Taivutellessa putkeen tuli yhteen kohtaa pieni"taitos". Saako jarruputkessa olla tällaisia yhtään vai pitääkö olla hyvin pyöreästi taivuteltua. Mietin vain vaihdanko suosiolla tuon putken vielä uuteen?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen ilmaus for dummies
Collapse
X
-
Pääsylinterissä on ilmaa. Laita joku painamaan poljinta ja menet itse ilmaamaan pääsylinterin jarruputkista (ellei pääsylinterissä ole ilmausruuvia) jotta saat ilman sieltä pois. Sen jälkeen ilmaat sen pyörän sylinterin mistä vaihdoit letkun.
Jarrujen ilmaamisessa ei ole mitään taikuutta vaikka melko useinkin niin luullaan olevan. :)
Comment
-
Mulla ei ABS-pumppu vaatinu ilmaamista vaikka säiliö tyhjentyi etujarruletkujen ollessa irti. Käsittääkseni se on aiheellista vasta kun sitä on irroteltu. Tekee soralla ilmauksen jälkeen muutaman abs jarrutuksen, niin siitähän se selviää onko siellä vielä ilmaa. Kuitenkin passatin kanssa samasta puusta veistettyjä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jjj84 Näytä viestiItse ilmaan jarrut eezibleedillä
http://www.gunson.co.uk/item.aspx?cat=674&item=1818
Aivan mahtava laite, ilmanpaine otetaan polkupyörän renkaasta. Itse käyttänyt 1.2-1.4bar paineita renkaassa ja näppärästi toimii. Paine säiliöön, nippa auki, antaa valua linjan läpi ja nippa kiinni, valmis, seuraavaa kulmaa varten taas renkaan paine ylös ja homma jatkuu. Kun paineletkun irrottaa renkaasta, säiliö imaisee ylimääräisen jarrunesteen sisäänsä ja mitään ei valu yli, jos tarvitsee irrotella korkkia jarrunestesäiliön päästä.
Tilasin ebaysta, olisko ollut 30e toimituksineen.
En oo vieläkään oikein päässyt sinuksi noiden kanssa, ehkä tyhjiä satuloita parhaiten ilmaa tuolla ylipainetoimisella. Otan paineen yleensä autossa olevasta renkaasta jonka ensin joudun vähän tyhjentämään ~1.5bar ja sitten lopuksi täyttämään normaaliksi. Irtorenkaan säilyttäminen vain tätä varten on nihkeetä.
Kysymys, minkälaisen halvan paineenrajoittimen tai muun patentin avulla voisin ottaa 1.5bar suoraan kompuran 6-8bar lähdöstä normi pikaliittimellä?
Comment
-
-
Toimii. Huonomissa (noissa halvoissa) paine heittää jonkun verran ilman virtausta ja sitten ison virtauksen välillä. Eli vaikka jos on puhalluspistooli päässä niin säädät sen 2bar, mutta pistoolin liipaisinta kun painat niin onkin vain 1bar. Tolla jarrupaineistajalla ei tule tätä ongelmaa, koska käytännössä se on koko ajan tukittuna se linja, virtaus on niin mitätön.
Comment
-
Yritin Angliaan saada jarruja. Kaikki muut ottaa oikein mutta oikea etu ei. Pääsylinteriin juuri vaihdettu tiivisteet, samoin oikeaan etupyörään molemmat sylinterit ja kengät säädetty. Ilmattu monella tapaa mutta ei vain ota tarpeeksi. Leima vain tuosta kiinni. Tunteeko joku noita vehkeitä kunnolla? Ajattelin että onko se jakotukki siellä oikeassa lokasuojassa vain "jakaja" vai onko sisällä jotain venttiileitä tai vastaavaa?
Comment
-
Tuleeko jarrunestettä ilmatessa iloisesti? Joskus on ollut letku tukossa.
Tuon ikäisessä en uskoisi olevan jakotukin sisällä mitään ihmeellistä. Eikö tuossa ole yksi piiri ja tuolta jakotukilta lähtee putki taakse?
Onko kuskin puolella samanlainen 3-haarainen jakotukki vai miten se on putkitettu? Tässä brittien RHD räjäytyskuvassa on vain yksi 4-haarainen jakotukki.
Tuli mieleen, että onko uudet sylinterit saman kokoiset kuin kuskin puolella? Onko noissa ollut muita kuin 19,05mm? Tämän räjäytyskuvan mukaan on vainyksi vaihtoehto jos arvasin vuosimallin oikein.
Rumpuja/kenkiä on ollut 38 ja 45mm leveinä noihin 8" rumpuihin moottorista riippuen. Onko samaa paria molemmin puolin?
Onko oikein koottu? Noihan on itsetehostuvat. En muista saako ne kasattua väärin päin. Jarruttaako repsikan nurkka peruutettaessa kuskin puolta paremmin?
