Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

typ44 200 20v q, puslahelvettiä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    typ44 200 20v q, puslahelvettiä

    Jossain vaiheessa ajatus hissukseen uusia alustan palikoita..

    Saako miten pitkälle yllämainittuun kulkineeseen puslia/tukivarsia/niveliä ihan tarvikkeena?

    Olen antanut itseni ymmärtää että ainakin seuraavat saisi tarvikkeena; (

    alatukivarsi
    441 407 151 A vasen
    441 407 152 A oikea

    raidetangon pää ulompi
    443 419 811 D vasen
    443 419 812 D oikea

    Kannattaako muuten uusia samalla myös sisemmät päät?

    ns. apurungon puslat kaiketi saanee myös, toinen kysymys kuuluukin, kannattaako ostaa tarvikepuslia vaiko suosiolla hakea orggis tavaraa? Nivelissä yms. ainakin suosin itse OEM valmistajien tuotteita.. ja jätän motonetin halvimmat tuotteet hyllyyn.
    Entäs saako em. autoon alkuperäistä _parempia_ puslia?

    Entäs peräpään puslat & nivelet?

    Keulan puslahommat joskus tehtykin..
    Kokemuksia etenkin perän pusla rempasta otetaan vastaan. Missä järjestyksessä olisi mielekästä edetä etenkin perän puslien osalta..? Kun ei viitsisi odotella yksittäisen osan laukeamista, vaan mieluummin tekisi/teettäisi vähän isomman homman kerrallaan.

  • #2
    Täällä oltais kanssa tiedonnälkäisiä asian suhteen.

    Kolisevan pallon takia ostin uuden tukivarren (tosin en vieläkään ole saanut asennettua). Siinä tuli kaikki uudet helat mukana. Varaosatarvikeliikkeestä löytyi ja maksoi 128e (lemföder tms). Mielestäni ei paha, esim. 89 eskortin väljä pallo vaatii uuden tukivarren ja se on kalliimpi, vaikkakin autoilla on "hieman" eroa arvossa ja hauskuusprosentissa...

    Lainaan topiccia jos sallit (koska lintoitusjousisarja odottaaa asennusta):
    Lisätään vaatimuslistaan vielä
    - etuiskarin yläpään laakereita: onko olemassa madaltavia versioita? (ainakaan mun hovitoimittaja ei omista valikoimistaan löytänyt 200seen mitään) Onko halpistarvikekamasta mihinkään?
    - iskunvaimentimia madaltavan jousisarjan kaveriksi: hyviä, huonoja, käypäsiä jne

    ja sokerina pohjalla tyhmiä kysymyksiä: en ole kahtonut auton alle / tutkinut asiaa, mutta olis mielessä säädettävä jousilautanen takapäähän ettei perä laahaa/keuli. Takajousessa on toisessa päässä kartio (halk. noin 9cm ja toinen halk. noin 12cm). Kumpaan päähän kartio tulee? Onko auton korissa tahi tukivarressa reikää/kierrettä säädettävän lautasen kiinnitystä silmällä pitäen?

    Comment


      #3
      Jep:) Onneksi sulla Jari vähemmän kilometrejä Lötkössä kuin meitin mustassa..

      Mieluusti itsekin vaihtelen tukivarren kerrallaan, ei kovin paljoa ainakaan meikäläistä kiinnosta alkaa taistelemaan nivelen / tms vaihdon kanssa jos säästö on luokkaa muutaman kympin..

      Perän nivelissä yms. jotenkin sellainen ajatus että vaivan näkö kannattaa..:)

      Koni + H&R seteistä ainakin mun korviin kantautunut positiivisia kokemuksia.. Ei taida paljoa muita kuin H&R jousisettejä Lötkö q:hun saadakaan.

