Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vetokoukku V8:iin, ei ihan helppo projekti.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vetokoukku V8:iin, ei ihan helppo projekti.

    Jos pihalla on venetrailerilla Bayliner ja kuomukärry jossa on Ski-Doo,niin niiden vetämiseen tarvitaan tietysti vetokoukkua. Menin tietysti Audi diileriltä kysymään hintaa ja se löysikin irroitettavan hintaan 850e (tai jotain sitä luokkaa), no enhän tietysti sitä kelpuuttanut. Sit tietysti varaosaliikkeeseen ja kyselemään saiskos, no eihän tietenkään löydy.

    Eikun nettiä tutkimaan, ketkä kaikki tekisivät niitä. Sähköposteja sinne tänne, ei löydy jne. No Westfalian sivuilta löysin jopa tilausnumerotkin, email -> Kahalta vastaus et ei kuulu enää valmistusohjelmaan. Listaa vois jatkaa pitkällekin, Westfalia, Kovil, Brink, Bosal jne.

    Takaisin Audi diilerille kyselemään, luovutti ku ei löydy edes Ruotsista. Tämäkin vaihtoehto tuli unohdettua.

    No Rameder:n sivuilta löytyi ja olisi jopa saatavilla, mutta ku eivät toimita kuin saksaan annettuihin osoitteisiin. Ebay ei oikein sytyttänyt ku ei saksa taivu, senkin muuten unohdin. Ramederin sivuilta löytyi kuva jossa oli valmistajan nimi GDW ja eikun sivuille tutkimaan, löytyi tietoja.

    Taas email:a, nyt Belgiaan valmistajalle. Vastauskin tuli että LÖYTYY hintaan 231e. Antoi myös Tanskassa sijaitsevan tytär-yhtiön yhteys tiedot. Nimeltään Dansk Anhaengertraek GDW A/S. Eikun soitto sinne (koulu/tv englanti kehiin) ja sain fax numeron +457 550 1959. No faxi sinne, jossa omat tietoni. Oli niiden email "liian vaikea" saada oikein puhelimessa, info@da-gdw.dk (lukee laskussa). Nyt alkoi homma edetä 30min päästä tulikin sieltä email:ä. Sitten vaan eräitä postia suuntaan ja toiseen. Tosin tuli käytettyä osoitetta dp@da-gdw.dk (ainakin toimii), Dorthe Pedersen niminen nainen vastaili mun emai:hin.

    Ja lupasivat toimittaa 231e+Vat25%+rahti= 340e (Yritykset saa ilman Vat:a). Ja pankkiin maksamaan Iban ja Swift tiedot mukana. Runsaan viikon päästä kyselyä perään josko maksu olis saapunut? Oli tullut ja lupasivat laittaa postiin maanantaina 28.11-05 (etanaposti?, ehkä Dhl:n business posti?). Yllätys yllätys, perjantaina 2.12-05 iltapäivällä kahden aikaan tullessani töistä kotia oli maailman kahdeksas ihme toteutunut ja vetokoukku nojasi pirtin ovea vasten (=etanaposti yllätti mut).

    Sitä ja tätä:Ei se nyt irroitettava ole, mut ei saa olla liian vaativa. Jos ei kuulu mitään, niin email:ä perään. Hoppu ei ole hyväksi, vierähtää hyvinkin kuukauden päivät ennen kuin posti vierailee. Löytyy myös? 200Q 20v (20 kleppen=20 venttiiliä?) ja A8, mutta onko ne irroitettavia, sitä en tiedä. Saas nähdä, mitä katsastus konttori antaa painoja vetämiseen.

    Menihän tässä muutama kuukausi, mutta kärsivällisyys ja vaivannäkö kuitenkin palkittiin. Ensi viikolla asennetaan vihdoinkin koukku V8:iin.

    Edit: Hitto ku noi url:t on tarkkoja noista merkeistä.

