Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen ilmaus for dummies

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Alkuperäinen kirjoittaja tapza_s Näytä viesti
    Nyt on autossa jarrut ilmattu 3 kertaan ja nestettä laskettu läpi noin 2 litraa... Jarrut toimii sen pari viikkoa hyvin mutta taas alkaa pehmeneminen. ja ilmaa tulee aina vain takaa. Kun neste virtaa läpinäkyvän letkun läpi, näkyy siinä ikäänkuin huntuna vaaleampaa ainetta. Onko tämä kosteutta?
    Ja aina taka piirejä ilmattaessa ilma tulee ensimmäisillä 4 polkaisulla pois. Onko nyt niin, että putkissa tai letkuissa on reikä mistä kerää ilmaa järjestelmään. Nestettä ei kuitenkaan kulu.
    Mulla ihan sama vika omassa. Ilmattu 5-6 kertaa, tuntuu aluksi olevan OK mutta parin päivän päästä saa jarrua pumpata tosissaan että jarrut löytyy. Ainut paikka mikä on vähän kostea on jarrupaineen säätimen suojakumi. Nestettä ei kulu. Keväällä vaihdoin takajarrujen tiivisteet, ja sen jälkeen jarrut on olleet pehmeät. Pitääkö vain ilmata koko ilta vai voiko toi säädin päästää ilmaa järjestelmään?

    Comment


      #62
      Edellisessä aatussa (80 vm. -92) korjaamolla ilmasivat kolmesti letkujen vaihdon jälkeen, ja itse ilmasin vielä kahdesti ennen kuin onnistui. Aina sama juttu, ensin vaikutti hyvältä, mutta jonkin ajan päästä pedaali on taas pehmeä. Tulipa siinä huuhdottua järjestelmä aika hyvin...

      Comment


        #63
        Helpottaa ilmausta, kun taka-akselilla olisi painoa eikä auto nosturilla.

        Comment


          #64
          tai paineenrajotusvena pakotettu "auki", urssissa ainakin helppo toimenpide, jousi kun on "irrallaan" kun auton on ylhäällä, sopivasti vaan asettelee jousen päin sitä itseään vastakappaleeseen ja johan ilmautuu takapää.

          Comment


          • #65
            Vaihdoin pelkästään etuoikealle jarrupalat sekä jarrumännän pölysuojakumin. Se vaatin siis männän pullauttamisen ulos kokonaan ja jarrunestettä olikin sitten kaikkialla. Useamman tunnin tuhraamisen jälkeen sain jarrumännän ja suojakumin paikoilleen sekä palat. Tämän jälkeen jarrunestesäiliö täyteen ja ilmaamaan.

            Ilmasin ristiin kaikki kulmat, käsijarru ja vaihde päällä. Testilenkillä huomasin heti, että poljin painuu paljon alemmas kuin ennen. Mikä tämän aiheuttaa??

            Voiko syynä olla joku näistä:

            -ilmaa jossain, vaikka kaikki kulmat ilmattu?
            -käsijarru oli päällä ilmauksien aikana, merkitystä?
            -jarrunestesäiliön korkki oli välillä auki ja välillä kiinni ilmatessa?
            -uudet jarrupalat vain yhdessä nurkassa (loppui aika kesken)?
            Vielä se tuli mieleen, että onko väliä kun ilmasin aukaisten ilmausnipan ja päästin ilmaa niin kauan että tuli pelkkää nestettä. Ei siis ollut letkua kupissa jossa nestettä.
            a4 b6
            Viimeksi muokannut Olmi; 19.10.2011, 20:54.

            Comment


            • #66
              Poljinta voi joutua painamaan enemmän ja poljintuntuma voi olla "löysä" senkin takia että uudet palat kantavat jarrulevyn reunojen kohdalta kiinni ennen kuin kuluvat kohdilleen ja ottavat koko pinnaltaan, tätä voi välttää hieman viistoamalla uusien palojen reunoja etukäteen.

              Comment


              • #67
                Mites tuo ensimmäisessä viestissä kerrottu Bilteman yhden miehen ilmauslaite toimii? Letkun pää nippaan kiinni, nippa vähän auki ja poljinta pumpataan ja jätetään pohjaan? Eikös siinäkin pitäisi ensin pumpata painetta ja jättää poljin pohjaan ja sitten mennä avaamaan se nippa. Ja polkimen ylös nousuvaiheessa ei imaise ilmaa lisää kun on takaisku? Eli silloinhan tuohonkin tarvitsee 2 ihmistä, pumppaaja ja nipan avaaja?

                Comment


                  #68
                  Viestissä 2 mainittu jarrunestesäiliön paineistava värkki on todettu omissakin testeissä erinomaisesti toimivaksi. Suosittelen sellaista noitten alipainejuttujen sijaan.