      Comment


      • #4
        jos säästö on luokkaa muutaman kympin..
        Merkkiliikkeen varaosahinta etutukivarrelle ~340eur. Että siinämielessä vois ostaa molemmat ja käyttää kulmasäädössä ja silti jäis voitolle...

        Tähän mennessä vaimenninehdokkaita on monroe, sahcs ja bilstein. Kaksi jälkimmäistä samassa hintaluokassa, monroe vaatimattomasti tuplat kallimpi!

        Kohtahan tästä kaksipuhelusta vois perustaa audi 200 20V alusta-FAQ:in :D

        Comment


          #5
          Juurikin. Sachs:n perus iskarit mulla tuossa mustassa Lötkössä.. Mun mielestä ihan asialliset ja kohtuu hintaisetkin. Mun mielestä riittävän jämäkkä normiajossa.. Himottaisi itseäkin vain jokin maltillinen madallus joka toimisi vakioiskareiden kanssa.. Kun ei huvittaisi mitään hirmuista kivirekeäkään ajella..

          Comment


          • #6
            Ei taida paljoa muita kuin H&R jousisettejä Lötkö q:hun saadakaan.
            Edelleen toistan itseäni, eli KAW:in sarjat on aikas suosittuja saksassa 200 20V, eli 45/40mm(keula/perä) (823.60e saksa) ja toinen vaihtoehto 60/45mm (846.8e) Hinnat sisältävät Konin keltaiset iskarit. Pelkkiä jousiakin muistaakseni saa. Toi matala sarja on ihan mielettömän hyvännäköinen 18" vanteitten kanssa. Tosin on sitten kuulemma herkempi pitkittäisurissa : ( En o vielä joutunu tuohon alusta asiaan itse perehtymään, mutta eiköhän keväällä viimeistään jotain. Tosin mun projektit ei ole niitä kaikkein vauhdikkaimpia :/

            Comment


              #7
              Joo, ei kuulosta lainkaan pahalta hinnalta!

              Jousisetti oli muistaakseni luokkaa alle 300eur, saatan toki muistaa väärinkin.. Kyse oli muistaakseni H&R 60/40mm setistä..

              Comment


              • #8
                Raidetankojen sisemmät puslat ei ole uusittavissa tai siis niitä ei varaosana saa. Pitää ostaa koko raidetanko, jos uudet sisäpuslat mielii saada tai sitten pitää soveltaa.

                Comment


                • #9
                  Selvittelin tuossa jokin aika sitten 20V lötkön alustan kriittisten osien kilometrien nollaushuollon hintatasoa, niin keräilen tässä hissukseen osia... se kokonaisuutena ei ole sieltä edullisimmasta päästä. Jos ursyncroon sai keräiltyä tonnilla osat, niin tämän voi kertoa ehkä kolmella tai neljällä. Siis pahinvaihtoehtoskenaariossa.

                  Comment


                  • #10
                    Raidetangot 200:een saa muistaakseni mm Motonetista edullisesti, tulee myös pää mukana. Alatukivarret eteen + helat (vakaajan kiinnitys tukivarteen) maksaa vähän enemmän. Näitä ei juuri kannata ostella merkkiliikkeistä, kun ne on kaikki ihan samanlaisia. Biltema-tavaraa en kuitenkaan suosittele. Alatukivarren sisäpään kumihelan saa erillisenä, mutta yleensä alapallonivel alkaa olla samoihin aikoihin kaput, joten ei kannata erikseen turata (irtoaa yleensä vain kaasupillillä tai prässillä). Etuiskarin yläpään laakerit on ihan peruskamaa myös. (typ44 viisipyttyisessä 100 ja 200 audissa on samat etupään hilut) Quattron taka-akseliston puslat onkin sitten hankalampaa kamaa, Merteil-merkkiliike-PetriOpas-hyvävaraosaliike-linjalle mennään.