    #2
    Hieno juttu, että sait koukun. Minulla muuten oli ihan samankaltaisia ongelmia viime kesänä oman koukkuhankinnan kanssa. Ei ole koukun hankinta vähänkään erikoisempaan ja vanhempaan Audiin kauhean helppoa. Ramederilta mm. löytyi irtokoukku mun autoon, mutta kun tilausvaiheeseen asti päästiin, niin ilmoittivat, ettei ko. koukku olekaan enään valikoimassa:( Onneksi Teppo myi oman irto-Westfaliansa minulle:) Plan B oli se, että eräs kaverin kaverin puolitutun siskon kummin kaiman serkkupoika on Kovililla töissä ja hän lupasi tehdä mulle irtokoukun, jos kyseiseen koukun piirustukset vaan löytyy tehtaalta. Tämä optio jäi kuitenkin selvittämättä.

    Comment


      #3
      omaani kävi sedanin koukku(100 avant-94)
      Viimeksi muokannut ari; 22.4.2008, 19:54.

      Comment


        #4
        Felox Oulussa paitsi myy ja asentaa myös valmistaa paikan päällä koukkuja. Jos on erikoisemmasta kyse, kannattaa varmaan neuvotella. http://www.felox.fi (ei juuri nyt toimi) ja/tai mika.salopuro@felox.fi tai 08 531 5700, fax 08 531 5770

        Comment


        • #5
          Vihdoinkin puolen vuoden (=n.8kk) koukku projekti on saatu päätökseen eli koe-ajo on suoritettu.

          Asennuksessa vierähti muutama päivä. Takapuskuri piti irroittaa ja lukuisia koe sovituksia. Koska kiinnitys tapahtuu puskurin kiinnitys pisteisiin josta otetaan jonkin näköiset raudan kappaleet pois. Koska koukussa on korvaavat raudankappaleet, eihän niissä olevat pultin reiät tietenkäät sopineet. Liian lähellä joten jyrsimistä oli edessä ja monta sovitus yritystä. Puskurin takaisin asennuksessa meinas huumori olla vähissä ku ei meinannu kädet sopia enää joukkoon, ahdasta oli. Kyllä se sinne sitten lopulta sopi, puskurin helmastakin pienen palan ku sahas pois.

          Sähkötkin sai toimimaan niin kuin niiden kuuluukin eli ettei autochek ala herjaamaan mitään. Koska muissa topiikeissa on ollut juttua johdoista jotka ovat aikas ohkaiset ja autochek valvoo rikkoutuvia lamppuja. Päätinkin toteuttaa sähköt releiden (6kpl) avulla, joten lukuisia johto ja abiko liitoksia oli edessä. Perhealbumin mukaan piti löytyä yksi liitin takaluukun johtosarjasta, eipäs löytynytkään. Onnistui sähköjen kytkennät kuitenkin heti kerralla, ku hiukan perehtyi etukäteen asiaan.

          Yhteenvetona vois sanoa et ei tullu edes mieleenkään miten vaikea on löytää V8:n koukku, sitkeydellä se sitten tuli. Jotenkin ostamalla Ebay:stä ei tuntunut kiinnostavan, varsinkaan ku saksa ei oikein taivu. Asentamisessa meni jokunen päivä. Konttorilta kysyin vetopainoja. Vastattiin ettei onnistu tulostamaan rekisteriotteeseen ku on auton tyyppikoodi väärin -> ota yhteys maahantuonti katsastuksen tehneeseen konttoriin. Sieltä sanottiin et tuontiauto -> ei voi syöttää niin pitkää numerokoodia, ota sitten tolkkua noista katsastusmiehistä. Osasivat kuitenkin kertoa et 680/1900kg, sama tieto on kyllä ohjekirjassakin. Koe-ajo vahvisti sen mitä aavistinkin, ei juuri tuntunut kärryä olevan edes perässä. Sen verran kevyesti tuli perässä. Sitkeä peräänantamattomuus kuitenkin palkitsi (=ei tarvitse suunnitella auton vaihtoa). No yksi hauskuus odotuttaa vielä kesään, nimittäin veneen lasku luiskat (=more Quattro fun).

          Comment


          • #6
            Aika kovat painot on annettu V8:lle: S4:n rekisteriotteessa maksimipaino kärrylle ilmoitettu 1650 kg ja Fixus lupaa koukulleen 1500 kg.

