Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C5 hammastangon vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 C5 hammastangon vaihto

    Nyt olisi hammastangon vaihdon aika audiin. Öljyä on kaadeltu kohta jo vuoden ajan, määrä ajoin :) Tänään laitoin ebaystä tulemaan, jos vaikka jo v.loppuna pääsis punnaamaan.. Nämä tuntuis olevan näissä ihan kulutuskamaa, joten monet näitä on itse varmasti näihin vaihtanut.
    Olisko jollain antaa vinkkejä tai laittaa linkkejä vaihdosta, niin nopeuttais prosessia huomattavasti?
    Viimeksi muokannut settari; 1.2.2021, 00:14.

    #2
    Ohjausvaihde nyt vaihdettu, mutta mikä meni pieleen? Eli ohjausvaihteen ilmausvaiheessa ongelmia tuli. Pönttö täyteen vihreääkultaa ja keula ilmassa rupesin kääntelemään laidasta laitaan rattia, niin kas kummaa ei kääntynytkään kun alle kierroksen puoleensa keskiasennosta. Tietysti siinä sit koitti vähän vääntää kovemmin uskossa että rupeais renkaat kääntymään, niin sit lykkäs rattiakselin päästä nesteet kuljettajan jalkatilaan. Letkut/putket meni varmuudella oikein päin ja "lukitusruuvikin" tuli poistettua tangosta ennen ilmausta. Uusi tanko oli numeroltaan: 4B1422066E ja vanha oli 4B1422066D ja käsittääkseni vaihtokelpoisia keskenään.

    Onko käynyt niin, että uusi tanko oli valmiiksi rikkinäinen?

    Comment


      #3
      Vanhan polku:
      4B1 422 066 D (dropped) -> 4B1 422 052 D (dropped) -> 4B1 422 052 DX

      Uuden polku:
      4B1 422 066 E (dropped) -> 4B1 422 052 F (dropped) -> 4B1 422 052 FX (dropped) -> 4B1 422 052 DX

      Joo samaan numeroonhan ne päätyy -> pitäisi olla vaihtokelpoisia. Tosin numerosta päätellen ei tuo uusikaan käyttämätön tainnut olla? Vai jotain vanhaa varastoa?

      Comment


      • #4
        Kääntyikö renkaat siis kuitenkin normaalisti tuon yhden kierroksen aikana?
        Oliko auto käynnissä ratin pyörityksen aikaan?

        Comment


          #5
          Juu käytettyhän tuo "uusi" on. Muistaakseni autosta 2.5tdi vm.2000.

          Ratti tosiaan kääntyi ihan normaalisti siinä alueella missä pyöri. Moottori ei käynyt aluksi kun kääntelin ja toppaili niinkuin seinään, sit koitin käytiin ja ihan samoin toppaili käydessä. Pöntössä nestepinta ei myös laskenu juuri olllenkaan, kun sen täyteen kaadoin. Tarkalleen en muista miten paljon se ratti nyt kääntyi, mutta suunnilleen yhtäpaljon molempiin suuntiin ja sit toppas niinkuin päässä olisi vaikka renkaat oli siinä kohtaa kääntyneenä varmaan 15 astetta.

          Comment


            #6
            Ei ihme ettei ilmaantunut! Ohjausvaihteen letkulähtöihin oli jäänyt "kangastulpat" :) Olivat siis purkaamolla survoneet öljylinjoihin säilytystä varten kankaan palaset ja ruuvanneet näiden päälle pultit. Asentaessani pyöritin nämä vasta pois, kun tanko oli kiinni ja sai öljylinjat laittaa kinni. Eihän ne rasut sieltä tietenkään pois tippuneet!

            Hammastangon vaihto a6 c5:

            -keula ilmaan
            -raidetangon päät irti
            -ratin alta muovi pois
            -ohjaus akseli irti ohjausvaihteesta
            -läpivientikumi pois
            -öljylinjat irti (19mm ja 22mm avain)
            -akku ja akun aluspelti irti
            -ohjausvaihteen pultit irti (päällä 2 ja alla 1 pultti)
            -kuskin puolelta vedettävä pois
            -kasaus käänteisesä järjestyksessä
            -ilmaus
            -kovaa ajoa

            Comment


              #7
              Milläs ihmeen konstilla porukka on ottanu ohjausvaihteen alapuolelta avattavan kiinnityspultin auki? Ne kaksi akkukotelon kautta jo auki, mut se kolmas vaikutti erittäin haastavalle. Vinkit siis enemmän kuin tarpeen..

              Comment


              • #8
                Milläs tekniikalla on se auto mihin vaihdat? esim RS6 pitää pudottaa kone ja laatikko pois =)

                Comment


                  #9
                  Bitukka automaatilla..

