Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarruongelmaa (ABS)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarruongelmaa (ABS)

    Kävin näyttämässä autoa merkkihuollossa, jossa yrittivät ottaa dataa ulos diagnostiikkaportin kautta. No, ei onnistunut.

    Eli nyt pitää kysyä teiltä guruilta, että miten voisin todentaa missäpäin on vikaa abs-järjestelmässä? Merkkivalo ei pala, abs ei toimi. Eikä auta vaikka kuinka nykisin abs-katkaisijasta. Sanoivat huollossa että vika voisi olla jossain releessä(?) mutta en uskaltanut jättää autoa sinne arvailtavaksi, olisi ollut niillä tuntiliksoilla turhan tyyristä minulle.

    Talveksi olisi ihan mukava saada tuo lukkiutumisenesto päälle, kun emäntäkin haluisi vissiin joskus ratin taakse..

  • #2
    Oletko katsonut sulake/relarasiasta mikä rele ohjaa apseja?. Ohjekirja/ sulake/relerasian kannen merkinnät voi ilmoittaa ko releen paikan. Vaihda siihen uusi tilalle. Jos vika ei poistu, niin sitten viisaammille ( en tarkoita merkkihuoltoa:)tutkittavaksi.

    Comment


      #3
      ABS:n releet ovat tyypillisesti itse yksikössä mustan muovikannen alla.

      Comment


        #4
        muinoin ostin satkun jonka absit oli "korjattu" poistamalla poltin (pitäisi syttyä katkaisimella)
        oikeasti vika oli pyöräantureissa jotka oli likaiset ja liian kaukana hammaskehästä, "oikea" etäisyys napauta varovasti pohjaan ja nosta karvan verran takaisin ettei hankaa

        Comment


        • #5
          Vähän ot: Minulle ei ole mitään apsin katkaisijaa?. Ainoastaan mittaritaulussa merkkivalo, joka sammuu koneen käynnistyttyä=ok. Onko katkaisijan tarkoitus se, että apsit saa kytkettyä päältä pois/päälle? Miksi? Autoni on muutenkin karvalakkimalli:)

          Comment


          • #6
            MENEHÄN BOSCH huoltoon niin asia selviää heittämällä testeri ABS-purkin paikalle.

            Comment


            • #7
              Kiitoksia vinkeistä!

              Tilasin tuon releen, tuskin se nyt kovin kallis on..

              ABS osoitti ensimmäisen kerran elonmerkkejä(?) viime keväänä kun kuljetettiin kirkkovenettä Sulkavalle. Oli niin etupainoinen traileri, että perä viisti maata - silloin merkkivalo syttyi palamaan muutaman kerran.. toivonkipinä heräsi että josko sen saisi vielä kuntoon ;-)

              Ilmoittelen korjaantuiko tuo vika pelkällä releen vaihdolla.

              Jorma:
              Olet oikeassa, sen katkaisijan tarkoitus on juuri se, että abs:n saa tarvittaessa pois päältä. Ainoa tilanne jolloin voisin kuvitella, että se pitäisi kytkeä pois on kuiva asfaltti. Silloin absilla on pidempi jarrutusmatka.

              Comment


                #8
                Itse asiassa tuli viime talvena tavaksi jo todella liukkailla keleillä napauttaa abs pois välillä jarrutuksen aikana esim liikennevaloihin pysähdyttäessä. Jos tien pinta on peilijää, tuo vanha ABS raksuttaa lähes maailman tappiin eli siinä ei ole sellaista automaattista poiskytkentää kävelyvauhdissa kuten ymmärtääkseni uudemmissa on.
                Auton mielestä siis jarruvoimaa pitää vielä vähentää vauhdissa, jossa kahden sekunnin lukkojarrutus pysäyttäisi auton metrissä. ABS:n kanssa menee kolme metriä.

