Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kuluttaako harjaton konepesu maalipintaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kuluttaako harjaton konepesu maalipintaa?

    Miten on? Perusteluja ja kokemuksia?

    Harjallista auton konepesua parjataan, ja entinen omistaja on omankin autoni aina käsin pessyt, niin itsekin tänä vuonna. Mutta nyt talviaikaan diy ulkona peseminen hankalaa, ja harjattomia konepesupaikkoja onkin lähimailla enemmän kuin luulin. Eikös niissä käyttäminen kerran viikkoon olisi järkevämpää kuin pesemättä jättäminen tai kerran kuussa käsin peseminen jossain hallissa kun autolla tulee ajettua helmi-toukokuussa 3kk 130km päivässä 5-6x vko paskalla kelillä suolaroiskeissa?

    #2
    Ei se naarmuta, mutta ei se myöskään pese kunnolla. Joka kerta kun käytät auton harjattomassa jää maalipintaan pashaa jonka päälle pesuri heittää vahaa, senhän sitten tietää miten siinä käy. Yritä nyt ainakin kerran kuukauteen pestä käsin. Ja ennen suolakelejä kunnon talvivahaus!

    Comment


      #3
      Pitää se kai sitten..mutta aattelinkin käyttää vain siinä pesussa ilman vahausta, parempi kai niin? Vahaus ilman muuta.

      Comment


      • #4
        Joensuussa on ainakin kaksi itsepalveluhallia, jossa on painepesumahdollisuus harjalla. Lisäksi on vuokrattavana lattiapaikkoja, jossa on pesumahdollisuus sienellä ja ämpärillä.
        Kai niitä muuallakin on?
        Kerran käytin harjattomassa koneessa -toista kertaa en käytä: coupen sivulaseista tuli vedet sisälle. Lisäksi pesutulos oli itkettävän ja naurettavan välimailla.

        Comment


        • #5
          TI-halli ja nosturi paikka. Tietty varusteltuna painepesurilla. Jos suoriudut alle tunnin, tulee halvemmaksi, kuin halvin pesu koneellisesti:)

          Comment


          • #6
            Viime talvena pesin autoni monta kertaa harjattomassa ja vedet pysyi auton ulkopuolella ja puhdastakin tuli. On varmaan paikasta ja laitteista kiinni, millanen lopputulos tulee.

            Comment


            • #7
              Itse käytän autoani harjattomassa pesussa n. parin viikon välein näin talviaikana. Pesuksi valitsen superpesun (shell), missä ei tule vahakäsittelyä. Pesupaikkana on pääkaupunkilaisille varmasti tuttu Tullipuomin Shell. Eihän se tosta töpöperäisestä takapuskuria pese ja se jääkin lähes samannäköiseksi kun ennen pesua. Muuten pesutulos on yllättävänkin hyvä.

              edit: se onkin muuten tuo pesuri pehmoharja, eikäs harjaton...

              Comment


                #8
                Empä oo yhteenkään harjattomaan pesuun päässy jossa olisi puhdasta tullu.Käsittämätöntä seurata kun paikallisen Prisman pihas ABC:n pesukadulle on parinkymmenen auton jono heti kun on "pesukeli".No saahan sillä enimmät pois,kai ne muutkin ajattelee samaa koska ei sillä ainakaan puhdasta tuu.
                Ainut hyvä konsti on pestä itte,mutta ei sitä aina kehtaa niin joutuu sitte pesukadulle mennä ja maksaa siitä ilosta 13e.
                Edellinen omistaja ei oo autoa harjallisessa pessy niin en pese sitte ittekkää koska naarmuthan siitä tulee.

                Comment


                • #9
                  Itse olen harjattomia kokeillut jos jonkin laista. Aivan mahdottoman paalupaikan vetää Shellin harjaton. Sitä en tiedä jos joka Shellin harjaton on samanlainen laite, mutta kyllä Salon Shellin pesujonosta jo huomaa mikä on kaupungin paras. Ja vaikka kyseessä on pieni kaupunki, niin paikkoja riittää.
                  Myös Nesteelle on tullut uusi pesulinja, jossa valittavana on käsittääkseni kolme vaihtoehtoa, harjaton, joku hienoharjapesu (sori, en muista sitä oikeaa termiä) ja normaali harjallinen.
                  Kun kävin ekaa kertaa Audilla siellä harjattomassa, sanottiin jo kassalla että eivät voi taata puhdasta tulosta kun sitä käytetään niin vähän, ja kakkaiseksi se jäikin...
                  Aika ajoin talvisin käyn myös TI-hallissa käsinpesussa.

