Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 -98 etualatukivarren vaihto. Onko vaikeeta?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 -98 etualatukivarren vaihto. Onko vaikeeta?

    A8 4.2. 1998 oikean etupään takimmainen alatukivarsi ei mennyt katsastuksesta läpi. Osaa näyttää saavan tarviikeenä noin 60 eurolla. Katsastumiehen mukaan vaihto ei ole vaikeeta.

    Onko hän oikeassa eli pystyykö vaihtamaan itse, jos ei ole mikään "korjaamowelho"?

    Kiitos.

    #2
    On oikeassa, ei ole vaikea homma.

    Comment


    • #3
      Lisätty kappalejaot.

      Kas.. parituntia sitte tilasin itellenikin tuon oikeanpuolimmaisen alatukivarren. Keväällä vaihdoin vasemmanpuoleisen. Itse hieman oikaisin projektissa käyttämällä rälläkkää tukivarren pultin katkaisemiseen ja uusi pultti toisinpäin kiinni tämä oma oikaistu versio vei aikaa noin puolituntia.

      Eli homma menee jotakuinkin näin. Auto ilmaan ja pyörä pois, sitten avaat pyöränpuoleisen tukivarren pallon mutterin auki ja yritän saada kartion irti. Voi olla tiukassa Lue on tiukassa jos ei ole ihan palasina. Vasara sorkkarauta ja lyöntituurna ovat hyviä apuvälineitä. Sitten kun saat pallon irti niin irroitat yläpään pultin joka ei mahdu tulemaan pois reiästään.

      Tämän siis huomasin itsekkin ja tässävaiheessa turvaiduin rälläkkään pultin poissaamiseksi. Tähän on myös oikea tapa joka oli irrottaa/löysätä kelkan pultteja hieman että kelkka tippuu alemmaksi, mutta siis itse katkaisin pultin ja sitten tukivarren pitäisi irrota ja sitten vain uusi paikalleen ja jos uutta pulttia ei tukivarren mukana ole niin pultin saa varmaankin varaosaliikkeestä. Uuden pultin asennat vain toisinpäin eli yrität ujuttaa sen siitä kolosta sisään mistä mutteri tuli pois Tämä toimenpide vaatii hieman kärsivällisyyttä ja sorminäppäryyttä. Ellet ole siis kelkkaa löysännyt. Sitten vain kasailet käänteisessä järjestyksessä paketin takaisin kasaan. Toivottavasti ei tullut liian sekavaa tekstiä.
      Viimeksi muokannut okkim; 27.8.2013, 22:11.

      Comment


        #4
        Ja sisäpään pultti kiristetään vasta kun auto on pyörillään, eikä roiku tunkinvarassa.

        Comment


          #5
          Ei se apurungon laskeminen ole isokaan homma, ei sitä pulttia sen takia kannata alkaa pilkkomaan.

          Comment


          • #6
            Ja kartiohan irtoaa kun hakkaa vasaralla olka-akseliin siihen kartion kohdalle.

            Comment


            • #7
              Hiukan OT, mutta onko nuo kiusaatekevät pultit asennettu noin hankalasti vaihdettavaksi kokoonpanoteknisistä syistä vai turvallisuuden takia? Ja turvallisuudella tarkoitan sitä, että pultti ei pääse niin helposti putoamaan kokonaan pois paikaltaan, vaikka mutteri irtoaisikin. Passatissa vastaavan tukivarren kanssa taistellessa totesin, että helpompi on käyttää apurunkoa hiukan irti, jotta sai pultin pois ja takaisin.

              Comment


              • #8
                No on siinä kai ajateltu myös turvallisuuttakin, mutta tuntuu jotenkin vaikealta ajatus että se asentamani m12 nailonmutteri pyörisi Itsestään auki ja pultti vain luiskahtaisi pois huomaamattani.

                Comment


                • #9
                  Hiukan OT, mutta onko nuo kiusaatekevät pultit asennettu noin hankalasti vaihdettavaksi kokoonpanoteknisistä syistä vai turvallisuuden takia?
                  Yleensä syy on kokoonpanotekninen tämmöisissä tapauksissa, välillä yksikertainen erehdys kun ei ole ajateltu huoltoa. Vastaavissa tapauksissa on monesti tehtaalta tullut korjausohje että alkuperäinen pultti katkaistaan ja uusi asennetaan toisinpäin. Lisäksi joskus jos tuotantoteknisesti on järkevää, niin pultti vaihdetaan tehtaallakin toisinpäin kunhan on huomattu ongelma.

                  Tässäkin tapauksessa turvallisuus ei ole järkevä näkökohta. Miksi "lukita" yhtä pulttia noin, kun siellä on kymmenen niin että pääsee varisemaan pois jos mutteri pettää.