                    Comment


                    • #11
                      Huomiona sen verran että 20v lötkössä on etutukivarressa 19mm tappi pallonivelessä, jota ei sitten joka putkasta löydykään. Lemförderin tarvikkeenä kylläkin. Itse joskus tietämättömyyttäni 18mm version asensin -> irtosi ajossa.....

                      Comment


                      • #12
                        Niin siis yksittäiset osat eivät mansikoita maksa, mutta kun niitä on lukumääräisesti niin perhanasti, summaa alkaa kertymään.

                        Comment


                          #13
                          Teppo ja muut..

                          Onko 200 20v:n alatukivarsi siis ns. speciaali jota ei muissa typ44:ssa ole? Kenties Lemförderin osanroa kenelläkään tallessa helpottamaan tulevia osatarpeita:)

                          edit: Itse itselleni vastaten, taitaa ko. 19mm palikka olla tuossa ns. facelift typ44:ssa.. myös 100:ssa.

                          Comment


                          • #14
                            Alustanron perusteella valkkasivat mulle tukivarren ja se oli sillä isompihalkaisijaisella tapilla. Siellähän se paketissa köllöttää tallilla, numero löytynee kyllä.

                            Comment


                            • #15
                              eipä oo kaikis facelifteis toi 19mm, ite ton karvaasti koin ku omaan vaihdoin alatukarit :) , mutta -88 jälkeen valmistetuis pitääs olla 99,9% todnäk

                              Comment


                              • #16
                                19mm pallot on typ44:ssa vain 90-91 vuosimalleissa paitsi 20v 200:ssa -89 lähtien (ETKAn mukaan näin).

                                Osanumerot vasen 10094 ja oikea 10095.

                                Comment


                                • #17
                                  Upsista.

                                  Mites se nyt sitten on takapään puslien ja nivelien kanssa? Takanahan on navan yläkiinnikkeenä "tukivarsi" jossa on keskellä säätö, pyöränpäässä normipusla ja korin päässä raidetangon pään näköinen nivel. Tukivarressa näyttäis olevan x+n määrä erinäkösiä puslia. Meneekö koko alatukivasri vaihtoon vai saisko puslia erikseen?
                                  Entäpä ylätukivarsi?

                                  Paikallinen suosikkivaraosamyymälä tunnisti koko ylätukivarren eli "säätötangon" kaikkine päineen, mutta ei irto-osia. Tietty eihän tuo reilu satanen sinällään ole paha koko kepistä(lemföder), että sittenpähän on molemmat nivelet uudet ja säädöt toimii herkästi. Alatukivarren puslia en tullut kysyneeksi.

                                  Homma pompsahti ajankohtaiseksi katsurin pukilla, kun on kuulemma takana molemmin puolin navan puoleiset tukivarren puslat väljät. Kulmien säädön kannalta tietysti olis nohevaa, että laittas kaikki puslat ja nivelet samalla aikaa ja kulmat kerralla kohilleen, mutta taitaa olla aikamoinen savotta...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Noniin, siellähän ne uudet takapään raidetangot olis paikallaan. Kuin myös edessä tukivarret+raidepäät. Ja pari muutakin palikkaa...
                                    Takapään puslista ei katsastaja löytänyt vielä mitään vikaa vaikka erikseen kysyin ja vatkattiin ja tutkittiin. Että näillä eväillä sitten eteenpäin taas jonkun aikaa...
                                    kuvatus
                                    toinen

                                    Comment


                                    • #19
                                      19mm pallot on typ44:ssa vain 90-91 vuosimalleissa paitsi 20v 200:ssa -89 lähtien (ETKAn mukaan näin).
                                      Taisi olla niin että viimeiset 6kk = 6/90 -> oli tuo 19mm. Itselläkin oli samainen problemos aikoinaan. Tarvikkeena kyllä löytyi.

                                      Ei kuulemma ikinä oltu myyty 19mm tapilla olevaa ennen, kommentoivat kun vaihtamaan menin

                                      Comment

                                      Working...
                                      X