Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mistä Allroad (C5, 4Z) takatukivarret?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mistä Allroad (C5, 4Z) takatukivarret?

    Terve. Voisin kesän tullen kiinteyttää takapäätä vaihtamalla tukivarret tai ainakin puslat. Aiheesta löytyy harvinaisen vähän tietoa (etupäästä sitäkin enemmän). Mistä tukivarsia löytyy vai vaihdanko pelkät puslat? Auttakaa miestä auton alla.

    #2
    Pikainen vilkaisu Etkaan kertoo että takapää on samanlainen kuin perus A6 C5 quattrossa. Pääasiassa sinne vaihdetaan puslia, ei tukivarsia. Siellä on yhdellä puolella olka-akselissa 4 puslaa, ylätukivarressa 2 ja alatukivarressa 2.

    Eli takapäässä yhteensä 16kpl puslia ja 2 tukivartta. Lisäksi 2 kpl vakaajan koiranluita mutta tuskinpa ovat vaihtotarpeessa. Osat maksaa kotimaassa munuaisen joten kannattaa kysellä vaikka Speed autoteilesta.

    Omastani on nuo puslat paskana ja autolla on yhtä hauska ajaa kuin roskapöntöllä. Puslien viallisuus selvisi silmämääräisesti ja sorkkaraudalla tukivarsia vääntelemällä, katsastuksesta meni läpi huomautuksitta kun eivät näköjään tuota takapäätä heiluttele "keventimellä".
    Viimeksi muokannut peiponen; 10.7.2013, 15:24.

    Comment


      #3
      Puslat eivät ole kokonaan rikki mutta selvästi löysät. Voisin ensin kokeilla noiden lisävarsien vaihdolla josko "ravistusherkkyys" vähenisi. Puslat pitää sitten vaihtaa pajalla - niissä on liikaa äheltämistä omin toimin.

      Perus-quattrossa saattaa olla lyhyemmät tukivarret, ainakin alapuolella. Vai?

      Comment


        #4
        Kävin merkkiliikkeessä kyselemässä miten tekevät homman. Suosittelivat että kaikki varret vaihdetaan koska puslien kanssa kuluu työtunteja. Varaosat yhteensä noin tonnin jos kaikki vaihtaa. Työt päälle.

        Comment


        • #5
          Mielestäni aika moni osa on erilainen verrattuna tavalliseen quattroon , monessa osassa 4Z...

          Comment


          • #6
            Tällä hetkellä oma A6 C5 quattro -00 korjaamolla. Jakopään remonttiin se sinne vietiin ja pyysin katsomaan samalla aurauskulmat, kun hieman tuntui auto puoltavan oikealle. Soitettiin äsken sieltä, että takatukivarret pitäisi vaihtaa. On kuulema sen verran väljää siellä. Toinen huomattavasti huonommassa kunnossa, mutta ehdotti vaihtamaan molemmat samalla. 125€/kpl oli varret ja 2-3h työtä. Iltapäiväällä näkee sitten mitä kaikkea on vaihdettu. Ihan sievoinen summa tuosta kertyy.

            Onneksi jakopää meni liikkeen laskuun ja meinasin kyllä vielä koittaa vängätä myös noita tukivarsia. Ostin auton noin kuukausi sitten.

            Comment


              #7
              Kävin merkkiliikkeessä kyselemässä miten tekevät homman. Suosittelivat että kaikki varret vaihdetaan koska puslien kanssa kuluu työtunteja. Varaosat yhteensä noin tonnin jos kaikki vaihtaa. Työt päälle.
              Kyllä kalliilta kuulostaa, mutta noinhan se varmaan merkkiliikkeen tuntiveloituksella menee että samaan rahaan vaihdetaan koko tukivarsi. Puslasetti ja aurauksensäätötangot on n. 300e paketti kun ostaa muualta kuin merkkitiskiltä.

              Mielestäni aika moni osa on erilainen verrattuna tavalliseen quattroon , monessa osassa 4Z...
              Kommenttini viittasi takapään yleiseen rakenteeseen ja siihen, vaihdetaanko sinne puslia vai tukivarsia.

              Comment


              • #8
                Puslaremonttia pitäs tehdä, ei tämäkään allroadi kulje suoraan ei sitten millään. Etupäähän on jokaikinen jo vaihdettu.

                Mitkä noista takapuslista löystyy eniten? Uloimmaisetko, niillä varmaan suurimmat voimat kyseessä?

                http://www.vagcat.com/p/B195/505300.png
                näkyykö tämä linkki?

                -osa numero 2, sitäkö ei saa mistään? ei ole varaosanumeroa, onko vain tukivarren mukana

                Comment


                  #9
                  Kyllä linkki näkyy, ja oikeassa olet tulee tukivarren mukaan.
                  Osa numero kaksi ilmoittaa part number unknown.

                  Comment


                    #10
                    Mulla eniten rikki oli ulommaiset (liitteenä kuva risasta ja uudesta) sekä aurauksensäätötangot. Sisemmissä puslissa ei ollut vikaa vaikka taisivat olla alkup. 400tkm ajetut. Kuten aiemmin jo kirjoitin, kannattaa heilutella sorkkaraudalla niitä niin huomaa.

                    Nyt paras uutinen: takapäänkään remontti ei auttanut mitään, ei mene edelleenkään suoraan.

                    Sen verran apua oli kuitenkin, että nyt kun takapää menee (ehkä?) jämäkästi suoraan, niin vika näyttää haarukoituvan etupäähän ja tarkemmin ottaen ohjausvaihteeseen. Eli suurin epäilys tällä hetkellä on välys ratin ja pyörien välissä. En ole ehtinyt tätä tutkia vielä tarkemmin kun välistä pitäisi ehtiä muitakin projekteja pajottamaan.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Etupyörän laakeri? Oma A6 haki aikakovasti urissa, kun etupyörän laakeri oli väljä. Ei sitä hyttiin asti kuullut, miten huonona oli jo. Sitten kun alko kuulumaan, tuli jo katsastuksessa hylky :)

                      Comment

                      Working...
                      X