                  Comment


                  • #69
                    Mites tuo ensimmäisessä viestissä kerrottu Bilteman yhden miehen ilmauslaite toimii?
                    Huonosti, ainakin vuosia vanha laite. Piti heti heittää tolla takaiskulla vesilintua, kun ei sen 0,0000001mm kokoisesta reijästä mitään nestettä mahtunut ulos tulemaan. Mutta ihan yhden miehen avulla toimii myös ilman takaiskua ilmaus, ilmausruuvi ihan vähän auki (todella vähän), letku purkkiin missä on hieman nestettä ja sitten pumppausta. Takaisin virtaava neste/ilmamäärä on huomattavasti pienempi kuin ulostuleva, joten parilla ylimääräisellä pumppauksella ollaan samassa tilanteessa kuin "kahdenmiehenjärjestelmällä".

                    Comment


                    • #70
                      Toinen vaihtoehto on ensin pumpata ilmasletku täyteen nestettä nippa auki - poljin pohjaan - nippa kiinni -menetelmällä, ja tämän jälkeen täyttää sopiva astia jarrunesteellä sen verran, että letkun pää on varmasti pinnan alla. Näin poljinta voi sitten pumpata vaikka yksin niin kauan kun vain säiliössä riittää ainetta.

                      Oman kokemukseni mukaan tuo Bilteman vehje ei myöskään toimi tai toimii todella huonosti. Vetää ilmaa takaisin ja / tai ei päästä nestettä pihalle.

                      Comment


                        #71
                        Korjasin käsijarrun (vasentaka). Tarvitseeko jokainen jarru nyt ilmata vai riittääkö vain puretun jarrun ilmaaminen?

                        Comment


                          #72
                          Saabi sivustolta luin joskus miten tuollaisen ylipaineilmaimen voi tehdä melko pienellä budjetlla.

                          Otetaan polkupyörän sisäkumi ja katkaistaan se, katkaisu kohta noin parikymmentä senttiä venttiiistä. Syntyneestä putkesta väännetään solmuun se parinkymmentä senttiä venttiilistä oleva pätkä.
                          Jarruneste säiliöön nestettä riittävästi. Venytetään letkun aukinaisesta päästään nestesäiliön päälle ja varmistetaan pysyvyys klemmarilla. Sitten vaan fillarin pumpulla painetta kumiin ja ilmaus ruuveja aukomaan. Välillä kannattanee lisäillä nestettä ja paineistaa kumi uudelleen.

                          En itse ole päässyt ko. kötöstystä testaamaan mutta oman järkeilyni mukaan sen pitäis toimia. Eli kokeilu omalla vastuulla.

                          Comment


                          • #73
                            Jotenkin tuosta sisäkumikikasta tuli heti mieleen ladaboardin halvat patentit-ketju.

                            Pyörään kun vaihtelin jarru- ja kytkinnesteet niin imasin ilmausruuvista semmosella käsikäyttösellä öljyimurilla (mallia tuubi ja letkun pätkä) vanhat pois. Ei oo tullu autoon kokeiltua että jaksasko niin pitkästä putkesta imeä.

                            Tuossa hommassa ei ainakaan tehny mitään bilteman takaiskuventtiili-letkunpätkä härpäkkeillä.

                            Comment


                            • #74
                              Otetaan polkupyörän sisäkumi ja katkaistaan se, katkaisu kohta noin parikymmentä senttiä venttiiistä. Syntyneestä putkesta väännetään solmuun se parinkymmentä senttiä venttiilistä oleva pätkä.
                              Jarruneste säiliöön nestettä riittävästi. Venytetään letkun aukinaisesta päästään nestesäiliön päälle ja varmistetaan pysyvyys klemmarilla. Sitten vaan fillarin pumpulla painetta kumiin ja ilmaus ruuveja aukomaan. Välillä kannattanee lisäillä nestettä ja paineistaa kumi uudelleen.
                              Tuohan kuulostaa niin mahtavalta ajatukselta, että sitähän on kokeiltava. Myös Bilteman takaiskuventtiilisysteemin aion koeajaa vl:n aikana. Kertoilen sitten kuin äijälle kävi.

                              Comment


                              • #75
                                Noniin, kokeilut suoritettu sisäkumiviritelmällä. Hyvinhän se pelitti, saa yksin ilmattua jarrut helposti =)

                                Tuo Bilteman takaiskuventtiilihässäkkää en suosittele. Takaiskuventtiili ei vissiin edes toiminut! Kyllä nuo jarrut on nyt paremman tuntuiset, ilmanperkelettähän siellä vielä oli. Vielä toki menee hetki ennen kuin uudet palat alkaa purra paremmin.

                                Comment


                                • #76
                                  Testasin tätä sisäkumiviritelmää, jarrunestesäiliö halkesi samantien polkupyöräpumpun avittamana. Biltemmin takaiskuventtiili 19148 toimii, edellinen kokemus jostain samankaltaisesta oli heikko.

                                  Itse en ole koskaan pitänyt kompuran kautta käytettävästä versiosta, aina on ilmakuplia.

                                  Edit: 19148:n letku jäykistyy voimakkaasti joko jarrunesteen tai lämpötilan vaikutuksesta.
                                  Viimeksi muokannut Hammar; 5.1.2013, 12:58.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Hammar
                                    Testasin tätä sisäkumiviritelmää, jarrunestesäiliö halkesi samantien polkupyöräpumpun avittamana.
                                    Etkait sinä tuolla pakkasessa vaan alkanu säiliötä paineistamaan? :D

                                    Comment


                                    • #78
                                      Tämä tapahtui +kelissä muistaakseni. Olen edelleen avoinna eri metodeille. Saattaa olla, että munasin jotain. Tai sitten säiliö oli vaan niin heikko. Paljoakaan painetta ei tarvinnut laittaa.

