Onko jarrupala se joka vaikuttaa jarru tuntumaan eniten siis jos oletetaan, että jarrut ovat kunnossa. Jarrupala on kuitenkin se ainoa asia joka siellä ottaa kontaktin. Kun tein jarru remontin b5 quattroon niin menin ja ostin motonetin halvimmat palat. Heti vaihdon jälkeen testi ajossa huomasi, että sellainen jarrujen kunnollinen tarttuminen on vain satunnaista ja silloinkaan ei mielestäni parasta mahdollista. Katsastuksessa ei mitään ongelmaa jarrujen puolesta mutta haluan ne paremmiksi. Jos vaihtaa noi green stuff palat niin millainen vaikutus jarruihin niillä on?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mikä vaikuttaa eniten jarrutuntumaan?
Collapse
X
-
Re: Mikä vaikuttaa eniten jarru tuntumaan?
Ajattelinkin, että palat vois nyt mennä ensin vaihtoon. Mitenkäs jarruletkut ja niiden kunto vaikuttaa. Siis onko merkitystä muulla kuin sillä, että ovat tiivit? Joku joskun sanoi vaihtaneensa uudet letkut ja kehui jarrujen parantuneen..entäs teräspunos letkut?
Comment
-
Jarrutuntumaan vaikuttaa kunnollinen sisäänajo. Heti palojen vaihdon jälkeen polkimessa on aika kuminen meininki, kun palan ja levyn profiilit ovat erilaiset, sikäli kun levyt eivät ole vaihtuneet samalla.
Teräspunosjarruletku joustaa vähemmän, mutta ehjä vakioletkukaan ei ole mikään kumipallo. Kunnolliset jarrupalat ovat ehkä paras sijoitus, mutta kannattaa tosiaan antaa niiden asettua kunnolla ennenkuin julistaa tuomion.
Comment
-
Re: Mikä vaikuttaa eniten jarru tuntumaan?
Itse asiassa tein viime kesänä tuon jarru remontin. Levyt ja palat. Järkikin silti sanoo,että esim. liian kova jarrupala ei voi olla hyvä..pehmeämpi kyllä kuluu nopeammin mutta jos jarrut ovat paremmat niin se ei todellakaan ole ongelma. Täytyy koittaa noita red stuff paloja. Mikä ero on muuten vihreällä ja punaisella. Kovuus?
Comment
-
Tuossa jonkinlainen selostus EBC-palojen eroista:
http://www.modificars.fi/tuotteet/ja...ebc-jarrupalat
Comment
-
Teräspunosletkun hyödyt taitavat olla melko marginaaliset verrattuna laadukkaisiin "kumiletkuihin". Letkuista en lähtisi ensimmäisenä hakemaan syytä ongelmaan, jos ne laatukamaa ja kohtuu tuoreet. Teräspunosletkuihin vaihtaisin vasta sitten, kun kaikki muut jarruosat on vaihdettu viimeisen päälle laadukkaisiin komponentteihin.
Palojen lisäksi kitkapintaa on toki jarrulevyssäkin. Niidenkin materiaaleissa/karkaisussa yms. käsittelyissä voi olla eroja, jotka vaikuttavat levyn kitkakertoimeen, kuten myös levyn lämpötila. Omassa autossa jarrut tuntuvat selvästi herkistyvän, kunhan saa hieman lämpöä alle levyihin/paloihin. Auton alla takana orkkislevyt ja edessä tarvikelevyt (en muista merkkiä). Paloina Motonetin myymät Boschilaiset.
Voisi myös olettaa, että rengaskin vaikuttaa jarrutustuntumaan jossain määrin. Renkaan ja tien pinnan välissä on se viimeinen kitkapinta, joka vaikuttaa jarrumatkaan ja ehkä myös jossain määrin jarrutuntumaan.
Niin ja ihan ensimmäisenä kannattaa tietysti varmistaa, ettei vaan ole ilmaa järjestelmässä ja näin kesän korvilla voisi olla muutenkin fiksua vaihtaa jarrunesteet kokonaan, jos sitä ei ole viimeiseen kahteen vuoteen tehty.
Comment
Comment