Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TSI: A4 B8 / A5 8T tankin luukun moottorin vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • TSI: A4 B8 / A5 8T tankin luukun moottorin vaihto

    Tunnettu tyyppivika alkupään (08-10) B8:ssa (A4 ja A5) on tankin luukun moottorin hajoaminen. Omaan tämä vika iski vähitellen, eli satunnaisesti tankin luukku ei enää auennut muun keskuslukon kanssa. Päätin korjata vian ennen kuin moottori antautuu kokonaan. Oman autoni hajonnut moottori oli revisio D kun uusin on H.

    itse moottori on halpa, vajaa 20€ suoraan Saksasta, reilu 20€ Speed-Autoteilesta tai 33€ marmorilta. Vaihto vie aikaa noin 15min ja se onnistuu hieman kokemattomammaltakin asentajalta.

    Tarvittavat osat:
    8K0 862 153 H - Tankin luukun moottori, uusin revisio

    Tarvittavat työkalut:
    T25 torx-meisseli
    Pieni talttapäämeisseli
    Mikrokuituliina tai vastaava rätti

    Moottorin irrotus:
    Mikäli moottori ei toimi enää lainkaan ja luukku ei aukea saa sen auki takakontin oikean puolen lokeron takaa löytyvästä punaisesta avausnarusta vetämällä.

    Moottorin irrotusta varten täytyy tankin luukun alla olevaan suojamuoviin puhkaista 4 reikää muovissa olevien syvennysten kohdalle. Muuten muovi on kiinni vain yhdellä T25 ruuvilla, joka on kiinni suoraan moottorin rungossa. Syvennysten puhkaisu onnistuu samalla meisselillä, jolla muovin kiinnitysklipsit saa kammettua auki. Meisseli täytyy työntää muovista läpi reilun sentin, jotta klipsin saa kammettua auki. Klipsit aukeaa helpoiten kampeamalla yhtä kerralla takaa aloittaen ja samalla muovia ulospäin vetäen. Kun klipsit ovat vapautettu lähtee muovi irti liu'uttamalla sitä taaksepäin.

    Muovin irrotuksen jälkeen sen voi joko jättää bensatankin korkin varmistimen varaan roikkumaan tai irrottaa kokonaan. Mikäli muovin irrottaa kokonaan ja samalla siis myös tankin korkin kannattaa täyttöaukkoon työntää vaikkapa puhdas rätti estämään lian pääsyn tankkiin.

    Itse moottorin irrotusta varten täytyy takakontin oikean puoleisen säilytyslokeron takaa löytyvä manuaalinen avausnaru vapauttaa kiinnikkeestään, sekä moottorin sähköjohdon kiinnike painaa irti mukavuusohjainlaitteen kiinnikkeestä. Näin johtoon saa sen verran löysää, että moottorin saa liu'utettua eteenpäin ja irti kiinnityksestään ja sähköliittimen irrotettua moottorista.

    Uuden moottorin asennus:
    Uusi moottori asennetaan käänteisessä järjestyksessä purkuun verrattuna. Ensimmäisenä manuaalinen avausnaru ujutetaan takakonti puolelle, jonka jälkeen sähköliitin painetaan kiinni ja moottori liu'utetaan paikoilleen. Tämän jälkeen tankin luukun suojamuovin voi painaa takaisin paikoilleen ja ruuvata sen kiinni moottoriin. Takakontin puolella manuaalinen avausnaru kannattaa kiinnittää mukavuusohjainlaitteen kiinnikkeeseen ja sähköjohdon kiinnike painaa takaisin paikoilleen, jotta ne eivät jää rämisemään peltien väliin.

    Mikäli 4 suojamuoviin syntynyttä reikää haittaavat estettistä silmää voi myös muovin vaihtaa.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut turbokiisseli; 18.9.2013, 18:18.

    #2
    Eikös tuo maalattava osa irtoa kehyksestä, näin ei uutta osaa tarvitse maalata, vaan sen voi vaihtaa vanhasta.

    Comment


      #3
      Kiitoksia tästä. Hyvät ohjeet! Itselläni luukku kyllä aukeaa mutta ei lukitu keskuslukituksen mukana enää ollenkaan. Parempi näin päin. Täytyy tuo vaihtaa jossain vaiheessa. Löytyi muuten tämmöisetkin ohjeet netistä vielä:
      http://audi.workshop-manuals.com/a4_...x.php?id=11651

      Comment


      • #4
        Kyllä se maalattava luukun osa irtoaa muusta läpän rungosta. Kun läppä on auki, se osa missä on rengaspaineet/polttoainelaadut tarra, sen päästä joka osoittaa kiinni ollessa auton takapäätä kohti, löytyy suorakulmainen kolo maalattua läppää vasten. Työnnä sinne talttapäämeisseli ja käännä varovasti samalla maalattua läppää itseäsi päin vetäen kevyesti.

