Alkuperäinen kirjoittaja tapza_s
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen ilmaus for dummies
Collapse
X
-
-
Edellisessä aatussa (80 vm. -92) korjaamolla ilmasivat kolmesti letkujen vaihdon jälkeen, ja itse ilmasin vielä kahdesti ennen kuin onnistui. Aina sama juttu, ensin vaikutti hyvältä, mutta jonkin ajan päästä pedaali on taas pehmeä. Tulipa siinä huuhdottua järjestelmä aika hyvin...
Comment
-
Vaihdoin pelkästään etuoikealle jarrupalat sekä jarrumännän pölysuojakumin. Se vaatin siis männän pullauttamisen ulos kokonaan ja jarrunestettä olikin sitten kaikkialla. Useamman tunnin tuhraamisen jälkeen sain jarrumännän ja suojakumin paikoilleen sekä palat. Tämän jälkeen jarrunestesäiliö täyteen ja ilmaamaan.
Ilmasin ristiin kaikki kulmat, käsijarru ja vaihde päällä. Testilenkillä huomasin heti, että poljin painuu paljon alemmas kuin ennen. Mikä tämän aiheuttaa??
Voiko syynä olla joku näistä:
-ilmaa jossain, vaikka kaikki kulmat ilmattu?
-käsijarru oli päällä ilmauksien aikana, merkitystä?
-jarrunestesäiliön korkki oli välillä auki ja välillä kiinni ilmatessa?
-uudet jarrupalat vain yhdessä nurkassa (loppui aika kesken)?
Vielä se tuli mieleen, että onko väliä kun ilmasin aukaisten ilmausnipan ja päästin ilmaa niin kauan että tuli pelkkää nestettä. Ei siis ollut letkua kupissa jossa nestettä.
a4 b6Viimeksi muokannut Olmi; 19.10.2011, 20:54.
Comment
-
Mites tuo ensimmäisessä viestissä kerrottu Bilteman yhden miehen ilmauslaite toimii? Letkun pää nippaan kiinni, nippa vähän auki ja poljinta pumpataan ja jätetään pohjaan? Eikös siinäkin pitäisi ensin pumpata painetta ja jättää poljin pohjaan ja sitten mennä avaamaan se nippa. Ja polkimen ylös nousuvaiheessa ei imaise ilmaa lisää kun on takaisku? Eli silloinhan tuohonkin tarvitsee 2 ihmistä, pumppaaja ja nipan avaaja?
Comment
-
Viestissä 2 mainittu jarrunestesäiliön paineistava värkki on todettu omissakin testeissä erinomaisesti toimivaksi. Suosittelen sellaista noitten alipainejuttujen sijaan.
Comment
-
Mites tuo ensimmäisessä viestissä kerrottu Bilteman yhden miehen ilmauslaite toimii?
Comment
-
Toinen vaihtoehto on ensin pumpata ilmasletku täyteen nestettä nippa auki - poljin pohjaan - nippa kiinni -menetelmällä, ja tämän jälkeen täyttää sopiva astia jarrunesteellä sen verran, että letkun pää on varmasti pinnan alla. Näin poljinta voi sitten pumpata vaikka yksin niin kauan kun vain säiliössä riittää ainetta.
Oman kokemukseni mukaan tuo Bilteman vehje ei myöskään toimi tai toimii todella huonosti. Vetää ilmaa takaisin ja / tai ei päästä nestettä pihalle.
Comment
-
Saabi sivustolta luin joskus miten tuollaisen ylipaineilmaimen voi tehdä melko pienellä budjetlla.
Otetaan polkupyörän sisäkumi ja katkaistaan se, katkaisu kohta noin parikymmentä senttiä venttiiistä. Syntyneestä putkesta väännetään solmuun se parinkymmentä senttiä venttiilistä oleva pätkä.
Jarruneste säiliöön nestettä riittävästi. Venytetään letkun aukinaisesta päästään nestesäiliön päälle ja varmistetaan pysyvyys klemmarilla. Sitten vaan fillarin pumpulla painetta kumiin ja ilmaus ruuveja aukomaan. Välillä kannattanee lisäillä nestettä ja paineistaa kumi uudelleen.
En itse ole päässyt ko. kötöstystä testaamaan mutta oman järkeilyni mukaan sen pitäis toimia. Eli kokeilu omalla vastuulla.
Comment
-
Jotenkin tuosta sisäkumikikasta tuli heti mieleen ladaboardin halvat patentit-ketju.
