Olen jo pidempään yrittänyt itse etsiä ratkaisua ja apua ongelman selvittämisessä, mutta kun ei tunnu onnistuvan niin kirjoitampa tänne mikä on tilanne.
Auto on A8 vuodelta 2004 3,7-moottorilla. Taitaa olla monelle tuttu yksilö MAFIA8 -nimellä. Autoa on ilmeisesti madallettu modaamalla niitä korkeudensäätöantureita entisen omistajan toimesta. Tämän lisäksi alustaa on huijattu alaspäin myös VCDS:llä alustan kalibroinnissa.
Tällä hetkellä mittaristossa palaa jatkuvalla syötöllä alustan keltainen häiriövalo. Luin alustan vikakoodit VCDS:llä sieltä Level Control kohdasta ja antoi kaksi koodia: "01769 - Sensor for Vehicle Leveling; Front Right (G289)" ja "01577 - Turn-Off due to Over-Temp".
No ruuvailin sitten tuon oikean puoleisen anturin edestä irti, putsailin sen jne. ja se näytti ulkosesti ihan ehjältä. Voikohan ton anturin toimivuutta kokeilla mitenkään järkevästi? Se taitaa lähettää jotain tiettyä taajuutta tietyssä asennossa, eli sitä ei voi esim vastusmittarilla mittailla pinneistä.. Oikean puoleinen eturengas on kuitenkin ollut aina suunnilleen samalla korkeudella toisen eturenkaan kanssa, niin tuntuu oudolta etteikö se anturi muka toimisi ollenkaan?
Itse ongelma ei kuitenkaan vielä tullut ilmi. Eli alusta toimii todella vaihtelevasti mutta todella harvoin se toimii oikein. Välillä se vetää itsensä Dynamic -asentoon, jonka jälkeen kaikki muut korkeusasennot muuttuvat näytöllä harmaiksi, eikä niitä voi valita. Tätä voi kestää kymmeniä kilometrejä, kunnes yhtäkkiä sen saakin taas nostettua ylemmäksi. Joskus taas auto saattaa olla comfort asennossa eikä se ala säätämään itseänsä mihinkään suuntaan, vaikka valitsisi näytöltä Dynamic tai Lift.
Olen yrittänyt VCDS:llä kalibroida sen alustan oikeaan korkeuteen, mutta se kalibrointikaan ei tunnut toimivan. Aluksi oli ongelmana kun auto käynnissä yritin syöttää sitä security access -koodia, niin se ei hyväksynyt sitä. Vasta kun auton sammutti ja laitto sytytysvirrat päälle, se hyväksyi sen koodin. Toisella kertaa se taas saatto hyväksyä sen koodin vaikka auto oli käynnissä, niinkuin sen tietääkseni pitäisikin olla?
Joka tapauksessa kun olin saanut koodin asetettua, avasin kalibrointivälilehden(adaptive joku?) ja asetin kanavaksi 01 eli vasen etukulma. Siinä välilehdellä vasempaan yläkulmaan ilmestyi WAIT teksti ja tässä vaiheessahan alustan pitäisi säätää itsensä johonkin asentoon? Näin ei kuitenkaan käynyt vaan se WAIT luki sielä jatkuvasti eikä mitään tapahtunut.
Mikähän tässä auttaisi? Olisi tarkotus saada säädettyä alusta sille korkeudelle että se toimisi normaalisti eikä pääsisi niin matalaksi, että se menee vikatilaan niinkuin siinä ilmeisesti käy.
Auto on A8 vuodelta 2004 3,7-moottorilla. Taitaa olla monelle tuttu yksilö MAFIA8 -nimellä. Autoa on ilmeisesti madallettu modaamalla niitä korkeudensäätöantureita entisen omistajan toimesta. Tämän lisäksi alustaa on huijattu alaspäin myös VCDS:llä alustan kalibroinnissa.
Tällä hetkellä mittaristossa palaa jatkuvalla syötöllä alustan keltainen häiriövalo. Luin alustan vikakoodit VCDS:llä sieltä Level Control kohdasta ja antoi kaksi koodia: "01769 - Sensor for Vehicle Leveling; Front Right (G289)" ja "01577 - Turn-Off due to Over-Temp".
No ruuvailin sitten tuon oikean puoleisen anturin edestä irti, putsailin sen jne. ja se näytti ulkosesti ihan ehjältä. Voikohan ton anturin toimivuutta kokeilla mitenkään järkevästi? Se taitaa lähettää jotain tiettyä taajuutta tietyssä asennossa, eli sitä ei voi esim vastusmittarilla mittailla pinneistä.. Oikean puoleinen eturengas on kuitenkin ollut aina suunnilleen samalla korkeudella toisen eturenkaan kanssa, niin tuntuu oudolta etteikö se anturi muka toimisi ollenkaan?
Itse ongelma ei kuitenkaan vielä tullut ilmi. Eli alusta toimii todella vaihtelevasti mutta todella harvoin se toimii oikein. Välillä se vetää itsensä Dynamic -asentoon, jonka jälkeen kaikki muut korkeusasennot muuttuvat näytöllä harmaiksi, eikä niitä voi valita. Tätä voi kestää kymmeniä kilometrejä, kunnes yhtäkkiä sen saakin taas nostettua ylemmäksi. Joskus taas auto saattaa olla comfort asennossa eikä se ala säätämään itseänsä mihinkään suuntaan, vaikka valitsisi näytöltä Dynamic tai Lift.
Olen yrittänyt VCDS:llä kalibroida sen alustan oikeaan korkeuteen, mutta se kalibrointikaan ei tunnut toimivan. Aluksi oli ongelmana kun auto käynnissä yritin syöttää sitä security access -koodia, niin se ei hyväksynyt sitä. Vasta kun auton sammutti ja laitto sytytysvirrat päälle, se hyväksyi sen koodin. Toisella kertaa se taas saatto hyväksyä sen koodin vaikka auto oli käynnissä, niinkuin sen tietääkseni pitäisikin olla?
Joka tapauksessa kun olin saanut koodin asetettua, avasin kalibrointivälilehden(adaptive joku?) ja asetin kanavaksi 01 eli vasen etukulma. Siinä välilehdellä vasempaan yläkulmaan ilmestyi WAIT teksti ja tässä vaiheessahan alustan pitäisi säätää itsensä johonkin asentoon? Näin ei kuitenkaan käynyt vaan se WAIT luki sielä jatkuvasti eikä mitään tapahtunut.
Mikähän tässä auttaisi? Olisi tarkotus saada säädettyä alusta sille korkeudelle että se toimisi normaalisti eikä pääsisi niin matalaksi, että se menee vikatilaan niinkuin siinä ilmeisesti käy.
Comment