Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Alustan kiristysmomentteja hakusessa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alustan kiristysmomentteja hakusessa

    Alustaremppaa olisi tiedossa auton etupäähän ja kaipailisin seuraavia kiristysmomentteja:

    Iskarin yläpään mutteri
    Raidentangonpää joustintukeen
    Raidetangonpään lukitusmutteri (ne säätötangon lukitusmutterit)
    Alapallonivelen kiinnitys alatukivarteen (3kpl muttereita per puoli)
    Alapallonivel joustintukeen (se lukituspultti, joka on kiinni joustintuessa)
    Koiranluun kiinnitysmutterit
    Alatukivarsi apurunkoon

    Jostain muistelen lukeeni, että alatukivarren kiinnitys apurunkoon, pitäisi vetää momenttiin vasta painon ollessa pyörillä. Pitääkö tämä paikkansa?

    Jos satut tietämään em. momentteja, niin kerro pois. Ei tarvisi sitten arpoa pulttien/mutterien kiristystiukkuuksia. Potilaana edelleenkin S2A -94.

  • #2
    Kiinnostaa muakin

    Alatukivarren kiinnitys apurunkoon kannattaa kiriä vasta kun auto on pyörillään, tällöin puslat ovat normaaliasennossa eikä niihin jää jännityksiä.

    Iskarin yläpään mutterin kiriminen momnettiin voi olla mukavaa varsinkin jos iskarin varsi pyörii mukana. Saa kuusiokoloavaimella pitää tosissaan vastaan jos se kestää.
    Itse paukutin pyssyllä kiinni

    Comment


    • #3
      Hyvänä nyrkkisääntönä alustapulttien (ja muidenkin) kanssa kannattaa pitää DIN-standardin antamia arvoja...eli pultin ja mutterin kovuuden mukaan.
      Hyvänä esimerkkinä se, että pultti on lähes aina DIN 10.9-tavaraa, mutta mutteri saattaa olla "paljon pehmeämpi" nyloc-mutteri. Jos menee kiristämään liitoksen 10.9-taulukon mukaiseen momenttiin, niin mutterista "korkkaa" kierteet jo paljon ennen oikeita lukemia (momenttiavaimella).
      Pahimmassa tapauksessa joutuu vielä hakemaan mutterinhalkaisijan, kun ei mutteri enää juokse ulos kierteiltä. Useammassa tapauksessa tässä vaiheessa tulee itku, koska pulttikin saattaa saada kipeää, eikä se pulttiliikekään satu olemaan "ihan siinä viereisessä korttelissa....pyhäpäivä vielä,joten ei edes auki".
      Itse auton mallispesifiseen ohjeistukseen en osaa ottaa kantaa,koska ei käytännön kokeusta ao. laitteesta.

      Comment


      • #4
        Iskarin yläpään mutteri
        60 Nm, hahlomutteri 50 Nm

        Raidentangonpää joustintukeen
        30 Nm

        Alapallonivelen kiinnitys alatukivarteen (3kpl muttereita per puoli)
        65 Nm

        Alapallonivel joustintukeen (se lukituspultti, joka on kiinni joustintuessa)
        50 Nm, pultin kanta osoittaa eteenpäin, mutteri taaksepäin

        Koiranluun kiinnitysmutterit
        40 Nm

        Alatukivarsi apurunkoon
        40 Nm + 180 astetta, auto pyörillään jos vakiopuslat, powerflexeillä kai ei niin tarkkaa.

        Comment


        • #5
          Alatukivarsi apurunkoon
          40 Nm + 180 astetta, auto pyörillään jos vakiopuslat, powerflexeillä kai ei niin tarkkaa.
          Hihi. Koittakaapa saada oikeaan momenttiin :)
          Eipä sovi melkein mikään kiintoavain sinne mutterille ja pultista vääntäminenhän ei todellakaan ole sama asia. Niin ja pyörillään vielä :)
          Uretaanipuslien kanssa tosiaan voi kirrata ilmassa huoleti.

          Comment


          • #6
            Kiitoksia tiedoista.

            Orkkispuslat laitetaan alatukivarsiin. Edellisen rempan yhteydessä pistin merkille alatukivarren puslapulttien irroituksen/kiristämisen haasteellisuuden. Katellaan nyt miten ton homman saa hoidettua.

            Comment

            Working...
            X