B5 ja C5 jakavat saman apurungon. Kutosessa on leveämpi raideleveys ja se on tehty edessä juurikin noilla apurungon rei'illä sekä leveämmällä yläjousituen kiinnityspaikoilla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Renkaiden outo ja nopea kuluminen
Collapse
X
-
Kiitoksia selvennöksestä! Tuota vähän nyt arvelinkin, kun katsoo paikan päällä. Sisempiin laittaessa kallistuisi varmaan jo väärään suuntaan. Taitaa mennä puslat sitten vaihtoon alustan vaihdon yhteydessä, jos vaikka auttaisi tuohon ongelmaan ja muutenkin ajotuntumaan..
Kannattaako tuonne tilalle laittaa ihan kumipuslaa vai sijoittaa uretaanipusliin, esim powerflex? Varmaan voisi miettiä vaihtoja taka-akselillekin, kun saman verran on kilometrejä sielläkin. Ilmeisesti taakse on porukat ainakin nuo uloimmat yläpuslat saaneet vaihdettua kohtuudella vai kannattaako sinnekin vaihtaa kaikki kerralla? Perän tukikumit vaikutti myös aika notkeilta vetarin kumien vaihdon yhteydessä, joten taitaa askartelua ja rahan menoa olla taas tiedossa..
Comment
-
Uretaanipuslat jos ei halua toiste vaihdella. Powerflexille löytyy edullisempia vaihtoehtoja esim. täältä:
https://www.akmotorsport.net/product...6-rs6-c5-audi/
Comment
-
Kannattavuus pitää jokaisen ihan itse miettiä mitä autoltaan haluaa. Jos tuntuu että vakioalusta ei ole oman maun mukainen niin silloin suosittelen Terhon mainitsemia AK:n tuotteita varauksetta. Pehmeyttä, mukavuutta ja hiljaisuutta arvostavien kannattaa pitäytyä vakio-osissa tai laadukkaissa tarvikkeissa. Toki ero orkkisosilla ja uretaanisilla ei ole kovin dramaattinen joten jos uusimaan joutuu niin mieluummin tiukempaa.
Comment
-
Loppuisko se kuluminen jos säätäis ohjauskulmat nollaan? Mites takapää, myös nollaan auraus vai jättää se tehtaan arvoihin?
Täälläki toinen ruppana (a6 c5) syö melko rajusti sisä nurkkia edessä. On uudet puslat edessä ja kulmat tehtaan arvoissa, myös takana, tosin etupäässä camberia on madalluksen takia melkein -2astetta.
Comment
-
Jos kulmat säätää nollaan, niin tulee vaan levoton ajettava. -2 camberilla varmasti syö rengasta, mutta kohtuu leveältä alueelta. Jos syö jyrkästi sisänurkasta niin jotain on tuennassa rikki. RT-päät ulko/sisä, apurungon puslat, nivelet?
Comment
-
Kukaan ei ole minun nähdäkseni maininnut raidepään kumivaimennuksia ? nekin osaavat vanhemmiten alkaa myötäämään ja sotkevat ainakin aurausta. Ainakin kerran jouduin passattiin raidepäät noiden kumien löystymisen takia vaihtamaan vaikka pallonivelissä ei ollut väljää. S-line (1BV) alustaisista autoista, eli ainakin B6 ja C7? löytyy pallonivelet ilman kumivaimennusta jos menee varaosatiskille moisia kyselemään.
Oisko kellään heittää ohjearvot B6 q sport(1BE) alustalle ? Kiinnostaisi lähinnä auraus edessä ja takana.
Kiitos Andre, tuohan onkin just eikä melkein. Voi mennä paremmalla mielellä säädättämään arvoja kun on tiedossa oikeat luvut.Viimeksi muokannut Hervast; 23.7.2016, 20:36.
Comment
-
Comment
-
Renkaat 235/40-18, et35, tosin 5mm spacerit, muuten ottaa jarrusatulaan kiinni.
Vaihdoin kumiset raidetangon päät uusiin 'koviin", toinen vanha kuminen oli selkeesti väljä vulkanoinnista. Mitään väljää en ole mistään löytänyt. Etualatukivarsien puslat on uudet.
