Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katsastuksen jarrutestistä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Katsastuksen jarrutestistä

    Kävin läpi auton katsastuslappuja kahdelta viime vuodelta. Kaikki katsastukset on tehty kesärenkailla.

    viime vuonna:
    etujarrut 3.0kN(v),3.0kN(o)
    takajarrut 2.7kN(v), 2.7kN(o)

    tänään katsastuksessa

    etujarrut 4.3kN(v),3.8kN(o)
    takajarrut 2.7kN(v), 3.2kN(o)

    Eikö katsastusinssi polkenut jarrua viime vuonna tarpeeksi vai survaisiko tänään katsastuksen tehnyt inssi liian rivakasti polkimen pohjaan ja auto "hyppäsi" rullilta pois. Miten on selitettävissä tuo jarruvoiman suuri kasvaminen eturenkaissa viime vuotiseen testiin verrattuna? Joskus kun olen talvirenkailla käynyt katsastuksessa niin jarruvoimat ovat olleet edessä luokkaa 2kN kun inssi sanoi ettei viitsi renkaita kiusata rullilla. Aikamoista arpomista taitaa olla nuo jarruvoimien mittaukset.. pääasia taitaa olla se että erot saman akselin voimissa on alle sen 30%

  • #2
    No noissa jarrutesteissä voi olla monta muuttujaa matkassa, tai näin ainakin olen itse huomannut. Mutta tässä pari asiaa mitkä varmaan vaikuttavat.
    - katsastitko viime vuonna samaan aikaan?
    -kuumat vai "kylmät" levyt?
    Katsastusasema oli varmaankin sama?
    - jarrujen puhtauskin varmasti vaikuttaa.

    Comment


    • #3
      Viime vuonna kävin kuukautta aiemmin katsastuksessa, muistaakseni silloin oli kuiva keli. Noh, tänään oli aamupäivällä hirveä sumu katsastusasemalle ajaessani, joten ilma oli kosteampi. Viime vuonna olin taas tullut juuri ennen katsastusta Saksasta autoreissulta. Siellä jarrut kyllä sai hyvät "herkistelyt" kun motarinopeuksista piti muutaman kerran jarrutella oikein kunnolla autoletkojen peräpäiden lähestyessä.

      Comment


      • #4
        Mulla tosiaan ex auto bmw kävi vuosikatsastuksessa ja jarrut oli ihan ok kn oli jotain arviolta 3 (en nyt muista tarkkaan) mutta auto ei mennyt muuten läpi. Seuraavaksi oli edessä uusintakatsastus ja inssi lähti kuitenkin tekemään jarrutestiä vaikka ei olisi tarvetta niin jarruvoimat oli tippunut parissa viikossa kahteen kn:n pelkästään lumikerros vanteissa aiheutti tuon ilmiön. Eli oma päätelmä tuosta sun ongelmasta on, että sulla vaan pieni muuttuja aiheuttanut tuon eron tai sitten mittavirhe jostain syystä

        Comment


        • #5
          Eiköhän nuo katsastuksessa mitatut jarrvoimat riipu pääasiassa siitä miten lujaa inssi on jarrupoljinta painanut. Mulla on ainakin kaikissa omistamissani autoissa etujarrut olleet niin tehokkaat että ne on saanu kuivalla asvaltilla lukkoon. Tarkoittaa käytännössä sitä että auto hyppää katsastusaseman rullilta ennenkuin jarruista loppuu teho.

          Comment


          • #6
            Niin, siinähän siis testataan että riittääkö jarrutusteho, kun rengas alkaa luistaa telojen välillä riittävästi testi loppuu. Testatessa toinen rulla pyörittää rengasta ja toinen pyörii vapaana, rullien välistä nopeuseroa sitten mitataan. Ei siis riipu jarrupolkimen voimasta, vaan jos samassa autossa luvut muuttuu, niin renkaasta ne erot tulee, kuiva märkä, uusi kulunut, ilmanpaineet jne. Jos jarruissa teho ei riitä niin eipä se nouse montusta ylös.