            Comment


              #7
              No yksi hauskuus odotuttaa vielä kesään, nimittäin veneen lasku luiskat (=more Quattro fun).
              Itseasiassa quattrohupi alkaa marras-joulukuussa, kun veneitä nostellaan ylös lumisilta/jäisiltä luiskilta. Aina sieltä löytyy joku epätoivoinen joka yrittää suorittaa mission impossiblen etuvetoisen auton kanssa. Näiden kaverien ilmeet on näkemisen arvoiset, kun q-autolla vene+traileri lähtee luiskalta kuin talkkari katolta:)

              Comment


              • #8
                Audi on käyttänyt Westfalia koukkuja alkuperäis asennuksissa
                http://www.westfalia-eichmann.de/
                http://www.westfalia-automotive.de/anbauanleitungen.htm ( vetokoukkujen manuaalit )
                Esim: Audi V8 ( a305063 A )
                http://www.westfalia-automotive.de/p...305063%20A.pdf

                Comment


                • #9
                  Niin eihän ne mitään vetopainoja rekisteriotteeseen saanu tulostettua, antoivat vaan muistilapun mulle. Katsastusmies sanoi et 1900kg, Gdw:n sivuilla 1700kg ja sama koukku Ramederin sivuilla 1450kg. Ota siitä nyt sitten selvää, itse koukussa ei ole merkittynä mitään. Ohjekirjassa 680kg, 1900kg/12% ja 2100/8%, tarkoittanee varmaan maksimipainoja mäen nousuprosentin mukaan. 12%:n nousu on muuten aikas jyrkkä, Sarkolan mäki Nokian ja Vammalan välillä on muistaakseni 8%, se onkin jyrkin mäki täällä länsi-suomen nurkilla. Katsastusmieskin totes et aikas ison 1900kg:n antaa, mut totes kyllä perään et on iso auto ja isolla koneellakin. Kai mä pärjään tolla katsastusmiehen tiedolla, siihen poliisikin varmaan kallistuu?

                  Jos koneen tilavuus selittäis S4:n pienemmät painot? Volvo muuten antaa 740:lle 1700kg (jos muistin oikein), joten on siinä traktoriksi nimittämises on hiukan perääkin. Omapaino kuitenkin 600kg pienempi kuin V8:ssa.

                  Syksyiset luiskat..., pääsisin nyt ensiks sille keväiselle luiskallekin. :)

                  V8:n koukku ei kuulu enää Westfalian valmistusohjelmaan. Uusia ei enää saa, ehkä käytetyn Ebay:stä voi löytää.

                  Comment


                  • #10
                    Kesällä selailin netistä perävaunupainoja ja A6 quattroon ilmoitettiin eräällä jenkkisivustolla 2100 kg perävaunupaino. Aika sinkee lukema.

                    Comment


                      #11
                      Jostain ihme syystä (tuotevastuulaki, taas?) jenkit ilmoittavat aivan säälittäviä kantavuuksia jopa tavara-autoille, mutta vastaavasti täkäläisittäin hurjan tuntuisia pv-painoja. Esim. edellinen kulkuneuvoni, Chevy Van: kantavuus peräti 700 kg (!), mutta koukkuun olisi saanut laittaa kolmen ja puolen tonnin rivitalonpätkän. Siinä olisikin varmaan ollut TH-700 ihmeissään. Ja suomalainen katsastusmies...

                      Comment


                      • #12
                        perävaunu painot

                        oliskohan kyseessä "amerikan tonneista" eikös se ole 907kg .

                        Comment


                        • #13
                          Hurjia nuo aussitkin: etuveto A6:lle 1900 kg vaunupainoa tarjoovat...
                          <klik>
                          Etelä-Afrikassa quattrolle 2100 kg
                          <klik>

                          Comment


                            #14
                            Kyllä quattroille saa ihan kohtuullisia painoja jarrulliselle kärrylle. Minullakin rekisteriotteessa muistaakseni 2350 kiloa.

                            Edittiä: Väärin muistin, 2300 kiloa on rekisteriotteessa jarrulliselle kärrylle.

                            Comment


                            • #15
                              Kotimainen perävaunupaino sivu.

                              Comment


                                #16
                                Ei ainakaan täsmää meikäläisen rekisteriotteeseen merkattuun. Olisiko nuo mallit sitten etuveto tai pienemmällä koneella, tai sitten ovat konttorilla keksineet ihan omat painonsa. Tai ehkä ovat merkinneet tuon uudemman mallin mukaan, saattoi se olla 2300 kiloakin. Kun ei tuo rekisteriote nyt ole mukana.

                                Comment

                                Working...
                                X