                  Comment


                  • #10
                    Samaa mieltä olen. Varsinkin kun tuo pultti jää vain "huulille" ettei irtoaisi suoraan niin sopivassa montussa lähtee kuitenkin.

                    Comment


                    • #11
                      Kiitokset hyvistä nevoista.

                      Vaihto eteni hyvin siihen asti, kunnes tuo rungossa kiinni oleva pultti ei tosissaankaan mahdu tulemaan pois. Oma ymmärrys loppui tuohon eli "apurungon" pudottamista tai "kelkan" laskemista en tajunnut, joten otin rälläkän ja poikkasin pultin. Näin sain vanhan tukivarren pois, mutta nyt täytyy hankkia Audilta uusi pultti. Yksi tuttavani ei suositellut K-raudan tai Motonetin pultteja, koska ne eivät kuulemma ole läheskään samaa lujuutta kuin tuossa osassa autoa pitää pultin olla. En tiedä onko tässä perää, mutta täytyy nyt siis hankkia uusi alkuperäinen pultti Audilta ja sitten toivottavasti saan asennettua uuden tukivarren.

                      Comment


                      • #12
                        joo voi olla viisainta ottaa alkuperäinen pultti. Tosin paljonkas 10.8 pultin murtolujuus on? Useampi tonni kuitenkin.

                        Comment


                          #13
                          Ja Audin alustan pultit kestävät yleensä erittäin hyvin, eivät ruostu.

                          Comment


                          • #14
                            Yleensä alustan pulteissa lujuus ei ole ongelma jos moista menee kysymään ruuviliikkeestä, vaan muoto. Autovalmistajat käyttävät hyvin usein standardeista poikkeavia kiinnitystarvikkeita, joita ei saa ihan joka liikkeestä. Esim. Motonet kuitenkin myy mm. A4/A6/Passat sopivaa tukivarsien kiinnitystarvikesarjaa, joka on ihan täyttä tavaraa siinä missä alkuperäispultitkin.

                            Murtolujuudethan menee lujuusluokan mukaan. Ensimmäinen luku on murtolujuus ja toinen ns. 0,2% venymäraja prosentteina ensimmäisestä luvusta:
                            8.8 = 800MPa / 640MPa
                            10.9 = 1000MPa / 900MPa
                            12.9 = 1200MPa / 1080MPa

                            Ohje on, että kaikki venymäkiristettävät pultit, eli ne joissa ilmoitetaan kiristysmomentti + tietty asteluku, vaihdetaan aina uusiin.

                            Comment


                            • #15
                              No niin, tukivarsi on vaihdettu. Tässä vielä minun vinkit projektista samanlaiselle poropeukalolle kuin minä olen. Minulla oli siis käytössä monttu.

                              1. Edellisenä iltana kunnolla öljyä muttereille
                              2. Sisempi eli rungon puoleinen mutteri ensiksi hiukan auki
                              3. Auto tunkillä ylös
                              4. Sisempi mutteri niin paljon auki, että pääset laikkakoneella lyömään pultin poikki. Tämä siis siksi, että pultti ei mahdu luonnollisesti pois. Laikkakoneella kannattaa olla tarkkana, ettei vahinkoita lähellä meneviä bensaletkuja
                              5. Renkaan puoleinen mutteri pois. Kun irrottaa sitten tukivartta, niin kannattaa huomioida se, että koko ripustus heilahtaa aika tavalla, kun tukivarsi irtoaa. Tämä johtuu kallistuksen vakaajasta, jos sinulla on auto vaan toiselta puolelta nostettu. Vasraraa kannattaa käyttää, jotta tukivarsi putoaa pois
                              6. Kävin ostamassa uuden pultin Audilta Herttoniemestä. Maksoi 9 euroa ja löytyi suoraan hyllystä.

                              Sitten kasaamaan
                              7. Tässä vaiheessa kannattaa nostaa auto myös toiselta puolelta tunkilla ylös, jotta kallistuksen vakaaja palauttaa ripustuksen oikealle paikalle
                              8. Sisempi pultti kiinni toisin päin kuin se alunperin oli asennettu
                              9. Tukivarsi myös renkaan puolelta kiinni. Tässä minulla alkoi pultti pyörimään "ympäri" mutterin kanssa. Siihen auttoi se, että otti kolmannen tunkin ja laittoi sen tukivarren alle ja siten "lukitsi" pyörän puoleisen pultin.
                              10. Mutterit kiinni ja viimeinen kiristys vasta kun auto on tunkita alas

                              Koko projektiin menee noin tunti, jos tietää mitä tekee. Minulta siihen meni noin 8 h, mutta toisen puolen onnistun varmasti vaihtaa tuossa noin tunnissa. RokRok.

                              Comment

                              Working...
                              X