            Asiaa voi näinkin miettiä, talvikumin lamellit on löysiä ja nopeusero tulee hetkessä täyteen -> testi loppuu pienellä voimalla. Jos taas kesäkumi on märkä, metallirulla alkaa luistamaan suht vikkelään ja taas jäädään maksimilukemista. Kuiva kesäkumi pienillä paineilla niin voimat ovat maksimissa, mutta lukkoon pitäisi silti mennä jos jarruissa on kaikki kunnossa. Katsastuksessa on määritelty tietty hidastuvuus joka auton pitää saavuttaa ja se pitää laskea jos rullilla ei saa jarruja "lukkoon"... tosin perstuntumaa tuossa taidetaan enempi käyttää ja vähemmän laskinta.
            Viimeksi muokannut jjj84; 13.10.2013, 12:43.

            Comment


            • #7
              Laitetaan tänne kun jarruista juttua!Katsastutin TTQ ja katsastusinssi totesi,ettei nelivedon jarruja pystytä rullilla testaamaan.( Pelkkä jarrutustestaus pihalla) Oli mielestäni yllättävä juttu!

              Comment


              • #8
                Tästä on juttua paljonki foorumilla. Torsenin voi ajaa huoletta rullille, haldexi vaatii vähä kikkailuja johon kovin moni konttori ei lähde.

                Comment


                • #9
                  Oma torseni testattiin pihalla eilen. Itseasiassa 3 krt testattu pihalla ja kerran rullilla.

                  Comment


                  • #10
                    Itte sanon aina että voi ajaa rullille. Muuten ovat testanneet pihalla.

                    Comment


                    • #11
                      Meillä päin on sellanen jarrudyno jossa pyöritetään saman akselin pyöriä eri suuntiin ja haldex latteenkin jarrutesti onnistuu kikkailematta.

                      Comment


                      • #12
                        Mahtaakohan toi olla tasan luotettava? Vaikka pitäshän noitten jarrujen tietysti pitää molempiin suuntiin mutta toiseen suuntaan pyörä kyllä luistaa helpommin johtuen painon siirtymisestä, mutta tossa rullillahan tota ei tietysti ilmene samalla tavalla kun tieolosuhteissa, mielenkiintoista kumminkin.

                        Comment


                        • #13
                          Mitataan vuorotellen. Kumpaakin rengasta siis pyöritetään "eteenpäin".

                          Comment


                          • #14
                            Viikko pari sitten kun kävin katsastamassa Golfin, niin ensin lähti toinen jarrurulla pyörimään ja vasta parin kolmen sekunnin päästä toinen. Ja testin loputtua rullissa ei näyttänyt olevan mitään vastusta, vaan joutui polkemaan oikein reilusti, että pääsi rullilta pois.

                            Ja tämä oli vuoden sisällä avattu ja rakennettu asema.

                            Comment


                            • #15
                              Laitetaan tänne kun jarruista juttua!Katsastutin TTQ ja katsastusinssi totesi,ettei nelivedon jarruja pystytä rullilla testaamaan.( Pelkkä jarrutustestaus pihalla) Oli mielestäni yllättävä juttu!
                              Olen ajanut yli 10 vuotta Torsen-nelikolla ja muistaakseni vain kerran on testattu rullilla (ja sekin kerta taisi hypähtää jossain vaiheessa).

                              Aina on riittänyt kun on todennut auton olevan neliveto niin jarrut on testattu koajolla sekä kässäri suunnilleen nosturille parkkeeraamalla... ;)

                              Comment


                              • #16
                                ensin lähti toinen jarrurulla pyörimään ja vasta parin kolmen sekunnin päästä toinen. Ja testin loputtua rullissa ei näyttänyt olevan mitään vastusta, vaan joutui polkemaan oikein reilusti, että pääsi rullilta pois.
                                Näin sen juuri pitääkin toimia. Käynnistetään vuorotellen niin päästään pienemmillä sulakkeilla kun kuorma on pienempi kuin yhtäaikaa käynnistettäessä. Testauksen jälkeen kun rullat on jarrutettu pysähdyksiin, odotetaan rullien uudelleen käynnistystä koska testin aluksi rullat pyörivät ilman mittausta hetken ja juuri tässä kohtaa kiihdytetään nätisti pois rullilta, ei siis sammuksissa ollessa koska silloin rullat pyörivät vapaasti.

                                Comment

                                Working...
                                X