Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ44 takapään korkeus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ44 takapään korkeus

    Onko tullut kenelläkään eteen seuraavaa:
    -90 mallinen sedan lötkö, takana Sachsin 105 777 Advantaget (vanhat) ja Kilenin K50080 jouset (Uudet. Normaali, ei "vahvistettu").
    Auton asento on kuin menneiden vuosikymmenien kiihdytysautoissa >> perä taivaissa.
    Kaikki kataloogit sanoo että nuo jouset sekä iskarit ovat oikeat.
    Lastasin sen verran painoa autoon että sain perän jokseenkin järkevään asentoon, alas pitäisi päästä joku 30-40mm.
    Vanhat jouset olivat Lesjöforssin -30mm, mutta niilläkin auto näytti vasta ns. normaalilta. Voikohan tuon alapään jousijalka olla väärä? Ts. jättää jousen liian ylös.

  • #2
    Varaosa-Audissa on perä ihan taivaissa, vaikka taisi olla molemmat takajouset poikki. Sinne oli huoltokirjan mukaan vaihdettu iskarit ja jouset. Iskareista näki vielä merkin, mutta en varmuudella muista, että mikä se oli. Hyvinkin saattoi olla samat mitä sinulla. Kaasut ne joka tapauksessa oli, kun mietin niitä ajo-Audiin. Kaasu vähän nostaa, mutta luonnottoman korkea perä kyllä oli, että ei ole kyse mistään sentistä.

    Koitan muistaa kurkata sen merkin. Että jos on samat iskarit ja samalla tavalla perse pystyssä, niin voisi olla iskarissa sitten jousilautaset turhan korkealla. Hitto kun jaksaisi mitata ajo-Audista jousilautasten etäisyyden alapulttiin ja verrata sitä varaosa-Audin mittoihin.

    Comment


    • #3
      Monroe Originalit ajo-Audissa ja etäisyys alapultin keskeltä, etupuolelta (kulkusuunta) mitattuna (noin) jousen alareunaan 19,5cm.
      Varaosassa Sachsin 105 777 Advantaget ja etäisyys 24,5cm.

      Jousilautaset on eri päin noissa iskareissa. Monroessa laskeutuu lautanen hitsisaumasta ja Sachsissa nousee. Siinä se ero on, jousilautasen korkeus. Päädyin aikoinaan noihin Monroen iskareihin, kun ne oli ainoat saatavilla olevat, joissa tuli jousilautaset mukana. Nyt kun katselin, niin Sachsissakin näyttää olevan hitsatut, tai sitten on vain niin paskaiset, että näyttävät siltä. Hyvä kuitenkin, että ei tullut ostettua tuollaisia perän kurottimia.

      Originalit ei kyllä sovi hanurituntumaan, että en niitä voi suositella, vaikka korkeus olisikin sopiva. - Ne tumahtelee koriin ja se ei laatuautossa ole oikein suotavaa.

      Veljellä on Konin Sportit edessä ja jotkut Monroet takana. Koni ei vakuuttanut laadullaan, mutta hanurituntuma on vakiokorkeudella erinomainen. Monroetkin tulee arvokkaasti perässä. - Oletan että Monroet on kyseisessä Audissa kaasut. Tämä Audi on quattro, että toki takapäässä on eroa raajarikkoon, mutta kyllä uskon Monroen kaasun tai Konin Specialin toimivan takana kelvollisesti, jos sellaiset sinne saa. Koni-pajalla siis sanoivat 100:sta, että Sportit eteen ja Specialit taakse, niin sitten on hyvä. - Oli omakohtaista kokemusta.

      Comment


      • #4
        No sieltähän sitä vertailutietoa tuli.
        Mittasin tosiaan tuon saman mitan alapultista jouseen, ja sen 245 mm se suunnilleen on.
        Kyllä tuo Sachsin lautanen näyttäisi irtonaiselta, tai ainakin ollut ennen ruostumistaan...
        Vaikuttaa siltä että iskariostoksille se on suunnattava mittojen kanssa. Täytyy kysellä tuota Monroeta.
        Kiitoksia vaivannäöstä.
        Attached Files

        Comment


          #5
          Omaan silmääni tuo näyttää lähinnä siltä, että alajousilautanen on asennettu ylösalaisin. Mulla taitaa olla jossain nurkissa etuvetolötkön taka-konit, joissa jäykkyyssäätö ja olikohan vielä pari eri paikkaa jousilautasellekin. Laita viestiä jos kiinnostaa.

          Comment


            #6
            Jousilautanen on väärinpäin. Omissa lötköissä 6 kpl ollut aina toisinpäin.

            Comment


            • #7
              Ihan samalla tavalla on varaosa-Audissani ja ei lautanen oikein toistepäinkään voi olla. Lautanen on myös ihan erilainen kuin Monroen lautanen. Monroessa on isompi ja jousta paremmin tukeva. Tuon hölmönmallisen lautasen takia uskon jousienkin menneen poikki.

              Comment


              • #8
                Minulla olisi normaalikorkeudella olevat iskari/jousi paketti. Ja haluaisin perää korkeammalle..
                Mutta kaikki vaidokit on eripuolilla suomea. Siis jos joku haluaisi vaihtaa???

