Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 8L, laadukas alusta ilman madallusta?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 8L, laadukas alusta ilman madallusta?

    Tervehdys foorumille.

    Tuollainen -97 mallin A3 1.8T alkaisi olemaan iskareiden ja jousien uusimisen tarpeessa. Kun kyseessä on puolittain harrastepeli, niin samalla vaivalla voisi alle pistää jotain hiukan urheilullisempaa palikkaakin. Ongelmana tässä on vain se, että en haluaisi madaltaa autoa juurikaan. Tällä hetkellä kiinni on ilmeisesti alkuperäiset vakiopalikat ja maavara ei saisi ainakaan pienentyä nykyisestä. Tosin nykyiset jouset on varmaan kuoleentuneet ajan kanssa ja korkeus sitä myöten tippunut alkuperäisestä. Eli joku hyvin maltillinen madallus saattaisi myös sopia vaatimuksiin.

    Eli löytyisikö ehdotuksia mitä iskareita, jousia tai kokonaista alustasarjaa tuohon voisi harkita? Tavoitteena olisi sellainen kohtuullisen mukava mutta kuitenkin sporttisen napakka (hehe...) alusta, ei mikään kivireki. Auto on myös ympärivuotisessa käytössä enkä haluaisi olla ihan samantien vaihtelemassa iskareita tai muita hiluja uudelleen, eli palikat saisivat olla kohtuullisen laadukasta tekoa. Budjetissa on liikkumavaraa jonkun verran, ihan ilmaiseksi ei tarvitse saada, mutta aina parempi jos hyvän tuloksen saa edullisemmin. Yläraja voisi olla ehkä jossain tonnin nurkilla, jos sillä saa jotain todella hyvää. Yksi vaihtoehto, mitä olen alustavasti harkinnut, voisi olla Konin sport-iskarit vakiojousien kanssa. Tai jos pihiksi heittäytyy, niin ihan vaan jotkut laadukkaat perusiskarit. Mielipiteitä näistä vaihtoehdoista?

  • #2
    Korkeus- ja jäykkyys säädettävä alusta, merkit jakavat mielipiteitä, bc racing tai kw ovat ainakin alustoja, joista itse tykkään kovasti ja suurin osa tutuista käyttävät samoja alustoja. Suosittelen ostamaan säädettävän alustan, eikä rueta jousien kaa pelleilemään.. Muuttaisit mielesi kuitenkin vielä myöhemmin ;)

    Comment


      #3
      Vakiot sportjouset ja vaikka Konin FSD tai Bilstein iskarit. Tai sitten vaikka mahd.vähän laskevat Eibach/ H&R jouset ja edellä mainitut iskarit.

      Comment


      • #4
        Kiitokset vinkeistä.

        Korkeussäädettävissä sarjoissa näyttäisi vaan olevan sellainen ongelma, että useimmissa ilmoitettu säätöalue alkaa 20-30mm madalluksesta. Tietty vähän hankala sanoa olisiko tuo oikea ongelma, kun en oikein tiedä mikä tuon kotteron tämänhetkinen korkeus on nimelliseen nollatasoon nähden. Jos arvata pitäisi, niin veikkaisin sen vastaavan ehkä juuri tuollaista 20-30mm madallusta. Eli sinällään tuollainen pieni madallus voisi vielä olla ok.

        KW:n sarja vaikutti kyllä oikein hyvältä, mutta hinta on hiukan suolaisen puoleinen. BC Racingissa näytti hinta ja mainostetut speksit olevan oikein houkuttelevasti balanssissa, mutta noita ei ollut tarjolla näihin alkupään A3:siin. Ja tyyppihyväksyntä näytti puuttuvan, tulisikohan siitä ongelmaa konttorilla?

        Sportjouset on ilmeisesti vähän normaaleja matalemmat, onko käsitystä kuinka paljon? Bilsteineistä sopiva malli olisi kai B6-Sport?

        Comment


        • #5
          BC Racing löytyy omasta pikkukonsonantista ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Itse puhuin "madallussarjasta" ja konttorilla vain katsoivat että onhan sinne jotain vaihdettu. Pikkutarkka inssi saattaa toki alkaa nurisemaan. 20mm madallus ei aiheuttane mitään ongelmia, kun alusta jämäköityy samalla.

          Comment


            #6
            Alkuperäisten madallus on luokkaa 10-15mm. Niiden kaveriksi vaikka Bilsteinit, niin en usko että petyt.

            Comment


            • #7
              Näyttäisi olevan hankala löytää noita sport-alustan jousia, paitsi alkuperäisosina noin 100€/kpl. Harmi, ne kun vaikuttivat juurikin sopivalta vaihtoehdolta. No, sitten jäljelle taitaa jäädä joko vakiojouset tai 25-30mm madallusjouset.

              Noiden väliltä valintaan olisi vaan kiva saada jotain ideaa, että mihin suuntaan ja kuinka paljon korkeus tulee muuttumaan nykyisestä. Löytyisiköhän keltään jotain mittoja tuollaisen A3 8L:n korkeudesta ryhdissään olevalla vakioalustalla tai jollain tiedetyllä madalluksella? Vaikka etäisyys pyörännavasta lokasuojan kaareen tai joku muu kohtuullisen yksiselitteinen mitta.

              Comment


              • #8
                Jos meinaat vaihtaa s line jouset, joudut vaihtaa myös tukivarret. Camber säädöt ei riitä vakioissa. Osta vakiona kaikki jouset ja iskarit vaikka tepolta, niin ei tarvii taistella. Ja samalla ne yläpään laakerit vaihtoon.

                Comment


                • #9
                  Päivitetäänpäs vielä lopputulema tästä.

                  Eli päädyin sitten Bilsteinin B6-sport iskareihin ja Eibachin Pro-Kit jousiin 30/25mm madalluksella. Näillä korkeudeksi tuli suunnilleen sama kuin vanhoilla väsähtäneillä vakiojousilla, ehkä jopa aavistuksen korkeampi. Muutenkin tulos vaikuttaisi varsin hyvältä alustavien vaikutelmien perusteella. Ajettavuus on nyt mukavan vakaa ja napakka mutta työssyt ja kuopat eivät kuitenkaan tunnu läpi häiritsevästi.

                  Comment


                  • #10
                    Juu ei varmaan ainakaan huono valinta.

                    Comment


                    • #11
                      Vähän aiheeseen liittyen, käytin autoa vuosikatsastuksessa äskettäin. Heti kun auto oli nosturilla, alkoi katsastaja kyselemään, että onko madallussarja jo muutoskatsastettu :) Onneksi olin varannut jousien mukana tulleen TUV-lapun matkaan, niin muutoskatsastus sujui samalla kertaa ilman mitään ylimääräisiä kuvioita. Mutta jollain tyyppihyväksymättömällä alustasarjalla olisi voinut olla hankalampi paikka.

                      Ai niin, noilla Eibachin jousilla korkeus pyörännavasta lokasuojan kaareen on nyt noin 36cm joka nurkassa. Ihan siltä varalta, jos joku myöhemmin etsiskelee samaa tietoa.

                      Comment


                        #12
                        Vertailun vuoksi, 1.8t etuveto 8L, Eibachin jouset, konttorilla aikoinaan mitattu kaaresta napaan edessä 34 cm ja takana 34,5 cm.

                        Vaihdoin yhden Eibachin jousen katkeamisen vuoksi koko sarjan uusiksi about 1000 km sitten, ei korkeusmuutosta verrattuna aikaisempiin jousiin.

                        Comment

                        Working...
                        X