Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sopiiko Audi 100 avantiin 17" vanteet ET55?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sopiiko Audi 100 avantiin 17" vanteet ET55?

    En muista, mikä on vakio ET, mutta muistaakseni alle 50:n se jäi reilusti. Jos ET55 siis menee n. 10mm sisempään, niin onko kellään kokemusta tai varmaa tuntumaa että nuo mahtuu pyörimään kunnolla?

    Autoani ei ole madallettu.

    Niin ja päälle tulevat kumit on 205/50 -sarjaa, mutta sillä tuskin lienee merkitystä..

  • #2
    Pitäis mahtua helposti. Tosin tuo et55 kuulostaa yllä aivan liian sisäänmenevältä, näin niin kuin "tuning silmien" läpi katsottuna. ;)

    Comment


    • #3
      Sekin tuossa on kyllä miinuksena, mutta pääasia että mahtuvat pyörimään.

      Comment


      • #4
        Tuollaisella ET:lla oleva 15" Sharan/Galaxy vanne ei mahdu vaan ottaa muistaakseni raidetangon pää vastaan. Isommista ei kokemusta.

        Comment


        • #5
          Pari kysymystä:
          - Oletko varma ettei vanne osu sisältä jarrusatulaan kiinni
          - Minkälevyisestä vanteesta puhut (7", 7½", 8"....vai mikä koko)

          Nuo tiedot kun selvität saat 100% varman vastauksen....ainakin joltakin osaavalta kommentaattorilta

          Comment


          • #6
            1. Jos tietäisin niin kysymykseni olisi ollut turha. Jos osuu, niin en ole vanteita hankkimassa.
            2. Vanteissa ei leveyttä ole merkitty, mutta 205 istuu aika nätisti leveytensä suhteen vanteelle, että olettaisin vanteen olevan 8".

            Comment


            • #7
              8-tuumaa leveälle vanteelle ei saane asentaa 205 rengasta?

              Comment


              • #8
                http://ffp-motorsport.com/tuning/stro/index.php

                Comment


                • #9
                  Tarkennettuna siis 205/50R17 renkaalle maksimi vanneleveys 7½ tuumaa.

                  Comment


                  • #10
                    Jätä suosiolla ostamatta. Menee liian sisälle. Ihan oikeesti.

                    ET35 8/7.5" niin on passeli normaalikäytössä.

                    Comment


                    • #11
                      Niin tosiaan, kaikki vaikuttaa kaikkeen, eli et-luku, vanteen leveys, vanteen malli, rengastus ja sitä rataa. Eli olin aika hätäinen tuon vastaamisen kanssa.

                      Comment


                      • #12
                        Nuo STRO-normiston leveydet siis oli suosituksia, ei vaatimuksia.

                        Mulla oli aiemmin ihan vääränmerkkisessä kehonsiirtimessä 185/65/15 nakit 7,5" leveillä vanteilla, ja hyvin toimi. Ulkonäöstä voidaan olla vain yhtä mieltä.. mutta toimi.

                        Tuli muuten tilattua tuo rengassarja, joten kerron ensi viikolla miten kävi.

                        Alustavasti kyselen, että mitä kustantaa/mistä kannattaa tilata levikepaloja vanteisiin? 10-15mm leventävät olisi ehkä parhaimmat.

                        Comment


                        • #13
                          Eiköhän vaan tuo STRO ole se eepos josta laillisuus määritetään. Suositus on vain yksi koko, mutta vaihtoehtoraja kertoo sallitut koot.

                          Aiemmassa autossasi on ollut siis käsittääkseni laiton yhdistelmä.

                          Comment


                          • #14
                            Tuota en ihan mutu -tuntumalta allekirjoita, koska rengastus tehtiin uskoakseni asiantuntevassa (?) rengasliikkeessä, ja päälle auto vielä muutoskatsastettiin kyseisellä rengastuksella.

                            Tuossa olisi siis ensisijaisesti ollut myyjän ja asentajan vastuu asiasta ilmoittaa, ja viimeistään katsastuksessa tuo olisi pitänyt hylätä.

                            Laista ja säännöksestä minulla ei ole tietoa, mutta nuo on faktat minun kohdallani.

                            Comment


                            • #15
                              Edellisistä menopeleistä en osaa sanoa, mutta vanteen leveys ja profiili vaikuttavat suunnattoman paljon....jo nyt yksinkertaisesti siihenkin pysyykö se perhanan gummi edes vanteella/pitääkö ilmat sisällään.
                              Nuo holkit vanteen ja navan väliin nyt ovat niin laittomia, että minut saa ainakin ampua aamun koitteessa jos menen edes kännipäissäni sellaisia ehdottelemaan autoon laitettavaksi. NO THANKS!
                              Raidevälin kaventaminen pienissä määrin ei kai liene olleen suuri rikos missään vaiheessa,koska ei sitä liene kovin useasti harjoitettukaan. Katsastusmieshän on ollut yleensä kateellinen siitä, jos kiekko meinaa puskea lokarin reunan ulkopuolelle....tähänhän on tullut enemmän joustoa EUn myötä.
                              Herrat enemmän asiasta perillä olevat voivat oikaista jos/kun kommenteissa potaskaa...