Comment
-
Rummut joka nurkassa. Säädöt on tehty jokaiseen kenkään. Jarrunestettä alkaa valua heti kun ilmaruuvin avaa. Jarrut ovat juuri tuon kuvan mukaiset, yksipiiriset. Jarruja on oikeastaan mahdoton kasata väärin koska sisällä on vain kaksi jousta, palautusjouset kengille. Se että paljonko kengät palautuu on tietysti kiinni tuosta epäkeskosäädöstä. Tuo ongelmatapaus on -66 105E jossa siis nuo pienemmät jarrut. Auto on seissyt 8 vuotta ja on viimeksi katsastettu noilla kengillä, nyt on vain sylintereitä vaihdeltu. Viittaisi kovasti ilmaan mutta kun ei sitä tule enää mistään. En tiedä onko tuohon sitten jokin oma konstinsa ilmata koska etujarruissa ilmaruuvi sijaitsee systeemin alimmaisena (!).
Viesti #18493. Voiko todella olla noin?
https://105eoc.com/forums/topic/brak...v=f0aa03aaca95Viimeksi muokannut horch; 6.5.2020, 13:31.
Comment
-
Joissakin hankalissa ilmattavissa on toiminut sellainen ratkaisu että ottaa jokun sopivan ruutan ja letkun. Täyttää ruutan nesteellä ja työntää ikäänkuin vastakarvaan eli ilmaruuvista pääsylinteriin päin.
Varmaan olet koittanut myös ihan vaan valuttamalla. Ilman pumppailua. Tai paineilmalla.
Comment
-
Ilmauksessa apuna olen käyttänyt jarrusäiliön korkkia, johon olen liimannut 6 mm läpimittaisen pneumatiikkaputken. Sitä voi käyttää kahdella tavalla:
1. puhalla putken kautta paineilmaa järjestelmään (varovasti, ettet halkaise säiliötä) ja kaveri päästää ilmat pois sylinteriltä. Kompurasta kannattaa säätää paineet tarpeeksi alas.
(Angliafoorumilla sanottiin, ettei Ankan ilmauksessa alipaineella tee mitään, mutta tätä voisi tehostaa imemällä öljynvaihtopumpulla ilmanipasta.)
tai
2. upota putken toinen pää jarrunestepulloon ja pumppaa rauhassa ilmat pois ilman tarvetta lisätä säiliöön välillä nestettä. Jarrunestesäiliöön syntyvä alipaine imee saman verran nestettä säiliöön kuin sylinteristä valutetaan sitä pois.
Kolmas versio olisi näiden kahden yhdistelmä eli paineilmaa puhallettaisiinkin jarrunestepulloon ja ajettaisiin sitä esim litra järjestelmästä läpi. Pullon pitää kestää hyvin painetta, joten muovinen limsapullo voisi toimia tällaisena paineastiana. Silloin pneumatiikkaputki kannattaa liimata ilmatiiviisti limsapullon korkkiin ja tehdä korkkiin toinen reikä paineilmapistoolia varten.
Miksi järjestelmässä oleva ilma vaikuttaisi vain yhteen pyörään jos pääsylinteriltä lähtee vain yksi putki, joka haarautuu 4 pyörälle?Viimeksi muokannut pta; 6.5.2020, 20:54.
Comment
-
On koitettu valuttaa, samoin ilmaruuvista letku jarrunestesäiliöön ja rauhallista pumppaamista niin ettei säiliössä enää kupli. Juuri se tässä ihmetyttääkin että miten yksipiirisysteemissä yksi pyörä ei suostu ottamaan vaikka poljintuntumakin on kova ja muut pyörät jarruttaa. Tuossa on onneksi metallinen säiliö niin ei ole heti vaaraa että paukahtaisi jossa paineilmaa joutuu käyttämään. Täytyy vielä kokeilla tuota väärinpäin ilmaamista ennen paineilmaa.
Comment
-
Vasen etu ottaa 1.5kN, oikea etu 0,7kN. Kengät on oikein. Sylinterit ovat niin että molemmat kengät ovat itsetehostavia, eli painavat kenkää vain toiselta puolelta jolloin rumpu "imee", takana on sitten ihan tavallinen kaksimäntäinen sylinteri. Viittaisi kyllä siihen että toinen sylinteri ei toimisi mutta liikkuu kyllä kun jarrua painaa ilman rumpua, ja molemmat sylinterit ovat oikealla puolen uudet.Viimeksi muokannut horch; 12.5.2020, 13:36.
Comment
-
Jos mahdollista, niin vaihda toinen kengistä ristiin puolelta toiselle ja rummut samoin. Kengät voivat olla pitämättä, vaikka ei mitään silmämääräistä vikaa olisikaan. Jos jarru on vaikka joskus laahannut, niin kitkapinnasta voi kadota pito. Vika voi toki olla muuallakin, mutta pois sulkevana toimenpiteenä.