                  Eli yhdistelmä käsin pesu säännöllisesti + 2-4 vuodessa vahaus kotipihassa kesäisin, sekä harjaton Shellin pesu + TI-halli talvisin on onnistunut pitämään mun autojen maalipinnat hianossa kunnossa.

                  Comment


                    #10
                    Hmm, puolesta ja vastaan. Taidan tosiaan tehdä niin että Shellin harjattomassa 2-3x kuussa (toivottavasti samanlainen kone kun teillä ollu, tuossa Shellissä vielä tosi halpa hinta klo 22 jälkee joka pv..), ainakin tuon viereisen St1:sen harjaton vahaton 9.50e pesu teki tosi hyvää jälkeä tällä viikolla kun ihan paskasen auton pesetin siinä koneessa mutta se jostain syystä lopettaa kk sisällä jäi epäselväksi että sulkeeko talveksi vai lopettaako.. Ja kerran kuussa kunnon käsipesu hallissa.. Tuppaa iteltäni menemään reilu tunti kunnon pesuun ja koneessa menee reilu 10min..aika on rahaa..

                    Comment


                    • #11
                      "harjaton vahaton 9.50e"

                      Meillä Lappeenrannassa saa käsipesun 10 ?:lla. Kaveri pesee ja itse saa olla vaikka huoltamon baarissa kahvilla:)

                      Taisi olla jossain lehdessä aikoinaan vertailu harjaton/ harjallinen. Harjallinen pesu voitti selvästi.

                      Comment


                        #12
                        No vertailun vuoksi Shellillä harjaton pesu 14e, mutta oliko se 21-07 välillä kaikki hinnat puoleen hintaan eli 7e, eikä oo ollenkaan paha hinta. Kuopiosta en kyllä tiedä ainuttakaan käsinpesupaikkaa..kuullut olen että jossain pesevät "käsin" painehöyrypesurilla ja se on jotain parikyt euroo..

                        Comment


                        • #13
                          Ainakin noi mun pakettiautot on aina käynyt harjapesussa ja pitkällä juoksulla on kyllä aika naarmunen maalipinta.Oon jo pari autoa sen takia joutunut myllyttämään.
                          Ja henkilöautoissa ei ole naarmuja...eikä myöskään harjapesua.

                          Comment


                            #14
                            Käytän vain harjallisia. Ihmetellä täytyy, kuinka esim citymarketin harjattomaan on usein aivan hirveä jono. Itse olen saarnannut äiteelle että jumankekka sieltä ei osteta pesuja, pitää mennä joko nesteelle tai shellille konnon harjapesuun.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Sakkeus
                              Kuopiosta en kyllä tiedä ainuttakaan käsinpesupaikkaa..kuullut olen että jossain pesevät "käsin" painehöyrypesurilla ja se on jotain parikyt euroo..
                              Toivalan Esson kohdalla, toisella puolen tietä tais olla kyltti, joka mainosti käsinpesua 15?:n hintaan. En muista puljun nimeä, enkä tiedä sen tarkempaa.

                              Itse en ole vielä koskaan käyttänyt autoani pesurissa.

                              Comment


                                #16
                                Höhöö tattista pitääkin käydä ettimässä tuo. Nimittäin 15e pilkkahinta sekin kun ottaa huomioon että itte pesis ja siinä menee se noin tunti niin on nuo ti-hallien vuokratkin yleensä minuuttitaksalla ja tunnista tulee helposti 10-15e riippuen taksasta, Lappeenrannassa kesällä tais olla 24c min ja reilu tunti meni kaikkineen sisään- ja ulosajoineen ym, makso yli 15e.

                                Comment


                                  #17
                                  Tais löytyä oikea paikka!!

                                  http://www.suomenyritykset.fi/Putsi%20Pum%20Oy/9308555/
                                  http://saabclub.fi/phpBB2/viewtopic....8fbec7aff6ba63

                                  "10- 12 € likaisuudesta riippuen"

                                  eikä oo matkaakaan kun muutama sata m.

                                  Comment


                                    #18
                                    Heh eipä oo tosiaan noilla hinnoilla mitään järkeä lähtea hallia vuokraamaan kun vuokra tulis kalliimmaksi ku pesettäminen! Kesällä pesin Leväsen teollisuusalueella jonkun liikkeen pihalla 1e / 6min; täytti muutaman sankon esihuuhtelun jälkeen ja toinen euro loppuhuuhteluun, hinta 2e, se on hyvä maksu itsetehdystä pesusta..