Pyörään kun vaihtelin jarru- ja kytkinnesteet niin imasin ilmausruuvista semmosella käsikäyttösellä öljyimurilla (mallia tuubi ja letkun pätkä) vanhat pois. Ei oo tullu autoon kokeiltua että jaksasko niin pitkästä putkesta imeä.
Tuossa hommassa ei ainakaan tehny mitään bilteman takaiskuventtiili-letkunpätkä härpäkkeillä.
Comment
-
Otetaan polkupyörän sisäkumi ja katkaistaan se, katkaisu kohta noin parikymmentä senttiä venttiiistä. Syntyneestä putkesta väännetään solmuun se parinkymmentä senttiä venttiilistä oleva pätkä.
Jarruneste säiliöön nestettä riittävästi. Venytetään letkun aukinaisesta päästään nestesäiliön päälle ja varmistetaan pysyvyys klemmarilla. Sitten vaan fillarin pumpulla painetta kumiin ja ilmaus ruuveja aukomaan. Välillä kannattanee lisäillä nestettä ja paineistaa kumi uudelleen.
Comment
-
Noniin, kokeilut suoritettu sisäkumiviritelmällä. Hyvinhän se pelitti, saa yksin ilmattua jarrut helposti =)
Tuo Bilteman takaiskuventtiilihässäkkää en suosittele. Takaiskuventtiili ei vissiin edes toiminut! Kyllä nuo jarrut on nyt paremman tuntuiset, ilmanperkelettähän siellä vielä oli. Vielä toki menee hetki ennen kuin uudet palat alkaa purra paremmin.
Comment
-
Testasin tätä sisäkumiviritelmää, jarrunestesäiliö halkesi samantien polkupyöräpumpun avittamana. Biltemmin takaiskuventtiili 19148 toimii, edellinen kokemus jostain samankaltaisesta oli heikko.
Itse en ole koskaan pitänyt kompuran kautta käytettävästä versiosta, aina on ilmakuplia.
Edit: 19148:n letku jäykistyy voimakkaasti joko jarrunesteen tai lämpötilan vaikutuksesta.Viimeksi muokannut Hammar; 5.1.2013, 12:58.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Hammar Näytä viestiTämä tapahtui +kelissä muistaakseni. Olen edelleen avoinna eri metodeille. Saattaa olla, että munasin jotain. Tai sitten säiliö oli vaan niin heikko. Paljoakaan painetta ei tarvinnut laittaa.
Comment
-
Omasta ilmasin bilteman 5€ ilmauslaitteella ja toimi mainiosti. Siis missä on pätkä letkua, pullo ja takaiskuventtiili.
Comment
-
Ei se jarruneste maalipinnalla mitään haittaa, kunhan huuhtelee vedellä tunnin sisään pois. Joskus oikeen kokeiltiin peruskuntoista maalia poistaa kiireettömästi jarrunesteellä, kahdessa viikossa ei vielä ollut tapahtunut mitään. Auringon polttamaan mattapintaan sen sijaan tulee todella nopeasti kiiltävämpi kohta jarrunesteestä :D
Comment
-
Itse ilmaan jarrut eezibleedillä
http://www.gunson.co.uk/item.aspx?cat=674&item=1818
Aivan mahtava laite, ilmanpaine otetaan polkupyörän renkaasta. Itse käyttänyt 1.2-1.4bar paineita renkaassa ja näppärästi toimii. Paine säiliöön, nippa auki, antaa valua linjan läpi ja nippa kiinni, valmis, seuraavaa kulmaa varten taas renkaan paine ylös ja homma jatkuu. Kun paineletkun irrottaa renkaasta, säiliö imaisee ylimääräisen jarrunesteen sisäänsä ja mitään ei valu yli, jos tarvitsee irrotella korkkia jarrunestesäiliön päästä.
Tilasin ebaysta, olisko ollut 30e toimituksineen.Viimeksi muokannut jjj84; 6.1.2013, 12:05.
Comment
-
Tyhmä kysymys:
Ajattelin vaihtaa jarruletkun itse kun tuli liikkeestä sen verran tyyris hinta, no samalla joutui vaihtamaan letkun jälkeisen putken pätkänkin. Taivutellessa putkeen tuli yhteen kohtaa pieni"taitos". Saako jarruputkessa olla tällaisia yhtään vai pitääkö olla hyvin pyöreästi taivuteltua. Mietin vain vaihdanko suosiolla tuon putken vielä uuteen?
Leimalla siis pitäisi vielä käydä tuota näyttämässä
Comment
Comment