Elikkäs kyseinen vetelee.. vikaa yritetty metsästää mutta eipä löydy :/ Onko kellään ollut samanlaista ongelmaa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A4 B5 -95 vetelee
Collapse
X
-
Onko kuinka leveet renkaat? ja jos on liikaa haritusta eturenkais niin kyl vetelee! raidetangon päät onko väljää? mul ainakin veteli kun oli toisessa rairetangon päässä väljää! ja sillon ku ostin ton oman audin niin siinä oli 2astetta haritusta 225 rekaat niin kyl veteli ja oli tosi v:mäinen ajaa!
-
ihan etuveto. 225/45,17" Madallettu on ja kaikki alustan osat tiptop. Asfaltin urissa lähinnä vetelee. Katsastus engineerikään ei mitään vikaa löytänyt. Välillä esiintyy ikäänkuin liitämistä. Aivan kuin molemmat eturenkaat kääntyisivät saman aikaisesti vasemmalta oikealle tai oikealta vasemmalle vaikka ratti suorassa.
Comment
-
Kokeile vielä auto paikallaan ettei ole ohjauksessa välystä. Ei olis ensimmäinen kerta sekään että b5 ohjausvaihteessa/hammasangossa välystä. Itsellä kuului ihan selvää kolahtelua käännettäessä rattia klo11-13 välillä.
Klonkse kuuluu täälläkin kun klo 10-14 välillä heiluttelee ees-taas rattia parkkiksella. Suoralla tiellä autoa joutuu ohjaamaan koko ajan jos meinaa pysyä tiellä. Autona C5 mutta eiköhän design ole aika lähellä B5:sta.
Comment
-
-
Itellä vähän samaa ongelmaa. Välillä motaria ei pysty ajaan jos on oikein liukasta. Saattaa vetää auton yhtäkkiä poikittain jos korjaa vähän liikaa. Renkaat on 195/65 R15, melko uudet. Leimalla auto oli hetki sitten ja sinne vaihdettiin ainakin ylätukivarsi mm. Mistähän lähtisi etsiskelemään. Luulen kyllä että vika on renkaissa, koska ajoin sitten pienemmällä tiellä' samana päivänä 90km/h ja heiluttelin rattia niin totteli nätisti eikä lähteny heitteleen ollenkaan. Varmaan vaan motarilla urassa ajelin idioottina :D
Comment
-
Renkaan leveys toki vaikuttaa vetelyyn, mutta se ei ole varsinainen vetelyn aiheuttaja. Eli kapeammalla renkaalla voi saada piilotettua varsinaisen ongelman, mutta varsinainen korjaus se ei ole.
Melko usein vetely on aiheutuu siitä, että pyöränkulmat eivät ole ajon aikana sitä mitä pitäisi. Eli käytännössä pyörien suuntaus ei ole kunnossa tai alustanosien pehmeyden/väljyyden vuoksi suuntaus muuttu ajon aikana. B7 korisellakin alkaa olemaan jo sen verran vuosia takana, että alustanpuslat eivät varmasti vastaa uusia. Hyväksytty katsastuskaan ei takaa sitä että puslat olisivat kunnossa, koska katsastuksessa lähinnä katsotaan, ettei pusla ole repeytynyt. Kumipusla alakaa ajanmyötä pehmetä, ja tuo voi hyvinkin alkaa aiheutta vetelyä.
Jäykkärunkoinen ja teräväolkainen rengas toki edesauttaa vetelyä, koska rengas vääntää alustan osia suuremmalla voimalla. Kapeampaan renkaaseen vaihtamalla käytännössä vain heikennetään ohjaustuntumaa vähentämällä renkaiden kautta autoon välittyvää voimaa. Eli jossain määrin vakiorengaskoosta pienempään vaihtaminen vetelyn poistamiseksi on vähän kuin korjaisi rikkoutuneen talon ikkunan vaihtamalla tehokkaampiin lämmityspattereihin. Kyllähän se kylmyys toki katoaa, mutta olikohan järkevämpi korjata se oikea vetelyn aiheuttaja?
Eli kuten ketjun aloittajallekin neuvottiin:
-Tarkista alustan ja ohjauksen väljyydet (hyväksytty katsastus ei tarkoita että on 100% kunnossa)
-Tarkista pyöränsuuntaus (edes mittanauhalla, jos ei viitsi viedä nelipyöräsuuntaukseen)
-Tarkista kuluuko renkaat tasaisesti (jos ei, niin pyöränkiulmat eivät ajossa ole kuten pitää vaikka paikallaan olisikin)
-Puslien kuntoa voi karkeasti testata seuraavasti: Yritä lähteä liikkeelle käsijarru/jarrua vasten siten, että kaveri tarkkailee ulkona auton vetävien pyörien liikkumista pyöränkotelossa. Jos renkaat liikkuvat huomattavissa määrin suhteessa pyöränkaariin, on puslat suurella todennäköisyydellä vaihtokunnossa. (Toki uusillakin puslislla tapahtuu pientä elämistä)
Comment
-
Kiitos vastauksesta! Kävin iltasella vielä auton luona ja huomasin,että vanteen offset saattaa olla väärä,
eli renkaat ovat kaarissa miltei kiinni? Vanteet ovat jotain tarvike mallia ja jarrusatoilihin on vanteesta 1" välys kauttaaltaan,eli mielestäni nämä saisivat olla "syvemmällä".
Comment
Comment