                              Comment


                              • #16
                                STRO-normisto on vain yleispätevä suositus, ei laki. Oikea ja pätevä tieto minkälevyiselle vanteelle renkaan voi asentaa löytyy kyseisen renkaan valmistajalta. Käytettävän vanteen maksileveys määräytyy mm renkaan "paistoprosessin" aikana tapahtuvasta renkaan rungon leveyssuuntaisesta venytyksestä, jonka määrä vaihtelee rengasmallin/koon/jne mukaan. Juuri näistä valmistuseroista johtuen tuollaista yleistä normistoa ei voida käyttää kuin suosituksena tai yleisimpien rengas/vanne-yhdistelmien valitsemisohjeena. Jos normiston ulkopuolelle menevälle rengas/vanneyhdistelmälle on saatu rengasvalmistajan hyväksyntäpaperit, ei katsastusviranomaisella on mitään perusteltua syytä kyseistä pakettia hylätä.

                                Comment


                                • #17
                                  Okei, nyt on oman käden kokemusta. Ei sovi.

                                  Ei tosin paljosta ole kiinni, edessä ottaa kiinni vähän. Mahtuu kuitenkin pyörimään, mutta jonkin verran on kitkaa.

                                  Spacerit joutuu tilaamaan. Jos jollakin on tarjota "suoraan hyllystä", niin meiliä tai pm:ää mulle.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Sait vissiin tosi halvalla kun jaksoit ruveta testaileen :)

                                    Ja spacerit on tosiaan laittomat jos ei ole vannevalmistajan tai auton valmistajan omia.
                                    Katsastuksessa pomppaa jos vain hoksaavat katsoa, muualla ei liene ongelmia vai mitä sanoo vakuutusyhtiö tms jos sattuu töppäilemään?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oli sopivan hintaiset, onneksi.

                                      Vakuutusyhtiö on tietääkseni vastuuvapaa, jos autosta löytyy laitonta osaa. Pitää siis tietty töppäillä aika pahasti ennenkuin tuosta voi kiinni jäädä (=auto lunastukseen).. ja sittenkin tuttu autokorjaamo voi pelastaa, kun vahinkotarkastajaa odotellaan.. ;-)

                                      Katsastuksessa tosiaan on helppo jäädä kiinni. Varsinkin, kun ne spacerit huomaa osaava silmä heti.

                                      Pitänee kysellä Pirnetiltä noita spacereita.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Renkaan kaarreominaisuudet muuttuvat melkoisesti kun laittaa liian leveälle tai kapealle vanteelle. Näistä on runsaasti kokemuksia, 205 on jo yleensä aika vaikea saada nousemaan 8" vanteelle ilman apuvälineitä. Jos tykkää kurvailla kunnolla niin kannattaa vilkaista valmistajan suositus siitä minkälaiselle vanneleveydelle runkoprofiili on suunniteltu.

                                        Comment


                                        • #21
                                          ...ohoh, tuli kahteen kertaan...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Muodostuukin mielenkiintoiseksi projektiksi spacereiden metsästys RH:n vanteille. FK:n spacereita tuntuu olevan joka nakkarilla kaupan, mutta RH:n on levikekappaleita ei näy eikä kuulu. Pirnetille laitoin kyselyn, johon ei vielä ole vastattu. Sieltäkin tarjottiin FK:n palikoita kahden viikon toimitusajalla. Heillä tosin on myös RH:n edustus, joten luulisi pikkuisen kaivelemalla löytyä niihin asennusosaa.

                                            Laitoin myös tiedustelun RH:lle suoraan, joten katsotaan kumpi vastaa nopeammin. RH:lla tuskin on intressejä lähetellä neljää spaceria..

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kysyn nyt pikkuveikan puolesta, joka on poissa maasta työkeikalla ja ei pääse koneelle..

                                              Onko kokemuksia sopiiko 18" tuuman vanne 35 ET:llä, 2.8 100 C4:sen alle? Rengastus on 225/40, eli oisko vanne sitten 7 - 8" leveä..? Olis kuulemma edullinen vannepaketti tarjolla.

                                              Comment


                                                #24
                                                Oman C4:n 225/45 R17 kumit ja 7,5" ET35 vanteet sopii ihan mainiosti. Millin tai kaksi jää kumin reuna kaaresta näkymään, ei kuitenkaan kulutuspintaa (olisi laiton).

                                                Comment

                                                Working...
                                                X