                  Comment


                  • #10
                    Sit ei vaadi koneen irroitusta.. työkaluista en nyt kyllä osaa sanoa kun elsassakin on vaan että pultit irti..

                    Comment


                      #11
                      Helpottava tieto sinänsä, ettei tartte voimayksikköä irroittaa :) Sama 10mm kanta 12 kulmaisena siellä sormituntuman perusteella tuntuis olevan mitä yläpuolen pultitkin. Pääsy perus työkaluilla vaikuttaa vaan aika haasteelliselta. Täytyy kohta taas lähteä hallille painimaan, jos sais sen vaikka irti.

                      Onko kukaan löytänyt sopivia stefoja hammastankoon jostain?

                      Comment


                      • #12
                        Tässä ois jonkin sortin video kyseisestä hommasta. Itellä tilanne se et hammastangon suojakumi oli paskana x aikaa. Huomattuani sen vaihdoin heti uuden tilalle. Disc cleaneria ja uudet rasvat hammastukselle. Mutta ongelma tuli heti uuden kumin jälkeen. Hammastukselle oli ilmeisesti päässyt paskaa sen verran että uuden kumin vaihdon yhteydessä paska on liikkunut eteenpäin. Nyt kuuluu mukava rutina kääntäessä. Hiekan jyviä sielä nyt seilaa. Pitääköhän nyt sit suosiolla irrottaa koko vaihde ja puhdistaa perusteellisesti. Pitäisi toisaalta vaihtaa koko vaihde koska vuotaa nesteitä.
                        https://youtu.be/FOym0WVXSsI

                        Comment


                          #13
                          A6 C5 haritusta yli 10cm ohjausvaihteen vaihdon jälkeen

                          Vaihdettiimpa tuossa eräänä iltana C5 A6 ohjausvaihde, 2.4 V6 quattro, muistaakseni -99 vuosimalli. Osanumero 4B1422065R, sama numero käytetyssä vaihto-osassa ja vanhassa pois otetussa rikkinäisessä. Vaihdettiin ulompien rt-päiden kanssa koko kanki kerralla. Purkuosa on purettu vastaavasta kutoskoneisesta, vuotta vanhemmasta autosta. Ainut ero on että luovuttaja on ollut etuveto.

                          Oli oletettavaa että kulmien säädölle saa mennä vaihdon jälkeen mutta eipä saanut säätäjäkään mitään valmista. Kuulemma yhteensä 10 sentin luokkaa haritusta joka vielä muuttuu auton korkeuden mukaan. Vaikka pyörät alhaalla saisi kulmat suoraan niin ulosjoustossa raidetangot ikään kuin "vetävät" sisäänpäin ja pyörät harittavat aivan perkeleesti.

                          Mitä ihmettä tuossa voi olla? Käsittääkseni raidetankojakaan ei ole kuin yhtä mittaa ja ohjausvaihteen osanumerokin oli presiis sama. Olka-akselissako on jotain eroa? Jos näin, niin selviää varmaan kun ottaa vanhasta rikkinäisestä, vielä romukuormassa tallella olevasta, kaikki ohjausvaihteen ulkopuoliset osat ja vertaa/vaihtaa autossa nyt kiinni oleviin.

                          Irtonaisena kun ohjausvaihteita siinä tallin lattialla vertailtiin niin mitään merkittävää pituuseroa ei ollut nähtävissä.

                          Comment


                            #14
                            Raidetankoja ei ole kuin yhtä mittaa koko C5 koppaan (V8 tangot käyvät myös pikkukoriseen ja vice versa). Sisäpäät ovat myös samoja, mutta ulkopäät vaihtelevat (vaikuttavia tekijöitä olkavarren materiaali ja moottori).

                            Sulla on joko väärät ulommat raidetangonpäät (vertaa vanhaan) tai sitten säädössä mokattu jotain (peilit vituillaan, ei osattu säätää..).

                            Tuo ulosjouston auraus säädetään muuttamalla sitä raidetangon pään korkeutta olkavarressa (korotettu auraus, aurausvakion säätö) ja minulla on tullut pari paikkaa vastaan, jossa tuo on jätetty tekemättä.

                            Comment


                              #15
                              Ok. Tänks, pitää verrata vanhoja nuppeja alle menneisiin.

                              Comment


                              • #16
                                Ettei olis livahtanut rt-päät "ylösalaisin" ? Tällöin voisin kuvitella että heittää runsaasti ja muuttuu jouston mukana.

                                Comment


                                  #17
                                  Tuota, minäpä haen takkini...