                                      Comment


                                        #79
                                        Kesällä vaihdoin jarrunesteet siten, että nipasta letku astiaan jossa pohjalla vähän nestettä. Sitten nippaa vähän auki ja eikun polkimesta pumppaamaan ja välillä lisää säiliöön nestettä. Lopuksi nippa kiinni.

                                        Comment


                                        • #80
                                          No onpas se säiliö sitten heikko. Tai vanhuuttaan muovi hapristunut.
                                          Taidan itse pitäytyä perinteisessä ilmausmenetelmässä, eli alipaineella imemällä. Loput tarvittaessa polkemalla.

                                          Comment


                                            #81
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Hammar Näytä viesti
                                            Tämä tapahtui +kelissä muistaakseni. Olen edelleen avoinna eri metodeille. Saattaa olla, että munasin jotain. Tai sitten säiliö oli vaan niin heikko. Paljoakaan painetta ei tarvinnut laittaa.
                                            Sulla taitaa olla tuossa se pyöreänmallinen jarrunestesäiliö? Niihin ei tarvitse kummoista painetta laittaa kun hajoavat jopa uutena, johtuu ilmeisesti sen säiliön muodosta että tulee kunnon pommi siitä. Nimimerkillä unohdin laskea paineistajan paineet ja työnsin sinne säiliöön 2barin paineella nestettä. Kesti säiliö arviolta 2 sekunttia :D Siivouksessa meni hieman pitempään.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Jep, pyöreänmallinen. Ja jarrunesteet tuulilasilla komeana roiskaisuna. Tunnelma latistui huomattavasti.

                                              Comment


                                                #83
                                                Ei oo mitenkää outoa että poksahtaa B5:stä. Itellä poksahti ku olin marmorilla vaihdattaas. Onneksi ei räjähtäny paloiks vaan sauma repes. Kuulemma on käyny siä niinki et on räjähtäny nesteet lentäny pitkin ja poikin.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Kyllä ei ne ikuisia ole, mulla kävi sama viime vuonna kun marmorilla yritettiin vaihtaa jarrunesteet.
                                                  Yllättyin kun ei ollut aiemmin ongelmia, toki minulla ei ole ollut ennen näin vanhoja audeja.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Nesteet on kyllä sitten ikäviä maalipinnoille. Itsellä ei ole vielä onneksi hajonnut, vaikka on tullut paineilla nesteitä vaihdeltua.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Omasta ilmasin bilteman 5€ ilmauslaitteella ja toimi mainiosti. Siis missä on pätkä letkua, pullo ja takaiskuventtiili.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Ei se jarruneste maalipinnalla mitään haittaa, kunhan huuhtelee vedellä tunnin sisään pois. Joskus oikeen kokeiltiin peruskuntoista maalia poistaa kiireettömästi jarrunesteellä, kahdessa viikossa ei vielä ollut tapahtunut mitään. Auringon polttamaan mattapintaan sen sijaan tulee todella nopeasti kiiltävämpi kohta jarrunesteestä :D

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Itse ilmaan jarrut eezibleedillä

                                                          http://www.gunson.co.uk/item.aspx?cat=674&item=1818



                                                          Aivan mahtava laite, ilmanpaine otetaan polkupyörän renkaasta. Itse käyttänyt 1.2-1.4bar paineita renkaassa ja näppärästi toimii. Paine säiliöön, nippa auki, antaa valua linjan läpi ja nippa kiinni, valmis, seuraavaa kulmaa varten taas renkaan paine ylös ja homma jatkuu. Kun paineletkun irrottaa renkaasta, säiliö imaisee ylimääräisen jarrunesteen sisäänsä ja mitään ei valu yli, jos tarvitsee irrotella korkkia jarrunestesäiliön päästä.

                                                          Tilasin ebaysta, olisko ollut 30e toimituksineen.
                                                          Viimeksi muokannut jjj84; 6.1.2013, 12:05.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Juu ei sinne jarrunestesäiliöön kannata laittaa kun max 1bar tai sit käy niin kun joillekkin jo käyny :) Yks konsti ilmata jarruja jos ei kiire ole niin avaat vain ilmaus nipan ja annat sen painovoiman avulla valua.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Tyhmä kysymys:

                                                              Ajattelin vaihtaa jarruletkun itse kun tuli liikkeestä sen verran tyyris hinta, no samalla joutui vaihtamaan letkun jälkeisen putken pätkänkin. Taivutellessa putkeen tuli yhteen kohtaa pieni"taitos". Saako jarruputkessa olla tällaisia yhtään vai pitääkö olla hyvin pyöreästi taivuteltua. Mietin vain vaihdanko suosiolla tuon putken vielä uuteen?

                                                              Leimalla siis pitäisi vielä käydä tuota näyttämässä

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X