Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrut pelaa "heikosti"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarrut pelaa "heikosti"

    Elikkä tämä ilmeisesti vanha tuttu kysymys mutta kun aika vaihtelevasti löytyi vastauksia ja suurin osa vanhoihin "pommi"-järjestelmiin viittaavia tai erillisten alipainepumppujen ongelmiin.

    Autona on A6 Avant 2.8-V6 '00.

    Ongelmana siis, että jarrupoljin painuu HITAASTI ja kevyesti (normijarrutus) painettaessa liki lattiaan asti eikä jarruta nimeksikään. Tätä tapahtui ensin vuorokauden verran vain moottorin käydessä ja ajon aikana, pumppaamalla sai jarrutehoa pidettyä yllä. Kone sammuksissa pari kolme pumppausta ja pedaali pysyi ylhäällä kovana. Eilisestä asti poljin painunu lattiaan myös moottori sammuksissa kun esim. tehostin ei ole käytössä, eikä pumppaamallakaan saa enää jäämään ylös napakaks.

    Kun poljinta painaa ajon aikana NOPEASTI ja voimakkaasti niin jarrut kyllä ottaa napakasti, pedaali pysähtyy normaalilla liikkumavaralla, liukkaalla absit hakkaa normaalisti yms. ja jarruteho pysyy normaalisti... kunnes auto on kokonaan pysähtynyt ja siinä vaiheessa pedaali taas vajuu lattiaan. Vaan kun tuo äkkijarrutus ei sovi normiliikenteeseen.

    Jarrunestettä oli hävinnyt suht reipas määrä, ei onneksi kuitenkaan säiliötä tyhjäksi. Missään alustan alla tai pyörien lähettyvillä ei vuotoja näy poljinta painellessa. Jostain jarrupääsylinterin lähettyviltä kuuluu auton sammuttamisen jälkeen aina suhinaa muutaman sekunnin.

    Kysymys kuuluu, että voisko tässä olla jarrupääsylinterissä vuotoa vai...? Itsellä aika nihkeät mahikset alkaa korjailemaan yhtään mitään niin yritän vähän rajata mahdollisuuksia etteivät huollossa kuseta 6-0.

    #2
    Jossain kohtaa on järjestelmässä vuoto, jos noin käyttäytyy. Jos kerran nestettäkin vajuu, niin diagnoosi on aika selvä.

    Comment


      #3
      Mahdollisuuksia joko vuoto jossain, todennäköisimmin jonkun nurkan jarruletkussa. Nämä näkee helposti kun irrottaa pyörät autosta. Toinen vaihtoehto että tehostajan sisällä joku vuotaa paineet takaisin tehostamattomalle puolelle.

      Jos korjaukset tuntuu itselle vaikealta niin molemmat edellämainitut vaatii ammattiapua, jarrujen kanssa pääsääntöisesti ei kannata spedeillä. Ei ne yleensä ajamalla parane.

      Comment


      • #4
        Heräsi kysymys, että voisko sit ne hävinneet jarrunesteet olla valahtanu sinne tehostimen puolelle pääsylinterin vuodon tiimoilta? Jolloin myös paineet falskais takas tehostamattomalle puolelle?

        Comment


        • #5
          Jos ei renkaiden vieressä ole "märkää" eli sylinterit/letkut/putket ei vuoda, silloin vikaa kannattaa etsiä pääsylinterin kumeista. Tehostin ei vaikuta polkimen "lattiaan" painumiseen vaan rikki ollessaan poljin on aina raskas.

          Comment


          • #6
            Mulla myös mielestäni liian "laiskat" jarrut ässässä. Palat ja levyt ovat uudet, nesteet vaihdettu ja ilmattu. Ei pudota nestettä mistään. Jarrun polkimessa on "löysää" ennen kuin alkaa puremaan kunnolla, kun puree niin tehossa ei ole valittamista (EBC redstuffit). Äkkijarrutuksessa ottaa heti ylhäältä täysillä kiinni.

            Comment


            • #7
              En nyt suoranaisesti näe asian yhteyttä tuossa viimeisimmässä, kun täällä ei jarrut ota muuten juuri ollenkaan paitsi tiukassa nopeassa polkaisussa. Ehkä 2cm matkalla ennen lattiaa tuntuu pieni hiljentäminen.

              Mut joo kottero kävi tänään huoltomiehellä syynissä: ABS-yksikössä kuulostelivat vähän olevan ilmaa mutta ilmauksessa ei mistään sitä tullut. Eikä nestevuotoja missään letkussa tai putkessa. Tehostimen sisään katsoivat kuituoptiikalla, ei nestettä ollu vuotanu pääsylinteristä eikä mitään muutakaan ihmeellistä näkynyt (voiko siltä paineita päästää karkuun?). Alipaineletku irti ja auto käyntiin jolloin pedaali meni kovaks mutta sai painettua hitusen kovemmalla voimalla ihan lattiaan asti kuitenkin kiinni.

              Ainoa löydös oli huoltomiehen tekemällä "annahan ku vielä käyn kerran ajamassa"-koeajolla... oli ottanu absit pois päältä ja runtannu jarrua kunnolla, sanoi jotta ihan ku oikea etupyörä ei jarruttais kunnolla. Oliskohan siellä mekaaninen akuutti vika tullut? Koska auto katsastettu reilu kuukausi sitten eikä jarrutehoissa ollu mitään eroa silloin.

              Muistuipa tässä mieleen, että kevättalven aikana huomasin liukkaalta alustalta lähtiessä, että ihan ku oikean etupyörän luistonesto (ASR) ei ottais niin hyvin ku vasemman, kun oik.pyörä tuntui sutivan reilusti pidemmälle ja herkemmin.

              Menee huomenna jatkotarkastuksiin ku loppui pojilta työpäivä tältä erää. Aloittavat nyt penkomaan jarrusatuloita, paloja jne. ja ekana siitä oik.etu kulmasta. Joten vedonlyöntiä nyt kehiin ja veikkausta mistä löytyy syy vai löytyykö mistään? :D
              Viimeksi muokannut letku82; 2.4.2013, 16:35.

              Comment


              • #8
                Ja olikos tässä väittämässä mitään perää (kyliltä kuultua), että jossain tapauksissa ABS-yksiköstä ei lähde ilmat pois muuten kuin kytkemällä vag-comiin ja ohjelman kautta pistämällä ABS-pumpun hakkaamaan? Meinaan huoltomiehet kyllä puhuivat ääneen ABS-yksikön sisällä olevasta ilmasta mutteivat tehneet ilmauksen yhteydessä tuota vag-com juttua ainakaan.

                Comment


                • #9
                  Niinpä niin.... :D

                  http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=66657

                  Comment


                  • #10
                    No niin, selvishän se vika... eipähän vaan sitä eilen suostunu näyttämään korjaamolla kun kaks ihmistäkin sitä jo syynäs. Tänään sit paljastui kuskin puolelta takajarruputken vuoto. Eli putken kunto on menny katsastusmieheltäkin ohi tai sit jotain paskaa tuuria vaan ku hajos. :) Noh, rahalla selvis tästä!

                    Comment

                    Working...
                    X