Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 ylätukivarsien yhdistäjäpultti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 ylätukivarsien yhdistäjäpultti

    Hankin etupään ylätukivarret (alatukivarret uusittu jo aikaisemmin) mutta ongelmia tuli ylätukivarsien kiinnityspultin ( edessä oleva pitkäpultti)kanssa. Ei lähde irti millään. Ei viitsisi ihan muodottomaksi moukaroida. Kärsisikö sitä lämmittää, jotta irtoaisi ? Voisiko joku opastaa ?

  • #2
    Lämmittämällä olen noita irrottanut. Nivelien kumit palaa, joten molemmat ylävarret menee samalla uusiksi.

    Jotkut on kuulemma irrottaneet myös jollakin prässillä noita.

    Comment


    • #3
      Itse moukaroin jousien vaihdon yhteydessä molemmat pois. Kyllä lekaa sai näyttää varmaan 30min/pultti, mutta kyllä ne lopulta lähti aika lytyssä irti. Kun vähän saa liikkeelle niin punoo mutterilla takas ja crc:tä väliin. Tarpeeks kauan kun jaksaa väsyttää, niin kyllä ne sieltä irtoo. Uudet pultit tarvi kyllä pistää tilalle.

      Comment


        #4
        Uudet pultit tarvi kyllä pistää tilalle.
        Ja uusiin sitten luonnollisesti vaseliinia tai kuparitahnaa sekä kierteisiin että holkkien kohdille, jotta seuraava kerta on helpompi.

        Comment


          #5
          Olen nyt moukaroinut mutta kun lyönneille ei saa kunnon vastatukea niin eihän se onneton lähde. Yritin kantapuolelta vääntääkin mutta pultti katkesi kannan juuresta, että vaikeusaste näin hiukan taas kasvoi. Nyt täytyy kyllä koettaa lämmityssysteemiä. Jospa sen vielä saisi ettei tarvi ottaa koko ripustusta irti. Saapi nähdä onko toinen puoli yhtä lujassa.
          Kiitos vinkeistä, katsotaan sitten kuinka äijän käy...

          Comment


            #6
            Työkaverin, jolla oli Passatin kanssa vastaavia ongelmia, kommentti tähän ketjuun:

            Sähän voit vastata että kotkalainen paja kiroili ja lämmitti punaiseksi ennen kuin antautui. Ja käyttivät prässiä. Leka=no hope.

            Comment


              #7
              mulla kanssa nuo pultit oli todella lujaan ruostuneet kiinni.
              viimeinhän ne katkes ja piti poraamalla ottta poes, kyllä tuo pilleillä lämmittänenki
              auttaa huomattavasti. Samahan ne vaikka kumit palaaki jos uuet tukivarret täytyy vaihtaa.
              eipä ole sen jälkeen ollut irrottamisen kans ongelmia kun tervan kans laittaa ja laitoin vielä bmw:n vanhat kannenpultit niin ei kovin helpolla katkea.
              Mitä teetkin tee se tervan kaa:))

              Comment


                #8
                Vähän aiheen sivusta, mutta täytyy mainostaa: jos saatte jostain käsiinne vanhaa veneen potkurinakselin rasvaa, kannattaa sitä käyttää tuon tyyppisissä osissa. On kertaluokkaa parempaa kuin terva. Sitkeää, eikä liukene veteen. Ei taida vain saada Suomesta, ainakaan en ole nähnyt missään. Tulevalla appiukolla tuota on, sillä voitelin kaikki oman auton tukivarsien kierteet ja pultit kun viikonloppuna remppasin. Saa varmasti auki vielä vuosien päästä!

                Comment


                  #9
                  No niin homma on sitten onnellisesti ohi ja tukivarret vaihdettu. Piti polttopillillä lämmittää ja vieläkin meinasi olla tosi lujassa. Muutenhan tukivarsien vaihto oli aika simppeli homma. Pultit laitoin tervan kanssa. Meinasi ensin unohtua kiristää varret yläviisto asentoon jotta holkin kumit eivät auton laskettua alas kierry liikaa (ainakaan näin teoriassa). Saattavat meinaan isommassa kuopassa kiertyä sitten rikki. Maksoin tukivarsista Audin liikkeeseen 80 euroa kappale. Tuli luettua näitä keskusteluja vähän myöhäjunassa, olisin muuten kyllä tilannut varret Saksasta. Näytti olevan myös raidetangon pään nivelkin hiukan väljä. Onnettomia nää Audin nivelet . Alatukivarret on myös hiljattain vaihdettu vaikka autolla on ajettu vasta n. 250 000 ja etupäässä päällysteteitä. No jospa ne nyt kestää ainakin sen pari vuotta (takuuajan).