                                  Niin paljon jäi häiritsemään että lähdin oikein asioikseni toiselle puolen kaupunkia auton luokse katsomaan ja juuri näinhän siinä oli käynyt että nupit oli ylösalaisin ja sitä myöten väärällä puolen olka-akselin kiinnityskorvaa. Ihan oma moka, auton paino päällä näkee aivan selvästi miten pitkin vittua ne siellä on. Nosturilla jousitus täysin ulkona ei ollut vissiin enää puolenyön aikaan kasatessa ihan yhtä selvää.
                                  Viimeksi muokannut hopsis; 22.10.2017, 18:34.

                                  Comment


                                    #18
                                    Niissä puolenyön jälkeen lopetettavissa remonteissa saattaa usein käydä jotain tuon suuntaista :-)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hammastangon irroitus

                                      Audeissa on yleisesti käytetty 12-kulmaista pulttia hammastangon kiinnitykseen. Mikä tuon irrotukseen sopivan hylsyn virallinen nimi on ? Olen kokeillut nyt liki kaikkia mahdollisia hylsyjä, mutta toistaiseksi ei ole löytynyt sopivaa. Haullakaan ei sopivaa löytynyt.

                                      Comment


                                        #20
                                        XZN siellä muistaakseni on.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eipä sovellu ainakaan tuohon ruuviin XZN

                                          Comment


                                            #22
                                            Ihan normaali 12-kulmainen hylsy. Koko muistaakseni 10mm ja näitä löytyy esim. IKH:lta:
                                            https://www.ikh.fi/fi/hylsy-1-2---10...-matta-xd04410

                                            Comment


                                            • #23
                                              Yritetäänköhän mua nyt koijata / A6 C5 ohjaus

                                              Mä kävin katsastuksessa pari viikkoa sitten ja siellä ilmoitin katsastussedälle, että etupäässä kolisee joku ja esitin toiveen että se ongelma kaivettaisiin esille. Siinä sitten aika pitkään etsittiin sitä ongelmaa, sillä katsurin mielestä pyöräntuennasta ei löytynyt mistään mitään väljää. Lopulta vikapaikka kuitenkin löytyi, se oli kartturin puolella raidetangon sisempi nivel, joka lonksui ihan selvästi kun rattia käänsi.

                                              Nyt sitten huoltomies tänään soitti mulle ja alkoi selittämään, että sitä paskana olevaa niveltä ei voi vaihtaa, koska pyöränkulmia ei voi sen jälkeen säätää. Tässä välissä autolla on ajettu reilusti alle 100km. Syy säätämättömyydelle oli että molemmat alatukivarret ovat väljät, vasemmalla jotain muutakin, lisäksi se ohjaussimpukka tms joka muuntaa rattiakselin käännön sivuttaiseksi liikkeeksi on kuulemma aivan loppu, siellä on "väljää useita senttejä".

                                              Sanoin kyllä huoltomiehelle, että ei nyt lähdetä tuollaiseen remonttiin ihan näillä puheilla ja aion hakea auton takaisin korjaamattomana. Jäin tässä miettimään että voisiko tuollaiset ongelmat mennä katsurilta ohi, etenkin kun sitä etupään kolinaa etsittiin varmaan joku vartti, ihmetellen vuorotellen molempia etunurkkia? En ole myöskään ajossa huomannut mitään epätarkkuutta huolimatta selvästi väljästä nivelestä, voiko olla että vaikka huoltomiehen mukaan koko etupää on väljä, niin silti auto menee kuin kiskoilla?

                                              Jos nyt oletetaan että etupään tuenta on sen verran väljä kuin tuon ikäisessä olettaa saattaa, kuitenkin ilman että se olisi niin väljä mistään että katsuri siihen puuttuisi, niin onko muka mahdotonta säätää kulmia kohdilleen? Toisin kysyen; vaatiiko pyöränkulmien säätö sen että alusta on lähes uutta vastaavassa kunnossa?

                                              Tämä nyt on tietysti tätä kun valitset halvimman tarjouksen. Onko kenelläkään ehdotusta hyvästä paikasta mielellään mahdollisimman lähellä Kalliota, sellaisesta jossa toi nivelen vaihto onnistuisi ja kulmatkin saataisiin kohdilleen?

                                              Comment


                                                #24
                                                Säätö on turhaa jos nivelissä välystä, kun renkaat jatkaa kulumista ei siitä voi säätäjää syyttää...

                                                Jos tuolla jousitussysteemillä varustettu etupää kevennetään apurungon palkista niin on erittäin todennäköistä, että välyksiä jää huomaamatta. Kevennys pitää tehdä siitä alatukivarresta johon jousivoima kohdistuu. Ylösnostettaessa ´ajotaso´ pysyy samana kuin jos että renkaat olisivat maassa, tuossa alustan asennossahan kuluma on syntynytkin...
                                                Jos nostetaan palkista nivelet liikkuvat niin paljon että välys saattaa pienentyä tai hävitä kokonaan...
                                                Viimeksi muokannut 90q; 26.3.2018, 10:35. Perustelu: Lisää tekstiä...

