Onko noita auton perässä olevia mallimerkintöjä mahdollista poistaa ilman että niistä jää jälkiä? Kellään kokemusta? Ja miten ne lähtevät irti tai missä ne voisi irrotuttaa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mallimerkinnän poistaminen
Collapse
X
-
Larppa
Mikä olisi hyvä keino saada mallimerkinnät pois takaluukusta?
Jääkö pahoja jälkiä jos niitä rupee poistamaan?
-
Minä otin niinkin raakalla menetelmällä kuin ohuella metallisella veistellä.Veitsen terä merkin nurkkaan kiinni (luonnollisesti irti maalipinnasta) ja SUORA tasainen veto poispäin maalipinnasta.Merkin nurkka irtoaa,jolloin saa sormen väliin...loppu irtoaakin helposti.
Merkit kun pois,niin gleanerilla liimat pois,jonka jälkeen vahaus.Hyvä tuli,eikä yhtään jälkeä maalipintaan.Tämä "operaatio" vaatii kyllä herkkiä käsiä.
EDIT:Veitsen pitää olla niin ohut,että saat sen väännettyä kaarelle.Muuten ei oikein onnistu.
Comment
-
Larppa
-
mikko68
Kiitos vinkeistä, 6vuotta ollut merkit paikoillaan ja vähän mietitytti että lähteeköhän nätisti (lämpötila autohallissa -2) ja jääkö jälkiä tms. tummentumia mutta ihan siististi irtos eikä huomaa eroa normaaliin maalipintaan.
Merkit lähti tosi nätisti "sahaamalla ompelulangalla" varovasti, lanka katkes useita kertoja mutta tosi siististi leikkas merkin liimapinnan ikäänkuin kahtia.
Sitte jäljellä oleville liimapinnoille vähän lämpöä hiustenkuivaajalla ja peukalolla hankaa niin lähti suurin osa liimasta pois. Peukalot tosin rakoilla...
Muutamia pikkutahroja jäi edelleen joihin ei liuotinkaan auttanut, pitänee kokeilla jotain tehokkaampia yllämainituista konsteista seuraavaksi..
[EDIT] suksivoiteen poistaja (dope, sis. vahvasti denaturoitu etanoli 85%) tehos jämiin ja maalitkaan ei lähteny. Sitten vielä vahaus jossain välissä päälle viimeistelee projektin =)
Comment
-
itse ajoin päin yhtä tai kahta hirveä ja kun harsivat sitä korjaamolla kasaan, pyysin korjaamopäällikköä poistamaan ko. merkit. Näinjälkeenpäinajatellen, tapa ei ollut paras mahdollinen ehkä.
Comment
-
"toffee-laikka" on erinomainen liimajäänteiden kuin myös teippausten poistossa. Kun sellaista ei ole ja kyseessä vain pienempien liimajäänteiden poisto, on sprii ja tinneri oivallisia aineita. Sprii - masinol, marinol, spiritus fortes, jne.. - "tappaa" liiman. Kaipaa hieman pidempää vaikutusaikaa mutta helppo siivota eikä vahingoita puhdistettavaa pintaa missään tilanteessa. Tinneri on nopeampi ja tehokkaampi mutta tekee liimajäänteestä "räkää" joka pitää pyyhkäistä kuivalla rätilla pois, eli kahden käden työskentelyä eikä sovi herkemmille muovipinnoille. Jarrukliinereitä on moneen lähtöön, osa mattauttaa maalipinnan kovin helposti, eli kannattaa testata vaikka ovenväliin ennen ulkopintaa.
Kaikkia pesuaineita ja liuottimia koskee nyrkkisääntö ettei saa jättää kuivumaan maalipinnoille auringossa tai muuten kuumassa vrt. konepelti ajon jälkeen. Tulee ylimääräistä kiillotustarvetta.
Comment
-
Ksyleeni on erittäin hyvä aine liimajäänteiden, tarrojen yms. poistoon. On kylläkin melkoisen ärhäkkä liuotin ja saattaa vahingoittaa maalipintaa, joten kannattaa kokeilla ensin johonkin näkymättömissä olevaan paikkaan.
Itse poistin merkkien liimajäänteet voimakkaasti puhdistavalla vahalla jynssäämällä. Se on ainakin turvallinen tapa, tosin vaatii jonnin verran askartelua.
Comment
-
Pientä lämmitystä, siimaa ja liimajäänteet on lähtenyt hyvin tällä monipuolisella aineella. (Bilteman vanteenpuhdistusaine on mielestäni myös todella hyvää - siis vanteiden puhdistamiseen - kunhan ei hengittele suihkehöyryjä, voi tulla yskös..(-; )
Comment
-
Itselläni merkintöjen poisto onnistui helposti.
Hiustenkuivaajalla on helppo lämmittää lähietäisyydeltä sopivasti. Tämän jälkeen irroitus onnistuu talttapäämeisselillä jonka kärjen yli on taittanut pari-kolme kerrosta paperia. Mitään jälkiä ei jää.
Lopuksi vielä pyyhkii liimajämät liuttimeen kastellulla rätillä. Vaikka jäljet pyyhkii tarkkaan, seuraavan kerran kun auto likaantuu kuultavat merkintöjen kohdat vielä näkyvissä. Kun tässä kohtaa pyyhkii uudestaan liuottimella, ei mitään näkyvää enää jää.
Ainakin kolmevuotiaassa autossa mitään sävyeroja tms ei jäänyt merkintöjen poiston jälkeen peltiin näkyviin.
Comment
-
On kyllä. Esim. lämpöä kevyesti ja siimalla nykii - toki ensin huolellinen puhdistus. Hurjimmat vääntää myös ilman lämpöä pois, vaikka toffeelaikalla sitten liimat pois. Kerran olen autofixaamossa poistattanut pesun ja vahauksen yhteydessä, mutta onnistuu myös kotikonstein. Youtubesta vaikka mallivideoita katsomaan.
Comment
-
Omassa autossa edellisen omistajan maalari oli liimannut merkin vinoon jollain todella kovalla liimalla, sahasin merkin pois hammaslangalla, jyrsin liimatöhnät pois, siistin alueen vesihiomapaperilla ja myllytin kiiltäväksi.
Suosittelen selvittämään onko myllytysvehkeitä saatavilla, jos haluaa kaikki jäljet pois ja jäljettömän pinnan. Myllytystarve riippuu toki auton maalipinnan kunnosta. Uskoisin, että merkin vakioliimat on helpompi poistaa kotikonstein.
Comment
-
Lämmöksi riittää vaikkapa hiustenkuivaaja, mutta aina parempi jos on kuumailmapuhallin käsillä. Ohuella siimalla merkki irti kun liima on lämmintä ja liimajämät pois vaikkapa Autoglymin Tar Removerilla. Ei jää jälkiä ellei maali ole haalistunut merkkien ympäriltä, ja koko operaatio vie alle puoli tuntia.
Comment
-
Just viikonloppuna rouvan tuoreesta 8P:stä irrotin takaluukun merkit. Hiustenkuivaajalla vähän lämpöä tja sitten hammaslangalla sahaamalla merkit irti En löytäny siimaa tuohon hätään, hammaslankakin toimi hyvin. Liimajämät tosiaan juuri tuolla Autoglymin tar and glue removerilla lähti. Vieläkin tosin sen jälkeen jäi pientä "varjokuvaa" merkeistä maalipintaan. Vielä kun Meguiarsin ultimate polishilla vetaisi, niin lähti loputkin jäljrt ihan kuin merkkejä ei olis koskaan ollutkaan. Lopuksi vaha päälle.
Comment
Comment