Mutteriohjaus
Kirjoitampa tähän jatkoksi koska jos tekee hakuja mutterimaisesta ohjauksesta niin tulee tämä keskustelu aika nopeasti vastaan.
Eli tämä on niille jotka pelästyvät oman ohjauksensa jäykistymisestä ja mutterimaisuudesta kun lukevat näitä "kauhautarinoita". Näin kävi itselleni.
Minulla on Q5 3.0TDI vm.2009. Autossa on Drive-select ominaisuus. Ohjaus alkoi vähän kangistumaan hiljalleen mutta ei muuten vielä hälyttävää. Sitten alkoi ilmetä ajoittain mutterimaisuutta eli välillä tuli tosi kankeaksi tietyissä kohdissa. Väillä vika oli poissa. Öljyt tarkastin toki ja pumppua kuuntelin, ilmakuplia ei tullut eikä muutakaan pumppuun viittaavaa. Sitten tuo alkoi mennä koko ajan pahemmaksi.
Menin sitten Seinäjoen käyttöautolle ja valittelin asiaa. Kyselin kaikki kampanjat yms. joista täälläkin mainitaan. Sieltä tuli hienosti vastaus että 90% on ohjauskulmien virheestä ja loput on ohjaustangon vaihdon vaativia. Tähän kommentoin että ei varmasti ole kun on välillä pois ja taas tulee uudelleen. Katsastettu on juuri ja mitään ei ole väljää. Mitään alustan osia ei ole vaihdettu. Jätin marmorin höpisemään ja poistuin.
Lopulta huomasin että se tekee sen noin puolen kääntökierroksen jaolla. Siitä tulikin mieleen että ohjausakselin nivel voi takerrella. Menin sitten toiselle korjaamolle ja heillä oli heti sama kommentti eli ohjausakselin nivel. No se avattiin ja öljyttiin. Heti parani. Tehtiin vielä uudelleen ja nyt ohjaus on aivan taas entisensä.
Eli aina ei tarvitse lähteä pahimman diagnoosin mukaan vaan ihan näitä ensimmäisiä helppoja kannattaa ensin tutkia.
Toivotavasti jollekin tästä oli apua.
Kirjoitampa tähän jatkoksi koska jos tekee hakuja mutterimaisesta ohjauksesta niin tulee tämä keskustelu aika nopeasti vastaan.
Eli tämä on niille jotka pelästyvät oman ohjauksensa jäykistymisestä ja mutterimaisuudesta kun lukevat näitä "kauhautarinoita". Näin kävi itselleni.
Minulla on Q5 3.0TDI vm.2009. Autossa on Drive-select ominaisuus. Ohjaus alkoi vähän kangistumaan hiljalleen mutta ei muuten vielä hälyttävää. Sitten alkoi ilmetä ajoittain mutterimaisuutta eli välillä tuli tosi kankeaksi tietyissä kohdissa. Väillä vika oli poissa. Öljyt tarkastin toki ja pumppua kuuntelin, ilmakuplia ei tullut eikä muutakaan pumppuun viittaavaa. Sitten tuo alkoi mennä koko ajan pahemmaksi.
Menin sitten Seinäjoen käyttöautolle ja valittelin asiaa. Kyselin kaikki kampanjat yms. joista täälläkin mainitaan. Sieltä tuli hienosti vastaus että 90% on ohjauskulmien virheestä ja loput on ohjaustangon vaihdon vaativia. Tähän kommentoin että ei varmasti ole kun on välillä pois ja taas tulee uudelleen. Katsastettu on juuri ja mitään ei ole väljää. Mitään alustan osia ei ole vaihdettu. Jätin marmorin höpisemään ja poistuin.
Lopulta huomasin että se tekee sen noin puolen kääntökierroksen jaolla. Siitä tulikin mieleen että ohjausakselin nivel voi takerrella. Menin sitten toiselle korjaamolle ja heillä oli heti sama kommentti eli ohjausakselin nivel. No se avattiin ja öljyttiin. Heti parani. Tehtiin vielä uudelleen ja nyt ohjaus on aivan taas entisensä.
Eli aina ei tarvitse lähteä pahimman diagnoosin mukaan vaan ihan näitä ensimmäisiä helppoja kannattaa ensin tutkia.
Toivotavasti jollekin tästä oli apua.
Comment