                Comment


                • #9
                  Nappasin vasemmanpuoleisen tolpan pöydälle tutkittavaksi.
                  Lautasta ihmetellessä ja korjausopasta katsellessa olisin taipuvainen kannalle että tuo lautanen on tosiaan asennettu ylösalaisin (taitaa löytyä kuittikin työstä kymmenen vuoden takaa...).
                  Tosin tässä tapauksessa sitä ei paljoa käännellä kun ruoste on tehnyt tehtävänsä. Uudet iskarit on joka tapauksessa tilattu, tuleepahan ajo-ominaisuudet perän osalta kuntoon...
                  Tuo lautanen vastaa jouseen kyllä vähän kehnosti, katsotaan jos noissa tilatuissa Monroeissa olisi tukevampi.

                  Comment


                  • #10
                    Mä aikanaan vaihoin omaan lötköön sachsin iskarit ja ihan normikorkeudella toi on. Ja käytin vanhoista iskareista jousilautaset ku olivat ihan ok kun ei uusien iskareiden mukana ollut uusia:O

                    Comment


                    • #11
                      Minäkin tuota asiaa tutkin tarkemmin ja saattaa tosiaan olla, että jousilautanen toimisi myös toistepäin. Näyttää hitsatulle, mutta tarkemmin kuin tutki, niin en kuitenkaan sellaista saumaa löytänyt, joka liimaisi lautasen tolppaan kiinni. Tämä ns. hitsisauma saattaa olla pelkkä pieni kaulus tolpan varressa ja vuosien ruostekerros päällä, niin onhan se ihan hitsisauman näköinen.
                      Katseltuani lautasta en yhtään ihmettele, että sen joku asentaisi väärinpäin. Sen mittasin, että perä laskeutuisi noin viisi senttiä, jos lautasen saisi käännettyä toistepäin. Eli olisi täsmälleen samalla korkeudella kuin Monroen vaimentimissa.
                      Viimeksi muokannut audiq; 29.8.2013, 12:23.

                      Comment


                        #12
                        Lautasten kuuluu olla kuppi alaspäin . Pitäis käyrä ottaa pari fotoa nuista purkukamppeista , miten käsin niissä on lautaset.

                        Comment


                        • #13
                          Nyt on uudet vaimentimet alla. Ja näyttääkin jo ns. normaalilta.
                          Ajo-ominaisuudetkin paranivat kun järjetön "esijännitys" poistui jousista.
                          Täytyy vielä vaihtaa takapyörään laakeri kun jurisee rumpua pyörittäessä.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Mittasitko, että onko nyt se 19,5 cm. Ainakin näyttää oikealta korkeudelta. Johan tuollainen viisi senttiä perässä alkaa tuntumaan etupään kulmissakin.

                            Mikäs Monroe tuo nyt sitten on ja miten jousilautaset, onko hitsatut?

                            Comment


                            • #15
                              19,5 on tosiaan tuo mitta ja hitsatut lautaset ovat.
                              Malli on Monroe Reflex TT tai jotain sinnepäin kuitin mukaan.
                              Yhden huomion tein kun pumppailin ilmoja pois noista uusista. Vanhat Sachsit ovat varsin jäykät sisään painettaessa kun taas nämä Monroet liikkuvat melko kevyesti. Tällainen pehmeys tietysti sopii ko. auton tyyliin muutenkin...

                              Comment


                              • #16
                                Eihän siitä tarvii laakeria vaihtaa jos se ei ole rikki. Lötkössä (etuveto) pystyy ottaa sen laakerin pihalle ja putsata. Sit uudet rasvat ja tuntumalla tiukkaan. Uusi sokka kannattaa olla jemmassa kun ne vanhat tuppaa katkeamaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Selkeimmin Originalit ovat tumahdelleet siltojen liikuntasaumoissa. Kuuluu etenkin äänenä koriin ja hanurissakin aavistuksen tuntee. Laitahan kokemuksia jossain kohti noista Reflexseistä, että miltä ne tuntuvat.
                                  Originaleissa on sellainen Nissan Micra -tuntuma. Kun taas edelliseen pikku-Volkkariin tuli Sachsin Advantaget ja sen jälkeen auto kulki isomman auton pehmeydellä, olemalla silti jämäkkä. Semmoinen sen pitäisi Audissakin olla perä, että tulisi niin kuin ilmatyynyillä pinnassa ja sitten nappaa kiinni kuin tarvitsee.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eihän siitä tarvii laakeria vaihtaa jos se ei ole rikki. Lötkössä (etuveto) pystyy ottaa sen laakerin pihalle ja putsata.
                                    Otin auki tuon rummun ja kyllä se laakeri näköjään vaihtoon menee. Sisemmän ulkokoolissa on sen verran rupea että en muutaman kympin säästön takia viitsi enää vanhaa jättää. Ja onhan tässä vanhusta hoivattu jo sen verran että menköön tuokin.
                                    Pitääköhän tässä huolestua kun alkaa rempat olla jo toisella kierroksella. Nuokin laakerit on uusittu rumpujen kanssa joskus 7v/100tkm sitten...

                                    Comment


                                    • #19
                                      No eipä ne laakerit paljoa sinne maksa.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X