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Jorma Niemi
                                      Meillä Lappeenrannassa saa käsipesun 10 ?:lla. Kaveri pesee ja itse saa olla vaikka huoltamon baarissa kahvilla:)
                                      Hah joo. Tiedän mistä puhut eli nallen teboililla tuuninkiyrittäjät yrittää nyt sillä saralla. No yhden pesun siinä katselin kaveria odottaessa niin harjaa tms ei pahemmin näytetty käyttävän vaan painepesuria vaan. 10e tyhjästä siis.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Käsinpesu letkulla Iisalmen Etelätien Nesteellä 2eur sisällä harjapesun hallissa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oon töissä huoltoasemalla ja meillä on sekä harjallista että harjatonta pesua. Harjallinen pesu naarmuttaa aina maalipintaa. Sellasta automaattipesuria en oo nähny vielä mikä ei naarmuttas.

                                          Itse pesen omani seuraavaan tyyliin.
                                          -Omaan painepumppu pulloon jotain kunnon pesuainetta (Wurth Pineline)
                                          -Sen suihkuttelee auton päälle jo jonossa kun oottelee pesulle pääsyä
                                          -Halvin harjaton pesu ilman vahaa

                                          Tulee aivan tyydyttävä pesutulos, tämän teen kelistä riippuen 1-3 krt viikossa.
                                          Näin siis talvella.

                                          Kunnon vahaus ennen talvea auttaa huomattavasti siihen että paska ei tartu autoon kiinni.
                                          Oon talvellakin pyrkiny kerran kuussa pesemään ja vahaamaan auton kunnolla.

                                          Kesällähän nuita tulee viruteltua melkein joka päivä.... joo olen sairas.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Näistä autopesuista oli artikkeli Moottori-lehdessä n. vuosi sitten, en tarkempaa numeroa muista. Konepesuista pehmoharjapesut todettiin parhaiksi, eivät juurikaan kuluta maalipintaa, jos harjat vain pidetään puhtaina. Perinteiseen nailonharjan hinkattavaksi en veisi mistään rahasta. Jotkut käyttävät säästömetodina vuorottelua. Eli usein toistuva harjaton pesu ja esim. joka kolmas pesu pehmoharjakoneessa.

                                            Comment


                                              #23
                                              On tähän asti ainakin Kannelmäen Nestellä tullut tuo ihan omatoiminen pesu TI-hallissa halvemmaksi kun mikä tahansa konepesuvaihtoehto samassa paikassa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Tuossa Pinelinessä on vaan sellainen juttu että se vie jo ekan pesukerran jälkeen vahat maalipinnalta pois. Mutta kukin tyylillään :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Pesu

                                                  Kuopiossa on kaksi käsinpesu paikkaa, toinen on leväsen teollisuusalueella juuri samassa pihassa missä on kolikkoautomaatti ja toinen on Öljy-jokerissa snelmanninkadulla. Ainakin minä olen ollut tyytyväinen molempiin jäljen puolesta ja ei hinnatkaan niin kauheita ole.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kuluttaako harjaton konepesu maalipintaa? => No kaikki pesutavat harjallinen, pehmoharja, harjaton sekä käsipesu kuluttavat suojaamatonta maalipintaa..

                                                    Kunnon vahat pintaa (normaali + kesto) niin likakin irtoaa pesussa paremmin ja maalipinta säästyy kulumiselta!!

                                                    Autobild taisi tässä taannoin testatakin noiden (kesto-)vahojen pehmoharjapesukestävyyttä. Muistaakseni testissä autot pestiin pehmoharjapesussa kymmenen kertaa ja ainakin kärkipään vahat kestivät pesut varsin mukavasti.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tuossa Pinelinessä on vaan sellainen juttu että se vie jo ekan pesukerran jälkeen vahat maalipinnalta pois. Mutta kukin tyylillään :)
                                                      No ei sitä nyt raakana tarvi ruutaillakkaan =) Sopivan laimea seos on paras pesuaine.
                                                      Eikä ainakaan autoglymin vahat tuolla heti pois liukene.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mun mielipide harjattomista pesuista on että lika jää mutta vaha lähtee....tai sitten olen vain vahannut huonosti :)

                                                        Ja harjallista pesua ei kotteroni enää minun hoivassa tartte kestää, ajattelen aina kun ihmiset vie uusia autojaan harjalliseen pesuun että voi kun ajattelisivat auton tunteita, AUTS että harjat raapivat :D

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X