                Comment


                  #9
                  Paksu lumi ja sora ovat sellaisia, joissa ABS:n poiskytkentä lyhentää jarrutusmatkaa. Hallinta heikkenee silloinkin, taitaa olla jossain vm 94 tienoilla kun nuo kytkimet alkoivat poistua.

                  Comment


                  • #10
                    IMO 80:n absit on ihan turhat. Itellä ne on ainakin soralla ajettaessa aina pois päältä. Torpparin asfaltilla vielä jotenkuten pysähtyy, mutta jos on yhtään pehmeämpää ei kummoisia hidastuvuuksia saavuteta.

                    Comment


                    • #11
                      Varaosamyynnissä olivat sitä mieltä, että ei tässä minun autossa mitään relettä ole (?). Ainoastaan siinä tapauksessa, jos olisi airbag. Tässä tapauksessa rele maksaa 80,80 eur.

                      Muussa tapauksessa koko ohjainlaite 861,00 eur. Halpaa kuin pulla, ostan kaksi.

                      Eli olkoon, paras abs on korvien välissä.

                      Comment


                      • #12
                        Älä Mika vielä heitä kirvestä kaivoon. Syy/vika voi olla pienempikin?

                        Comment


                          #13
                          Tokko menee katsastuksesta läpi jos ABS ei toimi normaalisti.

                          Comment


                          • #14
                            Kävin jo näyttämässä konttorilla, ja eivät maininneet mitään absista. Tosin, ei siinä valoa palakaan - milläs toteavat.. ;-)

                            Käsijarrusta tuli jälleennäyttöpyyntö, sen tiimoilta huomenna huoltoon.

                            Comment


                            • #15
                              Hieman ot,mut onko tosiaan niin että jos abs:it ei toimi niin leimaa ei saa? Meikällä noi abs:it ei oo ikinä pelannu kuten pitäisi. Vikaa on haettu sitä löytämättä. Leima olis edessä kohta pian. Oon ajellu koko ajan ilman abs:ia. Pitäskö sormeilla valo taulusta pimeeks?

                              Comment


                                #16
                                oho. Ainakin mulla on konttorilla testattu myös ABS jarrujen toimivuus. Luulisi senkin olevan hylkäys peruste siinä missä esim. väljä nivel. Varmaan konttoreissa eroja..

                                Comment


                                  #17
                                  Kyllä ABS:n pitää toimia ABS-autossa ja toimimattomuus on hylkäysperuste.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Teoriassa katsastusmiehen pitäisi tarkastaa, että ABS:n merkkivalo syttyy kun virrat laittaa päälle. Ja valon pitää myös sammua joko itsekseen hetkosen kuluttua tai ajamaan lähdettäessä. Eli fiksu katsastusmies huomaa poistetun/rikkinäisen lampun.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Katsastusmiehen pitäisi testata absit vielä polkemalla jarrua pihalla. Tätä kuitenkin harvoin tehdään, itselle osunut kuin kerran tai kaksi.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No, minulla ei kuitenkaan liene pelkoa, valo toimii ok, mutta lukkoon menee kovassa jarrutuksessa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          No mulla tuli nyt pelko päälle. Elikkä kai siihen jotain osia pitäis ruveta hommaamaan. Seuraavaksi taidetaan koittaa uutta boksia abs:iin. Onko kellään hyviä ideoita mikä voisi olla vikana? Jarrut rutisee vaikka paikallaan sotkiessa ja poljin muuttuu kovemmaksi. Anturit pitäis olla kunnossa,ainakin hoviasentajani mielestä. No on tässä vielä pari kuukautta aikaa korjata abs:it.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Lainaa boxia joltain tai vie Bosch huoltoon testerin päähän.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Täytyy tänne vielä todeta että leima tuli vaikka absit ei toiminut. Boksilta johto pois ja mittaristosta valo pimeäksi. Keskikonsolista poistui myös abs-nappi. Kun kerran Laakkonenkaan ei saanu edes vikakoodeja pihalle niin annoin olla. Pumppu tosiaan taitanee olla rikki. Maksaa vaan sitä luokkaa että saa ollakin rikki mun puolesta. Ja rekisteriotteessa ei ole edes mainintaa abs-jarruista.