Kulmat nyt edessä +0.07' / yht 0.14', camber -1,50'/-1,20', yritin liikuttaa apurunkoo mutta en saanu sitä liikkumaan haluttuun suuntaan. Täytyy seurailla onko vaikutusta...
Comment
-
Omakin mielipiteeni noista kumivaimennetuista rt-päistä on että heittäkää vesilintua. :) Hyvä että Hannu otit puheeksi asian.
Jarkon kulmat näyttää olevan aika kivastikin tasoissa, monesti on vielä isompia heittoja cambereiden välillä.
Comment
-
Mulla kans on kulunut taas renkaista sisäreunat. Renkailla ajettu vain tämä kesä n. 11000km. Tekee sisäreunoihin sellaisen kauhean viisteen ja aikansa kun kuluu niin lopulta rautalangat paistaa ja menee puhki. Viime kesänä sama homma vaikka keskellä olis ollut pintaa vielä reilusti. Käytin kunnon firmassa kulmien säädössä ja sielä asentaja tuu asia että ei tällä ole kyllä juuri itään säätämistä. Kysyin siltä että miksi renkaat on sitten tämän näköiset niin sano mies että ollut väärät paineet renkaissa. No se laitto 3bar ja ajelin sen loppukesän vielä niillä. Nyt tänä kesänä laitoin heti alusta pitäen 3bar mutta taas on sama tilanne. En ole kyllä katsonut että onko takaakin syönyt sisäreunat. Muistelisin että vii ei vuonna kului myös takaakin. Nyt taas uudet rattaat tulossa niin mitä tässä pitäis tehä ettei nekin ole taas 10tkm jälkeen sisäreunat rautalangoilla.? Auto on -05 B7 audi A4 3.0tdiq. Tehtaan sportti alustalla eli ei ole madallus sarjoja vaihdeltu. Alkaa käymään kalliiksi jos pitää kahdet rattaat vaihtaa kesässä. Talvirenkaitai ei ole kuluttanut tällä tavalla. Ne on 225-40-18. Kesärenkaat on 235-35-19. Nyt meinasin seuraavaksi kokeilla 225-35-19 renkaita.Viimeksi muokannut korbimotors; 9.8.2016, 20:18.
Comment
-
Huomenna katson nuo tiedot ja jos en osaa kuvaa tänne laittaa niin laitan ne itse manuaalisesti. Kesävanteissa on et35 ja vanteen leveydestä ei ole tietoa mut epäilen että tyyliin 8" MAX. Talvivanteissa oli et muistaakseni luokkaa et42 tai jopa 45. Vanne tais olla 7.5-8". Auto ei ole kyllä huono ajettava tai sitten on niin ettei paremmastakaan tiedä.. mittarissa nyt niin. 330tkm ja ei ole vaihdeltu kyllä liekö koskaan tukiaisia eteen. Ei ole kyllä ollu kolinoitakaan eikä välyksiä ainakaan tuntuvasti. Lueskelin että on myös jollain ollut tukivarret jo väljät vaikkei olekaan kolisseet yms.. mut renkaat on sit kuluneet sisäreunoihin. Huomena tulee nuo pyöränsuuntaus tiedot tänne niin päästään porukalla ihmettelemään.
Comment
-
Isommissa koreissa on melko paljon tavattu sitä, että vanhoilla puslilla alkaa syömään sisäreunoja. Korostuu erityisesti leveämmilä matalaprofiilisilla renkailla. Ei siis tarvitse olla väljää, mutta vanhat kumipuslat ovat vaan pehmeämpiä, kuin mitä tehtaalta tullessaan.
Käytännössä johtuu siitä, että suuntauslaitteessa renkaat ovat arvoissaan, mutta liikkuessa kulmat muuttu. Kiihdyttäessä ja jarruttaessa tukivarsiin kodistuu vääntöä, ja pehmeät puslat antavat sen verran periksi, että pyöräkulmat muuttuvat.
Comment
-
Siinähän se tuli edellä kerrottua. Jälleen kerran itse itseäni toistaen: sisäreunat kuluu jyrkästi -> puslajumppa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viestiSiinähän se tuli edellä kerrottua. Jälleen kerran itse itseäni toistaen: sisäreunat kuluu jyrkästi -> puslajumppa.