                  Comment


                  • #10
                    Jatketaas vanhaa aihetta...

                    Kahta kiristyspulttia on nyt moukaroitu, lammitetty ja vaannetty 3 paivaa eivatka ole liikahtaneetkaan.

                    Lisaksi yksi alapallonivel on sen verran tiukassa etta 2 ulosvetajaa vaantyi jo pilalle.

                    Ei kenellakaan olisi lisaa hyvia neuvoja?-)

                    Comment


                      #11
                      moukaroi vielä 11 päivää ja vie sitten koko etujousitus johonkin pajaan joka poraa sen irti ; ) näin siis mulla.

                      jos sulla on uudet varret valmiina niin se punaseksi lämmittäminen auttanee vaikka kumit palaakin. mulla ei ollut uusia joten lämpöä pysty käyttämään vain rajoitetusti eikä tolla bilteman butaanituikulla punaseksi saiskaan, vaikka muuten näppärä onkin.

                      Comment


                        #12
                        Itse vaihdoin myös viikonloppuna Konin säädettävän alle ja samalla laittelin uutta etuylätukivartta paikoilleen.
                        Irroitus oli 3 tunnin taistelun ja pultin katkeamisen jälkeen helppo homma:
                        Rälläkällä pultti poikki ja 9mm:n poranterällä perään niin maan perkuleen kauan...

                        Fiilistä paransi kun lähdin sitten ajelemaan ja sain todeta että kolinaongelma ei edes ollut ylätukivarsissa, eli edelleen kolisee!!!

                        Mut alusta on nyt jees. ;)

                        Comment


                          #13
                          Joo ne voi olla joskus tosi pahasti jumissa. Yhden olen ottanut pois poraamalla, loppujen lopuksi paljon helpompi homma kuin hakata sitä monta päivää. Tarkkana vaan saa olla että menee suoraan, ja paras se on porata jossain pylväsporakoneella koko mötikkä irroitettuna.

                          Juha, oletko tarkistanut että iskarin yläpään osa on pultattu oikein paikoilleen? (siis se missä on ne tukivarret kiinni) Siitä kun menee rungon läpi ne ohjaintapit, ja ne saa helposti asennettua väärin. Eli se ei mene niihin reikiin, ja tai se iso prikka ei ole kohdallaan. Minäkin aikani kolinaa ihemeltyä huomasin lopuksi että ne oli väärin asennettu molemmille puolille. Aikansa kun se siinä hakkaa, pelti menee mutkalle ja alkaa kolisemaan. Ne kolme pulttia kun avaa sieltä konehuoneen puolelta niin sen pääsee tarkistamaan.

                          Kuparitahna siellä välissä muuten ei näytä auttavan ruostumista, hieman yli puolessa vuodessa oli pultit jo alkaneet "happanemaan". Sitä suolamössöä kun pääsee niistä lovista sisään. Ennemmin jotain tosi jäykkää vaseliinia ym, ja ne lovet myös tukkoon.

                          Comment


                          • #14
                            Sitten ... mistas saisi tyokalun joka toimisi noiden alatukivarsien irroittamisessa oikeasti, merkkihuollosta eivat suostuneet VAG:n erikoistyokalua myymaan. :/

                            EDIT: Isojoen Konehallin valikoima nayttaa lupaavalta.

                            Comment


                              #15
                              Vaikka mistä kaupasta josta löytyy leka :) Itsekin ekaa kertaa irroittelin niitä ulosvetäjällä kun sellainen oli, mutta sain täältä vinkin että lekalla lähtee. Siis mutteri auki, ja lekalla lyönti (tai vasaralla) siihen kohtaan missä tukivarren pää on. Siis siihen sivuun, ei päähän. Kun sopivasti lyö niin se lähtee kertaiskulla, ja paljon helpommin kuin ulosvetimellä.