                                              Comment


                                              • #24
                                                itse renkkaan vieläkin absien kanssa, pitää varmaan naputella anturit kehään kiinni ja sitten karvan verran pois.
                                                Entäs jos tuo ei tuosta lähde vörkkimään, saiskos ilman hirveetä johtorumbaa tehtyä sillai että absi-nappulasta valo kojelaudessa syttyy/sammuu, mutta silti itse abs pysyis pois käytöstä.
                                                Kun inssisetä murisi tuosta valon palamisesta, ja jos se ei tuolla anturisäädöllä lähde pois, ei olis oikeen mielenkiintoa alkaa abseja rassaamaan, kun en niitä kertaakaan ole käyttänytkään.

                                                Ja laakkosella sanottiin että lötköö eijoo tyypitetty ilman abseja, joten muutoskatsastuskin voi olla aika mottipäistä hommaa..
                                                Missäs kohtaa tuo absien aivolaatikko on?, ts jos jostain lainaan toimivan leimauksen ajaksi?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Yksi villi idea vielä lisää, maadoitukset. SMJ:n sivuilla oli tuosta mainintaa, että ruostetta saanut maadoituspiste boksin vieressä aiheutti just tuota että abs valo ei sammu käynnistyksen jälkeen.
                                                  No mulla on vastaavasti antureissa vissiin edelleen häikkää kun valo syttyy noin 100m ajamisen jälkeen...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    kyllä on kivaa kun inssisetä antoi hylsyn jatkuvasti palavan abs valon takia. boschin laitteet ei saa autosta mitään tietoja irti. ja kaiken lisäks mun sivuvilkut on kuulemma laittomat.

                                                    oliskohan abs antureissa vikaa?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      itse vahingossa katkaisin kojetauluun menevän absien varotusvalon johdon ;)
                                                      ja sen verran taunoja inssejä oli pari, että nei hokannu sitäkään että ois virrat kytkiessä pitäny absivalo palaa. Tosin, senkin järjestää viivereleellä tms näppärästi.

                                                      Mutta jos joku keksii jotai käyttöö, mulla jarrukamat kaikkinee myyntikunnossa =)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Eikös se kuulu kytkeä latausvalon rinnalle? :)

                                                        Niin ja Esan auton ABS-purkkiin pitäisi vagcomilla päästä. Jos ei ole anturivika/anturin säätö niin luultavasti relevika pumpussa.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Aikani tuota absia ihmeteltyäni (sekä muidenkin kokemuksia tuon ikäisestä absista luettuani) tulin siihen tulokseen että nyt se disabloidaan sitten kerralla koko paska pois häiritsemästä.
                                                          Rekisteriotteessa lukee "Jarrut: NPN", joten lukkiutumattomat eivät ole edes pakolliset tässä tapauksessa (kun L puuttuu)?

                                                          Riittääkö seuraavat toimenpiteet:
                                                          -Absin lamppu irti kojetaulusta
                                                          -Absin kytkin mäkeen keskikonsolista
                                                          -Sähköliitin irti absin boksista takapenkin alta

                                                          Viime talvena tuli tosiaan koettua tuota ei-pysähdy-ikinä-liukkaalla efektiä muutaman kerran liikennevaloihin jarrutettaessa. Toinen "hauskuus" oli se että systeemin alettua vikomaan, ensimmäisellä parkkipaikka jarrutuksella poljin saattoi olla yht'äkkiä kivikova, hidastuvuus nolla ja kolme-neljän metrin päässä sitten tuli lukkojarrutus ja poljin rupesi toimimaan normaalisti. Jos absin muisti ottaa pois päältä ennen kuin lähti liikkeelle vastaavaa ei tapahtunut kertaakaan. Ja vikavalo syttyy nyt noin 100-200m ajon jälkeen, itse epäilen että joku anturi väittää että rengas ei pyöri...

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X