Tunnettu tyyppivika alkupään (08-10) B8:ssa (A4 ja A5) on tankin luukun moottorin hajoaminen. Omaan tämä vika iski vähitellen, eli satunnaisesti tankin luukku ei enää auennut muun keskuslukon kanssa. Päätin korjata vian ennen kuin moottori antautuu kokonaan. Oman autoni hajonnut moottori oli revisio D kun uusin on H.
itse moottori on halpa, vajaa 20€ suoraan Saksasta, reilu 20€ Speed-Autoteilesta tai 33€ marmorilta. Vaihto vie aikaa noin 15min ja se onnistuu hieman kokemattomammaltakin asentajalta.
Tarvittavat osat:
8K0 862 153 H - Tankin luukun moottori, uusin revisio
Tarvittavat työkalut:
T25 torx-meisseli
Pieni talttapäämeisseli
Mikrokuituliina tai vastaava rätti
Moottorin irrotus:
Mikäli moottori ei toimi enää lainkaan ja luukku ei aukea saa sen auki takakontin oikean puolen lokeron takaa löytyvästä punaisesta avausnarusta vetämällä.
Moottorin irrotusta varten täytyy tankin luukun alla olevaan suojamuoviin puhkaista 4 reikää muovissa olevien syvennysten kohdalle. Muuten muovi on kiinni vain yhdellä T25 ruuvilla, joka on kiinni suoraan moottorin rungossa. Syvennysten puhkaisu onnistuu samalla meisselillä, jolla muovin kiinnitysklipsit saa kammettua auki. Meisseli täytyy työntää muovista läpi reilun sentin, jotta klipsin saa kammettua auki. Klipsit aukeaa helpoiten kampeamalla yhtä kerralla takaa aloittaen ja samalla muovia ulospäin vetäen. Kun klipsit ovat vapautettu lähtee muovi irti liu'uttamalla sitä taaksepäin.
Muovin irrotuksen jälkeen sen voi joko jättää bensatankin korkin varmistimen varaan roikkumaan tai irrottaa kokonaan. Mikäli muovin irrottaa kokonaan ja samalla siis myös tankin korkin kannattaa täyttöaukkoon työntää vaikkapa puhdas rätti estämään lian pääsyn tankkiin.
Itse moottorin irrotusta varten täytyy takakontin oikean puoleisen säilytyslokeron takaa löytyvä manuaalinen avausnaru vapauttaa kiinnikkeestään, sekä moottorin sähköjohdon kiinnike painaa irti mukavuusohjainlaitteen kiinnikkeestä. Näin johtoon saa sen verran löysää, että moottorin saa liu'utettua eteenpäin ja irti kiinnityksestään ja sähköliittimen irrotettua moottorista.
Uuden moottorin asennus:
Uusi moottori asennetaan käänteisessä järjestyksessä purkuun verrattuna. Ensimmäisenä manuaalinen avausnaru ujutetaan takakonti puolelle, jonka jälkeen sähköliitin painetaan kiinni ja moottori liu'utetaan paikoilleen. Tämän jälkeen tankin luukun suojamuovin voi painaa takaisin paikoilleen ja ruuvata sen kiinni moottoriin. Takakontin puolella manuaalinen avausnaru kannattaa kiinnittää mukavuusohjainlaitteen kiinnikkeeseen ja sähköjohdon kiinnike painaa takaisin paikoilleen, jotta ne eivät jää rämisemään peltien väliin.
Mikäli 4 suojamuoviin syntynyttä reikää haittaavat estettistä silmää voi myös muovin vaihtaa.
itse moottori on halpa, vajaa 20€ suoraan Saksasta, reilu 20€ Speed-Autoteilesta tai 33€ marmorilta. Vaihto vie aikaa noin 15min ja se onnistuu hieman kokemattomammaltakin asentajalta.
Tarvittavat osat:
8K0 862 153 H - Tankin luukun moottori, uusin revisio
Tarvittavat työkalut:
T25 torx-meisseli
Pieni talttapäämeisseli
Mikrokuituliina tai vastaava rätti
Moottorin irrotus:
Mikäli moottori ei toimi enää lainkaan ja luukku ei aukea saa sen auki takakontin oikean puolen lokeron takaa löytyvästä punaisesta avausnarusta vetämällä.
Moottorin irrotusta varten täytyy tankin luukun alla olevaan suojamuoviin puhkaista 4 reikää muovissa olevien syvennysten kohdalle. Muuten muovi on kiinni vain yhdellä T25 ruuvilla, joka on kiinni suoraan moottorin rungossa. Syvennysten puhkaisu onnistuu samalla meisselillä, jolla muovin kiinnitysklipsit saa kammettua auki. Meisseli täytyy työntää muovista läpi reilun sentin, jotta klipsin saa kammettua auki. Klipsit aukeaa helpoiten kampeamalla yhtä kerralla takaa aloittaen ja samalla muovia ulospäin vetäen. Kun klipsit ovat vapautettu lähtee muovi irti liu'uttamalla sitä taaksepäin.
Muovin irrotuksen jälkeen sen voi joko jättää bensatankin korkin varmistimen varaan roikkumaan tai irrottaa kokonaan. Mikäli muovin irrottaa kokonaan ja samalla siis myös tankin korkin kannattaa täyttöaukkoon työntää vaikkapa puhdas rätti estämään lian pääsyn tankkiin.
Itse moottorin irrotusta varten täytyy takakontin oikean puoleisen säilytyslokeron takaa löytyvä manuaalinen avausnaru vapauttaa kiinnikkeestään, sekä moottorin sähköjohdon kiinnike painaa irti mukavuusohjainlaitteen kiinnikkeestä. Näin johtoon saa sen verran löysää, että moottorin saa liu'utettua eteenpäin ja irti kiinnityksestään ja sähköliittimen irrotettua moottorista.
Uuden moottorin asennus:
Uusi moottori asennetaan käänteisessä järjestyksessä purkuun verrattuna. Ensimmäisenä manuaalinen avausnaru ujutetaan takakonti puolelle, jonka jälkeen sähköliitin painetaan kiinni ja moottori liu'utetaan paikoilleen. Tämän jälkeen tankin luukun suojamuovin voi painaa takaisin paikoilleen ja ruuvata sen kiinni moottoriin. Takakontin puolella manuaalinen avausnaru kannattaa kiinnittää mukavuusohjainlaitteen kiinnikkeeseen ja sähköjohdon kiinnike painaa takaisin paikoilleen, jotta ne eivät jää rämisemään peltien väliin.
Mikäli 4 suojamuoviin syntynyttä reikää haittaavat estettistä silmää voi myös muovin vaihtaa.
Comment