RS4 B5 sporttialustalla (mm jäykempi takavakaaja) taas menee yliohjaavimpaan sorttiin ...
Jos laitan löysemmän etuvakaajan eturenkaiden pito yleensä paranee kaarreajossa. Miksi? Siksikö, koska sisäkaarteen puoleisella renkaalla ei ole juuri muutenkaan pitoa, joten sallittessa kallistumisen myötä reipas painonsiiryminen ulkokaarten puoleiselle renkaalle on hyvä juttu (tm)?
Painonsiirtymä kuormittaa rengasta, jonka ansiosta renkaalla on enemmän pitoa. Voiko jousituksella vaikuttaa painonsiirymäään muullakin tavalla kuin painopistettä alentamalla? Muistan lukeneeni että esimerkiksi kiihdytystilanteessa keulan kevenemiseen ei voi juurikaan vaikuttaa jousitusta jäykentämällä? Miksi? Oma tietoni on, että kiihdytyksessä voimat ovat useaa kertaluokkaa suurempia kuin mitä jousitus pystyy hoitelemaan, joten jousituksella ei ole juuri mitään vaikutusta.
Comment