        Comment


        • #5
          Niinpä tuo näkyy. Päivitin 1. viestiin.

          Comment


            #6
            Isä soitti ja kertoi omassa autossaan jääneen tankin luukun vähän raolle, eli ei mene kokonaan kiinni. Aikaisemmin on oikutellut jo tuo moottori (ei ole aina auennut), mutta nyt tosiaan jää raolleen. Moottori siis pitää ainakin vaihtaa, mutta johtuuko tuo raolleen jääminen myös tuosta moottorista? Eli korjaantuuko sekin moottorin vaihdolla?

            En itse pääse katsomaan ennen tulevaa sunnuntaita autoa, jolloin ajattelin tuon luukun hänelle korjata. Sen takia pitäisikin tietää näin etukäteen mitä osia mahdollisesti tarvitsee. Autona siis A4 B8 -08.

            Edit: Soitin isälle ja kyselin lisätietoja tuosta luukusta, joten moottoristahan nuo kaikki johtuu. Ohjeen mukaan siis moottori vaihtoon. :)
            Viimeksi muokannut 54mmy; 2.11.2015, 12:11.

            Comment


            • #7
              Jep, ei tuossa juuri muuta vaihdettavaa ole kuin moottori.

              Comment


                #8
                Mitenkäpä saapi 4g:ssä läpän auki kun ei aukea edes sillä hätäavaus "vaijerilla". Sekin meni poikki kun vedin sitä ensin varovammin ja sitten vähän reilummin. Lämmitin kuumailmapuhaltimella koko pakettia josko ois ollu vaan jäässä mutta ei aukee niin ei aukee.

                Comment


                  #9
                  Tossa ylempänä olevassa kuvasarjassa kuva nro4. Siinä näkyvä lukitustappu on jumittunut pohjaan ja se täytyy saada ulos. Omastani sain muovisella lastalla varovasti suostuteltua luukun auki.

                  Comment


                    #10
                    Ei suostunu lähtemään kun lievällä väkivallalla alareunasta luukkua kammeten ja väännellen. Kaikki ehjänä ja korjauksena siihen saakka kun saa uuden lukon niin katkoin sen tapin päästä haitat jotka lukitsee luukun. Ei vittuile enää kertaakaan tuo tappi mulle....

                    Comment


                    • #11
                      Okkkkkk
                      Viimeksi muokannut zäbää; 28.11.2020, 13:04.

                      Comment


                      • #12
                        Eiköhän se nimen omaan johdu tästä luukun moottorista.

                        Comment


                          #13
                          Ota vanha pois ja anna sille suorasähköä, jos ei toimi, uusi vaan tilalle.

                          Comment


                          • #14
                            Lainataan topiccia, eli oman 2011 A5:n tankin luukun avausmoottorissa ensimmäisiä oireita. Tietääkö joku että onko avausmoottorin osanumero muuttunut, kun kokeilin hakea ketjun alussa mainitulla 8K0 862 153 H koodilla, mutta sillä löytyi lähinnä purkuosia..?

                            Comment


                              #15
                              Speed-Autoteilen sivuilta ainakin löytyy sillä numerolla hintaan 32,09€ https://speed-autoteile.fi//

                              Comment


                                #16
                                Päteekö tämä myös A4 2011 2.0Tdi tapauksessa? Vaimo just soitteli, että löpöluukku ei aukea.

                                Comment


                                • #17
                                  Vastaus vähän myöhässä mutta joo, kaikissa A4 B8 sama.

                                  Comment


                                    #18
                                    Jep, tuo vaihdettiin kesällä ja on toiminut siitä lähtien moitteetta. Keskuslukkoloksahdus tosin on nyt varmaan 2-3x kovaäänisempi kuin ennen.

                                    Mutta, päteekö tämä problem myös vm. 2000 TT:een?
                                    Viimeksi muokannut ToniH; 16.11.2021, 10:13.

                                    Comment


                                      #19
                                      Keskustelua TT:n bensaluukusta tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...01-bensaluukku

                                      Comment


                                      • #20
                                        A4 B9 meni kans moottori jumii tankin luukussa. Mut siinä ei kyllä tarvinnu ees noita reikiä tehä noihi kohtii, vaa sai noi kiinnikkeet auki kontin puolelta ainaki avantissa. Ei tarvinu tehä ylimääräsiä reikiä mihinkää ??

                                        Comment

                                        Working...
                                        X