Lisäksi kannattaa tarkistaa, että kengät on rummun kanssa saman muotoisia. Todennäköisesti on, jos oli jo ajetut kengät.
Huomioi että tuollaisessa vanhassa voi kitkapinnoissa olla asbestia!
Comment
-
Vaihdoin 4F A6:een taakse levyt, palat ja vielä satulatkin moottoreineen kun olivat jumissa. Lähdettiin ilmaamaan takajarruja ns. perinteiseen tapaan apulaisen painaessa poljinta. Näistä toimenpiteistä huolimatta poljin on edelleen löysä vaikka sitä on kuinka poljettu samalla kun nippoja on avattu ja suljettu, eikä säiliön nestepintakaan tunnu juurikaan laskevan vaikka kuinka polkee. Missä tässä nyt on ongelma, mitä emme osaa? Jos sitä pääsylinteriä pitää ilmata, miten se tapahtuu?
Comment
-
Itse olen kahden auton jarrusatulat kunnostanut kokonaan ja myös yhden ABS-pumpun vaihtanut ja näiden operaatioiden jälkeisen ilmauksen hoitanut tällaisella "Eezibleedillä". Käytännössä tuon kanssa homma menee niin, että Eezibleedin säiliö täyteen DOT-litkua, säiliöstä tuleva letku auton jarrunestesäiliöön korkkiadapterilla ja sitten auton viereen varastosta löytyvä rengas, jossa painetta tuollaiset 1 bar luokkaa ja Eezibleedin ilmaletku sitten kiinni renkaan venttiiliin. Tämän jälkeen järjestelmään tulee paine, joka työntää jarrunestettä edellään ja ilmaukseksi riittää, kun aloittaa järjestelmän kannalta kaukaisimmasta nurkasta ja avaa satulan nipan ja pitää sen auki kunnes ei tule enää ilmaa. Toki pitää tarkkailla, että säiliössä riittää jarrunestettä, mutta mitään polkemisia tai kikkailuja ei ole tarvinnut tehdä.
Ainoa riski tuon kanssa on se, että lähtee aukomaan korkkia silloin, kun järjestelmässä on vielä painetta (= ilmaletku renkaassa kiinni), sillä tuolloin varmasti saa jarrunestettä joka puolelle. Mutta muuten ei ilmaus voisi olla helpompaa. Mikäli Espoon suunnalla on vielä ilmauksen kanssa ongelmia, niin tuo Eezibleed joutaa kyllä lainaan.
Comment
-
"Eezibleed" tyyppinen työkalu on kyllä hyvä. Esim. Motonetistä (ja varmaan melkein kaikista autotarvikekaupoista) löytyy myös vastaava. Huomioi vain sallitun ilmanpaineen, ettei pullo posahda.
Comment
-
Hightech diy-jarrujen ilmauslaite. Bilteman jarrujenilmaussarjasta pari letkunpätkää ja sopiva pumppupää tyhjästä pesuainepullosta. Hyvin toimii, eli nestettä saa pumpattua nipasta ulos ja ilmakuplat sen mukana eikä tarvii painella poljinta. B7n jokainen nurkka ilmattu tuolla onnistuneesti.
If it works it's not stupid.
Comment
-
Noniin nyt tipahdettiin kärryiltä isä ukon kanssa jarrujen ilmaamisen kanssa. Alkuun yritettiin tuommoisella motonetin halppis vehkeella ja kompuralla imeä putket tyhjiksi mutta noin 20 minuutin kokeilun jälkeen ei kunnollista vanaa saatu aikaiseksi.
Päädyttiin vanhaan konstiin pumppaamaan jarrua.
Ilmattiin jarrut yhteensä n.4 kertaa koska joka kerta kun auton käynnisti ja brake booster hyppäs peliin mukaan polkimesta katosi tunto ja meni melkein lattiaan asti. Jarrutti kuitenkin.
Tippaakaan ei ilmaa saatu tulemaan näillä neljällä ilmaus kerralla ja poljin jäykistyi joka kerta kun ilmasi ns. normaalin tuntuiseksi mutta auton kun löi käyntiin niin sama juttu.
Kaikki satulat käytetty irti maalattu ja vaihdettu kumit. Eteen myös uudet männät jarruihin. Letkut vaihdettu teräspunokseen.
Auto on Audi Urs6 1994 (oikeasti 1995.5+) ja käynnissä kun yritti pumpata jarrua niin sytytti punaisen vika valon vilkkumaan hetkeksi. Jarrujen vikavalon siis. Ideoita mistä johtuu? Vuotoja ei havaittu. Kaikki tietenkin osaltaan märkänä ilmauksesta mutta pyrittiin puhistaa ja katselemaan vuotoja parhaan mukaan eikä nähty selkeästi.
Comment
Comment