                              Comment


                                #16
                                Siis mutteri auki, ja lekalla lyönti (tai vasaralla) siihen kohtaan missä tukivarren pää on. Siis siihen sivuun, ei päähän. Kun sopivasti lyö niin se lähtee kertaiskulla, ja paljon helpommin kuin ulosvetimellä.
                                Ja jotta homma olisi vielä tehokkaampi niin vastapuolelle mahdollisimman ISO leka lyöntilekaan verrattuna. Yleensä tila vaan toimii rajoittimena, mutta kahden pajavasaran yhdistelmällä ei mikään nivel ole ikinä tarvinnut mitään ulosvetäjää...

                                Comment


                                  #17
                                  Juha, oletko tarkistanut että iskarin yläpään osa on pultattu oikein paikoilleen? (siis se missä on ne tukivarret kiinni) Siitä kun menee rungon läpi ne ohjaintapit, ja ne saa helposti asennettua väärin. Eli se ei mene niihin reikiin, ja tai se iso prikka ei ole kohdallaan. Minäkin aikani kolinaa ihemeltyä huomasin lopuksi että ne oli väärin asennettu molemmille puolille. Aikansa kun se siinä hakkaa, pelti menee mutkalle ja alkaa kolisemaan. Ne kolme pulttia kun avaa sieltä konehuoneen puolelta niin sen pääsee tarkistamaan.
                                  Juu, siis kolina on ollu tuolla tyyliin "aina", ei pelkästään tuon kikkailun jälkeen.
                                  Ja katoin kyllä mielestäni että oljurit on myös kohdallaan, sen verran pitkään sitä kikkailtiin että yritti laittaa kerralla oikein (takaiskarit nääs pitää tiputtaa tänään, kun ajattelin että ei tää yks ISO metalliprikka oo tärkee --> on se).

                                  Tarkoitatko siis ohjuritappeja jotka tulee konehuoneen puolelta alaspäin, joihin tuo iskarin yläpää nostetaan ennenkuin laitetaan en 3 ruuvia pellin alta kiinni?
                                  Itse epäilen kolinan aiheuttajaksi tässä vaiheessa kallistuksenvaakaajan "koiranluuta", vaikka se onkin jo vaihdettu (siis vaihdoi uuteen --> kolinat loppui, tuli parin viikon päästä uudelleen --> kiristys, tuli taas myöhemmin uudelleen 1-2kk päästä --> Ei ollut enää ongelma tuossa koiranluussa ja silloin epäilin ylätykivarsia jotka "napsahteli".

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ollesani RKP:llä hitsarina tossa 24v sitten laitoimme esim. vetoaisan tappeihin aina reilu tervaus.Lähti hyvin irti seuraavassa remontissa.Jos oli asennettu ilman tervaa,lekaa sai antaa olan takaa ei liikkunut.Piti leikata pillillä irti.Terva on hyvä apu estää kiinni ruostumista.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tarkoitatko siis ohjuritappeja jotka tulee konehuoneen puolelta alaspäin, joihin tuo iskarin yläpää nostetaan ennenkuin laitetaan en 3 ruuvia pellin alta kiinni?
                                      Ne tulee sieltä alhaalta ylöspäin, ei ylhäältä alas. Siis tämän osan tapit menee pellistä läpi, ja voi olla hieman "sinne päin".

                                      Comment


                                        #20
                                        Ne tulee sieltä alhaalta ylöspäin, ei ylhäältä alas. Siis tämän osan tapit menee pellistä läpi, ja voi olla hieman "sinne päin".
                                        OK, jeps, täytyy vielä tuo tsekata että on paikoillaan.
                                        Oli talli varattu ja joutuu vielä pari tuntia odottelemaan että pääsee rokkaamaan.

                                        Täytynee samalla katsoa vielä kerran nuo kallistuksenvakaaja pystytangot josko siellä olisi löysää jossain välissä.

                                        Kiitokset Mikko!

