Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Alapallonivelen kiinnitys löysässä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alapallonivelen kiinnitys löysässä

    Morjesta

    Katastuksessa kiinnittivät huomiota, että on alapallonivelen kiinnitys löysässä. Sama vika oli viimevuonnakin, sitä kiristettiin ja meni läpi. Minkälaisella rempalla siitä pääsee yli, kun ei työttömänä viitsisi ihan hirveästi tumpata rahaa siihen. Voiko siinä olla joku pultti, joka venyy tms.??

    Kiitokset jo etukäteen, jos joku osaa auttaa.

    Liittyykö tämä video aiheeseen mitenkään:
    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=BNhiBOQ1gsw[/ame]
    Viimeksi muokannut 4UD1; 25.4.2013, 11:39.

    #2
    Se alapallonivelen tappi tulee tolppaan kiinni alhaalta ylöspäin ja se kiristetään pultilla.
    Pallonivelen tapissa on hahlo, jonka kohdasta pultilla kiristetään se tappi paikoilleen. Vähän vaikea selittää, mutta hyvin sen varmasti tajuaa, kun katsoo kiinnitystä.
    Kuinka löysä se sitten oikein on ollut?

    Ei ne itsestään veny, mutta uudella pultilla ja mutterilla sitä voi kokeilla saada kiristettyä. Jos muistan oikein niin 10.9 pultti sinne kuuluu ja oikeanmoista en löytäny pulttiliikkeistä. Merkkitiskiltä tietysti saa sen kuitenkin muutamalla eurolla.

    Comment


      #3
      Pultti ei sinänsä kulu mihinkään, mutta se pitäisi kyllä oikeaoppisesti tehtynä aina vaihtaa, kun käytetään auki. Tarkista, ettei tuo alapallon pesä ole väljä pallon varteen. Jos on, niin iskaritolppa pitää vaihtaa. Noita on joskus tullut vastaan väljistyneitä. Jos ei, niin uusi 10.9 lujuusluokan pultti paikalleen ja oikeaan momenttiin, niin homman pitäisi pelata kyllä seuraavaan tukivarrenvaihtoon asti.

      Comment


      • #4
        Koskeeko tuo väljistyminen myös c4 malleja, siis onko samanlainen sydeemi.

        Tuli vaan mieleen, kun viimeleimalla peräti kolme katsuria katselivat sitä vänkärinpuolen alapalloa ja tämä joka auton leimasi sanoi huomanneensa jotain väljänoloista, siksi useampi kolleega sitä tutkaili.

        Kertoi kyllä ihan asiallisesti sen, mutta samalla sanoi, ettei mitään toimenpiteitä tartte tehdä, vikaa ei ole.
        Mitään riskiä ei hänen mielestään ajonkannalta ollut.

        Hyvää palvelua kuitenkin herra katsurilta, voihan se olla jotta seuraavalle leimalle se uusitaan.

        Kyseessä paikallinen Q- katsastus, hyvästä palvelusta voi aina nimen kertoa.

        Comment


          #5
          Video ainakin on c4 korisen hantin puolelta. En ole ikinä kyseistä pulttia vaihtanut vaikka on tullut useampaan kertaan auouttua ja aina on kiinni pysynyt. Jos ei uudella pultilla ja kiristyksellä korjaannu niin multa löytyy ehjä tolppa uudella laakerilla jos tarvetta.

          Comment


          • #6
            Itselläni vaihdettiin juuri A6 C5:seen taakse molemmat alatukivarret. Toisella puolella pallonivel oli sen verran huonossa kunnossa, että selvä kolina kuului ajettaessa ja kevyesti jarruttaessa tärisytti. Lisäksi auto kampesi ajettaessa oikealle.

            Auto kävi juurin tätä ennen leimalla ja läpi. Ei ole katsastuksessa hylkäävä tekiä, jos on löysää. Riittää kunhan kaikki on ehjää. Hyvä katsastusmies tietysti mainitsee asiasta.

            Comment


              #7
              Kyllähän alustanosat pitää vaihtaa välyksettömiin, jos sellaisia katsastuksessa huomataan?
              Voi toki saada huomautuksen suullisesti tai kirjauksen rekisteriotteeseen vain, jos klappia on vähän ja ongelmakohta ei ole suoranainen turvallisuusriski.

              Comment


              • #8
                Nyt alkaa olemaan ongelma ratkaistuna pikkuhiljaa. Vaihdan koko alatukivarren siihen, tiiä oisko halvemmallakin saanut korjailtua, mutta kohta on ongelma ratkaistu. IKH:lta löytyi sopivia pultteja, missä ei ole kierrettä siinä pallonivelestä lähtevän tolpan kolon kohdalla. Eli ei pitäisi väljistyä niin nopeasti. Vielä kun sais kiskottua paikalleen tuon, niin kelpaisi varmasti katsastusmiehelle. Siinä oli väljyyttä sen verran, että pääsi noin 2 milliä ylös-alas liikkumaan. Nyt ei liiku yhtään. Tuossa videon 1995 audissa on samanlaiset tsydeemit kuin mun 1997:ssa (vanhempi korimalli)

                Comment


                • #9
                  Jos pultti on oikein kiristetty niin ei se siitä mihinkään liiku oli kierrettä kolon kohdalla tai ei.
                  Viimeksi muokannut okkim; 28.4.2013, 13:45. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                  Comment


                  • #10
                    Väittäisin ihan samaa, se kolo on vain sitä varten että asentuu oikeaan kohtaan, puristus sitten pitää nivelen tapin paikoillaan. Mutta jos on kerrankin päässyt löysälle, on olka-akselin reikä mennyt piloille eikä oikeen hyvä ole enään millään pultilla.

                    Comment

                    Working...
                    X