä huomautti.
Ok. Joten kävin tänäiltana uuteen hyökkäykseen. Aloitin kartanlukijan puoleisesta pallonivelestä. Puuhapeten mainitsema hahlokin löytyi sieltä vuosien likakerroksen alta. Mutta mutta. Väänsin, kirosin, hakkasin ja naputtelin hiton tukivartta toista tuntia, eikä pallonivelen tappi liikahtanut milliäkään ulospäin sieltä nilkan hahlojen välistä. Voiman puutteesta ei ainakaan ollut kyse, koska uusi rautakanki meni ihan mutkalle. Liian pehmeää rautaa ketale. Kunnon teräksestä nuo kanget pitäisi tehdä.
Lopuksi yritin vielä kuljettajan puoleista tukivartta. Sehän irtosikin aika helposti. Vähän naputtelin moskalla ja väänsin sorkkaraudalla sen irti.
Kartanlukijan puoleinen tukivarsi on vielä autossa kiinni. Suihkuttelin sen päälle runsaasti irrotusöljyä. Ja luovutin tältä illalta.
Comment
-
Jatketaan tähän vinkkikokoelman kartuttamista.
Irrotushaarukoiden kaltaisista työkaluista ei ollut pallonivelen irrotuksessa mitään apua.
Esimerkiksi Motonetin tuotteet:
- PALLONIVELHAARUKKA 405X17MM (80-4018) : Tuotteen kuvauksessa sanotaan haarukan leveydeksi 17 mm. Oikeasti sen leveys on 23 mm. Kokeilin tätä haarukkaa. Se rikkoo tehokkaasti pallonivelen suojakumin, mutta niveltä sillä ei irrota. Syy on se, että haarukan kiila on liian kapea. Autossa etunilkan ja -tukivarren väliin jäävä rako on siis paksumpi kuin tuo irrotushaarukka.
- PALLONIVELEN IRROTUSHAARUKKA (80-4019) : Tuotteen mittoja ei löytynyt nettimyymälästä, mutta työntömitalla se selviää. Haarukan leveys on 18 mm, mutta pallonivelen tapin halkaisija on 19 mm, joten haarukka ei sovi. Se on liian kapea. Tästä ehkä saisi soivan pelin rälläköimällä haarukkaa millin leveämmäksi, mutta en kokeillut, joten varmuutta ei ole.
Comment
-
@Mauri: Tuskinpa tuolla on ollut merkitystä tässä tapauksessa, koska tukivarsi oli sisäpäästä irti.
Pahempi niveljumi irtosi nyt tällä tavalla:
- Tukivarren sisäpään otin irti apurungosta, niin että tukivarsi pääsi roikkumaan pallonivelen varassa ja nilkassa oleva hahlo tuli kunnolla näkyviin.
- Taltalla annoin pari kunnon iskua hahloon (siis nilkan korvakkeiden väliin).
- Tukivarren sisäpään laitoin sitten takaisin apurungon sisään (jotta voisi vääntää kangella).
- Rautakanki läpi tukivarren reiästä ja pikku tönäisy kangella alaspäin.
- Tukivarsi kilahti irtonaisena lattialle.
Ratkaisevat työkalut kuvassa. Taltta (IKH 7221) ja joku lyöntiväline.
Comment
-
Katsastuksessa todettiin apurungon nuljuvan tuosta takakumi tyynystä,josta tuo pitkä pulttikin menee läpi.. Onko jollakin heittää oem numeroa sille ja tuolle pitkälle pultille (110nm+90astetta? Vaihtoon?) onko mitään ihmeellistä tuon vaihdossa kuin tuo torx hylsy? Onko sille speksejä?
Måtänetissä ilmeisesti tämä osa http://m.motonet.fi/fi/tuote/181650?...uosimalli=1994
Comment
-
Sehän se. OE-numeroa ei tähän lähtöön ole antaa.
Apurunko pultataan tuohon tyynyyn ja tyyny on kolmella pienemmällä kiinni korissa. Joudut löysäämään etummaisiakin, että saa takaosaa tiputettua. Olikohan laatikkokin vielä tuettu apurunkoon.
Jos autolla meinaa pidempään ajella, vaihtaisin tässä kohtaa kaikki. Ei tarvi olla seuraavassa renkaan vaihdossa taas availemassa ja suuntaamassa pyöriä.