Comment
-
Juuri näin se menee kuten diffas kirjoitti. Samoja havaintoja itselläni että taaemman alatukivarren sisäpusla on liian pehmeä. Talvirenkaat eivät kuluneet, kesäiset kyllä. Voi aiheutua siitä että rullausvastus on eri, jolloin auraus kääntyy haritukselle kun pusla on liian pehmeä?
Itse kokeilisin uretaanipuslalla ensin, vaikka äsken tulikin laitatettua TRW:n taka-alatukivarret. OEM 280 tkm ajettuna oli muuten ok niveleltään.
Comment
-
Mulla B6:ssa reilussa 300tkm oli sisäpuslan keskiosat irti. Irrallisesta tukivarresta tuli puslan keskiosa pois kun vasaralla irrallisesta tukivarresta naputteli. Saahan noihin irrallisia (tavallisia) pusliakin jos haluaa harrastaa, taitaa olla itsellä uudet ylimääriset autotallissa kun lopulta tulikin vaihdettua koko setti Lemförderiä.
Comment
-
Mulla on nyt vaihdettu hiljattain taaemmat (lemförder) ja etumaiset (febi) alatukivarret ja ei ole kyllä ongelma poistunut mihinkään. Uusien tukivarsien ja renkaiden asennuksen jälkeen käytetty heti nelipyöräsuuntauksella ja kulmat pitäisi olla kunnossa.
10tkm ajettu renkailla ja lähes kankaat paistaa eturenkaiden sisäreunasta.
Comment
-
Tässäpä pyöränsuunta raportti:
Ensisijaiset kulmat:
Etu: caster: vas. 4.42, oik. 4.24
Camber: vas. -1.24 , oik. -1.18
Auraus: vas. 0.10 , oik. 0.11 yhteensä: 0.21 (onko nuo sit asteita )
Taka: camber: vas. - 1.30 , oik. - 1.24
Auraus: vas. 0.12 , oik. 0.11 yhteensä : 0.23
Kulkukulma: alkutilanne 0.03, ohjearvot: 0.07, lopputilanne: 0.00
Toissijaiset kulmat:
KPI: vas. 3.57 , oik. 3.37
Summakulma: vas. 2.33 , oik. 2.19
Pyöränsiirtymä: etu: -3mm, taka -9mm
Raidevälin leveysero: 2mm
Akselivälin ero: 7mm
Toivottavasti nuista jotain saa selvää. En tiedä miten saa esim. Kuvan tänne laitettua jos otan vaikka tabletilla tuosta pyöränsuunta raportista kuvan.
Comment
-
En tuohon aikasempaan keskusteluun mitään kantaa ota.
Mulla oli myös kuluneet sisäreunat ja rengasliikkeen asentajan kanssa juttelin kun uusia kumeja päälle pyöräytteli niin asentaja oli itsevarman tuntuisesti sitä mieltä että audien renkaiden sisäreunien kuluminen johtuu siitä kun casterikulmat menee helposti pieleen kun rupeaa madaltamaan autoa. En sitten tiedä siitä kun tuntuu että vähän jokaisella jolla on leveempää rengasta niin kärsii tuosta.
Comment
-
Ei tuohon merkittävästi tunnu (ainakaan omassa autossa) madallus vaikuttavan. Enempi tuntuu renkaan profiilin pienentäminen pahentavan asiaa.
17" talvirenkaissa ei ole havaittavissa epämääräistä kulumista ollenkaan, vanhoissa 18" kesärenkaissa näkyi aavistuksen ja nyt 19" renkaita on tullut tuhottua jo kaksi sarjaa.
Luultavasti matalaprofiilirengas ei anna periksi, niin alkaa puslat joustaa (vaikka kuin on uutta) tarpeettoman paljon ja renkaat kuluu miten sattuu. Jotenkin näin sen olen itse järkeillyt, kun ei muuta selitystä tunnu löytyvän.
Taitaa uretaanipuslat olla se seuraava mitä tuossa omassa autossa pitää lähteä kokoeilemaan.
Comment
Comment