Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B8:n etupään alustasta ääntä rattia kääntäessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B8:n etupään alustasta ääntä rattia kääntäessä

    Mikähän alustan komponentti voisi aiheuttaa hankaavaa narisevaa ääntä, ehkä ajoittain jopa kumimainen. Kyseinen auto on siis B8 S4 avant. Ääni tulee esille näillä yli 20 asteen helteillä auton lämmettyä ja kun hiljaisilla nopeuksilla tai paikallaan ollessa kääntää rattia. Mutta auton ollessa kylmempi ei ääntä lähde ainakaan niin paljoa, että se kuuluisi autoon sisälle. Mitään muuta oiretta ei alustasta ilmene. Ei väljyyttä jne. vain tuo ääni.

    Sain taltioitua äänen videolle melko voimakkaana pidemmän kaupunkiajon päätteeksi: http://youtu.be/b8A8oVuUnao

  • #2
    Aika mekaaniselta kuulostaa. Melkein sanoisin että auto siten että pääsee tutkimaan alta toinen henkilö äänen lähdettä.

    Comment


    • #3
      Ääni yläpään laakerille.

      Comment


      • #4
        Pre-facelift B8:ssa kuulunut pidemmän aikaa epäsäännöllisesti napsuntaa ja natinaa edestä oikealta. Aluksi tuo kuului ainoastaan pyörien ollessa linkussa ja ajettaessa rinkiä. Ei raksuta niin kuin rikkinäinen vetari. Viime aikoina natina ja napsunta on lisääntynyt. Ääni kuulu ajoittain myös kovemmassa vauhdissa käännettäessä ja myös silloin kun etupää joustaa esim. hidastetöyssyn yli ajaessa. Ääni ei ole tyypillinen kolina, niin kuin tukivarren nivelen ollessa lopuillaan. Vaan ennemminkin natina ja naksuminen. Paikallaan käännettäessä ääni kuulostaa siltä, kuin jousi olisi pänningissä ja sitten vapautuu. Auto käytetty just leimalla ja siellä ei tietenkään löytynyt mitään poikkeavaa. Näitähän on aina niin helppo "korjata" näytön takaa. Eli mittees mieltä, oisko tuo nyt sitten yläpäänlaakeri?
        Viimeksi muokannut Audi; 10.6.2016, 21:23.

        Comment


        • #5
          Ei siellä yläpäässä ole laakeria. Tai siis sellainen kumilaakeri kyllä. Jousi ei näissä pyöri. Yläpäästä löytyy vain pusla ja kumihattu. Se kumihattu voi kyllä natista hieman mutta luultavammin siellä on jonkin tukivarren pusla väljä. Takaiskareiden väljät yläpäät kyllä tekevät jousimaista narinaa ja kopinaa ohjaamoon, etenkin joustoissa. Ei kylläkään paikallaan liikuttaessa. Ne muuten jos vaihtaa, kannattaa samalla pohjaanlyönti kumit liimata kunnolla kiinni yläpäihin. Talvella irtoavat ja kopisevat todella ikävästi muuten.
          Viimeksi muokannut LauriJT; 11.6.2016, 10:50.

          Comment


          • #6
            Niin eikös tämä 8K0 412 377 C yläpääntuki sisällä integroidun laakerin. No joo, voihan se tietysti jokin helakin olla väljä. Mutta kun ääni ei ole tosiaan "tyypillinen" kolina niin kuin nivelen ollessa väljä, vaan natina / pauke. Ääni ei ole lyhyt "klonk" vaan hieman pidempi "metallinen" natina. Melko helppoa yrittää muotoilla ymmärrettävään muotoon tuo ääntely :-D Tosin tuo ääni kun kuuluu myös välillä paikallaan renkaita kääntäessäkin, niin voisi ajatella että väljä nivel / hela ei tuossa tilanteessa ääntelisi, ainakaan tuollalailla. Tietysti yksi vaihtoehto on "ajaa" vika ulos...eiköhän sieltä ennen pitkää joku hajoa ihan oikeastikin.
            Viimeksi muokannut Audi; 11.6.2016, 12:18.

            Comment


            • #7
              Onko apurungon ja alatukivarsien sisäpäiden pultit/mutterit tarkistettu? Löysälle jääneet tai löystyneet pultit aiheuttaa vähän tuonsuuntaisia oireita. Tuota voi olla vaikea löytää jos pultit ovat kuitenkin sen verran kireällä etteivät ihan irrallaan heilu.

              Comment


              • #8
                Eilen käytin A4 B8 3.0TDIq nosturilla, joka sujui ihan normaalisti. Tämän jälkeen (ehkä sattumalta) alkoi kuulua epätasaisella ajettaessa kolinaa ilmeisesti etupäästä. Kolina on voimakkaampi kun pelkän apukuskin puolen ajaa esim kaivonkanteen.
                Tänään alkoi muutkin oireet; rattia käänneltäessä kuuluu narinaa ja se tuntuu ihan käsissä asti. Ohjaus tuntuu hiukan raskaammalta kuin ennen. Välillä tuntui kuin ratissa olisi ollut välystä, mutta tästä en ole aivan varma. Ratin narina hävisi välillä hetkeksi, mutta palasi töyssyyn ajon jälkeen. Kolina kuitenkin kuuluu kokoajan.
                Onko kellään villejä arvauksia mikä voisi olla vikana? Muuten en ole autoa vielä tutkinut kuin käymällä pohjan ja konehuoneen läpi kolinan takia. Narina alkoi äsken kotiin ajettaessa ja enää ei ehdi lähtemään takasin nosturille. Mitään tähän viittaavia vikakoodeja ei ollut. Viallisen abs-anturin vikakoodia auto rupesi kyllä kolinan jälkeen antamaan, mutta se on muutaman kerran aiemminkin tänä talvena oireillut.
                Viimeksi muokannut Killeri; 8.4.2018, 21:05. Perustelu: Profiilin kulkine kun yleensä vaihtuu ajan saatossa.

                Comment

                Working...
                X