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mutta, että kaikki on suunnilleen väljää ja auton ajettavuudessa ei ole mitään ongelmaa.
                                                  Ehkä minäkin kysyisin toisen mielipiteen.

                                                  Samaa mieltä siitä, että jos oikeasti on väljää niin ensin osat vaihtoon ja sitten vasta säätöön. Aina se voi vähän muuttua uusilla osilla. Normaalisti alatukivarsia yms, jotka ei ole säädettäviä, vaihtaessa ei tarvitse koskea säätöihin, mutta voisin kuvitella, että voihan se vaikuttaa raidetangon säätöihin, jos asento voi muuttua.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    "Ohjaussimpukka" eli näissä laitteissa hammastanko. Siellä tuskin useita senttejä on väljää, muuten ajaminen olisi jo sangen epämääräistä. Henkilökohtaisesti en usko että tuo jäisi katsastajalta huomaamatta, vaikka moni juttu voi jäädäkin. Tuo monitukivarsituennan välysten hakeminen nopeasti katsastuksen yhteydessä ei ole ihan helppo juttu.

                                                    Kulmien säädön kanssa on vähän semmonen juttu, että kyllähän sen säätää voi, oli siellä sitten millaiset välykset tahansa. Mutta ei siinä kauheasti järkeä ole jos paikat on väljänä, kun pyöräntuenta voi sitten ajon aikana hakeutua johonkin ihan eri asemaan välyksistä johtuen. Ei tarvi olla uutta vastaavassa kunnossa, riittää kunhan on välyksetön. :)

                                                    Itse itseäni kehuen voisin sanoa että meillä täällä Terhon Pajalla on kohtuullisen hyvä track record noitten pyöränkulmien kuntoon saattamisen suhteen. Mäntsälähän on siinä ihan Kallion lähialueella muutenkin.

                                                    JT-Carfix on siinä tietty vielä vähän lähempänä, eiköhän se sielläkin onnistu. :)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ei mulla ole ollut mitään ongelmia pyörien kulumisen kanssa, ihan tasaisesti ne ovat tähän asti kuluneet. Laitoin JT-Carfixille postia.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jos itse hammastangossa on välystä niin siellä on ruuvi josta sitä voi kiristää.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kävin nyt hakemassa auton ja pakko sanoa että ihmeiden aika ei ole ohi. Me katsottiin huoltomiehen kanssa yhdessä paikat läpi ja kyllähän ne tukivarret ovat vaihtokunnossa melkein kaikki. Hammastangon osalta en nyt päässyt katsomaan vikaa tarkemmin, mutta huoltomies oli kovin vakuuttavan oloinen sen suhteen, että olivat sitä katsoneet ja että se klappi siinä on niin iso, että se ei voi niin pienestä nivelestä tulla mihin se katsuri sen katsoi tulevan.

                                                          Huollon hinta-arvio pompsahti sen verran kovaksi, että nyt pitää pohtia mitä tuon kanssa tekee. Vaihtoehtoja on oikeastaan kaksi:
                                                          1. Tilaan täyden tukivarsisarjan ja sen hammastangon jostain halvalla ja etsin jonkun joka tekee vaihdon edullisesti. Mistä noita osia kannattaisi lähteä etsimään? Huoltomies oli laskenut työmääräksi tukivarsien vaihdon 4h ja hammastangon vaihto 12h. Onko noi lähelläkään totuutta?
                                                          2. Myyn auton purettavaksi tai korjattavaksi jonnekin.

                                                          Alkuperäinen kirjoittaja jcarlson Näytä viesti
                                                          Jos itse hammastangossa on välystä niin siellä on ruuvi josta sitä voi kiristää.
                                                          Kuinka paljon pitää purkaa paikkoja että tuon kiristyksen mahdollisuuden voisi tarkistaa?
                                                          Viimeksi muokannut Killeri; 26.3.2018, 18:22. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Hammastangon vaihtoon ei kyllä saa 12h turhautumaan millään. A6 bitissä tuo tangon vaihto onnistuu purkamatta mitään ja menee oikein hyvin tukivarsien vaihdon yhteydessä. Homma käytännössä tällä tapaa. Öljylinjoja ei saa avattua hylsyllä, koska turbon lämpösuoja on tiellä, mutta onnistuu kyllä nyhrätä pyöräkaaresta.
                                                            Viimeksi muokannut Killeri; 26.3.2018, 18:20. Perustelu: Aiheet yhdistetty. Kiitos vinkistä!

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X