                                        Comment


                                        • #21
                                          Irtosivathan ne pirulaiset lopulta aika nopeastikin kun hankittiin vaantovartta tarpeeksi niin saatiin pulttia hitusen kaanneltya eika onneksi katkennut. Kaantelemalla ja takomalla tulivat lopulta molemmat pultit ulos.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Irrotukseen on suunniteltu työkalukin: http://www.inox-schrauben.de/popup_image.php?pID=8256

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itse näkemäni irrotustyökalu koostui kahdesta mutterin paikalle kierrettävästä erikokoisesta holkista ja kahdesta porasta. Holkit toimivat ohjurina, joten pultin poraus onnistuu tukivarsien paikallaan ollessa. Näppärämpi kaveri askartelee moiset suht helposti.

                                              Lisänä tähän tarina oman vastaavan pultin irrotuksesta:

                                              Yhden illan omatoimisen takomisen ja hitsaamalla lämmittelyn jälkeen totesimme pultin yhä olevan paikallaan, joten omat keinot oli käytetty loppuun, ja auto oli aika siirtää jonkun toisen (paikallisen huoltoliikkeen, ei merkkihuolto) ongelmaksi. Lupailivat kovasti, että em. poraustyökalulla kyllä pultti irtoaa helposti. Auto siis huoltoon, ja asentaja työkaluineen paikalle, pientä ihmettelyä ja kiroilua, kun mutteri oli hitsattu kiinni (lämmityksen toivossa...). Mutteri siis rälläkällä irti ja työkalun sovitus paikalleen. No työkalupa ei enää yltänyt kierteelle, niin asentaja päätti, että poraapa käsivaralta sen pultin pois. Muuten hyvä, mutta ihan suoraan ei poraus mennyt, joten jossain vaiheessa pora tuli pultista läpi (tätähän ei tietysti tässä vaiheessa havaittu). Tovin poraamisen ja lekahoidon jälkeen pultti lähtikin liikkumaan, mutta jumi kiinni noin pari senttiä liikuttuaan. Asentaja tästä suivaantui ja antoi lisää lekaa - seurauksena, että pultti lähti kyllä liikkumaan, mutta samalla aukesi toinen niistä ylätukivarren korvakoista. Syynä tähän se läpiporaus, ja leikkautuminen siihen korvakkoon. Varovainen oikaisuyritys ja vahinkojen tarkastelu - lopputuloksena komea murtumajälki korvakon takaosassa. Tässävaiheessa allekirjoittanut alkoi myöskin hiiltyä lopputuloksesta.

                                              Erinäisten vaiheiden jälkeen audi sai kokonaan uuden olkakappaleen, ja uuden pultin tukivarsien päähän, tälläkerralla hyvin rasvattuna.

                                              Comment


                                              • #24
                                                osaiskohan joku kertoo kun tossa itekkin eilen vaihoin noita varsia, niin se kallistuksen vakaajan u-mallinen lirpake(oisko se koiranluu?) vääntyy jotenki ihan kieroon? Eikös sen pitäis olla aika lailla suorassa?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  audisti: Onko koiranluu nivelöity vai kumipuslilla (tulee kiinni läpipulteilla) Jos on tuo nivelöity, se voi kääntyillä vähän miten sattuu siinä.

                                                  Itsellä auttoi tuon ylätukivarsien pultin irroitukseen kun laittoi pirusti CRC:tä ja antoi liueta jonkin tunnin. Sitten kiintoavain kiinni pultinkantaan ja vasaraa kiintoavaimeen. Sitten kun pultti pyörähti hieman narahduksen saattelemana, taas CRC:tä paljon. Tuota toistamalla jonkin aikaa molempiin suuntiin sai pultin liikkumaan sen verran että lekalla lähti irti.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Meikäläinenkin sai kyseisen pultin irti purkillisella crc ice ja räikällä vähän kerallaan liikutteli pulttia ja vasaraa pultin päähän vuoron perää. alkuun näytti epätoivoiselta mutta pikku hiljaa liikkeet suureni. aikaa ei menny ku muutama tunti per puoli ja rystyset.

                                                    crc meni kyllä koko purkki ja olin ruiskutellu sitä jo useampaan otteeseen viikon aikana

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X