Comment
-
Tulipaha vaihdettua apurungon puslat taakse ja toinen kallistuksenvakaajan pusla joka oli aivan soosina vaikka suikka ei siittä mitään sanonut..
Homma sujui kuin rasvattu,ja ajattelinkin että mitähän tästä tulee ku liian helposti sujuu..
No tulihan sitä,piti lähteä tallista ulos niin ei auto liiku! Vetari pyörän päästä irti ja kumi riekaleina! Ou jeee. oli päässy irti siinä nuljatessa ja painanu kuulakupin linkkuun ja sitä vasten pyöri tyhjää,onneks ei rikkonut kuin gummin..
C sokkaa en sitten löytänyt mistään,voiko olla mahdollista ettei sitä sielä ollut? Ja miten on mahdollista että hoito lähtee irti!?
Kuskin puolesta siis kyse,eikä tolppaa kauheesti tarvinnu siirrellä,sen verran mitä jarruletku anto myöden,aikoinaan toista puolta heiluttelin metrikaupalla mutta ajamalla tallista ulos tultiin.
Comment
-
Ei ole C4:ään tullut tehtyä alatukivarren vaihtoa aiemmin. Joten onkos tuo noin miten Jarpaleen kuvista näyttäisi, että ennen kuin alatukivarren sisäpään saa irti apurungosta täytyy tuo alumiiniholkki ottaa ulosvetäjällä pois?
Selailin muutaman muun alatukivarsikeskustelun eikä niissä mainita tuosta alumiiniholkista sanaakaan. Itselläni ei Febi Bilsteinin tukivarsien mukana tullut asennustarvikkeita ollenkaan, mutta nuo alumiiniholkit olen erikseen hommannut.
Oletteko kasanneet vanhoilla sisäpään ja alapallon pulteilla ja muttereilla? Korjausoppaat taitaa suositella noiden kaikkien uusimista?
Comment
-
Tuossa erittäin selvät ohjeet kuvien kera!
Sama pätee ford sierran yms, missä on samanlainen tukivarsi.
https://www.jakoavain.net/audi-a6-al...en-vaihto.html
Toivotaan, että tästä olisi apua, niille jotka eivät ole vielä jumpanneet alatukivarren kanssa.
Muokkaus:
Itse en laittanut edes takakiinnitys pulttia paikoilleen, kun laskin auton alas.
Tukivarsi menee, lähes kohdalleen ilman pulttiakin.
Pieni kolautus kumivasaralla tms, saat kohdalleen.
Comment
-
Tuosta ohjeesta puuttuu tappelu sisäpään holkin kanssa. Ei se välttämättä ihan noin naps ja kops mene kun pelkkä sisäpään pultin irrotus ei vaikuta yhtään mihinkään. Pahimmillaan joutunu kääntään tapilla M14 kierteen holkin sisään ja vetään pyöränpultilla ulos, helpoimmillaan tullu melkein itellään.
Comment
-
En tiedä mitä teen tuossa aina väärin, mutta se vakaajantangon mutterin kierteille saaminen uusilla kumeilla on yksi perkele yksin vaikka miten sitä yritti. Kahdestaan sen saa paremmin.
Molemmat eturenkaat ilmassa, joten ei se tanko hirveesti väännä vastaan, mutta ainakin motonetin halpisvarressa mukana tulleet kumit oli sen verran korkeemmat, ettei mitään mahista omilla kyvyillä saada sitä mutteria. Vanhoilla sitten pistin, kun ei ne rikki ollet, matalemmat vain. En tiedä onko ne painuneet ajan kanssa.
Ja kyllä, sen holkin saaminen pois voi olla aika hankalaa.
Comment
-
Silleen sen laiton liinalla, mutta mulla ei oikein ole tarpeeksi isoja liinoja, jolla saisi tarpeeksi voimaa siihen.
Kierteet myös on jo vakaajassa huonot mikä vähän vaikeuttaa sitä vielä. Kun sait sen mutterin kierteille niin se vain irtosi.
Eli voi olla haastellista huonoilla työkaluilla ja kuluneilla osilla. Saa sen kuitenkin.
Comment
Comment