Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rengas puhkesi... tai sitten ei?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Rengas puhkesi... tai sitten ei?

    Kumma juttu sattu tänään. Aamulla lähdin pihasta ajaakseni pari sataa metriä roskien lajitteluun niin vähän ennen määränpäätä alkoi kuulua outoja ääniä autosta. Löin radion äänen pois päältä ja ihmettelin mitä tapahtuu. Kuului hassua lopotusta ja sitten ihan kevyeen monttuun tiessä kauhea tömäys. Vauhtia oli se 20 km/h. Kurvasin tien syrjään ja toinen eturengas oli täysin tyhjä.

    Hetken siinä ihmettelin ja kaivoin takakontista kompuran. Ajattelin kokeilla pysyskö ilma kotipihaan ilman paikka-ainetta ja päryytin sinne 2,0 bar. Ajoin takas pihaan ja seurasin et paine tippu vähän 1,75:een. Sitten päryytin renkaaseen 2,5 baria ja nyt auto on seissy niiltä jäljiltä 10 tuntia ja paine ei ole laskenut ollenkaan.

    Mitähän tuossa on tapahtunut? Lähin rengasliike on noin 7 km päässä ja auki vasta maanantaina.

    #2
    Joku ruuvi/naula sopivasti nyt siellä renkaassa maata vasten, että ilma ei pääse karkuun? :)

    Comment


    • #3
      Kaverilla oli Ooppelissa aikonaan naula pystyssä eturattaassa. Piti rengas vaihtaa viimestään siinä vaiheessa, kun kanta oli kulunu pois. Kanta tulppas reikää sen verran, ettei päästäny ilmoja pihalle. Aika riskaabelia tuommosen kanssa on kyllä ajaa.

      Eli kurkkaapa renkaasta, sattusko siellä olemaan naulaa tai ruuvia pystyssä, kuten Aki tuossa mainitti. :)

      Comment


        #4
        Renkaassa voi olla reikä, joka vuotaa vaan kun rengas joutuu rasitukselle. Joskus kivi hierti renkaankuvion syvennykseen reijän joka vuoti vain ajaessa.

        Comment


        • #5
          Melkein sanoisin, että suuntaat vain rengasliikkeeseen. Ei noille voi hirveästi tehdä kotioloissa, jossei halua niillä paikka-aineilla pelata. Rengasliikkeen laittama tulppa (jos mahdollista) on yleensä paras ratkaisu.

          Comment


          • #6
            Nyt seisoessa paine on renkaassa pysynyt. Lähinnä mietin sitä, että pitäisikö rengas tyhjentää ja täyttää paikka-aineen kera ennen rengasliikkeeseen suuntaamista. Ettei tulis sitten ylläriä matkalla. Vanne jo vähän kopsahti, mulla ei ole käsitystä kuinka helposti nuo soikeaksi menee. Käsittääkseni tuo paikka-aine saattaa haitata reiän löytymistä. Toisaalta voishan sitä vaihtaa koko kumit, jolloin tolla ei suuremmin merkitystä ole.

            Comment


            • #7
              älä laita sitä paikka-ainetta sinne, tulee vain hirvee sotku sinne rattaan sisään. Muutenkin ne paikka-aineet on mun mielestä vain sitä varten kun on pakko päästä liikkeelle. Paras olis ku ottasit sen rattaan alta, ja veisit irtaallaan sinne kumikorjaamoon, eipähän pääsis vahinko isonemaan.

              Comment


                #8
                Pöh. Itse olen laittanut monesti paikka-ainetta ja hyvä on tullut. Eikä ne rengasliikkeessäkään ole yhtään kironneet "sotkua".

                Comment


                • #9
                  Komppaan, aikoinaan oli 3 vuotta paikka-aineet renkaassa, kun unohdin käydä rengasliikkeessä korjautamassa. Kyse siis talvinasta kumista.

                  Comment


                    #10
                    Kohteliaita rengasasentajia. Kyllä minä ainakin otin aikanaan aina tuplahinnan jos niitä sotkuja joutui siivoamaan.

                    Comment


                      #11
                      Eihän siellä ole kuin maitomainen kalvo sisällä. Ja sekin on lähtenyt helposti pois, en näe mikä siinä on niin suuri ongelma?

                      Comment


                      • #12
                        niin ja minäkin omistan rengasliikkeen, joten näitä tapauksia tulee vastaan "hieman" enemmän kuin normi kuluttajalle... Se paikka-aine, kun nyt ei kuitenkaan ole mikään oikea korjaus, vaan hätäapu. Joten jos ilman selviää niin aina parempi. Kylläpä tuli mitättömästä asiasta kovasti juttua... :)
                        Niin ja tarkoitus tuolla vahingon isonemisella sitä, että jos se sitten tyhjeneekin alle, niin kumi on herkästi moro.

                        Comment


                          #13
                          Niitä aineitahan on montaa sorttia. En tiedä onko autonvalmistajien paikkausaineet sitten järkevämpiä kuin markettien autotarvikehyllyn ammoniakilta haiseva vanteita syövyttävä mööti.

                          Comment


                          • #14
                            Edellisen auton rengasta tuli pariin kertaan elvytettyä paikkausvaahdolla. Ja ne aineet ovat olleet renkaassa vähintään viitisen vuotta. Täytyypä repiä rengas vanteelta ja katsoa minkälaista tuhoa ne ovat aikaansaaneet.

                            Comment


                            • #15
                              Paine oli pysyny renkaassa noin kaksi vuorokautta ja päätin lähteä riskillä kokeilemaan. Paikka-aine odotteli etupenkillä, jos alkaa vaikuttaa rengas tyhjältä matkalla. Hyvin pääsin rengasliikkeen pihaan ja katseltiin siellä, että kohtuu lähellä vaihtorajaa alkaa kumit olla muutenkin, joten eiku uutta alle. Nyt on sitten Goodyear Eagle F1 Assymmetric 2:set. Ekat Goodyear kesärenkaat mulla ikinä. Josko näillä taas hetken kestäisi tiellä. Vannekaan ei ollut soikeaksi menny vaikka vähän läpi sillon tyhjästä renkaasta tumahtikin.

                              Comment

                              Working...
                              X